Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning

Inläggav Spelknepe » 2013-01-19 09:13

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Jag uppfattade det som att Palins Orden i PAainor "uppfunnit" den elfte serafen Ghaeriel för att omvända och attrahera lokalbefolkningen, samt ge legitimitet till mysticismen?

Låter bra.

Anders: Om du läser detta och känner för ett litet inhopp vore det trevligt om du kunde ge Ekeborgs syn på saken! :)

Bäst chans är nog att nå Anders under Caddo-tråden. Tror han får ett mail när man skriver där.
Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin

Re: Lysande Vägen

Inläggav birkebeineren » 2018-04-16 21:48

Från Zorakin-tråden:
Fraxinus skrev:Faktum är att frågan om LV:s markinnehav har behandlats. Jag vill minnas att det bla var Regil som diskuterade fram det med ett par andra (vill minnas att Anders också var med i diskussionen). Kommer dock inte ihåg var. Hur som helst har jag för mig att de hamnade på ett ganska begränsat ägande. Typ 5-10 %. Vi får snoka runt och se om vi kan hitta tråden.

Tror jag hittat diskussionen du minns Fraxinus, eller snarare diskussionerna som pågick i trådarna för Zorakin, Lysande Vägen, Kardien och Solorden. Vi verkar ha diskuterat feodalismen i Europa och hur vi dragit inspiration och gjort vår tolkning av den i Ereb och främst Aidne. Även hur Lysande Vägen skiljer sig från katolska kyrkan och hur sens rikedomar och myndighet ser ut i Ereb.

Zorakin: viewtopic.php?p=18708#p18708

Lysande Vägen: viewtopic.php?p=18713#p18713

Kardien: viewtopic.php?p=18742#p18742

Solorden: viewtopic.php?p=18736#p18736

Regil skrev så här:

Regil skrev:I kyrkligt hänseende är ingen fri!
Det står uttryckligen i Aidne att kyrkan tar upp tionde och sålunda får in 10% av BNP i skatt (nåja, nästan). Vad vi bestämde oss för var att, för att bryta med katolska kyrkan, kyrkan inte är någon stor godsägare, utan finansieras av tempelskatten. Denna betalas av samtliga ofrälse och utgör ungefär en tiondel av inkomsten, varierar något från plats till plats. Skatten tas delvis upp samtidigt som övriga skatter. Den kan också leveras direkt till det lokala soltemplet som har egen skattebod (kommer inte ihåg om detta var den korrekta termen) avsedd för ändamålet (ja, den kan u inta lagra mängder av tunnor spanmål, men i övrigt så går nog allt församlingen betalar i skatt in).

Situationen kanske inte liknar den på kontinenten, men borde väl inte vara helt olik läget i Sverige?

vad gäller gods så är de i huvudsak koncentrerade till Solridarborgarna där man behöver stora inkomster på en plats (och en massa mat till hästar och riddare osv).

I övrigt så är Aidne på väg mot penningekonomi där skatter betalas i en ökande grad i pengar och därigenom kan resurser koncentreras allt mer (mao har man inte riktigt nått 1300-talet i Europa i det avseendet, där skatter till mycket stor del betalades med mynt)

Vi verkar altså ha kommit fram till att LVs markinnehav är begränsat. Möjligtvis satte vi det till 5-10% men just vart det står skrivet har jag inte hittat. LVs rikedomar kommer istället huvudsaklingen från tempelskatt som sedan fördelas mellan prästerskapet i dets olika nivåer från riark till exark och till försörjning av Solorden.
birkebeineren
Admin

Föregående

Återgå till Religion