Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Re:

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Visste att jag sett ett inlägg med länkar. Många är säkert döda. Så lite detektivarbete kvarstår...
Sid 16, om ngn vill tråla lite djupare...
Samma text finns i wikin i en egen artikel: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... keppstyper

Även i Feliciens artikel men där är länkarna bortplockade: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... navigation

Sen en fråga Fafnir, visst var du som gjorde de urprungliga silhuettbilderna utifrån DrHus nu döda bildlänkar så som du skev här?
Fafnir skrev:Jag ritade några silhuett bilder av feliciska skepp baserat på texten. Dim är dock inte postade på forumet. Tror att spelknepe har dem. Och ev Rickard. Kika om du kan få dom mailade och se om det går att använda.

Om inte kan jag förhoppningsvis göra nya, men behöver då bra bilder. Helst sidvy på alla. Det är ingen hightech här. Jag kalkerar grunderna på ljusbord, skalar bort och lägger till. Sen får ngn med tillräckliga kunskaper hjälpa till att skala dem.

http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=33722#p33722
Sen lade Rubicon upp några bilder:

http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=33739#p33739

Det ser ut som om siluetter av Rubicons bilder finns med blant dina nya siluetter Fafnir, i ordningen I, F, E, H.

Problemet med dessa är att Rubicon inte kopplade dem till DrHus text om skeppen. Rubicon skrev en hel del text till Felicien men han gjorde det tyvärr utan att passa in det med DrHus text och vi har därför inte använt oss av hans tolkningar. Texterna var inte dårliga men de passade oftast inte med annat redan skrivet.

Sen så gjorde Rickard några siluetter men det är oklart från vilka bilder:

viewtopic.php?p=37065#p37065

Gissar att de härstammar från DrHus länkar eftersom han skrev om även segelskepp och inte bara galärer.

Här kan vi identifiera siluetterna C som Manalon, D som Gaulos och G som Dgaisos.

Sen hinner jag inte med mer detektivarbete nu på morgonen eftersom sonen vill ut i solen. :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:SWEET!!! Omslaget i hamn! (höhöhö)

vad hette den därpå sidan?
Venetian Cargo Ship



Och här är länken till den grekiska sidan, Birke:

http://www.hellenicnavy.gr/en/history-t ... e-olympias
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Staden Elikons saknade stadsdelar:
  • Meh-Merolo (Brostaden)
    Brostaden utgörs av ett band av små öar som binds samman av långa överbyggda stenbroarn och stora palatsbyggnader. Här bor Elikons överklass, storkîmzonska familjer och rika handlare. Även Elikons främsta nöjesområde ligger i Brostaden. Längs palatsens bottenvåningar och ute på stenbroarna finns ett otal tavernor och små torg som varje kväll fylls av stadens huvudsakligen yngre kîmzonska invånare. Det är också vanligt att fester anordnas uppe i de storkîmzonska palatsen. Här är det vanligt att inhyrda gycklare uppträder och det har blivit status att hitta farsegels artister som kan imponera på grannarna. Elikon är därför välkänd bland gycklare kring Kopparhavet och många söker sig hit för att prova lyckan. De många palatsen lockar också en hel del kriminella element men bevakas noggrant av kîmzonernas inhyrda och välbetalda vakter. Ön längst ut i stadsdelen domineras av ett stort palats uppe på ett mindre berg. Kaliopasernas stamfurste har här sitt traditionella hem efter att ön Lakynda skänktes till kungamakten. Nedanför palatset ut mot havet finns värdshuset Lyktan som pryds av en stor lantern vars sken är synlig långt ut över havet och är ett välkänt sjömärke. Det drivs av geronen Ookela, en mycket storvuxen efarisk kvinna vars breda bak gett värdshuset smeknamet "Ändalyktan". En enda ö i Brostaden förbinds inte av broarna och här har Huset Kelos sitt palats. Alkelamos DiKelos är Elikons rikaste invånare och det syns på hans palats. Utanför Brostaden ligger Långa sand, en sandbanke dominerad av ruinerna från en gammal jorisk befästning från innan kîmzonernas tid på Tolan. Den används som måltavla för flottans artillerister vid krigsövningar och annars som plats för utflykter och festligheter bland stadens fattiga som inte har råd med etablissemangen längs broarna.

    Meh-Kaliopas (Kaliopasernas stad)
    Elikon är Kaliopasernas stamsäte och här har alla stammens Hus en egen traditionell mötesplats. De storkîmzonska husen har ofta dessa i ett palats i Brostaden men alla småkîmzoner har sina i Meh-Kaliopas. Här ligger även Elikons långsträckta hamnplaza där stammens skeppsråd sammanträder. Centralt i stadsdelen reser sig berget Erkeral. Här låg Elions första bebyggelse och husen är gamla med ålderdomlig arkitektur och slingriga gator emellan. Konstnärer och små tavernor sätter sin prägel på denna delen av staden. Nedanför Erkeral på västra sidan ligger Elikons religiösa centrum. Här finns tempel för alla Feliciens gudar, både de kîmzonska och de tolanska. Längst ut mot havet reser sig det mäktiga Porelikon, en enorm pärlemorsmyckad byggnad format som ett snäckhus i en perfekt logaritmisk spiral. Den restes av kung Kleriomon II 217-226 e.O. som tack för kaliopasernas hjälp under erövringen av de värdefulla kolonierna på Solunas nordkust i Efaro. Porelikon är ett minnestempel tillägnat kaliopasernas stam och deras stammoder Himilkana. Utanför Elikons nordöstra sida ligger Korpklippan. Enligt myten var det här den korp landade som Kalameikos skickade för att leta efter land när kîmzonerna seglade in i Kopparhavet. En del av bergsidan ligger innanför Elikons stadsmurar och kallas Östslänten. Här bor de välbeställda handlare och storkîmzoner som inte har palats i Brostaden.

    Meh-Porelo (Pärlstaden)
    I hjärtat av Elikon ligger Pärlstaden centrerad runt Aghora Porelo - Pärltorget. Elikon är inte Feliciens främsta hantverkarstad men när det kommer till pärlor och pärlemor är hantverkarna kring Pärltorget de absolut skickligaste. Stadsdelen kallas även Hantverkarnas stad då det är här alla stadens övriga hantverkare har sina verkstäder och affärer. Värdshus är det även många av i Pärlstaden och besökare bor ofta här. Stadsdelen hyser stadens garnison och i hamnen finns båthus för kaliopasenas egna stamflotta. Tidigare fanns flera skeppsvarv här men dessa är numera flyttade till ön Lakynda. Elikons största torg Aghora Ilmani, Hamntorget, ligger i Pärlstaden och här finns även stadens största byggnad där både stad- och regionsförvaltningen har sin administration.
Vet att vi sagt att texten till Felicien är klar men jag har haft texten liggande nästan klar i flera år utan att helt få till sista biten. Hoppas det går bra för att klämma in den i sista stund. :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Och här är länken till den grekiska sidan, Birke:

http://www.hellenicnavy.gr/en/history-t ... e-olympias
:)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Felicien

Inlägg av leinder »

Grymma fartyg!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Stadsdelarna är infogade nu, Birke. :D


Här är en ändring jag vill göra för att bli av med en så kallad horunge/ensamrad på en sida.

"Perdano är säte för Melpomenastammen, en av kîmzonernas nio stammar och för närvarande räknat som en av de mäktigaste i Felicien om man skall se till vilka stamfurstar som valts ut att sitta i Kungliga Skeppsrådet. Furst Lakadon DiAlofor har dock de senaste två åren plågats av ormfeber från sin ungdoms resor längs Fuktkusten i Samkarna och hans stol i Stjärnkammaren står därför ofta tom. Stammens två domare 610 e.O. är Isenta DiTaltokemana och Poreldon DiKas."

Originaltexten lyder "Melpomenastammens", men då inga andra stammar nämns i avsnittet så borde det duga med bara "Stammens".



Jag har för övrigt smärre problem med att foga in textrutan rörande Mandelordens historia på Tolan. Den är rejält stor. Nedan finns en pdf med sidan som den ser ut just nu. Färgen på rutan är den där purpurfärgen som fick flest röster.

https://www.dropbox.com/s/htdm1viq91va7 ... 1.pdf?dl=0
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Enda fortfarande funktionella länken om Dromon ledde till en byzantisk sådan. En bild googling ger då detta resultat.
https://www.google.se/search?q=byzantin ... 68&bih=922
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, så det vi har nu är:

Skeppstyp:

A
B (historisk förebild: Venetian Cargo ship)
C Manalon
D Gaulos
E (historiskt skepp: Barbary galiot, ca 1540)
F (historiskt skepp: a Papal Galia sottil, ca 1560)
G Dgaisos
H (historiskt skepp: Galia grosse, ca 1500)
I måste vara Taridon, även om det är en av Rubicons bilder (eftersom siluetten föreställer en galeass)

Skeppet på framsidan är en trireme (en sorts dromon fast med tre årrader), så långt vet jag.

DrHus baserade väl skeppstyperna på ÄS-moduler som t ex Kopparhavets Kapare, medan Rubicons invändning var att skeppen var från så olika tidsepoker ( t ex chebeck/xebec vs dromon) om jag förstår allt rätt? Det känns lite rörigt här i huvudet, men det kanske är sommarvärmen eller åldern.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Staden Elikons saknade stadsdelar:...
Vet att vi sagt att texten till Felicien är klar men jag har haft texten liggande nästan klar i flera år utan att helt få till sista biten. Hoppas det går bra för att klämma in den i sista stund. :oops:
Så här snabbt funna tillägg som gjorts här på sistone finns det väl utrymme för, vi bör dock undvika redigeringar och större omskrivningar av texten för då blir det aldrig färdigt. Grymt kul att se hur arbetet fortskrider. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Staden Elikons saknade stadsdelar:...
Vet att vi sagt att texten till Felicien är klar men jag har haft texten liggande nästan klar i flera år utan att helt få till sista biten. Hoppas det går bra för att klämma in den i sista stund. :oops:
Så här snabbt funna tillägg som gjorts här på sistone finns det väl utrymme för, vi bör dock undvika redigeringar och större omskrivningar av texten för då blir det aldrig färdigt. Grymt kul att se hur arbetet fortskrider. :D
Tror inte det finns mycket annat som är ofärdigt. Vi får väl se vad Grisodlar'n hittar. :)

En detalj angående städerna, du har använt Mea i namnen på stadsdelarna och jag har använt Meh-. I Krilloan-modulen där inspirationen kommer från används Meh- men jag tror DrHus i en tidig ordlista skapade varianten Mea även om båda finns med i de senaste ordlistan. Skall vi ändra till enbart Mea och förklara skillnaden med att det krilloanska språket har fler språk än bara feliciska som ursprung?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Stadsdelarna är infogade nu, Birke. :D
Strålande!
Grisodlar'n skrev:Här är en ändring jag vill göra för att bli av med en så kallad horunge/ensamrad på en sida.

"Perdano är säte för Melpomenastammen, en av kîmzonernas nio stammar och för närvarande räknat som en av de mäktigaste i Felicien om man skall se till vilka stamfurstar som valts ut att sitta i Kungliga Skeppsrådet. Furst Lakadon DiAlofor har dock de senaste två åren plågats av ormfeber från sin ungdoms resor längs Fuktkusten i Samkarna och hans stol i Stjärnkammaren står därför ofta tom. Stammens två domare 610 e.O. är Isenta DiTaltokemana och Poreldon DiKas."

Originaltexten lyder "Melpomenastammens", men då inga andra stammar nämns i avsnittet så borde det duga med bara "Stammens".
Något jag skrivit det där men du får gärna ändra. Blir bättre flyt i texten.
Grisodlar'n skrev:Jag har för övrigt smärre problem med att foga in textrutan rörande Mandelordens historia på Tolan. Den är rejält stor. Nedan finns en pdf med sidan som den ser ut just nu. Färgen på rutan är den där purpurfärgen som fick flest röster.

https://www.dropbox.com/s/htdm1viq91va7 ... 1.pdf?dl=0
Tycker ändå du fårt till det ganska bra. Texten är lite speciell då den avhandlar delvis södra Tolans historia innan kimzonernas ankomst samtidigt som den inte berättar mycket om tolanerna. Men den är viktig för att förklara Mandelordens historia i Felicien och den viktiga roll denna haft genom att smälta samman det jorisk-tolanska och det kimzonska till vad som är dagens Felicien. Därför tycker jag den kan få se lite speciell ut.

Färgen ser fin ut.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

EN LITEN RAPPORT:

Angående faktarutor så har följande hitills fått rutor:

Landsfakta
Regentlängd
Flora (i feliciendokumentet en lista med växtlighet och djur. Har nu döpts om till "Ur floran och faunan")
Mandelordens historia på södra Tolan
Legenden om den Vita Tigrinnan
Juridisk status i Felicien
Kimzonernas nio stammar och deras stamsäten


Smärre justering: Jag fick jobba lite med slutnoterna till stämningstexen "Saphunianat DiKandalos seglatslogg", men texten har fått noter nu och de är i rätt ordning.

Fafnirs trupptyper har jag tänkt att placera på en egen sida i anslutning till avsnittet, snarlikt rustningarna i Krigarens handbok. Jag tror det blir den snyggaste lösningen. Jag tror att tatueringsbilderna får samma lösning.

Kvinno- och mansnamn har fått en fin tabell som efterlysts i dokumentet, men jag var nödgad att hitta på ett par kvinnonamn och jag strök ett par mansnamn för att de skulle bli lika många.


Jag är för övrigt ungefär vid Skepp och navigation, men en massa bilder ska in.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

RAPPORT 2:

Trupptypernas sida är klar.


Fafnir och övriga, ser det ok ut?

https://www.dropbox.com/s/u63l6e1gsvt14 ... 1.pdf?dl=0


FRÅGA:
I språkavsnittet, efter ordlistan, finns detta, lite märkliga instick:

"Vid tryckning av detta verk har vår gode mäster Adragoor ännu inte sammanställt ytterligare information om feliciernas språk och han avser i skrivande stund att göra lärde Nelvorik sällskap mot östern. Det är broder Adragoors förhoppning att kommande upplaga av detta verk ska innehålla långt mer om feliciernas fantastiska och märkliga språkbruk. För den som inte kan vänta rekommenderas lärde Rasmus av Es förord till Kalameikiden, Erato Felicierns kortfattade men grandiosa verk om Feliciens språk (som denna text haft som huvudkälla), samt för den nyfikne Labianuz ab Aurigos skrifter om kamsunska språk."

Jag förstår tanken med det, men avsnittet hade nog funkat bättre om hela kapitlet, ordlista och allt, vore skrivet som om texten hade hämtats ur Adragoors eller Labianuz rullor. För övrigt så vet jag ju visserligen vem Adragoor är på forumet, men det finns inga referenser till Adragoor i Felicien-dokumentet innan det här lilla insticket. Det kanske passar bättre i wikin? Särskilt när texten hänvisar till kommande upplagor?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

ÖN SOM SJÖNK?

Ön Anatid med anksekten finns beskriven i wikin samt finns med i innehållsförteckningen till Felicien-dokumentet. Men själva texten finns inte med. Är ankön struken eller bara bortglömd?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Supertjusigt. Men jag saknar elefanten. Du fick den va?

När jag läste lite i texten om vapen funderar jag. Ska det till vapenillustrationer på joriskt rakt svärd, ringbygellångsvärd och sköldar?

Vidare, hillebarderna, ska deras släktskap med labrysen nämnas eller låter vi det vara osagt och ngt för den uppmärksamme att konstatera själv och yvas därutav?

Återigen. Väldigt tjusigt. Måste skaffa ny login till dropbox. Jag har fått min inbjudan men har ingen dropbox längre tydligen :lol:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar