Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Staden Hamur i Klomellien torde ha hyfsade vapensmeder, åtminstone de dvärgiska hantverkarna. Bhannavil utanför Lasemos, Palamux, exporterar vapen men frågan är om dessa har särdeles hög kvalitet (även om de tillhör de bättra bland de trakoriska öarna).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Staden Hamur i Klomellien torde ha hyfsade vapensmeder, åtminstone de dvärgiska hantverkarna. Bhannavil utanför Lasemos, Palamux, exporterar vapen men frågan är om dessa har särdeles hög kvalitet (även om de tillhör de bättra bland de trakoriska öarna).
Kanske inte de med vidast rykte heller.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

instämmer.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Mikael skrev:Strålande! :D

Har du kollat mot Caddo-pdf så att hänvisningarna dit inte bryter med det materialet?
Har kollat mot wikin - skiljer sig pdf:en? Det finns en antydning, det sägs inte klart, i wikin att dalkerna är de enda som kan producera parfymer och det har jag valt att inte tolka som ett monopol. Delvis för att jag just vill hitta konflikytor mellan Caddo och Felicien. Just "konfliktsökandet" är också anledningen till meningen om Felicien har varit en viktig producent av kläde (dvs. kvalitetsylle), men att de nu konkurrerats ut av ereboser och berendier.
Mikael skrev:
Vapen och rustningssmidet är också framstående om än inget att jämföra med dvärg- eller alvarbeten.
Behöver inte jämföras med dvärgar eller alver, varför inte helt enkelt inte jämförbart med Jorpagnas (eller tom Aidnes) mästersmeder. (Jorpagna, Argaldiskt stål, har angetts som toppklass för rustningar och vapen. Men även någon stad i Berendien och någon i Aidne tror jag var på tapeten?)
Har ändrat formuleringen lite nu - det felicierna satsar på är tidiga former av produktion av vapen och rustning enligt standarder. Däremot skulle ingen rik adelsman i t.ex. Magilre specialbeställa en klinga från Darition - de skulle vända sig till Argald kanske eller mera nära Hamur.

Vad gäller Jorpagna så finns det förstås handelskontakter med Felicien men då Jorpagnatråden inte är så tydlig med naturgeografi, ekonomi och handel samt saknar officiellt material så har jag lämnat den därhän. Misstänker annars kanske att det felicierna försker köpa i Argald och Jorgund är ektimmer, svärdsklingor, spannmål, fiskerättigheter och dvärgahanteverk som går på transit från bergen i Jorpagnas inland. Kanske även någon centralerebisk handelsled med varor från Mirel och Nargur når Kopparhavet i Jorpagna?

Har för övrigt också helt utelämnat Melukha i felicisk handel - det är väl trakorerna som efter De Heliga Svanarnas seglats dominerar handeln där.
Mikael skrev: Har du tittat på den här länken och Spelknepes förslag för Felicien? Jag antar det men ett tips annars... viewtopic.php?t=369&start=0
Japp, en favorittråd!
Mikael skrev: Vill också personligen tacka för Morëlvidyns produkter! :)
Varsågod! Jag gillar Morëlvidyn! Försökte hitta ett ställe på Altor som kunde producera vacker glaserad keramik, majolika, och morelvika blev ett bra namn. Marokäng kanske skulle döpas om till morelvikäng?

Några av de morelvidynska produkterna kommer kanske från Krystalerna, Morginnerskogen eller Sivoa, men det vet knappt felicierna om.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag tror faktiskt att i händelse av att de Magilliska adelsmännen skulle vända sig till utomstående för att beställa en klinga skulle det förmodligen vara dvärgarna på palamux.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

DrHus skrev:Ekonomi
Torshem (inkl. Nargur och Nidabergens dvärgar) (I: dvärgahantverk, pälsar, slavar, bärnsten E: vin, torkad frukt, olivolja, fisk, kryddor)
Vi har gjort Torshem till en berendisk koloni och troligen finns inga felicier som varken kan eller får handla denna väg (ett alvrike i vägen också). Trasimo i västra Nargur finns dock som en mer öppen handelsplats, även om felicierna nog även har har svårt att handla bland många berendier, erebosier och jorpagnier. Möjligens dock genom mellan händer? Om du tycker denna lilla handel ändå skall listas så skriv gärna endast Nargur som handelspartner (med Nidabergens dvärgar i parentes).

Annars mycket fint arbete! :)
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

birkebeineren skrev:
DrHus skrev:Ekonomi
Torshem (inkl. Nargur och Nidabergens dvärgar) (I: dvärgahantverk, pälsar, slavar, bärnsten E: vin, torkad frukt, olivolja, fisk, kryddor)
Vi har gjort Torshem till en berendisk koloni och troligen finns inga felicier som varken kan eller får handla denna väg (ett alvrike i vägen också). Trasimo i västra Nargur finns dock som en mer öppen handelsplats, även om felicierna nog även har har svårt att handla bland många berendier, erebosier och jorpagnier. Möjligens dock genom mellan händer? Om du tycker denna lilla handel ändå skall listas så skriv gärna endast Nargur som handelspartner (med Nidabergens dvärgar i parentes).

Annars mycket fint arbete! :)
Jag har gått efter EA-boxens beteckning på kontakterna mellan Felicien och Berendien som dåliga (DK, dvs. viss handel sker och vissa ansträngda diplomatiska kontakter finns) till skillnad från relationen till Erebos som är betecknad som "VF, viss fiendeskap, ingen handel pågår". Caddo är för övrigt också uppsatt som dåliga kontakter, DK, i EA-boxen. Tycker det rimmar väl med att de feliciska kaparna ibland attackerar dalkiska skepp och indirekt skadar berendisk handel, men att lejonparten av deras attacker har riktats och riktas mot Erebos.

Sedan har jag inte alls sett handeln med Berendien och Torshem (och via den staden, Nargur) som stor, men att den finns om än i tynande form.

Varför skulle Felicien ha svårt att handla med (vissa) jorpagniska furstestater? Jag har i alla fall sett Jorpagna (och Efaro för den delen) som länder i teorien, men i praktiken oförmögna att bedriva samlad utrikespolitik än mindre genomföra en blockadpolitik: om furstestaten X har en pakt med Erebos så skaffar sig dess fiende furstetaten Y en pakt med Caddo eller Felicien (eller Zorakin om det är en västjorpagnisk stat eller Berendien om den är östjorpagninsk) i ett försök att bibehålla maktbalansen. Om de inte gör de så är risken stor att X äter upp Y...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

DrHus skrev:Jag har gått efter EA-boxens beteckning på kontakterna mellan Felicien och Berendien som dåliga (DK, dvs. viss handel sker och vissa ansträngda diplomatiska kontakter finns) till skillnad från relationen till Erebos som är betecknad som "VF, viss fiendeskap, ingen handel pågår". Caddo är för övrigt också uppsatt som dåliga kontakter, DK, i EA-boxen. Tycker det rimmar väl med att de feliciska kaparna ibland attackerar dalkiska skepp och indirekt skadar berendisk handel, men att lejonparten av deras attacker har riktats och riktas mot Erebos.

Sedan har jag inte alls sett handeln med Berendien och Torshem (och via den staden, Nargur) som stor, men att den finns om än i tynande form.

Varför skulle Felicien ha svårt att handla med (vissa) jorpagniska furstestater? Jag har i alla fall sett Jorpagna (och Efaro för den delen) som länder i teorien, men i praktiken oförmögna att bedriva samlad utrikespolitik än mindre genomföra en blockadpolitik: om furstestaten X har en pakt med Erebos så skaffar sig dess fiende furstetaten Y en pakt med Caddo eller Felicien (eller Zorakin om det är en västjorpagnisk stat eller Berendien om den är östjorpagninsk) i ett försök att bibehålla maktbalansen. Om de inte gör de så är risken stor att X äter upp Y...
Tror du misuppfattar mig lite, jag menar inte att det finns något enhetligt politisk beslut hos varken berendier eller jorpagnier som hindrar Felicien att handla med Nargur, men att dessa är mycket väletablerade handlare i både Torshem (berendier) och Trasimo (berendier och jorpagnier) som mycket ogärna vill ha konkurans från felicierna. Andra hinder är de erebosiska handelshusen på Trasimotraden och Landoris alver längs floden till Torshem. Någon enstaka felicier i Trasimo känns inte som en omöjlighet men några väletablerade handelsförbindelser känns foga troligt (vilket du dock heller inte verkar avse). Ville mest bara ge min syn på handeln i norra Tolan/Landori och södra Nargur/Nidabergen.

Viss handel mellan Berendien och Felicien har jag inga problem med, heller inte mellan Jorpagna och Felicien. Denna senare känns faktisk mycket trolig då det i det splittrade landet borde gå att hitta alla möjliga sorters alliansinteresserade både politisk och ekonomisk. Angående denna senare så står det i Sinkadusäventyret "Skuggor över Nohstril" om en dvärgahandel som gått genom jorpagna under falskt flagg till Felicien.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Hmm, kanske borde ändra så felicierna, det ansträngda läget till trots, kanske har en liten handelsnärvaro i "Omlastningshamnen-Remos" men inte beger sig upp till Torshem? Det kanske passar bättre? Berenderna skulle kunna tjäna multum genom att tvinga alla utlänningar att handla med Torshem enbart via Remos som mellanstation - en stor tullstation som inte går att kringgå pga alverna.

Trasimo hade jag nog inte tänkt mig att felicierna finns i alls. Alldeles för långt in i inlandet - felicierna skulle nog föredra att segla hela vägen till Staden O (som väl är en slutpunkt för handelsleder in i kontinenten?) hellre än att traska på landbacken så långt. Däremot tänkte jag kanske att de köpte varor vars ursprung ligger i Nargur men gör det i Argald, Jorgund eller någon annan jorpagnisk stad som kanske fungerar som slutpunkt för handel in mot kontinenten.

Dvärgahandeln via Jorpagna vet jag inte riktigt hur jag ska hantera. Skuggor över Nohstril utspelar sig väl 616eO och "räknas" ju inte då, men om man ska se det som en etablerad handel så kanske den ska beaktas ändå. Fast borde inte de dvärgarna handla nästan uteslutande med dalkerna via Ereno? Eller är det en annan grupp dvärgar det rör sig om?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

DrHus skrev:Hmm, kanske borde ändra så felicierna, det ansträngda läget till trots, kanske har en liten handelsnärvaro i "Omlastningshamnen-Remos" men inte beger sig upp till Torshem? Det kanske passar bättre? Berenderna skulle kunna tjäna multum genom att tvinga alla utlänningar att handla med Torshem enbart via Remos som mellanstation - en stor tullstation som inte går att kringgå pga alverna.
En slags utpost i "Omlastningshamnen-Remos" borde kunna vara en lösning, möjligtvis tack vare en hynsolgisk kontakt eller något? Dvärgarna är dock inte de lättaste att handla med så frågan är om berendierna vill risikera sitt goda förhållande med bergsfolket genom att öppna för konkurens? Hmm ...se nästa svar!
DrHus skrev:Trasimo hade jag nog inte tänkt mig att felicierna finns i alls. Alldeles för långt in i inlandet - felicierna skulle nog föredra att segla hela vägen till Staden O (som väl är en slutpunkt för handelsleder in i kontinenten?) hellre än att traska på landbacken så långt. Däremot tänkte jag kanske att de köpte varor vars ursprung ligger i Nargur men gör det i Argald, Jorgund eller någon annan jorpagnisk stad som kanske fungerar som slutpunkt för handel in mot kontinenten.
Så långt bort ligger inte Trasimo (som faktisk delvis är en skapelse för att avhjälpa Torshems svårplaccerade läge bakom alvskogar och nedom dvärggrottor) och ned Annoniska passet mellan Mörkerbergen och Nidabergen går faktisk mycket av centrala Erebs handel. Staden O känns som en omväg för kopparhavsbor. Felicier i Trasimo är dock inget viktigt, de kan lika gärna (och mera troligt utifrån mitt förra inlägg?) handla via Argald, Jorgund eller någon annan jorpagnisk stad.
DrHus skrev:Dvärgahandeln via Jorpagna vet jag inte riktigt hur jag ska hantera. Skuggor över Nohstril utspelar sig väl 616eO och "räknas" ju inte då, men om man ska se det som en etablerad handel så kanske den ska beaktas ändå. Fast borde inte de dvärgarna handla nästan uteslutande med dalkerna via Ereno? Eller är det en annan grupp dvärgar det rör sig om?
Kan inte kolla nu men vill minnas att dvärgarna handlade i hemlighet med felicierna och att detta var ett enstaka tillfälle. Min tanke var att denna källa kan tolkas så som att kontakter mellan Jorpagna och Felicien är officiella. Handeln, även om den kommer hända i framtiden, kan ha varit med Tangväldets dvärgar i östra Aidnebergen genom deras utpost i Mörkerbergen (sitt forna hemland).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad vi skrev i Hynsolge-tråden om handeln nordväst och nordöst för Tolanhalvön:
birkebeineren skrev:
DrHus skrev:Jag gillar kartan - tycker att dess föreslagna gräns för 610eO Landori, Hynsolge och Berendien verkar bra. Den skulle kunna öppan upp för en potentiell konflikt mellan Hynsolge och Berendien om "Omlastningshamnen" och, analogt, på västra sidan mellan något Jorpagniskt furstendöme och Berendien (om det nu går handel upp till Nidabergen på floden där - om inte så är den strategiskt oviktig).
Längs floden i väster går det ingen handel men längs landvägen från staden Atrema mot nordväst och upp genom Annoniska passet mellan Nidabergen och Mörkerbergen handlas det friskt. Ingenmanslandet mot Jorpagna har vi inte helt avklarat ikring men säkert är att berendiska och jorpagniska (samt erebosiska) handlare här konkurerar på lederna upp i Erebs indre. I Nargurtråden har jag kort omtalat Norderebiska kompagniet från Berendien, Jorgundiska handelsförbundet från Jorpagna samt husen Festglade och Gararin från Erebos.
Territorialkonflikt mellan Berendien och Hynsolge låter interessant ...men vad med magikern från "Svart duell"?
DrHus skrev:När det gäller handeln med Cereval antar jag också att det möjligen finns viss konkurrens mellan nordhynsolgerna och berendierna? Inte på samma väg, men om samma handel. Leden Kalmurri-Lirvella-flod/karavan till Berendien/Hynsolge torde vara en alternativ led för Kopparhavets akrogalerhandel. Speciellt för de som vill undvika Nidland och Stabuls tullar.
Absolut!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Får jag föreslå att felcierna handlar varor från Niddvärgarna indirekt via Hynsolgisk hamn?
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Mikael skrev:Får jag föreslå att felcierna handlar varor från Niddvärgarna indirekt via Hynsolgisk hamn?
Absolut. Det jag funderat på, och också kopplat till Birkebeinerens berendiska-cerevaliska rutt, är om det inte borde finnas en gammal "dvärgaled" från Grynnerbergen till Nidabergen som INTE passerar inom Landoris skyddande slöja. Om den rutten fortfarande ibland används så blir nordöstra Hynsolge och sydvästra Cereval något av en handelsruttsknutpunkt (koppla till det också "månsilverruschen" till Tarassusravinen i Cereval som antagligen ökat trafiken). Öh, när jag skriver det så låter det väldigt bekant - ni kanske redan har föreslagit det i någon tråd?

Isåfall kan i alla fall dvärgagods och narguriska varor handlas österut från Nidabergen till t.ex. Sabarun (som i EA-kartan för Hynsolge ligger vid en flod som leder till Orkovia) och därfifrån pråmas ner till Orkovia. Där kan då t.ex. feliciska köpmän handla enstaka dvärgapraktvapen, byta till sig silvertackor och kanske köpa någon blond nargurisk slav eller två, ett par bylten narguriska pälsverk och några hynsolgiska fullblod.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har i Nargurtråden skrivit en del om Nidabergens dvärgar (de är tänkt vara rätt involverade i nargurernas kultur) och har funderat lite på hur dvärgarna tog sig dit från Grynnerbergen. En ide har varit att faktisk låta invandringen ha skett genom djupa urgrottor i Underjorden, kopplat till en flera tusen år gammal dvärgalägend (tankt finnas omsjungen i Tolvans sång som näms i Monster&Män-modulen) kring dvärgarna "urkung" Nidar som näms i EA-boxen under beskrivningen av stjärntecknen.

Men gillar även möjligheten att Nidadvärgarna kan handla väster om Sabarun...

Kan vi koppla ideerna och låta Nidabergens dvärgar ha hittat dit genom Underjorden men sen öppnat upp en port för att handla österut med sina forna fränder i Grynnerbergen?

Hinner inte ordentligt argumentera för mina udeer nu, ont om tid... :(
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gillar inte att även dvärgrikena skall ha handelsrutt.
Skriv svar