Kul att se hur stadsstaten växer fram! Några kommentarer som ansvarig för Morëlvidyn. Även källa Kopparhavets Kapare (KK)
Merowald Ghripkloo skrev:Livsstil och kultur:
Hela den khuniska civilisationen är centrerad runt stadsstaten Karakh-Khun med omnejd.
Khunerna må vara en lokal kultur men man tillhör den morelvidynska. Karakh-Khun är en stad i Morëlvidyn (som iofs inte är ngt annat än ett geografiskt område med gemensam histroia och kulturbas).
Teknologi: Man har goda teknologiska färdigheter från det fjärran Morelvidyn avseende nya militära uppfinningar. Man har tillgång till stridselefanter, mumier och kalimaternas stridskonster. Dessa kommer att komma väl till pass ifall trupper från Aidne skulle dyka upp för att försvåra Bametoths planer. Man har även fördel av att slåss i ökenlandskap pga. ökenvana och rätt utrustning.
Det fjärran Morëlvidyn? Avses Efaro eller Krun? Och i vilket fall, varför har man sådan teknik?
Relationer: Man har mycket dåliga relationer till länderna i Aidne.
"Den oförsonliga inställningen som stadens befolkning har gentemot främlingar och framförallt otrogna...gör att deras kontakter med handelsmän...är begränsad." KK s55. Enligt revirkartan i KK är deras jaktmarker främst Zorakin och Caddo, men även Kardien kan vara drabbat. Blodtörsten under Bametoths tid har dock lett till lösa planer på samarbete mot Karkah-Khun ("Soltåg"?), men hotet från Felicien är mer prioriterat.
Karakh-Khun ligger i fejd med ankorna i Dunderin och Ankorath. Något säger mig att detta inte uteslutande beror på konkurrens. Kuniterna har nog aldrig accepterat ankornas närvaro i Morëlvidyn. Flottor av svart ankor har slagit till mot Karakh-Khun ett flertal gånger utan att verkligen lyckas.
Förhållandet till Zinn, ormgudinnan, är närmast föraktfullt. Man anser att Zinn’s tjänare lever i en förgången tid präglad av svaghet och korruption.
Ormguden, sandfursten, torkans herre. Har för mig att Zinn är en manlig gud, men jag gillar att det finns både präster och prästinnor. Gillar bilden.
Just nu hyser man goda förhoppningar om att tillgodogöra sig nya resurser genom att kapa ett par handelsområden i Saqasha öknen och därigenom tillgodogöra sig mycket av varorna som passerar där. Man börjar tillämpa pirattaktiker på land alltså och den främste härföraren är Raz An Uqasr, även kallad kort och gott Rashiid. Han har kapat ett par byar, vilket har lett till att en akut brist på lyxvaror, såsom kryddor, parfym, texilfärger och rökelse uppstått i Aidne. Och det var inte så länge sedan det kom en skeppslast från Krilloan, så nästa last lär dröja. Ryktet från fjärran Morälvidyn talar om Khuniter till land som kapat handelsplasterna. Maktens- och Lysnade Vägens företrädare mullrar och ställer sig frågan ifall inte saker och ting gått för långt i fjärran Morelvidyn? Är det inte dags för ett femte korståg? Var det inte så att Odo en gång sa att….? Och bör inte det vara ett tecken på att vi bör samla trupp för att göra vad som rätt är?
Saqasha ligger kanske väl långt bort, men även inlandet innanför Karakh-Khun är intressant då det även där går karavanleder och där städerna Gajun och Almaria ligger. Bristvarorna borde vara sådant som kommer från skogen så som dina exempel, men även slavar. Viktiga exportvaror från staden enligt KK är slavar, kopparföremål och mattor. Eventuellt kan erövringen påverka Dunderins handel, men det är tveksamt. Då är nog revirkonkurrensen värre till havs. Frågan är bara hur snabbt andra piratstäder fyller detta, eller hinner Karakh-Khun först?
Karakh-Khuns främsta motståndare är, förutom de kopparhavsnationer som drabbas av den brutala piratverksamheten, stadens konkurrenter på den egna kusten och nya fiender i inlandet. I KK står att man ligger i fejd med Dunderin och Ankorath. Gissningsvis är det främst Dunderins handel och pirateri som påverkats av Karakh-Khuns ambitioner.
Religion: Khuniterna hålls i ett järngrepp av gudinnan Bametoth och hon har belönat khuniterna med framgång på bekostnad av blodsutgjutelse. Bametoth är en verklig gudinna, en förhållandevis svag sådan dock. Hon har avbildats på en rad olika sätt, allt ifrån en svart dominant kvinna med en snärjd alvkvinna vid sina fötter, till att vara en åtta-armad blodig gudinna till att vara ett slags halv- spindel, halv- kvinna. Ingen vet med säkerhet hur hon egentligen ser ut, men alla avbildningarna av henne är accepterade hos Khuniterna, alla vet vem man menar när man nämner eller avbildar henne.
"Otrogna har inget existensberättigande i Bametoths värld.."; "...utrota alla otrogna från världens yta." I KK beskrivs guden som en han uppstånden ur havet. Har själv alltid sett den onda bläckfiskhäxan i lilla sjöljungfrun som Bametoth. Åttarmad bläckfisk. I templets källare en jättebläckfisk. osv.