Khuner och Bametoth den åttarmade

Samlingsplats för alla länder och platser
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

När det gäller de övriga piratstammarna i området, så är de avvaktande på hur det går för de nytillkomna Khuniterna. Om de ser att Khuniternas framgångar fortsätter, så kommer fler piratstammar omvända sig till Bametoth för att följa Khuniterna.

Här kommer rollpersonerna in i bilden. Om det femte korståget vinner framgångar mot Khuniterna kommer det finnas möjligheter att bygga allianser med små mörelvidynska piratstammar mot Khuniterna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kul att se hur stadsstaten växer fram! Några kommentarer som ansvarig för Morëlvidyn. Även källa Kopparhavets Kapare (KK)
Merowald Ghripkloo skrev:Livsstil och kultur:
Hela den khuniska civilisationen är centrerad runt stadsstaten Karakh-Khun med omnejd.
Khunerna må vara en lokal kultur men man tillhör den morelvidynska. Karakh-Khun är en stad i Morëlvidyn (som iofs inte är ngt annat än ett geografiskt område med gemensam histroia och kulturbas).
Teknologi: Man har goda teknologiska färdigheter från det fjärran Morelvidyn avseende nya militära uppfinningar. Man har tillgång till stridselefanter, mumier och kalimaternas stridskonster. Dessa kommer att komma väl till pass ifall trupper från Aidne skulle dyka upp för att försvåra Bametoths planer. Man har även fördel av att slåss i ökenlandskap pga. ökenvana och rätt utrustning.
Det fjärran Morëlvidyn? Avses Efaro eller Krun? Och i vilket fall, varför har man sådan teknik?
Relationer: Man har mycket dåliga relationer till länderna i Aidne.

"Den oförsonliga inställningen som stadens befolkning har gentemot främlingar och framförallt otrogna...gör att deras kontakter med handelsmän...är begränsad." KK s55. Enligt revirkartan i KK är deras jaktmarker främst Zorakin och Caddo, men även Kardien kan vara drabbat. Blodtörsten under Bametoths tid har dock lett till lösa planer på samarbete mot Karkah-Khun ("Soltåg"?), men hotet från Felicien är mer prioriterat.

Karakh-Khun ligger i fejd med ankorna i Dunderin och Ankorath. Något säger mig att detta inte uteslutande beror på konkurrens. Kuniterna har nog aldrig accepterat ankornas närvaro i Morëlvidyn. Flottor av svart ankor har slagit till mot Karakh-Khun ett flertal gånger utan att verkligen lyckas.
Förhållandet till Zinn, ormgudinnan, är närmast föraktfullt. Man anser att Zinn’s tjänare lever i en förgången tid präglad av svaghet och korruption.
Ormguden, sandfursten, torkans herre. Har för mig att Zinn är en manlig gud, men jag gillar att det finns både präster och prästinnor. Gillar bilden.
Just nu hyser man goda förhoppningar om att tillgodogöra sig nya resurser genom att kapa ett par handelsområden i Saqasha öknen och därigenom tillgodogöra sig mycket av varorna som passerar där. Man börjar tillämpa pirattaktiker på land alltså och den främste härföraren är Raz An Uqasr, även kallad kort och gott Rashiid. Han har kapat ett par byar, vilket har lett till att en akut brist på lyxvaror, såsom kryddor, parfym, texilfärger och rökelse uppstått i Aidne. Och det var inte så länge sedan det kom en skeppslast från Krilloan, så nästa last lär dröja. Ryktet från fjärran Morälvidyn talar om Khuniter till land som kapat handelsplasterna. Maktens- och Lysnade Vägens företrädare mullrar och ställer sig frågan ifall inte saker och ting gått för långt i fjärran Morelvidyn? Är det inte dags för ett femte korståg? Var det inte så att Odo en gång sa att….? Och bör inte det vara ett tecken på att vi bör samla trupp för att göra vad som rätt är?


Saqasha ligger kanske väl långt bort, men även inlandet innanför Karakh-Khun är intressant då det även där går karavanleder och där städerna Gajun och Almaria ligger. Bristvarorna borde vara sådant som kommer från skogen så som dina exempel, men även slavar. Viktiga exportvaror från staden enligt KK är slavar, kopparföremål och mattor. Eventuellt kan erövringen påverka Dunderins handel, men det är tveksamt. Då är nog revirkonkurrensen värre till havs. Frågan är bara hur snabbt andra piratstäder fyller detta, eller hinner Karakh-Khun först?

Karakh-Khuns främsta motståndare är, förutom de kopparhavsnationer som drabbas av den brutala piratverksamheten, stadens konkurrenter på den egna kusten och nya fiender i inlandet. I KK står att man ligger i fejd med Dunderin och Ankorath. Gissningsvis är det främst Dunderins handel och pirateri som påverkats av Karakh-Khuns ambitioner.
Religion: Khuniterna hålls i ett järngrepp av gudinnan Bametoth och hon har belönat khuniterna med framgång på bekostnad av blodsutgjutelse. Bametoth är en verklig gudinna, en förhållandevis svag sådan dock. Hon har avbildats på en rad olika sätt, allt ifrån en svart dominant kvinna med en snärjd alvkvinna vid sina fötter, till att vara en åtta-armad blodig gudinna till att vara ett slags halv- spindel, halv- kvinna. Ingen vet med säkerhet hur hon egentligen ser ut, men alla avbildningarna av henne är accepterade hos Khuniterna, alla vet vem man menar när man nämner eller avbildar henne.
"Otrogna har inget existensberättigande i Bametoths värld.."; "...utrota alla otrogna från världens yta." I KK beskrivs guden som en han uppstånden ur havet. Har själv alltid sett den onda bläckfiskhäxan i lilla sjöljungfrun som Bametoth. Åttarmad bläckfisk. I templets källare en jättebläckfisk. osv.
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Tack för inlägget, Mikael! :D

Det var en hel del att fundera på :)
Gillar idén med onda bläckfiskhäxan!! Den tycker jag vi satsar på!

Finns det någon gällande beskrivning av städerna Gajun och Almaria?

Ang. teknologin tänkte jag mig ett teknologiskt uppsving som kom av att andra krigarstammar slutit upp med Khuniterna. Det skulle röra sig om tidigare okända krigarstammar från områden i Sivoa och Morginnerskogen som fört med sig en del nya rustningstyper (lamellrustningar). Om det är otänkbart kan man ju bara droppa den biten :)

Tanken med Khuniternas expansion i saqasha öknen är att de under en tid plöjt fram ca 100 mil österut för att just nå knutpunkterna i den sparsamt bebodda öknen. Dom har en övergripande strategi att nå dessa handelsplatser. Är inte helt klar med om det ska vara rent världsliga skäl eller om platserna ska vara av betydelse för Bametoth. Här ser jag tacksamt emot lite tips och fria inlägg :) Känner inte att min bild av det är 100% klar ännu.

Vore trevligt att uppnå en situation där man från Kardisk / Zorakisk sida blir riktigt motiverade till att dra ut på ett femte Soltåg för att befira dessa platser och återställa ordningen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Väster om Karakh-Khun finns Morëlvidyns största stad Mubul Ghon. Det är en viktig hamn för Västerhavets nationer och ännu för svår för Karakh-Kuhn. Söder om finns på karavanleden som slutar i Karakh-Kuhn hamnstaden Almaria, en stad som förmodligen redan ligger under Karakh-Kuhns inflytande. Där bortom finns den rika och för morelvidyner traditionsrika hamnstaden Khadez. En stad som nog inte erövrats, men som kanske överväger att ansluta sig, åtminstone i självförsvar. I bergen öster om Khadaz ligger Gajun(?), en bergsstad som också är källan till Karakh-Kuhns koppar. Alla intressanta mål.

Jag tycker du kan skippa rustning- och vapenteknikinnovationer från andra krigarfolk. (Jag tycker Samkarnas inland ska vara vildmark, men det har diskuterats att det i gränslandet mellan Jurona och Morginner kan finnas mindre riken.) Jag gillar dock stridselefanterna (den mindre samkarniska elefanten) och mumierna, kanske några enstaka tupilaker. Jag kan dock tänka mig att Kuniterna lyckats erövra gråalvers Korpioner och eventuellt har skapat egna kopior av sämre prestanda, en stor teknisk fördel till havs.

Att Khuniterna skickat militära expeditioner för att inta vissa fästen i västra Saqashaöknen är en intressant idé. Fortsätt med den. Områdena mellan Karkh-Khun och öknen bör dock isf fortfarande vara fria.

Aidnes intresse för nytt Soltåg ligger nog främst i Bametoths tid, allt fler hänsynslösa mordiska attacker mot skepp och Zorkins kust. Kanske några kloster brutalt attackerats vilket eldat upp aidnerna? Kanske har något av riddarordnarnas skattskepp kapats? Jag tror att Karakh-Kuhns handel är allt för liten och att frånfall av några mindre hamnar snabbt ersätts av Mubul Ghon, Dunderin eller Ankorath. Jag ser inte något muskotkrig här.
Senast redigerad av Mikael den 2012-04-09 21:25, redigerad totalt 2 gång.
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Bra grejer, Mikael!!

Finns det någon uppdaterad karta över Mörelvidyn med handelsleder och dom städerna du nämnde? Ser inte Khadez, Mubul Ghon eller handelsleder på den karta som finns på Mörelvidyn-tråden?

Håller med om att jag nog kan skippa extra vapen/rustningar, blir nog lite av "extra-allt" med det oxå. Räcker med allt det andra.

Ska spåna vidare lite, får vi se var färden slutar :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kartan är inte uppdaterad. (Åtgärdat, både gammal och ny karta finns nu i wikin. /Admin)

Där Cadez ligger på kartan ligger Mubul Ghon, Khadez är flyttat till den vik som ligger öster om Almaria.

Handelslederna går från skogen till de stora städerna. Leden till Krakh-Kuhn finns nämnd i KK. De är främst slavleder för slavjägare, men även andra råvaror från skogen fraktas på lederna och under vägen passeras en och annan mindre ort som bidrar med hantverk och förädling.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Man har ett antal utsända kalimater för att lära sig mer om andra länders teknologi, alkemi och magi. Rättsväsende och kultur är man skeptiskt inställda till. Kalimaterna utomlands håller en artig och lågmäld profil, då de inser att de inte ”passar in” i samhällena i Aidne, utan måste anpassa sig för att överleva. Detta kan de göra ifall de varje natt gör bot genom smärtsamma övningar och tar varje ofarligt tillfälle till att utagera sina aggressioner och därigenom ”få sin inre blomma vattnad med blod”.
Mycket läcker tanke till RP.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Khuner och Bametoth den åttarmade

Inlägg av skaraborgarn »

Finns det någon karta över Karakh-Khun och området söder om staden?

Trodde Bametoh var en gud inte en gudinna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Khuner och Bametoth den åttarmade

Inlägg av Mikael »

I Kopparhavets Kapare (d.ä.) finns karta på staden.

Här på Morëlvidyn, zooma in på området kring staden.
Bild
http://erebaltor.se/wiki/images/4/48/01 ... dyn_ny.jpg

I KK står endast "Gud" vilket kan vara könsneutralt i sin användning. Om det är en han eller hon eller hermafrodit eller okönad bestämmer helt enkelt vi.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Khuner och Bametoth den åttarmade

Inlägg av skaraborgarn »

Förvirringen ökar i Ereb Altor. Är Bametoth en han eller hon. Stora strider utspelas nu bland khunerna!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Khuner och Bametoth den åttarmade

Inlägg av skaraborgarn »

Skriver på en grej som ska utseplas delvis söder om den ökända staden Karakh-Khun.

Karakh-Khun är väl egentligen bara en stadsstat men jag tänkte följande:

Stadens makt minskar allt längre söderut man kommer.

Halvön Karakh-Khun ligger på är mest öken men havsvindar och annat gör att värmen inte blir överhängande samt att det finns viss vegetation i öknen.

Folk som bor i trakten bor i välbevakade byar. Det är ganska glest befolkat.

Det finns en och annan rövare men det är inte så mycket man kan stjäla i dessa trakter. Handeln som finns är begränsad.

Karakh-Khun bedriver viss handel så det förekommer att handelsmän färdas till staden. Dessa är som regel eskorterade med vakter.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Khuner och Bametoth den åttarmade

Inlägg av Mikael »

Intressant. Tell us more.
Halvön kan vara mycket torr även om den inte skulle vara en öken. Jag tänker naturligtvis på torraste delarna av medelhavskusten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Khuner och Bametoth den åttarmade

Inlägg av birkebeineren »

Hur mycket av det Merowald Ghripkloo skrivit tidigare i tråden är användbart? Han ger Karakh-Khun med invånare och religion en hel del mera innehåll än att bara vara onda piratpräster. Vissa detaljer och sammanhang kan putsas på men huvuddelen med namn, intriger och stämning?

Kvinnlig eller mannlig guddom? Kanske både samtidigt eller växelvis? Kanske antog Bametoth en ny skepnad i sammanhang med maktövertagande som kalimaterna föreslås ha gjort vid ett tillfälle i historien? Eller så ändrar vi redan skriven text till konsekvent gud eller gudinna.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Khuner och Bametoth den åttarmade

Inlägg av skaraborgarn »

Guden kan byta kön?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Khuner och Bametoth den åttarmade

Inlägg av skaraborgarn »

Kuniterna har som mål att dräpa alla otrogna. Älvfolk kommer aldrig att tillbe deras åttaarmade gudamakt så det uppstår en naturlig fiendskap mellan de som tillber Moder Jord och Bametoth.
Skriv svar