Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Gällande skeppsbilderna: jag postade dessa till spelknepe för ett antal månader sedan. Jag vet inte om de någonsin kom fram då hans mail verkade strula ganska friskt vid tidpunkten. I samband med det framförde Rubicon kritik mot flera av drHus skeppstyper och framlade alternativ. Rickard visade att han med enkelhet kunde omvandla dessa till fina silhuettbilder. Frågan lyftes om de var tillräckligt olika originalen för att inte krocka med ev upphovsrätt. Ungefär där drunknade skeppen i den strida ström av uppdateringar som haglade in i tråden :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vidare vill jag poängtera Rubicons omfattande arbete med korrigeringar av Feliciens krigsmakt. Sist jag kikade på googleDocs var det drHus wikifierade text som användes. Jag har svårt att följa docsarbetet då 99% av min närvaro i ereb sker över telefon.

Bilden på Kuthegil har tillfälligt avstannat pga massiv arbetsbörda, men jag hoppas kunna återuppta det:)

Kan vi förmå mäster Anders att göra en eller två bilder till Felicien? Ingen riktig modul utan Anders. (Mutar med kakor...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Gwydon Vrålstarke
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-04-05 19:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Gwydon Vrålstarke »

Skön tråd att plöja igenom då jag finner äventyr ombord på fartyg intressanta dessutom tycker jag Felicien har en skönplats bland Ereb Altors länder.
Många dispyter bland mina spelare när jag spelar ut en typisk Felicisk bråkmakare. :twisted:

Måste även passa att kasta en ros till Spelknepe och hans underbara Ereb karta. I min grupp har vi 3 st Ereb Kartor(original) men den nya som finns att leka med är helt fantastisk, den gav mig en nytändning till att fortsätta utveckla reglerna som vi använder i våran grupp och konstruera galna äventyr för dem att famla runt i.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gwydon Vrålstarke skrev:Skön tråd att plöja igenom då jag finner äventyr ombord på fartyg intressanta dessutom tycker jag Felicien har en skönplats bland Ereb Altors länder.
Många dispyter bland mina spelare när jag spelar ut en typisk Felicisk bråkmakare. :twisted:

Måste även passa att kasta en ros till Spelknepe och hans underbara Ereb karta. I min grupp har vi 3 st Ereb Kartor(original) men den nya som finns att leka med är helt fantastisk, den gav mig en nytändning till att fortsätta utveckla reglerna som vi använder i våran grupp och konstruera galna äventyr för dem att famla runt i.
Välkommen till forumet Gwydon och tack för de vänliga orden. Kartorna är fortfarande som alltid under utveckling. Håller på med två olika stilar samtidigt. Du hittar även en del kartor i varje tråd för länderna. Många är dock ouppdaterade.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Har varit tillbaka i ett par månader men inte haft någon större lust till att delta i diskussionerna om Felicien då det känns som om mina åsikter ignoreras eller inte tas på allvar till stor del. Det är nu snart två år sedan jag först invände mot DrHus text om den feliciska krigsmakten och varför jag tyckte (och tycker) varför den inte borde användas och inget har ändrats textvis sedan dess. Hela Felicien verkar vara satt i sten eftersom det inte fanns något intresse i att se över skeppstyperna heller.
Fafnir skrev:Vidare vill jag poängtera Rubicons omfattande arbete med korrigeringar av Feliciens krigsmakt. Sist jag kikade på googleDocs var det drHus wikifierade text som användes.
Verkar inte som någon av de som bestämmer antingen inte läst det jag skrev eller inte tyckte det var bra nog. Jag har hittat ett antal fel och saker som måste korrigeras i det jag skrev, men i och med att det inte kommer att användas känner jag ingen större lust till att ändra det.

Varför det är sådan brådska att få 'klart' Felicien övergår mitt förstånd, det är inte direkt så att vi jobbar mot någon deadline eller har någon förläggare som flåsar oss i nacken. Kvalité borde vara vad vi jobbar mot, inte kvantitet.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Rubicon skrev:Har varit tillbaka i ett par månader men inte haft någon större lust till att delta i diskussionerna om Felicien då det känns som om mina åsikter ignoreras eller inte tas på allvar till stor del. Det är nu snart två år sedan jag först invände mot DrHus text om den feliciska krigsmakten och varför jag tyckte (och tycker) varför den inte borde användas och inget har ändrats textvis sedan dess. Hela Felicien verkar vara satt i sten eftersom det inte fanns något intresse i att se över skeppstyperna heller.
Fafnir skrev:Vidare vill jag poängtera Rubicons omfattande arbete med korrigeringar av Feliciens krigsmakt. Sist jag kikade på googleDocs var det drHus wikifierade text som användes.
Verkar inte som någon av de som bestämmer antingen inte läst det jag skrev eller inte tyckte det var bra nog. Jag har hittat ett antal fel och saker som måste korrigeras i det jag skrev, men i och med att det inte kommer att användas känner jag ingen större lust till att ändra det.

Varför det är sådan brådska att få 'klart' Felicien övergår mitt förstånd, det är inte direkt så att vi jobbar mot någon deadline eller har någon förläggare som flåsar oss i nacken. Kvalité borde vara vad vi jobbar mot, inte kvantitet.
Tråkigt att du känner så Rubicon! Jag har alltid trott att det ska vara du som ror Felicien i hamn. Din avsaknad har för mig varit att jag trodde du hade annat för dig eller tappade intresset (som kanske var delvis rätt i detta fallet). Personligen kan jag inte engagera mig för mycket i texten mest på grund av att jag inte har någon koll, samt att kartorna tar upp för mycket tid.

Oavsett, så tycker jag det är väldigt viktigt att dina åsikter tas på allvar, och om du har känt annorlunda så vill jag gärna veta vad det är som har fått dig att känna så. Jag försöker vara noga med att alla ska kunna känna sig delaktiga och inte bli överkörda av någon som "vet bättre".

Personligen vill jag - utan tvekan - att du skriver om Felicien. Du har också rätt om att det inte ska vara någon stress. Dock tror jag att folk blir lite "myror i brallen" när något närmar sig sitt slutskede. Det är ju trots allt detta vi skriver och arbetar för! :)

Att jag har lagt upp DrHus wikifierade text är ett stort misstag från min sida. Kan säga att jag inte hade koll på vems text det var. Trodde den var uppdaterad. Ber om ursäkt för det.

Hoppas som sagt på att du tar upp pennan igen Rubicon, ser fram emot din text!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Glad att du är tillbaka Rubicon. Jag tror inte heller att det är ill- eller ovilja som ligger bakom. Dr Hus ord stod oemotsagda tills dess du äskade ljud, främst pga bristande kunskaper i berörda ämnen. Jag tror att de flesta trott texterna varit korrigerade, därav mina påminnelser om motsatsen mellan varven. Det blir lite vacuum emellanåt när huvudmän försvinner. Jag började illustrera skepp efter drHus beskrivningar som jag sedan mailade till Spelknepe, men de tycks försvunnit i etern. Då du började uppdatera informationen la jag projektet på is till det började närma sig färdigställande, och då var min arbetsbörda så stor att jag inte riktigt hann med.

Jag har märkt att vi sällan kommenterar trådar där vi inte är tillräckligt insatta. Det tolkas ibland som ointresse, men så är inte fallet. Jag kommenterar t.ex nästan aldrig i klomellientråden då jag är dåligt insatt i tråden. Men jag läser varje inlägg med intresse :)

Så fatta med vällust gåsfjäder och pergament igen och ta fast tag i feliciens roder ånyo :) Du är välkommen!
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Tack för de värmande orden både Spelis och Fafnir. Vi får se vad som händer, men jag kan dela med mig av det jag satt och plitade på före jul, lite grann om det kîmzonska språkets regler och ord.
Kîmzonsk grammatik
Ordföljd, verbet sist i en mening och subjektet alltid först. Genusböjning läggs till som suffix på subjektet (-e för man, -a för kvinna -o för neutrum, pluralis -ei, -ai, -oi), normalt används neutrumböjningen om inte det explicit avses en man eller en kvinna.

Ordlista
hav – thélissea (fem.)
strand - pharelíak
klippa - thyri
soldat - trakióti
legosoldat - isthopherí
armé - thratikós
roddare - kopalit
främling - xénos
kavalleri - ippéistr
infanteri - izikuos
furste - inperikás
milis - fylakos
elefant – léfantos
spjut - lónches
svärd - xepes
sköld - xaspídos
hjälm - phrákanos
rustning – thanoplos
guld - xhrysi
silver - iasím
brons - rúntizou
koppar - xalkis
järn - cíleris
stål – vatsilas
blå - cleos
grön - phrásineos
röd - ókkineros
gul - xítrineos
svart - návrineos
vit - ilephcós
Som synes en sorts pseudogrekiska, eller erebifierad grekiska om man så önskar. Inte särskilt svårt att komma på nya ord heller för den delen då. Om något ord inte passar eller redan finns i någon källa, skrik till. Vad gäller grammatiken så är jag horribel på grammatiska regler så jag skulle gärna behöva en hjälpande hand där.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

:D

Språk är också ett av de ämnen jag suger på, men hav förtröstan. Adragoor är åter ombord, och Birke tycks ha ett fotografiskt minne och kan således säkert uppmärksamma ev dubletter. Om Birke mot förmodan skulle missa set så har Mikael en nästan kuslig förmåga att hitta rätt i vimmlet.

Posta gärna i språktråden också. Det ökar chansen att Adragoor får syn på det hela :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Rubicon skrev:Varför det är sådan brådska att få 'klart' Felicien övergår mitt förstånd, det är inte direkt så att vi jobbar mot någon deadline eller har någon förläggare som flåsar oss i nacken. Kvalité borde vara vad vi jobbar mot, inte kvantitet.
För att utan något mål blir det inte klart. Kvalitet är bra att tänka på men ett projekt blir aldrig klart så att sitta och finslipa på detaljer gör det hela till ett evighetsarbete.

Själv vill jag skippa Sidon. Ingen tar tag i staden och den ligger just nu bara och blockar.

Själv tycker jag det var bra att du tog tag i skeppstyperna men om ingen slänger in det i wikin (vilket jag trodde att du gjorde) så kommer det inte med.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kimzon tål ju att tänkas på lite. Pseudogrekiskt är ju rätt coolt. Kanske kan man sno lite från klassisk grekisk grammatik också. Återkommer i ämnet om jag kommer på något bra...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående krigsmakten så avstannade diskussionen för ett tag sen. Nästa steg där var att skriva in DrHus namn på truppslag, manskap och militära grader.
Wikifiering av material och hur vi gör med det är lite rörigt men normalt brukar nytillkomna texter och större ändringar först skrivas helt klart på forumet, så rödmarkeras, och sen föras in i wikin. I vissa fall så är material fört in i wikin oredigerad bara för att rädda det från att glömmas bort i gamla forumstrådar.

Att sätta tidspress på ett delprojekt kan fungera bra, exempelvis så som det gjorde med Palinor. Med Felicien verkar det inte gå lika lätt. Med Palinor fanns ju dock huvudkonstruktör Peter med men i Feliciens fall saknas DrHus.

(Har vi verkligen ingen aning om hur vi kan få tag på honom?)

Annars så tycker jag att Fafnir beskriver ganska bra hur saker ibland blir som de blir. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Följande finns redan skrivet och wikifierat om språk i Felicien:
Kimzon
Kimzon är ett språk besläktat med ithilgrom och vissa västkamsunska språk (ungefär lika närstående som tyska och svenska). Liksom ithilgrom skrivs kimzon med ett konsonantalfabete från höger till vänster. Skriftspråket finns i två former: En kursiv form som skrivs med fjäderpenna på papyrus, papir och pergament eller med stylus på vaxanteckningsblock och en geometrisk blockform där bokstäverna målas med pensel eller graveras på sten, metall eller trä. Blockformen används i mera officiella sammanhang och kursivformen är numera i det närmaste utkonkurrerad av skriven feliciska.

Dagens felicier använder kimzon i formella sammanhang, monumentalinskrifter och lärda verk. Enbart storkimzoner lär sig att tala och läsa/skriva kimzon fullt ut och småkimzoner kan oftast språket endast hjälpligt. En del tolaner och geron lär sig också kimzon speciellt om de är socialt ambitiösa.

Eftersom kimzon skrivs med enbart konsonanter transkriberas kimzonska namn och ord ofta med olika vokaliseringar beroende på den som läser eller den kimzontalandes accent. Så kallas t.ex. Feliciens kung Kithagil på klassisk kimzon men Kuthegil på koalint-felicisk dialekt.

Feliciska
Felciska är ett språk som uppstått i mötet mellan tolansk jori, aidnisk jori, kimzon och efariska. Det har en blandad vokabulär (ungefär 50% jori, 30% kimzon, 20% efariska) och en enkel och regelbunden grammatik utarbetad av mandelmunkar. Det skrivs med det joriska alfabetet från vänster till höger. Språket används i dagligt tal av alla felicier och även i enklare korrespondens och räkenskap.

Inom feliciskan finns ett flertal dialekter:
Koalintfeliciska (som är mest jorifierad)
Österbuktsfeliciska
Gerdikkfeliciska (som ligger närmast kimzon)
Sydpelenosisk feliciska
Kolonialfeliciska, talas i de efariska kolonierna och har starka efariska inslag
Horyniska, talas i Porto Horyni och är en mycket säregen felicisk dialekt med inslag av pokti och niferländska

En del lärde anser att krilloanska är en felicisk dialekt, medan andra anser att det är ett eget språk. Vissa lärde anser att frågan är meningslös tills dess att en överenskommen distinktion mellan språk och dialekt kan definieras.

Om betydelsen av vissa kimzonska och feliciska ord, ortnamn och namn
Paridon= Allhärskaren
Philodon= Den älskade härskaren som på feliciska kallas Philas= Den Älskade
Galadon= Stridens härskare, son till Felis, Paridon och Dagon. Kallad Galmon på feliciska.
Anatadan= Den lyckliga härskarinnan, kallad Felis på feliciska
Adon= Herre, Härskare. Som suffix då ordstammen slutar med vokal försvinner begynnelse A:et, så Pari(a)don.
Adan= Härskarinna. Tilltalstitel för varje vuxen och gift kimzan, speciellt om man tilltalar henne i hennes eget hem.
Lotan= Ormkvinnan, Kaos, urhavets gudinna som besegrades av Paridon och Philas.
Dagon= Döden, Paridons ständige ärkefiende, Besudlaren, Lögnaren.
Lot=Orm
Dag=Död
Galad= Strid
Anat= Lycka
Phil=Kärlek
Ko= adj. lysande, glimrande, skimrande
Porelo= ädelsten, pärla
Lint= Vik
Garum= Fisksås
Carai= Haj
On= Man (också vanligt suffix i kimzonska mansnamn t.ex. Kiolomon)
An= Kvinna (också vanligt suffix i kimzonska kvinnonnamn t.ex. Arishan eller Imilkan)
In= Barn, Omyndig. Generell diminutivform
-os= suffix som indikera bestämd form singular.
-or= suffix som indkerar bestämd form pluralis.
Mea = Stadsdel
Ksar= Befästning, Borg
Porto= Port
Il/El= gud
Tyros= Klippan, Kortform för Den Gyllen Klippan
Sidon= Jägaren, Kortform för Den Drömmande Jägaren
Elikon= gudomligt skimrande, kortform för Den Gudomligt Skimrande Staden.
Kithag= Korp
Kithagil= Guds korp, namnet på Feliciens nuvarande konung, på feliciska Kuthegil.
Carai(a)don= Hajarnas herre
Koalintos= Den Lysande Blå (viken). Det slutmål som Paridon lovade kimzonerna i Kalameikos dröm.
Kimzon= Fri man
Kimzan= Fri kvinna
Tolanon/Tolanan= Tolansk man/kvinna (beteckning på Tolans fria ursprungsbefolkning)
Geron/Geran= Gäst, beteckning på frigivna slavar
Tolanin= Tolans livegna befolkning, "Småtolaner".
Joranon/Joranan= Jorisk man/kvinna (generell kimzonsk beteckning på jorer)
Sen finns alla namn från kartan:

viewtopic.php?p=8#8

Och alla personnamn:
Feliciska namn
Feliciernas namnbruk speglar befolkningens två språk. Felicier av kimzônsk härkomst har alla ett namn på kimzôn. Tolaner och geroner har namn på det joriska språket feliciska. Då feliciska är starkt påverkad av kimzôn kan feliciska namn stavas identisk eller mycket likt kimzônska men uttalet avslöjar alltid vilket språk namnet tillhör. Endast kimzôner tillåts uttala sitt namn på kimzônska och skulle någon annan ertappas i detta väntar stränga böter. Storkimzôner uttalar alltid sina namn på kimzônska även när de talar feliciska men många småkimzôner brukar använda felicisk uttal. De flesta av tolanernas namn från innan kimzônernas ankomst har tagits upp i det feliciska språket men vissa används bara av tolaner och aldrig av kimzôner. Bland de tolanska furstarna som gärna bejakar sitt joriska ursprung är det vanligt att välja namn direkt från kejserlig jori. Slavar tillåts använda sina egna namn men de ges vid behov en felicisk ändelse.

Män
Akarmeikos
Anval (t.)
Arkidamos
Asdriel
Asdrilon
Baros
Berindrok
Deminos
Eramakos
Hamilon
Ilorakhon
Ilkos
Inkalides
Iorvand (t.)
Irmos
Kalameikos
Karmos
Khutos (k. Khitos)
Kiorlik
Kleriomon
Koltarorob
Koralmon
Kuthegil (k. Kithagil)
Krilo
Lakadon
Leriomon
Lothegil (k. Lothagil)
Lykarion
Lykarmos
Magon
Maheriolon (k. Mahariolon)
Morhegil (k. Morhagil)
Olvig (t.)
Ovian (t.)
Pelmos
Syrfonak
Talagon (t.)
Tiromon
Ylhokos

Kvinnor
Alashira (k. Alashara)
Aldrosa
Amni
Arishina (k. Arishana)
Bolidhe
Barsa
Dokhasa
Elissa
Elindo
Elmiera
Felishide (k. Felishade)
Helikina (k. Helikana)
Ihilendra
Imilkina (k. Imilkana)
Ilekta
Kaloda
Kilmakosa
Kinode
Kolyssa
Lasia
Lakissa
Lida
Marhi (k. Marha)
Melari (t.)
Morele
Nelnora (t.)
Oharana
Odra (t.)
Olikina (k. Olikana)
Pereide
Porelana
Poreloda
Relinn (t.)
Sirinde
Sokhasa
Sorishina (k. Sorishana)
Valina (t.)
Volaksa
Ydossa
Ylkira (k. Ylkara)
Samt i wikin en hel del namn på platser, gudar, saker och företeelser i övrigt.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Mina anteckningar kring skeppstyperna.. eller ja galärerna. Väldig små förändringar överlag i texten, lagt till vilka som använder galärerna och ändrade namnen för att bättre överensstämma med det kîmzonska jag jobbat på. Jag har också tagit bort referenser till vad andra länder i Ereb kallar skeppstyperna då jag är väldigt osäker om dessa namn har slagits fast i de olika länderna ännu.

Ursprunglig text: viewtopic.php?p=22671#22671
En droinom är den tyngsta stridsgalären och den enda med roddarna placerade i flera (två) nivåer med två roddare vid varje åra. Antalet roddare på droinomen är sammanlagt 240. Inför strid fälls de två till tre stora kîmzonersegel (=latinsegel), som skeppet är utrustat med, ned för att minska brandfaran från fientliga projektiler. Rammen i fören är skodd i stål och används, myter till trots, inte för att sänka fartyg utan för att krossa motståndarens åror samt som en sorts änterbrygga då bordning är feliciernas favoritsätt att erövra skepp då det ger tillfälle för felicierna att utnyttja sina ypperliga marinsoldater. På förskeppet konstrueras ofta ett torn i och på vilket det ofta monteras ballistas och arbalester.

En av droinomens stora svagheter är att roddarkonfigurationen samt mängden roddare tillåter mycket litet utrymme för förnödenheter och den har därmed kort räckvidd. Detta innebär att den har ett väldigt begränsat användningsområde för den feliciska havskåren som främst nyttjar denna fartygstyp, vilket gör att endast ett begränsat antal finns tillgängliga och att nybyggnationen utgörs av ett fåtal. I stället används oftare taridoner som tyngre enheter med stort antal marinsoldater.
Namnet ändrats till Droinom från dromon, en erebifiering av ordet för att undvika direkt association till en skeppstyp som användes främst av det Östromerska riket.
Kelíandrion, den tunga galären används av både havskåren och marinkåren, är en galär med åror enbart i en nivå med tre roddare per roddarbänk och ca 25 nedställda roddarbänkar roddarbänkar per sida. En bänk på vardera sidan används för matlagning och under däck finns visst utrymme för förnödenheter, vilket ger ett typiskt totalt roddarantal på 144 man. Kelíandrionen har således bättre räckvidd och uthållighet än droinomen men är inte stabil och bred nog för större torn eller tyngre belägringsmaskiner. Droinomen och kelíandrion är lika snabba under rodd, men kelíandrionen är mera manövrerbar.
Ursprungligen hette den här typen Celandion men då det är på tok för likt Celine Dion var jag bara tvungen att ändra det.... då jag mycket väl vet vilka plumpa skämt min spelargrupp skulle komma med om det namnet bestod.

Satterikon, den lätta galären används främst av marinkåren men även i viss mån av havskåren, är en lätt och extremt smal galär byggd för maximal hastighet. De trettio roddarbänkarna har vardera två roddare, 120 roddare, och skeppet har oftast bara ett fåtal marinsoldater ombord. Denna skeppstyp är mycket snabb, speciellt över längre sträckor, och används i sjöslag på flankerna, som rörlig reserv och som kurir- och spaningsfartyg. Deras svaghet är att de är de minst sjövärdiga av de feliciska galärerna (inga av dem är dock särskilt tåliga för hög sjö, satterikonen minst av alla).
Ursprungligen Saettion, men då Saetta är italienska för blixt kände jag att det inte lät kîmzonskt nog, kanske det blev lite för likt Satyricon http://sv.wikipedia.org/wiki/Satyricon_%28musikgrupp%29 istället....
Halvgalären, Xeliakos, har 20 roddarbänkar med två roddare vardera och används som patrullfartyg och som eskort till segelfartyg främst av marinkåren men även de feliciska handelshusen använder skeppstypen flitigt. Den är den långsammaste av galärtyperna under åror, men den bästa seglaren. Brigandonen används också av feliciska sjörormsjägare - ett riskfyllt feliciskt mandomsprov. Att tjäna en sommar på en sjöormsjägare anses vara en viktig mandomsrit för unga kîmzoner.
Ursprungligen Brigandon,vilket var absolut inte kîmzonskt nog enligt mig, utan jag gjorde ett ihopslag av orden Xebec och Brigandon och sen erebifierade det.
Ett mellanting mellan segelfartyg och galär är Taridonen som är den lastdrygaste och sjödugligaste av galärtyperna och används främst av marinkåren även om havskåren nyttjar den också, många av dessa galärer hyrs ut av flottan till diverse feliciska handelshus i fredstid. De har samma roddarbänkskonfiguration som kelíandrionen, men kan klämma in en fjärde roddare vid behov. De är utrustade med tre stora kîmzonersegel och använder årorna framförallt vid stiltje, då de ska runda farliga uddar eller gå in i hamn. Roddarna kan vid behov beväpnas och fungerar framförallt som inbyggda vakter (få piratskepp kan borda ett fartyg med 200+ beväpnade män på försvararsidan). Felicierna använder dessa galärer framförallt vid värdefull last t.ex. i Ormsjötraden eller vid mycket långa seglatser, som till Tricilve. Lastdrygheten uppgår till ca 150-200 ton.
Inga större förändringar, behöll namnet då det var helt okej.

Åsikter?
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag tycker att det är skitbra ändringar. Texten behöver rejäl redigering och skeppstyperna är inget undantag. Ju fler folk som pillar med texten, desto gladare blir jag. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar