Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Felicien

Inlägg av Jeb »

Eller Kopparhavets kapare :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Kopparhavets härskare blir nog en rätt ok kompromiss, skulle jag tro.
Kopparhavets härskare blir bra.

Felicierna finns även i Ormsjön men är där bara en av flera makter. I sina berättelser seglar kîmzonerna även på Valgussjöns vida vatten fast det var över sexhundra år sedan de var där. Golwyndas sötvattenshav är ett mål där endast ett skakigt styre i Krun håller felicierna stångna.
Grisodlar'n skrev:Alright, då vet jag. Hitills verkar valet stå mellan test 5:s B och C då. Vi får se om flera lägger sin röst på någon variant. :D
Inga fler röster?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Ny framsidestext med titeln FELICIEN placerad på nytt, mer i stil med t ex ÄS Kopparhavets kapare. Vad tycks?

https://www.dropbox.com/s/58wqtfs937fmj ... 6.pdf?dl=0
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

Skitsnygg, men är lite tveksam om kartan är bästa bilden. Inte direkt spänningskittlande. Ska se om jag inte kan köpa någon/några shutterstock foton eller liknande. En galär eller trirem skulle kännas bättre.
Grisodlar'n skrev: Jag har två frågor rörande stadskartorna också:

1) Ska de placeras i den löpande texten eller i någon appendix längst bak?

2) Kan du birke, eller någon annan insatt, numrera lite hafsigt på stadskartorna var områden/siffror till en snabbguide ska placeras? Posta gärna kartorna här i tråden.
1. snyggare med appendix, även om det är enklare att ha dem vid texten.
2. jag kan hjälpa till med Tyros och vad mer som blir över.

(PS. ber om ursäkt för mina sporadiska besök, oerhört hektiskt på jobbet nu.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Skitsnygg, men är lite tveksam om kartan är bästa bilden. Inte direkt spänningskittlande. Ska se om jag inte kan köpa någon/några shutterstock foton eller liknande. En galär eller trirem skulle kännas bättre.
Att använda kartan som bild gör att vi kan få ett enhetlig utseende på alla pdf:er. Det betyder då att vi måste uppdatera Caddo och Palinor, samt göra fler pdf:er, men det låter sig ju göras. En liten hyllning till Spelknepe som lade grunden till EA-projektet också att använda kartorna tänker jag.

Men vill vi ha en galärbild finns redan ett förslag här: viewtopic.php?p=37330#p37330

Låt oss bara inte fastna i en diskussion, igen.
Mikael skrev:1. snyggare med appendix, även om det är enklare att ha dem vid texten.
Kan ett kompromiss vara att ha både och?
Mikael skrev: (PS. ber om ursäkt för mina sporadiska besök, oerhört hektiskt på jobbet nu.)
Det är lugnt. Bra att veta att du inte övergivit Felicien. Hur skulle det sett ut Mikael? :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Ny framsidestext med titeln FELICIEN placerad på nytt, mer i stil med t ex ÄS Kopparhavets kapare. Vad tycks?

https://www.dropbox.com/s/58wqtfs937fmj ... 6.pdf?dl=0
Tycker det ser riktigt fint ut! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:2) Kan du birke, eller någon annan insatt, numrera lite hafsigt på stadskartorna var områden/siffror till en snabbguide ska placeras? Posta gärna kartorna här i tråden.
Flera olika som skrivit om städerna och det är lite oklart vad som är vad på kartorna men tills vi eventuellt listar ut det har jag uppdaterat wikiartiklarna för Feliciens fyra viktigaste städer med kartorna och en enhetlig stil:

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Tyros
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Sidon
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Elikon
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Darition
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Just nu har jag klämt in stadskartorna i den löpande texten. Fördelen med det är att det kanske bryter upp textmassorna, men det är självklart mycket enklare att placera dem i slutet av pdf:n. Det blir då lättare att infoga kartnycklarna också. Dessutom har väl både Caddo och Palinor kartor i en egen appendix? Jag röstar på kartor i en appendix.

Daritions kartnycklar är klara för övrigt, så det behöver ingen ägna tid åt.

Vad mer just nu? Jo, avsnitten rörande Dohrisjön, Cherso, Saltlederna och "Legenden om den Vita Tigrinnan" verkar ha en något märklig disposition i den senaste versionen om man jämför med texten i wikin.

Här är den senaste versionen:

Dohrisjön
Denna sjö anses vara helig för den tolanska vishetsguden Amçi, hans gemål fågelgudinnan Azgigal. Vid en grund saltsjö ligger Cherso, ett enormt läger med fyra byggnader i sten och trä, och med några dussin tält i varierande storlek. Cherso är ett slavläger. Det är omgivet av höga träpalissader där Feliciska vakter patrullerar och svettas i värmen. Innanför palissaden är där ett myller av övervakade solunska och samkarniska slavar som silar salt i knädjupt vatten. Det är även hit felcien sänder sina värsta straffångar.
Hettan har alltid varit olidlig i Cherso. Huden blir torr, spricker och saltet letar sig in i såren som skapar en otrolig sveda och irritation. Många får saltchocker eller svimmar av smärtan. Omsättningen på slavar är hög. De få som försöker fly klarar sig inte länge då landskapet är torrt, kargt och öde.
De som inte slavar vid sjöarna transporterar saltet via saltleden. Oftast väljs män till denna uppgift då de är tåligare och kan gå längre. Saltet dras av slavarna på vagnar även om de ibland har djur till hjälp. Som i Cherso är hettan stark och luften är fylld av salt och grus från de öppna slätterna som letar sig in i mun, näsa, öron och ögon.

”Legenden om den Vita Tigrinnan”
Många slavar berättar historien om den Vita Tigrinnan. En kvinna från Efaro som vandrade saltleden fram och tillbaka under flera år. Hon fick utstå feliciernas förtryck och det hårda livet på vägarna. Legenden talar vidare om hur hon lyckades bryta sig fri under ett uppror och flydde norrut mot bergen. Den Vita Tigrinnan, vars hår var kritvitt, hade blivit härdad av flera års arbete. Hon trotsade törst, hunger, sömn och fysiska påfrestningar och klarade till sist att ta sig till bergen. Där mötte hon en vit tigerhona som skonade hennes liv för att hon endast var skinn och ben. Istället gav tigerhonan sitt hjärta åt kvinnan, som åt upp det och fick krafter och styrka som dess like. Den Vita Tigrinnan härjade sen längst saltleden och fritog flera slavar. Än idag lever många på hoppet att de en dag ska bli räddade av den Vita Tigrinnan.

Här är wiki-texten:

Dohrisjön
Denna sjö anses vara helig för den tolanska vishetsguden Amçi, hans gemål fågelgudinnan Azgigal och deras dotter, mångudinnan Lavini. Denna triad dyrkas av den lilla tolanska tempelstat vars säte ligger vid sjöns sydöstra strand. Sjön är rik på karp, barb och en uppsjö fåglar.

Saltleden
Saltleden kallas den väg som går mellan Jagor och Ibilo i södra Felicien. Vägen har fått sitt namn av de tusentals slavar som transporterar salt från Cherso till någon av hamnarna.

Cherso
Beläget vid en grund saltsjö ligger Cherso, ett enormt läger med fyra byggnader i sten och trä, och med några dussin tält i varierande storlek. Cherso är ett slavläger. Det är omgivet av höga träpalissader där Feliciska vakter patrullerar och svettas i värmen. Innanför palissaden är där ett myller av övervakade solunska och samkarnska slavar som silar salt i knädjupt vatten.

Hettan har alltid varit olidlig i Cherso. Huden blir torr och spricker och saltet letar sig in i såren som skapar en otrolig sveda och irritation. Många får saltchockar eller svimmar av smärtan. Omsättningen på slavar är hög. De få som försöker fly klarar sig inte länge då landskapet är torrt, kargt och öde.

Saltleden
De som inte slavar vid sjöarna får till uppgift att transportera saltet via saltleden. Oftast väljs män ut till denna uppgift då de är tåligare och kan gå längre. Saltet drages av slavar på vagnar där de ibland har djur till hjälp. Som i Cherso är hettan stark och luften är fylld av salt och grus från de öppna slätterna som letar sig in i mun, näsa, öron och ögon.

Legenden om den Vita Tigrinnan
Många slavar berättar historien om den Vita Tigrinnan. En kvinna från Efaro som vandrade saltleden fram och tillbaka under flera år och fick utstå feliciernas förtryck och det hårda livet på vägarna. Legenden talar vidare om hur hon lyckades bryta sig fri under ett uppror, och flydde norrut mot bergen.

Den vita tigrinnan, vars hår var kritvitt, hade blivit härdad av flera års arbete. Hon trotsade törst, hunger, sömn och fysiska påfrestningar och klarade till sist att ta sig till bergen. Där mötte hon en vit tigerhona som skonade hennes liv för att hon endast var skinn och ben. Istället gav tigerhonan sitt hjärta åt kvinnan, som åt upp det och fick krafter och styrka som dess like.

Den vita tigrinnan härjade sen längst saltleden och fritog flera slavar. Än idag lever många på hoppet att de en dag ska bli räddade av den vita tigrinnan.


I wiki-texten är Dohrisjön ett eget litet stycke, men i den senaste versionen så kläms sjön in i ett avsnitt rörande Cherso, som i sin tur nämner en saltsjö. Mitt förslag är att Dohrisjön avlägsnas från allt vad salt heter och får tillbaka sin tolanska tempelstat och sina karpar. Det nya stycket som beskriver Cherso och Saltleden borde kanske kallas...ta da...Cherso och Saltleden?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Rörande bild eller karta, så beror det helt på valet av bild. Om en bild används så borde det vara ganska mycket rörelse i den, t ex ett stormigt hav, svettiga roddare i en galär eller något liknande. Galären som Birke länkade till, vem har gjort den?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:I wiki-texten är Dohrisjön ett eget litet stycke, men i den senaste versionen så kläms sjön in i ett avsnitt rörande Cherso, som i sin tur nämner en saltsjö. Mitt förslag är att Dohrisjön avlägsnas från allt vad salt heter och får tillbaka sin tolanska tempelstat och sina karpar. Det nya stycket som beskriver Cherso och Saltleden borde kanske kallas...ta da...Cherso och Saltleden?
Lovade Mikael att inte göra för stora ändringar i hans text men här tycker jag ditt förslag är bättre. Dela upp så vi får två intresanta platser istället för en.

Förslagsvis så här:

Dohrisjön
Denna sjö anses vara helig för den tolanska vishetsguden Amçi, hans gemål fågelgudinnan Azgigal och deras dotter, mångudinnan Lavini. Denna triad dyrkas av den lilla tolanska tempelstat vars säte ligger vid sjöns sydöstra strand. Sjön är rik på karp, barb och en uppsjö fåglar.


Cherso och Saltleden
Vid en grund saltsjö ligger Cherso, ett enormt läger med fyra byggnader i sten och trä, och med några dussin tält i varierande storlek. Cherso är ett slavläger. Det är omgivet av höga träpalissader där feliciska vakter patrullerar och svettas i värmen. Innanför palissaden är där ett myller av övervakade solunska och samkarniska slavar som silar salt i knädjupt vatten. Det är även hit Felicien sänder sina värsta straffångar. Hettan har alltid varit olidlig i Cherso. Huden blir torr, spricker och saltet letar sig in i såren som skapar en otrolig sveda och irritation. Många får saltchocker eller svimmar av smärtan. Omsättningen på slavar är hög. De få som försöker fly klarar sig inte länge då landskapet är torrt, kargt och öde. De som inte slavar vid sjöarna transporterar saltet via den såkallade Saltleden mellan Jagor och Ibilo i södra Felicien. Oftast väljs män till denna uppgift då de är tåligare och kan gå längre. Saltet dras av slavarna på vagnar även om de ibland har djur till hjälp. Som i Cherso är hettan stark och luften är fylld av salt och grus från de öppna slätterna som letar sig in i mun, näsa, öron och ögon.

  • ”Legenden om den Vita Tigrinnan”
    Många slavar berättar historien om den Vita Tigrinnan. En kvinna från Efaro som vandrade saltleden fram och tillbaka under flera år. Hon fick utstå feliciernas förtryck och det hårda livet på vägarna. Legenden talar vidare om hur hon lyckades bryta sig fri under ett uppror och flydde norrut mot bergen. Den Vita Tigrinnan, vars hår var kritvitt, hade blivit härdad av flera års arbete. Hon trotsade törst, hunger, sömn och fysiska påfrestningar och klarade till sist att ta sig till bergen. Där mötte hon en vit tigerhona som skonade hennes liv för att hon endast var skinn och ben. Istället gav tigerhonan sitt hjärta åt kvinnan, som åt upp det och fick krafter och styrka som dess like. Den Vita Tigrinnan härjade sen längst saltleden och fritog flera slavar. Än idag lever många på hoppet att de en dag ska bli räddade av den Vita Tigrinnan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Just nu har jag klämt in stadskartorna i den löpande texten. Fördelen med det är att det kanske bryter upp textmassorna, men det är självklart mycket enklare att placera dem i slutet av pdf:n. Det blir då lättare att infoga kartnycklarna också. Dessutom har väl både Caddo och Palinor kartor i en egen appendix? Jag röstar på kartor i en appendix.
Kartorna i en appendix blir bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Rörande bild eller karta, så beror det helt på valet av bild. Om en bild används så borde det vara ganska mycket rörelse i den, t ex ett stormigt hav, svettiga roddare i en galär eller något liknande. Galären som Birke länkade till, vem har gjort den?
Här la Spelknepe först upp bilden på galären: viewtopic.php?p=32395#p32395

Och på frågan om rättigheter svarade han sen:
Spelknepe skrev:Mjao, den nedersta är en Byzantisk mozaik. Tror inte Byzantinerna har något emot att jag använder den.

Den andra vet jag inte, hittade bara en "Trireme målning" någonstans på nätet.
Så med andra ord, ingen aning. :(
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Felicien, framsida test 7, sieben, sept, zeven:

https://www.dropbox.com/s/91luuobw253zq ... 7.pdf?dl=0

Hittade en trireme-bild på en sida. Ursprung ska vara wikimedia commons, men jag ska försäkra mig om det i dagarna.

Använde den här instruktionen när det gäller Photoshoppandet:

https://blog.spoongraphics.co.uk/tutori ... -photoshop

Någonstans bland mina gamla länksamlingar ska det finnas en tutorial som är ett steg vassare, men detta får duga så länge.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Felicien

Inlägg av Jeb »

Väldigt snygg!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev:Väldigt snygg!
Tack! :)
Skriv svar