Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: Angående faktarutor så har följande hitills fått rutor:

Landsfakta
Regentlängd
Flora (i feliciendokumentet en lista med växtlighet och djur. Har nu döpts om till "Ur floran och faunan")
Mandelordens historia på södra Tolan
Legenden om den Vita Tigrinnan
Juridisk status i Felicien
Kimzonernas nio stammar och deras stamsäten
Alla känns rimliga.
Grisodlar'n skrev:Smärre justering: Jag fick jobba lite med slutnoterna till stämningstexen "Saphunianat DiKandalos seglatslogg", men texten har fått noter nu och de är i rätt ordning.
Den var nog inte lätt. Provade på flera sätt i wikin för länge sen och slutade med nödlösningen att länka till en egen artikel. Litar på att du justerat ihop det på ett bra sätt. :)
Grisodlar'n skrev:Kvinno- och mansnamn har fått en fin tabell som efterlysts i dokumentet, men jag var nödgad att hitta på ett par kvinnonamn och jag strök ett par mansnamn för att de skulle bli lika många.
Bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:RAPPORT 2:

Trupptypernas sida är klar.


Fafnir och övriga, ser det ok ut?

https://www.dropbox.com/s/u63l6e1gsvt14 ... 1.pdf?dl=0
Ser ok ut.
Grisodlar'n skrev:FRÅGA:
I språkavsnittet, efter ordlistan, finns detta, lite märkliga instick:

"Vid tryckning av detta verk har vår gode mäster Adragoor ännu inte sammanställt ytterligare information om feliciernas språk och han avser i skrivande stund att göra lärde Nelvorik sällskap mot östern. Det är broder Adragoors förhoppning att kommande upplaga av detta verk ska innehålla långt mer om feliciernas fantastiska och märkliga språkbruk. För den som inte kan vänta rekommenderas lärde Rasmus av Es förord till Kalameikiden, Erato Felicierns kortfattade men grandiosa verk om Feliciens språk (som denna text haft som huvudkälla), samt för den nyfikne Labianuz ab Aurigos skrifter om kamsunska språk."

Jag förstår tanken med det, men avsnittet hade nog funkat bättre om hela kapitlet, ordlista och allt, vore skrivet som om texten hade hämtats ur Adragoors eller Labianuz rullor. För övrigt så vet jag ju visserligen vem Adragoor är på forumet, men det finns inga referenser till Adragoor i Felicien-dokumentet innan det här lilla insticket. Det kanske passar bättre i wikin? Särskilt när texten hänvisar till kommande upplagor?
Från Mikaels sista redigering och lite oklart om det egentligen bara var en lite skämtsam förklaring avsedd för forumet. Den skulle kunna redigeras in så som du tänker och framställas som en ingame-bokrulle men då måste någon hitta tid att göra det. Då röstar jag heller på att den stryks ur pdf-texten men får ligga kvar i wikin, kanske som en fotnot. Okej för dig Mikael?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:ÖN SOM SJÖNK?

Ön Anatid med anksekten finns beskriven i wikin samt finns med i innehållsförteckningen till Felicien-dokumentet. Men själva texten finns inte med. Är ankön struken eller bara bortglömd?
Vet inte varför den försvunnit från texten så jag gissar på bara bortglömd. Lägg in den igen. Gillar ankoraklet på Anatid. :)

Har faktisk en liten text om ankorna i ett tillägg till Feliciens krigsmakt men den har tyvärr aldrig blivit klar och får heller vänta till en senare pdf-utgåva eller bara i wikin.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Grisodlar'n skrev:Ok, så det vi har nu är:

Skeppstyp:

A
B (historisk förebild: Venetian Cargo ship)
C Manalon
D Gaulos
E (historiskt skepp: Barbary galiot, ca 1540)
F (historiskt skepp: a Papal Galia sottil, ca 1560)
G Dgaisos
H (historiskt skepp: Galia grosse, ca 1500)
I måste vara Taridon, även om det är en av Rubicons bilder (eftersom siluetten föreställer en galeass)

Skeppet på framsidan är en trireme (en sorts dromon fast med tre årrader), så långt vet jag.

DrHus baserade väl skeppstyperna på ÄS-moduler som t ex Kopparhavets Kapare, medan Rubicons invändning var att skeppen var från så olika tidsepoker ( t ex chebeck/xebec vs dromon) om jag förstår allt rätt? Det känns lite rörigt här i huvudet, men det kanske är sommarvärmen eller åldern.
Minns jag rätt så var dr Hus ändringar från kopparhavets kapare pga olika epoker och Rubicon mest en skillnad på namn av dem.

Vilka ska vi ha kvar? Vilka byter vi? Och vilka bör vi lägga till?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Supertjusigt. Men jag saknar elefanten. Du fick den va?

När jag läste lite i texten om vapen funderar jag. Ska det till vapenillustrationer på joriskt rakt svärd, ringbygellångsvärd och sköldar?

Vidare, hillebarderna, ska deras släktskap med labrysen nämnas eller låter vi det vara osagt och ngt för den uppmärksamme att konstatera själv och yvas därutav?

Återigen. Väldigt tjusigt. Måste skaffa ny login till dropbox. Jag har fått min inbjudan men har ingen dropbox längre tydligen :lol:
Ja, jag har elefanten, men
jag ska placera den i löpande texten där det skrivs om Deyen av Derk och hans stridselefanter. :D

Angående illustrationer av raka svärd så får ni avgöra. Jag tycker det är bättre att de mer annorlunda vapnen illustreras först och främst.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:
Grisodlar'n skrev:ÖN SOM SJÖNK?

Ön Anatid med anksekten finns beskriven i wikin samt finns med i innehållsförteckningen till Felicien-dokumentet. Men själva texten finns inte med. Är ankön struken eller bara bortglömd?
Vet inte varför den försvunnit från texten så jag gissar på bara bortglömd. Lägg in den igen. Gillar ankoraklet på Anatid. :)

Har faktisk en liten text om ankorna i ett tillägg till Feliciens krigsmakt men den har tyvärr aldrig blivit klar och får heller vänta till en senare pdf-utgåva eller bara i wikin.

Ok, jag fogar in Anatid i texten. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Mina gissningar, som jag försöker passa in med texten:

A) En enmastad segelbåt, kan vara en något inzoomad karabos kanske?
B) Ett tvåmastad segelskepp med latinsegel (kîmzonersegel i Ereb) och platt akter, kanske en cochon (kogg)?
C) Någon av oss har skrivit manalon men jag tycker inte siluetten visar något som passar med "...snabba oavsett vindriktning..." som det står i texten. Kanske heller en gaiassos?
D) Någon av har skrivit gaulos och det kan se ut att passa med texten.
E) Ser ut som en galär, och väldigt lik F, men förslagsvis kan det vara en celandion.
F) Ser ut som en galär, och väldigt lik E, men förslagsvis en dromon då den ger ett lite större intryck än F.
G) Någon har skrivit dgaisos och det kan stämma med texten då dess skepp har varierande utseende.
H) En stor galär medtre mastar och latinsegel. Kan passa med dromon.
I) En stor galär med tre master och kastell i för och akter. Gissar även jag taridon (galeass).

Är egentligen tveksam till att använda skeppssiluetterna. Vi verkar inte särskilt säkra i våra gissningar... :oops:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Minns att Rubicon ändrade namnet på celandion då det var för likt Celine Dion uttalsmässigt. Cant unsee :lol:

Jag har fortsatt med efterforskningar. Ska försöka få till ett inlägg under dagen.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Feliciernas celandion är troligtvis inspirerad av byzantinernas chelandion:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chelandion
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag hittade den här sidan när jag vadade genom Pinterest-bilder:

http://www.naval-encyclopedia.com/medieval-ships/



Nedan är militärmaktsavsnittet MED stridselefanten, Fafnir. :)


https://www.dropbox.com/s/wtvukfwpfq0kg ... 1.pdf?dl=0


Notera också punktlistornas utformning. Jag hoppas att de ser bra ut.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, jag har nu hunnit fram till Skepp och navigation. Jag ska läsa texten och spana in siluetterna lite bättre nu. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av Fafnir »

Rubicon skrev:Mina anteckningar kring skeppstyperna.. eller ja galärerna. Väldig små förändringar överlag i texten, lagt till vilka som använder galärerna och ändrade namnen för att bättre överensstämma med det kîmzonska jag jobbat på. Jag har också tagit bort referenser till vad andra länder i Ereb kallar skeppstyperna då jag är väldigt osäker om dessa namn har slagits fast i de olika länderna ännu.

Ursprunglig text: viewtopic.php?p=22671#22671
En droinom är den tyngsta stridsgalären och den enda med roddarna placerade i flera (två) nivåer med två roddare vid varje åra. Antalet roddare på droinomen är sammanlagt 240. Inför strid fälls de två till tre stora kîmzonersegel (=latinsegel), som skeppet är utrustat med, ned för att minska brandfaran från fientliga projektiler. Rammen i fören är skodd i stål och används, myter till trots, inte för att sänka fartyg utan för att krossa motståndarens åror samt som en sorts änterbrygga då bordning är feliciernas favoritsätt att erövra skepp då det ger tillfälle för felicierna att utnyttja sina ypperliga marinsoldater. På förskeppet konstrueras ofta ett torn i och på vilket det ofta monteras ballistas och arbalester.

En av droinomens stora svagheter är att roddarkonfigurationen samt mängden roddare tillåter mycket litet utrymme för förnödenheter och den har därmed kort räckvidd. Detta innebär att den har ett väldigt begränsat användningsområde för den feliciska havskåren som främst nyttjar denna fartygstyp, vilket gör att endast ett begränsat antal finns tillgängliga och att nybyggnationen utgörs av ett fåtal. I stället används oftare taridoner som tyngre enheter med stort antal marinsoldater.
Namnet ändrats till Droinom från dromon, en erebifiering av ordet för att undvika direkt association till en skeppstyp som användes främst av det Östromerska riket.
Kelíandrion, den tunga galären används av både havskåren och marinkåren, är en galär med åror enbart i en nivå med tre roddare per roddarbänk och ca 25 nedställda roddarbänkar roddarbänkar per sida. En bänk på vardera sidan används för matlagning och under däck finns visst utrymme för förnödenheter, vilket ger ett typiskt totalt roddarantal på 144 man. Kelíandrionen har således bättre räckvidd och uthållighet än droinomen men är inte stabil och bred nog för större torn eller tyngre belägringsmaskiner. Droinomen och kelíandrion är lika snabba under rodd, men kelíandrionen är mera manövrerbar.
Ursprungligen hette den här typen Celandion men då det är på tok för likt Celine Dion var jag bara tvungen att ändra det.... då jag mycket väl vet vilka plumpa skämt min spelargrupp skulle komma med om det namnet bestod.

Satterikon, den lätta galären används främst av marinkåren men även i viss mån av havskåren, är en lätt och extremt smal galär byggd för maximal hastighet. De trettio roddarbänkarna har vardera två roddare, 120 roddare, och skeppet har oftast bara ett fåtal marinsoldater ombord. Denna skeppstyp är mycket snabb, speciellt över längre sträckor, och används i sjöslag på flankerna, som rörlig reserv och som kurir- och spaningsfartyg. Deras svaghet är att de är de minst sjövärdiga av de feliciska galärerna (inga av dem är dock särskilt tåliga för hög sjö, satterikonen minst av alla).
Ursprungligen Saettion, men då Saetta är italienska för blixt kände jag att det inte lät kîmzonskt nog, kanske det blev lite för likt Satyricon http://sv.wikipedia.org/wiki/Satyricon_%28musikgrupp%29 istället....
Halvgalären, Xeliakos, har 20 roddarbänkar med två roddare vardera och används som patrullfartyg och som eskort till segelfartyg främst av marinkåren men även de feliciska handelshusen använder skeppstypen flitigt. Den är den långsammaste av galärtyperna under åror, men den bästa seglaren. Brigandonen används också av feliciska sjörormsjägare - ett riskfyllt feliciskt mandomsprov. Att tjäna en sommar på en sjöormsjägare anses vara en viktig mandomsrit för unga kîmzoner.
Ursprungligen Brigandon,vilket var absolut inte kîmzonskt nog enligt mig, utan jag gjorde ett ihopslag av orden Xebec och Brigandon och sen erebifierade det.
Ett mellanting mellan segelfartyg och galär är Taridonen som är den lastdrygaste och sjödugligaste av galärtyperna och används främst av marinkåren även om havskåren nyttjar den också, många av dessa galärer hyrs ut av flottan till diverse feliciska handelshus i fredstid. De har samma roddarbänkskonfiguration som kelíandrionen, men kan klämma in en fjärde roddare vid behov. De är utrustade med tre stora kîmzonersegel och använder årorna framförallt vid stiltje, då de ska runda farliga uddar eller gå in i hamn. Roddarna kan vid behov beväpnas och fungerar framförallt som inbyggda vakter (få piratskepp kan borda ett fartyg med 200+ beväpnade män på försvararsidan). Felicierna använder dessa galärer framförallt vid värdefull last t.ex. i Ormsjötraden eller vid mycket långa seglatser, som till Tricilve. Lastdrygheten uppgår till ca 150-200 ton.
Inga större förändringar, behöll namnet då det var helt okej.

Åsikter?
Vettiga tankar om det inte känns för sent?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Rubicon gjorde aldrig någon redigering av språket vilket var den ursprungliga avsikten med eventuella ändringar. Låt därför texten vara, vi vill inte göra om språkdelen igen. :cry:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: Nedan är militärmaktsavsnittet MED stridselefanten, Fafnir. :)


https://www.dropbox.com/s/wtvukfwpfq0kg ... 1.pdf?dl=0


Notera också punktlistornas utformning. Jag hoppas att de ser bra ut.
Tycker det ser mycket bra ut. Strålande jobbat med militärmakten, både Grisodlar'n och Fafnir! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Nu har jag dropbox...

Avsnittet flora hade du vad jag förstod redan ändrat till flora och fauna vilket är bra då det beskriver både djur och växter.
Flera växter har sitt Tellusnamn bredvid det feliciska och i många fall felstavat. (Johannesbröd, Libanonceder etc)
Tror det med stod med som referens. Inte ska vi väl ha våra egna namn med, eller?

Dina sidor ser jättebra ut :)

Vidare slår jag ett sista slag för Rubicons skeppsnamn. Tycker att det är kul att de är erebifierade hellre än nästan tellusnamn. Men kommer inte kriga för det. Skulle avsky att se projektet gå i stå pga av i sammanhanget små anledningar :)

Följande stycke har fallit bort (eller editerats bort) från kroppskonst:
De två korslagda shekelesherna över bröstet tyder på mannens krigiska bakgrund. De kan ha intatuerats efter ett storts slag, en duell eller i samband med vapendans. De kan också tyda på religös övertygelse riktad mot Galadon. Kanske är bäraren en avskiljd.

Bläckfisken kan ha med mannens hustillhörighet att göra. Den kan också möjligen ha med det innevarande "Bläckfiskens tidevarv", ta del av bläckfiskens styrka eller fungera som en skyddstalisman mot just jättebläckfisken.

Mönstret över handen är hajtänder. Tatuerat över händerna anses den ge en hajs kraft i bärarens attacker. Det kan även finnas en koppling till huset Carai.


Hajen på bröstet tyder på tillhörighet till huset Carai. En haj kan även ge del av styrka eller snabbhet, men motivets detaljrikedom och storlek gör alternativ ett mer sannolik.

Nät på händerna är ursprungligen fisketatueringar som skulle hjälpa fiskaren att dra hem större fångster. De anses dock hjälpa bäraren att behålla greppet om det mesta. Allt från vapen för en krigare och guld för en köpman går sällan ur händerna på en bärare av nät.

Benen pryds av en tatuering kallad "Vågvandrare". Ett stiliserat hav med ett framträdande vågmönster. De anses hjälpa sin bärare att färdas vattenvägen. Resor går snabbare och tryggare. OM bäraren faller i havet ger den bäraren kraft nog att simma i land och undvika drunkningsdöden.
Då det finns illustrationer (hoppas jag) till beskrivningarna kanske de kan agera bildtext? Texten nämner några av de vanligaste tatueringarna. Tom kithagil bär hajtänder ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar