Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Från Erebos-tråden:
Albrekt skrev: 2021-06-21 13:57Jag har lagt till S:t Lar i wikin. Enligt vad vi (jag gissar Anders?) skrivit tidigare, är Lar känd för att ha försökt bli levande begravd bredvid Odos lik. Jag lade därför till att han ses som ett ideal när det gäller lojalitet. Hoppas det är OK. Han skulle också kunna vara skyddshelgon för hundar kanske? :mrgreen:
Från wikin:
S:t Lar (d. Káso Laro) var en av profeten Odos ursprungliga lärjungar. S:t Lar är mest känd för att vid sin mästares död ha varit så förtvivlad att han försökte kasta sig i profetens grav för att där begravas med honom. Han stoppades dock av sina trosbröder.
S:t Lar hålls ofta upp som ett föredöme vad gäller lojalitet. Den sista dagen i sommarfesteveckan kallas efter honom "Lars dag" (d. Laros délo).
Låter bra i mina öron. Stort pluss för översättningen till dalkiska!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2021-06-21 23:39 Stort pluss för översättningen till dalkiska!
Också Anders' eller Adragoors fina arbeten. Jag bara sammanställde. :oops:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

Satte ihop en liten översikt över riddarna i de Andliga ordnarna.
Har det diskuterats ordensdräkt för Anovaniterorden eller Karlsorden?
Har jag missat någon andlig orden inom DLV?
Andliga Ordnar.png
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Karlsordens har en zorakisk silversol som heraldiska märke enligt wikin: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... artefakter

Inga färger uppges men jag antar att silver är näraliggande att föreslå för själva sjärnsymbolen, eller alternativt guld då en "livets låga" verkar förekomma i det lilla vi vet om orden. Sen står det i äventyret Skönheten och odjuren flera ställen om bronsföremål nere i de översvämmade klostret i sjön Anja och då kanske brons och bronsfärgad eller brunt kan vara bakgrundsfärg till silversolen? Eller kanske är silversolen bronsfärgad? Fraxinus tror jag föreslog blå ordensdräkt.

Sen är jag lite osäker på om Karlsorden är en riddarorden eller munkorden? Bilden i äventyret (på sidan 30 i min norska utgåva av äventyret) visar slätrakade bröder i kåpa som strider med svärd? En stridande munkorden?


Anovaniterorden är min skapelse och den har aldrig getts något vapen. Jag vill gärna ha ett hjärta i rött som symbol för det hjältemod prinshertig Anovan visade när han försvarade Erfavelklostret mot jordernas anfall och även för själva solserafen Erfavel som kallas Livgivaren. Gärna ordensdräkt i blått men vet inte hur det blir med rött mot blått? Kanske är det heraldiska vapnet ett rött hjärta mot silver men med en blå ordensdräkt?


Några LV-ordnar finns omtalade men inte mycket mer:

Frihetsbröderna: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... tsbröderna
De Ridderliga Bröderna: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... a_Bröderna
De Kämpande Tigrarnas Orden, Kungliga Portens Väktare, obeskriven kardisk eller zorakisk orden som omtalas i Aidne-modulen s. 47
Siliedgers Orden, obeskriven kardisk eller zorakisk orden som omtalas i Aidne-modulen s. 83

Ett par ordnar har funnits men jag tolkar det som att båda har ombildats och inte längre existerar:

Gruderska Orden: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... rska_Orden
Regalieorden: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Regalieorden

Stefansorden finns beskriven på forumet men inget mer är sagt om den: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 8864#p8864
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-10-21 21:09 Karlsordens har en zorakisk silversol som heraldiska märke enligt wikin: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... artefakter

Inga färger uppges men jag antar att silver är näraliggande att föreslå för själva sjärnsymbolen, eller alternativt guld då en "livets låga" verkar förekomma i det lilla vi vet om orden. Sen står det i äventyret Skönheten och odjuren flera ställen om bronsföremål nere i de översvämmade klostret i sjön Anja och då kanske brons och bronsfärgad eller brunt kan vara bakgrundsfärg till silversolen? Eller kanske är silversolen bronsfärgad? Fraxinus tror jag föreslog blå ordensdräkt.

Sen är jag lite osäker på om Karlsorden är en riddarorden eller munkorden? Bilden i äventyret (på sidan 30 i min norska utgåva av äventyret) visar slätrakade bröder i kåpa som strider med svärd? En stridande munkorden?
Jag står också lite frågande här. Hur som helst är brons och orange inte heraldiksa färger. Om man vill göra en koppling till brons här kan ordensdräkten vara grön som ärgad brons. Föreslår dock att ordensdräkten är svartvapenrock med silversol och vit mantel med svart silversol.
AV Orden.png
birkebeineren skrev:
Anovaniterorden är min skapelse och den har aldrig getts något vapen. Jag vill gärna ha ett hjärta i rött som symbol för det hjältemod prinshertig Anovan visade när han försvarade Erfavelklostret mot jordernas anfall och även för själva solserafen Erfavel som kallas Livgivaren. Gärna ordensdräkt i blått men vet inte hur det blir med rött mot blått? Kanske är det heraldiska vapnet ett rött hjärta mot silver men med en blå ordensdräkt?
Nej, rött mot blått är inte så bra. Man kan ha en blå vapenrock med vita infästningar och ett bälte med ett spänne i formen av ett hjärta. Mantel i vitt med rött hjärta och blå infästningar?
Bilagan AV Orden.png finns inte längre
birkebeineren skrev: Några LV-ordnar finns omtalade men inte mycket mer:

Frihetsbröderna: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... tsbröderna
De Ridderliga Bröderna: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... a_Bröderna
De Kämpande Tigrarnas Orden, Kungliga Portens Väktare, obeskriven kardisk eller zorakisk orden som omtalas i Aidne-modulen s. 47
Siliedgers Orden, obeskriven kardisk eller zorakisk orden som omtalas i Aidne-modulen s. 83

Ett par ordnar har funnits men jag tolkar det som att båda har ombildats och inte längre existerar:

Gruderska Orden: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... rska_Orden
Regalieorden: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Regalieorden

Stefansorden finns beskriven på forumet men inget mer är sagt om den: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 8864#p8864
Av dessa är det bara De Ridderliga bröderna som verkar vara en andlig riddarorden. Jag inser att jag har med Tornriddarna i min sammanställning vilket blir fel. Tornriddarna är inte en andlig riddarorden utan en militär riddarorden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt! :)
Snibben skrev:Jag står också lite frågande här. Hur som helst är brons och orange inte heraldiksa färger. Om man vill göra en koppling till brons här kan ordensdräkten vara grön som ärgad brons. Föreslår dock att ordensdräkten är svartvapenrock med silversol och vit mantel med svart silversol.
Karlsorden kanske använder brons till spännen och annan utsmyckning?
Snibben skrev:Nej, rött mot blått är inte så bra. Man kan ha en blå vapenrock med vita infästningar och ett bälte med ett spänne i formen av ett hjärta. Mantel i vitt med rött hjärta och blå infästningar?
Tre hjärtar på Anovaniterordens vapen kan eventuellt ges en förklaring kopplat till Klomelliens tre torn från landets vapensköld? Orden är förövrigt tänkt som rätt liten och med syftet att försvara Erfavelklostret som ligger på triskisk mark. Ordens enda fäste tänker jag mig ute på ön Tretorningen i just det torn Triskas föregängare Garrika hade som sitt enligt det det första klomelliska unionsavtalet.
Snibben skrev:Av dessa är det bara De Ridderliga bröderna som verkar vara en andlig riddarorden. Jag inser att jag har med Tornriddarna i min sammanställning vilket blir fel. Tornriddarna är inte en andlig riddarorden utan en militär riddarorden.
Om du vill kan du låta De Ridderliga bröderna överta färger och vapen från de du gett den upplösta Solfararorden. Denna orden var nämligen urprungligen tänkt ha en svart pilgrimsmussla mot silver som sitt heraldiska vapen. Tänkt kopplat till en historisk bakgrund till hur ordet pilgrim blivit kopplat till det att resa till heliga platser. Solfararorden var en av de allra första riddarordnarna som uppstod och bestod av krigare som hade rest för att besöke (och erövra) heliga platser i Efaro. Här fanns det en typ av musslor som många av de tidiga solfararna tog med sig hem och på kort tid blev musslan en symbol kopplat till dessa "pilgrimer". Funkar det?

Med militär riddarorden tänker du då på det som här och var är kallat värdslig riddarorden?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-10-22 11:17 Karlsorden kanske använder brons till spännen och annan utsmyckning?
Det fungerar. Mantelspänne och bältesspänne i brons.
birkebeineren skrev: Tre hjärtar på Anovaniterordens vapen kan eventuellt ges en förklaring kopplat till Klomelliens tre torn från landets vapensköld? Orden är förövrigt tänkt som rätt liten och med syftet att försvara Erfavelklostret som ligger på triskisk mark. Ordens enda fäste tänker jag mig ute på ön Tretorningen i just det torn Triskas föregängare Garrika hade som sitt enligt det det första klomelliska unionsavtalet.
Bra förklaring. Jag tog tre hjärtan för att fick lite My Little Pony vibes när det bara var ett av de :P
birkebeineren skrev: Om du vill kan du låta De Ridderliga bröderna överta färger och vapen från de du gett den upplösta Solfararorden. Denna orden var nämligen urprungligen tänkt ha en svart pilgrimsmussla mot silver som sitt heraldiska vapen. Tänkt kopplat till en historisk bakgrund till hur ordet pilgrim blivit kopplat till det att resa till heliga platser. Solfararorden var en av de allra första riddarordnarna som uppstod och bestod av krigare som hade rest för att besöke (och erövra) heliga platser i Efaro. Här fanns det en typ av musslor som många av de tidiga solfararna tog med sig hem och på kort tid blev musslan en symbol kopplat till dessa "pilgrimer". Funkar det?
Kollar på det. Tänkte att den röda solen skulle påminna om soluppgången dvs att föra ljuset till de otrogna.

birkebeineren skrev: Med militär riddarorden tänker du då på det som här och var är kallat värdslig riddarorden?
Bra fråga.

Så här tänker jag att man kan göra uppdelningar mellan riddarordnarna

Andliga Riddarordnar
Riddarordnar vars medlemmar tillhör kyrkan. Domvärjo under Exarken.
Militära Riddarordnar
Riddarordnar vars medlemmar inte tillhör kyrkan och vars medlemmar oftast inte har ett religiöst syfte. Domvärjo under landets kung.
Andliga och Militära riddarordnar (även Militära och Andliga)
Riddarordnar vars medlemmar tillhör kyrkan men deras domvärjo ligger under landets kung.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-10-22 11:46 Det fungerar. Mantelspänne och bältesspänne i brons.
Bra.
Snibben skrev:Bra förklaring. Jag tog tre hjärtan för att fick lite My Little Pony vibes när det bara var ett av de :P
Klokt val. :)
Snibben skrev:Kollar på det. Tänkte att den röda solen skulle påminna om soluppgången dvs att föra ljuset till de otrogna.
Det kan fungera det också. Men en tanke med Solfararrorden var att den inte skulle vara en andlig orden utan en värdslig orden (se nästa svar). Solorden däremot tänkt som en andlig orden. Båda med militär verksamhet. Två ordnar med bakgrund i soltågen som också är den historiska händelse som ligger bakom uppkomsten till fenomenet riddarordnar i Ereb. Det skrevs mycket om det här i EA-projektets början och de två ordnarna, varav den ena upplösts (Solfararorden) och den andra splittrats i två (Solorden och S:t Justins Orden), har hängt med i utvecklingan av både soltågen och LV sedan dess.

Snibben skrev:
birkebeineren skrev: Med militär riddarorden tänker du då på det som här och var är kallat värdslig riddarorden?
Bra fråga.

Så här tänker jag att man kan göra uppdelningar mellan riddarordnarna

Andliga Riddarordnar
Riddarordnar vars medlemmar tillhör kyrkan. Domvärjo under Exarken.
Militära Riddarordnar
Riddarordnar vars medlemmar inte tillhör kyrkan och vars medlemmar oftast inte har ett religiöst syfte. Domvärjo under landets kung.
Andliga och Militära riddarordnar (även Militära och Andliga)
Riddarordnar vars medlemmar tillhör kyrkan men deras domvärjo ligger under landets kung.
Det kan vara jag som ligger bakom ordet "värdslig" eftersom riddarordnar kan benämas så på norska när den inte är "andlig" ("en verdslig ridderorden, en åndelig ridderorden"). Jag har översatt rakt av till svenska och gjort ett skilje mellan värdslig och andlig men tänkt att båda kan vara militära. De värdsliga lyder under en kung och de andliga under exarken men båda kan vara militära. Men om det inte går att säga "värdslig" om ordnar på svenska så låter ju din uppdelning bättre.

Sen har vi väl vad som kanske kan kallas Politiska ordnar, med Greverydska orden och Sydzorakiska brödraskapet som exempel, och Förtjänsteordnar som är mera likt dagens riddarordnar i vår värld?

Hur stor historisk korrekthet allt detta har är diskutabelt men om vi vill behålla det enkelt och översiktligt för spelvärlden Ereb Altor så kanske det fungerar... :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Jag tycker andlig och världslig låter väldigt passande själv.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Albrekt »

anders skrev: 2021-10-22 14:40 Jag tycker andlig och världslig låter väldigt passande själv.
Håller med. Jag gillar Snibbens uppdelning av de olika ordnarna, men föredrar ordet "världslig" framför "militär".

Sedan blir de världsliga ordnarna uppdelade i "kungliga" och "politiska" antar jag? Bland dessa finns även, som diskuterats någon annanstans, även rent "symboliska" - alltså vars medlemskap tilldelas adelsfolk av rent sociala skäl eller som belöning för något. Och kanske en hel del andra sorter? :?

Men denna diskussion kanske borde flyttas till en annan tråd? :oops:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

Här kommer en översikt över de andliga riddarordnarna som vi känner dem nu. Alla grader är inte beskrivna så vissa ordnar kan man inte se skillnad på.
DLV Riddare stor.png
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2021-10-22 12:47
Det kan vara jag som ligger bakom ordet "värdslig" eftersom riddarordnar kan benämas så på norska när den inte är "andlig" ("en verdslig ridderorden, en åndelig ridderorden"). Jag har översatt rakt av till svenska och gjort ett skilje mellan värdslig och andlig men tänkt att båda kan vara militära. De värdsliga lyder under en kung och de andliga under exarken men båda kan vara militära. Men om det inte går att säga "värdslig" om ordnar på svenska så låter ju din uppdelning bättre.

Sen har vi väl vad som kanske kan kallas Politiska ordnar, med Greverydska orden och Sydzorakiska brödraskapet som exempel, och Förtjänsteordnar som är mera likt dagens riddarordnar i vår värld?
anders skrev: 2021-10-22 14:40 Jag tycker andlig och världslig låter väldigt passande själv.
Det här med terminologi brukar kunna vara väldigt olika när man tar upp ordnar. När vi bara pratar riddarordnar så kan det räcka med att dela upp dem som andliga och världsliga. Frågan är dock vad vi menar med detta. För mig handlar en andlig orden om någon som kämpar för sin tro och gud medan en världslig orden är en sammanslutning där man kämpar av politiska eller rent militära orsaker (vilket inte behöver utesluta en god portion religion).

Men om vi ser andlig ordnar som de som lyder under ett religiöst överhuvud och världsliga ordnar som de som lyder under kung måste vi även lägga till kategorin suveräna ordnar, dvs de som härskar över sig själva.

Inte så att jag säger att mina kategoriseringar är mer korrekta än andras. utan att det är svårt att finna ett bra sätt att kategorisera de olika riddarordnarna av den här typen.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Snibben »

Har de erebska ordnarna serganter dvs stridande medlemmar som inte är riddare?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-10-23 18:19 Här kommer en översikt över de andliga riddarordnarna som vi känner dem nu. Alla grader är inte beskrivna så vissa ordnar kan man inte se skillnad på.
DLV Riddare stor.png
:D :D :D
Snibben skrev: 2021-10-23 21:33Det här med terminologi brukar kunna vara väldigt olika när man tar upp ordnar. När vi bara pratar riddarordnar så kan det räcka med att dela upp dem som andliga och världsliga. Frågan är dock vad vi menar med detta. För mig handlar en andlig orden om någon som kämpar för sin tro och gud medan en världslig orden är en sammanslutning där man kämpar av politiska eller rent militära orsaker (vilket inte behöver utesluta en god portion religion).

Men om vi ser andlig ordnar som de som lyder under ett religiöst överhuvud och världsliga ordnar som de som lyder under kung måste vi även lägga till kategorin suveräna ordnar, dvs de som härskar över sig själva.

Inte så att jag säger att mina kategoriseringar är mer korrekta än andras. utan att det är svårt att finna ett bra sätt att kategorisera de olika riddarordnarna av den här typen.
Precis, terminologin skiljer sig mellan källor, tolkningar och kanske bara val av ord. Men jag tycker vi är ganska nära en slags konsensus om hur vi tänker oss att riddarordnarna tillhörande Lysande Vägen är organiserade. Det gäller bara att välja struktur och termer vi vill använda...

Sen kan ju riddarordnar tillhörande andra religioner, exempelvis Parbagerna och Angusiaorden, ha en annan organisation och terminologi.
Snibben skrev: 2021-10-23 21:35 Har de erebska ordnarna serganter dvs stridande medlemmar som inte är riddare?
Enligt den enda officiella EA-källa vi har till LVs riddarordnar, Aidne-modulen, så har Solorden och S:t Justins Orden inte sergeanter men S:t Willems Orden har sergeanter. Således föreslår jag att vi fortsätter låta båda varianterna gälla beroende på orden.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Albrekt »

Jag gillar kategorin "suveräna ordnar". Hit hör Greverydska Orden och det Sydzorakiska Brödraskapet. De är "världsliga" på så sätt att de underställer sig sina kungar rent lagligt, men kungarna ses inte som ledare av ordnarna.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar