Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Felicien

Inlägg av Adragoor »

En av mina idéer...
"Labianuz ab Aurigo även kallad broder Tungoträte 537 e.O. – 603 e.O., mandelmunk som lagt fram teorin att fornkîmzon från början var ett pidginspråk. Västkamsunska och det ursprungliga garumosiska språket. Teorin har svagt stöd bland de lärde eftersom Labianuz västkamsunska korpus är oerhört knapphändigt. När Labianuz framlade sin teori under en offentlig föreläsning vid lycéet i Mafor 573, ilsknade några kîmzonska unga ädlingar till över vad de såg som en jorpagnisk skymf av det ärorika kalameikiska arvet och efter en hätsk ordväxling drog de vapen mot den milde munken som dock lyckades avvärja två hugg med med sina lingvistiska kommentarer till Kalameikiden innan han flydde hals över huvud. Detta bråk brukar man i akademiska kretsar kalla den kîmzonska tungtvisten."

Tänkte mig att låta Labianuz själv förklara det kimzonska språkets egenheter och grammatik. Ovanstående är en skiss, och bör ej bedömas som färdigt. Har försökt att skapa ett antal kimzonska ord också, med varierande resultat. Idén ovan tycker jag dock är rätt bra. Jag kan förhoppningsvis bygga upp det till något intressant...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Nelvorik Ceriern som själv lagt fram kontroversielle teorier från sin skrivpulpet vid lycéet i Argald ställer sig som en av Aurigos tillhängare. Faktum är att han planerar att lägga fram ett förslag för stormästaren i Pendon vid det kommande ordensmötet i Zorakins huvudstad till hösten. En expedition till det fjärran Kamsun via Furgia, eventuellt med en avstickare till något av Handelsalliansens många bibliotek, för att där utröna sanningen i denna lingvistiska fråga. Hans främsta argument kommer att vara...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Felicien

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Nelvorik Ceriern som själv lagt fram kontroversielle teorier från sin skrivpulpet vid lycéet i Argald ställer sig som en av Aurigos tillhängare. Faktum är att han planerar att lägga fram ett förslag för stormästaren i Pendon vid det kommande ordensmötet i Zorakins huvudstad till hösten. En expedition till det fjärran Kamsun via Furgia, eventuellt med en avstickare till något av Handelsalliansens många bibliotek, för att där utröna sanningen i denna lingvistiska fråga. Hans främsta argument kommer att vara...
Det där låter ju nästan som upplägget för en halsbrytande resa in i det okända för en spelgrupp bestående av lärda män... :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Hmm, låter spännande. Vilken färdväg kan det tänkas att en sådan expedition väljergenom Akrogal? Att först ta sig till Bahaz norr om Demontungan och därifrån följa karavanvägen österut genom norra Furgia eller börjar man i Dharbia och korsar Ödelandet innan färd över stäppen alternativt Aqusili-Kaetals innanhav tar vid?

Bahaz har etablerast kontakter med Ereb genom handel och Dharbia borde ha kopplingar via sitt arv som jorisk provins. Sen är också en stor fråga hur man färdas till den akrogaliska kontinenten, via Krun och Golwyndahavet eller över Masevabukten från antingen Cereval eller med skepp på Demontraden över norra Ereb.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Felicien

Inlägg av Adragoor »

Bahaz låter ju som ett spännande alternativ. Expeditionen kan följa med ett skepp som seglar på demontraden och bli avsläppta i Bahaz, där de möter en kontakt som har gått med på att smuggla dem genom norra Kalmurri ner till Ketoriam. Sedan följer de karavaner genom Furgia. Givetvis med en hel del avstickare till intressanta platser såsom bibliotek och liknande innan de når kusten på Furgias baksida. Därifrån är det mer osäkert. Antingen kan de fortsätta att följa karavanlederna österut, eller försöka hitta en båt som kan ta dem vidare i någon av hamnstäderna. Förmodligen vet de bara att de måste fortsätta österut...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor: Kolla in de tre kartlänkarna som finns här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Kamsun
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

Så roligt att se hur Feliciskans rötter i kimzon och dess rötter i det fjärran Kamsun växer fram i andra trådar. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Angående språket och vad som eventuellt skall läggas till inför en pdf.

Vad om vi lägger till följande text:
Adragoor skrev:"Labianuz ab Aurigo även kallad broder Tungoträte 537 e.O. – 603 e.O., mandelmunk som lagt fram teorin att fornkîmzon från början var ett pidginspråk. Västkamsunska och det ursprungliga garumosiska språket. Teorin har svagt stöd bland de lärde eftersom Labianuz västkamsunska korpus är oerhört knapphändigt. När Labianuz framlade sin teori under en offentlig föreläsning vid lycéet i Mafor 573, ilsknade några kîmzonska unga ädlingar till över vad de såg som en jorpagnisk skymf av det ärorika kalameikiska arvet och efter en hätsk ordväxling drog de vapen mot den milde munken som dock lyckades avvärja två hugg med med sina lingvistiska kommentarer till Kalameikiden innan han flydde hals över huvud. Detta bråk brukar man i akademiska kretsar kalla den kîmzonska tungtvisten."
En eventuell grammatik för kîmzon kan vi då låta Adragoor och broder Tungoträte arbeta vidare med och heller lägga fram på Lyceplan i Pendon och i en senare uppdatering av Felicien.

Språkavsnittet såsom det ser ut nu är redan ganska detaljerat.
shimonkyre
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-09-20 08:28

Re: Felicien

Inlägg av shimonkyre »

Hej folk! Jag är en relativt ny rollspelare men har för tillfället två kampanjer som utspelade sig i Felicien och det som är skriven på wikin om landet fann jag ytterst hjälpsamt. Blev väldigt intresserad av det ni gör med världsskapandet då det är en stor hobby. Har märkt att forumet är ganska dött, men undrar om det finns något jag kan hjälpa till med när det gäller Felicien. Jag kan skriva och kan en del om världen, tyvärr inte nära tillräckligt, men är mycket villig att hjälpa till. Känner mig lite vilse i den enorma databas som detta forum är.

Förstår att detta inte är riktigt rätt plats för en sådan här kommentar men vet inte riktigt var jag annars ska starta...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

Hej shimonyre, det är jättekul att du hittat hit!
Jo, det är viss skendöden men ibland sprudlar det till. Tyvärr, det här är jag väldigt ledsen att skriva, så är Felicien i det närmaste klart. Jag korrekturläser just nu för att vi ska få det i pdf. Vi försökte för länge sedan men fastnade på förhoppningen om ett utvidgat språkkapitel. Det ser ut att dröja och vi har beslutat att gå vidare utan och istället lägga till det vid senare tidpunkt. För att inte försena ytterligare har vi inte riktigt plats för en massa ändringar nu, MEN friska idéer som du har som kryddor till det redan skrivna är välkomna. :D Om du letar lite bakåt i tråden finner du en länk till korr.texten tror jag, jag tror också att den fortfarande funkar. :oops:

Känn annars stor frihet med att komma med andra förslag och ta tag i trådar på forumet! Vi vill se mer!!!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

shimonkyre skrev:Hej folk! Jag är en relativt ny rollspelare men har för tillfället två kampanjer som utspelade sig i Felicien och det som är skriven på wikin om landet fann jag ytterst hjälpsamt. Blev väldigt intresserad av det ni gör med världsskapandet då det är en stor hobby. Har märkt att forumet är ganska dött, men undrar om det finns något jag kan hjälpa till med när det gäller Felicien. Jag kan skriva och kan en del om världen, tyvärr inte nära tillräckligt, men är mycket villig att hjälpa till. Känner mig lite vilse i den enorma databas som detta forum är.

Förstår att detta inte är riktigt rätt plats för en sådan här kommentar men vet inte riktigt var jag annars ska starta...
Välkommen hit! :)

Hur har dina kampanjer i Felicien sett ut? De kanske går att göras till äventyrsförslag som kan läggas till det redan existerandematerislet?
shimonkyre
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-09-20 08:28

Re: Felicien

Inlägg av shimonkyre »

Tack! Det senaste äventyret baserade jag lite halvt på ett från Sinkadus, "Rop ur det förgångna" (sida 27 i sinkadus 32). Har lite halvfärdiga anteckningar men tror inte det lämpar sig så bra. goo.gl/fm8i7F


Hittade dock länken till korrekturläsningen så ska sätta mig och läsa lite :D
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Felicien

Inlägg av Andreas »

Välkommen Shimonkyre. Många anteckningar små...
Andreas
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Halloj.
Lite bilder har försvunnit från Felicien. Har hittat några av dem. Samt en text jag är osäker på om den postats tidigare.

Kimzonsk tatueringstradition

Tatueringstraditionen bland kimzoner stammar sannolikt längre bak än till ankomsten till ereb, men är historiskt höljd i dunkel. Det anses ofta att det är från kimzonerna som tatueringskonsten fått fäste bland kopparhavets sjöfarare.
Inom den kimzonska sfären är tatueringar kraftfulla totems. Motiven innehar mytiska krafter om de utförts på rätt sätt och på en värdig bärare. Kroppskonstnärerna är skickliga och arbetet går ofta i arv genom generationer. Att utanför släktskap upptas som lärling är ovanligt och väldigt hedersfullt, då kroppsristningarna har en närmast religös laddning. Tatueringarna måste förtjänas av sin bärare. Högt stående individer kan föreslå en bärare men tatuerarmästaren har sista ordet. Olika typer av bragder läner olika typer av motiv. Mer allmängiltiga motiv förekommer också. Vissa typer av motiv är enklare att förtjäna. En kimzon som når manbarhet förlänes ofta rätten att bära sitt hus vapen i någon form.
Det bör också förtydligas att även om motiv och teknik kan synas snarlik så är exempelvis de tolanska tatueringarna inte lika hårt traditionsbundna.

Material:
För tatuerandet nyttjas nålar i olika typer och storlekar. Dessa är välgjorda klensmiden, ofta av järn, silver eller brons. Då de skall brukas i generationer är de ofta konstnärligt utsmyckade.
Färgen är en väl bevarad hemlighet, men består av en blandning innehållande blandannat sot, olja och växtsaften från kråkrankan. I lagom blandning skänker den tatueringarna den välkända djupblå färg som smyckar så många kimzoners hudar. Denna pytsas upp i små utsmyckade bronskärl, kallade XXX.

Utförande:
Tidpunkten är mycket viktig. Enligt mästarens uträkningar sker utförandet vid den tidpunkt som anses gynnsammast. Himlakroppars ställning är en viktig aspekt i planerandet. Efter heta reningsbad tvättas ytan som skall tatueras. Ett rent linne placeras på bänken där den blivande bäraren placeras. Mästarens lärlingar håller fast bäraren under processen. Mästaren punkterar därefter huden med små snabba rörelser och ser till att doppa verktyget under tiden. Man reciterar ur Kamalkeidos(?) och lärlingarna nynnar omkvädena. Processen kan ta flera dagar beroende på motivets storlek och komplicitet. Inte sällan drabbas bäraren av feber av den påfrestande bragden, varför det är mycket vanligt att tatuerare även har göd kännedom om örter.

Lite information om olika motivtyper står att läsa vid respektive bild.


Bland felicierna i allmänhet och kimzonerna i synnerhet omgärdas tatueringskonsten av traditioner och mystik. Motiven bär djupare innebörder under mytiska, kulturella och sociala inflytanden. De nyttjas således inte i enkom dekorativa syften. Via de feliciska sjömännen har traditionen spridit sig primärt bland kopparhavens betvingare. Den tidvis bräckliga tillvaro det innebär att vara utlämnad till väder och vind är en utmärkt grogrund för skrock och vidskepelse. Idag är tatueringar ytterst vanligt bland sjöfarare av alla nationer. En intatuerad haj skall skydda bäraren från att sluta som hajföda, en delfin ger bäraren tur och en albatross på bröstet skall hjälpa bäraren att alltid kunna navigera hem.
FelTat3.jpg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Kithegil.jpg
Saknas fortfarande tror jag de tolanska tatueringarna gör.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar