Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Vobbe
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-07-30 08:17

Re: Felicien

Inlägg av Vobbe »

Ställde frågan om Efaro använde stridselefanter i den tråden.

Verkar som att de gör det, om det är solunska skogselefanter :)

Är också intresserad av hur de utrustas.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Bockar och tackar Fafnir! :D

Angående stridselefanter så är det nog upp till oss att bestämma hur de ser ut och utrustas. Vad tycker ni?

Bildgooglade war elephants och hittade några jag gillade:

Bild

Bild

Bild

Även den här, med krigsmålning och snabelrustning:

Bild

Finns en tråd för elefantdjur här: viewtopic.php?p=28113#p28113
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Jag kikade på afrikanska skogselefanter som storleksreferens. (Se tillfälligt inklistrad stulen storleksjämförelse).

Känns storleken bra?

Jag tänker mig en besättning om tre. Förare, bågskytt och spjutkastare. De två senare i ett enkelt torn. Nu stämmer inte detta helt med de feliciska truppslagen. Men är det efariska krigare eller reguljära felicier här?
Alternativet blir väl armborstskytt och löpare. Eller har vi tillochmed ett monterat arbalest i tornet?
Bilagor
817E89C0-E456-4931-B477-A92F100CCC27.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut tycker jag. Även storleken.

Elefanttrupperna är dermaner och den annorlunda utrustningen kan förklaras med det.

Följande är vad jag hittar i DrHus texter:
De tolanska furstar som är vasaller till den feliciska kungen organiserar sina trupper på ett snarlikt vis som beskrivet ovan. Deras lätta infanteri och slungkastare grupperas på samma sätt i tolfter, spheiror och myriador på samma sätt som kimzonskt infanteri. Det tolanska kavalleriet består också av tolfter men grupperas i sk. ilai om tre till sex tolfter som typiskt leds av en tolanerädling. Tre till sex ilai samlas i grupper som kallas maryano och vanligen leds av en tolanerfurste personligen eller en medlem av en tolansk furstlig familj. Deyen av Derk är unik i Felicien med sin ilai bestående av stridstränade solunska skogselefanter.
Deyen av Derk bidrar inte med kavalleri. Om nu inte 36 stridstränade och bepansrade solunska skogselefanter kan räknas som kavalleri. I övrigt bidrar Deyen med skickliga efariska löpartrupper som även kan bemanna snabba katamarankanoter, s.k. Karakorer (se Skepp).
Dejen av Derks bidrag till den feliciska militären är unik och bakgrunden till detta efariska furstendöme kan läsas här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... llanspelet
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Torn med arbalest kanske kan vara något? Det skulle kanske göra elefanttrupperna användbara även vid belägringskrig?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Såhär kanske?
Bilagor
775F8FD6-9F1E-4DB3-8133-6EDB9B7D96D5.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

Snyggt!
Vobbe
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-07-30 08:17

Re: Felicien

Inlägg av Vobbe »

Jajamensann! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Hittade det här:
DrHus skrev:
3. Solunska skogselefanter motsvarar de indiska elefanter i storlek?
Den nämns i Krilloanboken (storvesirens stolthet tydligen) men storleken nämns inte. I alla fall hade jag tänkt mig att de nordsolunska elefanterna är mindre än vår indiska. Som den numera utdöda nordafrikanska skogselefanten kanske :
http://en.wikipedia.org/wiki/North_African_Elephant

Så även om de kan bära rustning så har de oftast max två ytterligare krigare (en med långspjut och en med båge) på ryggen förutom sin mahout. Och så är de förstås opålitliga men kan vara effektiva mot infanteri som aldrig sett en elefant förr eller mot hästar som aldrig känt doften av en elefant. Mest är de nog till för skryt...
Passar ganska bra bra med bilden. :)

Diskussionen finns förövrigt här: viewtopic.php?p=22616#p22616
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

Hej på er, texten till Felicien är sedan en tid färdig och korrläst. Nu behöver vi hjälp att sätta ihop detta till en snygg pdf likt Caddo och Palinor. Vilka av er kan hjälpa till? :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Fantastiska nyheter!
Vem av kvarvarande eller nyanlända är duktiga i typ deskttop publishing/ Indesign eller liknande? :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Inga nyheter? Ska vi söka folk externt? Rollspelssida på fb? Fenix? Rollspel.nu?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Om ni inte hittar/har någon bättre, så kanske jag kan hjälpa till?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Du får gärna hjälpa till! :D Mikael är arbetsledare och sitter på en färdig brödtext enligt senaste uppdatering men jag vet inte hur det ser ut nu. Hur skulle du kunna ta dig an nästa steg därifrån ifall det fortfarande är där vi står?

Har ju sett vad du kan med äventyren "En mördares anlete" och "Ärans väg Redux" men hur processen för att ta sig dit och sen vidare till en pdf vet jag inte så mycket om.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Till att börja med så har jag ett par korta frågor:


1) Har ni några önskemål rörande typsnitt för brödtext och rubriker, storlek på marginaler och liknande?
2) Förutom brödtexten, hur står det till med bildmaterial? Kartor, illustrationer och annat smått och gott?
Skriv svar