Bzegusta

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag skulle vilja föreslå att "Illusisterna" som förvisades från Kardien för sitt kätteri i slutet av 300-talet eO slutligen etablerade sig på Bzegusta. De skulle rent av kunna vara en reell maktfaktor på ön?

Se denna postning för mera om mitt uppslag: http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=25969#25969

Min tanke är alltså att sekten från början förvisades från Trakorien, och när man sedermera även förvisades från Aidne så etablerade man sig "mitt-emellan", så att säga. Idag har man officiella tempel på Bzegusta och i Torilia, liksom underjordiska celler i såväl Trakorien som Aidne. Sekten är dock illa ansedd och motarbetas av religiösa auktoriteter i alla läger, då läran är obekväm som bäst. (Modersekten i Hoxoh lever dock vidare i all välmåga, då man alltså inte aktivt missionerar ut sitt budskap. Shamash-kyrkan har dock inget gott öga till dem, varför framtiden torde vara oviss som bäst.)

/Baldyr
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Råbra. De kan ju ha beblandats med spillror av Kabrinziska flyktingar. Framför allt gör deras närvaro att paranoian på ön ökar ytterligare eftersom det inte bara blir en fråga om vem man kan lita på utan vad som överhuvudtaget är verkligt. Blanda detta med Digeta Longas försök att infiltrera allting och ett gäng mindre och aggressiva munkordnar så känns det som en riktigt mysig soppa.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kopplingen mellan illusionistsekten och Kabrinzikulten som föreslagits i annan tråd kan ha uppstått på Bzeguzta efter att de aidniska illusisterna förvisades hit 403 eO som en följd av exarkens fördömning. Detta skulle ge en interessant situation där LV indirekt bidragit till att stärka Kabrinzkultisterna (som då alltså förutsätts ha viss makt på ön) samtidigt som de förmodligen genom stöd till den Etinstrogna magilliska kungen försöker bekämpa kulten.

Ytterligare en maktfaktor att ta med i den bzegustiska betraktningen!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tona ner Kabrinzidelen tycker jag. Jag uppfattar Magilremodulen som att orden nästan glömts bort eller iaf betraktas som utdöd. Dess verkliga existens och sakta återväxt är en väl bevarad hemlighet...tills RP dyker upp i Magilre vill säga. En levande kabrinzi på Bzegusta skulle ta bort en del av den mystiska stämningen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
birkebeineren skrev:Tror mera på att utveckla från vissa grundideer än att bestämma sig för antal saker som skall förekomma.
Jag misstänker att den som vill skriva om Bzegusta har ganska fria händer att hitta på efter eget huvud (möjligen inspirerat av andras texter på det här forumet). Därefter utgår vi ju ifrån ett konkret förslag istället för bara en massa åsikter, som dessutom gärna motsäger varandra.

Frågar är därför: Vem vill ge sig på att skriva om Bzegusta?
birkebeineren skrev:Hur som helst, vi får inte glömma Ogilanz Ry'Caril och Bzegustas betydelse för magillerna och deras "Allt Magilre".
Ja, den som tar tag i ön får givetvis utgå ifrån källorna i första hand, det håller jag med om.

Vad gäller "Ogilanz Ry'Caril" så låter det, ärligt talat, inte speciellt klavykiskt. (Vilket i sin tur beror på att Brior inte hittat på namnet.) Det kanske är en magillrisk version av namnet? I original kan namnet ha varit någonting i stil med "Gilands da Karilla", eller nåt. (Namn är kanske inte min starka sida. :roll:)

Jag hade som sagt tänkt inkludera en större utvandring från Nastrôl i min egen text och tänkte eventuellt sammanfläta detta med Ry'Caril-historiken. (Jag tänker mig ett mindre inbördeskrig i Moskorien, där bland annat munkar från Nastrôl deltagit. Kejsaren drar det kortare strået och blir hur som helst avsatt och förvisad, liksom hans anhängare drivs i landsflykt. Detta får även konsekvenser för Nastrôl. Jag återkommer med mera detaljer i Trakorien-tråden) Vilket årtal pratar vi om, egentligen?

/Baldyr
Just nu spånar vi väl mest och tar upp lösa idéer som vi gillar. Det andra kommer sedan.

Fontra Cilor känns hugget i sten av källan. Hur det nu var med kungar och kejsare så tycker jag Birkes förslag med att det är den tredje kejsaren pga av mellanliggande perioder av stridigheter eller problem med att välja kejsare. Baldyrs förslag på Ry'Carils ursprungliga klavykiska namn gillar jag.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag är också för att kulten kallas för illusister eller har ett eget namn. Jag ville mest ha en liten ideologisk korsbefruktning mellan kabrinz och illusismen på bzegusta som åstadkommits av att dessa har mötts på ön och debaterat med varandra någon gång i det förflutna.

'Tycker definitivt att de mest skall vara illusister idag och ibland även praktiserande illusionister. Att de skall ha ideologiska motiv till att med flit sprida desinformation över hela ön och att de skall vara sammanlänkade med den magilliska underrättelsetjänsten, digeta longa, upprorsmakarna och munkordnarna i hemlighet för att bidra till ett växande kaos av dubbelspioner, lögner och svek på en plats som på ytan verkar vara ganska lik Magilre och Saphynas lugn.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Tona ner Kabrinzidelen tycker jag. Jag uppfattar Magilremodulen som att orden nästan glömts bort eller iaf betraktas som utdöd. Dess verkliga existens och sakta återväxt är en väl bevarad hemlighet...tills RP dyker upp i Magilre vill säga. En levande kabrinzi på Bzegusta skulle ta bort en del av den mystiska stämningen.
Jag har enbart diffusa minnen om Magilre-modulen (som var väldigt undermålig, vill jag minnas) men kan man inte också tolka det som att orden var utdöd i Magilre, men att den kunde finnas någon annanstans?

Fanns det inte riddare och/eller munkar som tillhörde orden i själva Kabrinzi-äventyret? I så fall finns ju orden kvar, eller hur? Däremot är det säkert vettigt att låta det vara en underjordisk organisation som inte gör något väsen av sig, men den kan ju leva vidare i all välmåga ändå. (Det är, så att säga, spelledarinformation.)

Oavsett så tycker jag att en sådan sak borde plockas upp istället för att sopas under mattan. Och om grundidéen sedan inte var speciellt bra (vilket jag vill minnas att jag tyckte själv) så är det väl upp till oss att göra någonting vettigt av det. Så mycket material lär det ju inte finnas om Magilre till att börja med, så låt oss ta vara på det lilla som finns och överträffa originalet (vilket inte heller borde vara alltför svårt i det här fallet).

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Tona ner Kabrinzidelen tycker jag. Jag uppfattar Magilremodulen som att orden nästan glömts bort eller iaf betraktas som utdöd. Dess verkliga existens och sakta återväxt är en väl bevarad hemlighet...tills RP dyker upp i Magilre vill säga. En levande kabrinzi på Bzegusta skulle ta bort en del av den mystiska stämningen.
Jag har enbart diffusa minnen om Magilre-modulen (som var väldigt undermålig, vill jag minnas) men kan man inte också tolka det som att orden var utdöd i Magilre, men att den kunde finnas någon annanstans?

Fanns det inte riddare och/eller munkar som tillhörde orden i själva Kabrinzi-äventyret? I så fall finns ju orden kvar, eller hur? Däremot är det säkert vettigt att låta det vara en underjordisk organisation som inte gör något väsen av sig, men den kan ju leva vidare i all välmåga ändå. (Det är, så att säga, spelledarinformation.)

Oavsett så tycker jag att en sådan sak borde plockas upp istället för att sopas under mattan. Och om grundidéen sedan inte var speciellt bra (vilket jag vill minnas att jag tyckte själv) så är det väl upp till oss att göra någonting vettigt av det. Så mycket material lär det ju inte finnas om Magilre till att börja med, så låt oss ta vara på det lilla som finns och överträffa originalet (vilket inte heller borde vara alltför svårt i det här fallet).

/Baldyr
1. nej det finns ca 3000 anhängare i Magilre idag i all hemlighet.
2. jo och ?
3. ? tycker bara att om man har en hemlig orden i ett land, som antas utdöd sedan 450 år och istället gör den levande på grannön och där har viss makt så förstör man mystiken. Nej låt Kabrinzi få stanna i Magilre. Naturligtvis kan viss påverkan skett på Bzegusta och Klomellien under Kabrinzis storhetstid.

Vad gäller Södermans sofer så tycker inte jag att vi behöver skriva ut att illusister, kabrinzi, mandelorden, banzikan och vilka nu andra som ovetandes utgår ifrån "Platon" (är det Zeno?), utan genom att endast nämna soferna i historien kan SL själv få dra slutsatsen. Personligen vill jag absolut inte se någon utskriven koppling mellan Mandelorden och Illusisterna då de tycks mig som motsatser.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Vad gäller Södermans sofer så tycker inte jag att vi behöver skriva ut att illusister, kabrinzi, mandelorden, banzikan och vilka nu andra som ovetandes utgår ifrån "Platon" (är det Zeno?), utan genom att endast nämna soferna i historien kan SL själv få dra slutsatsen. Personligen vill jag absolut inte se någon utskriven koppling mellan Mandelorden och Illusisterna då de tycks mig som motsatser.
Själv är jag inte tillräckligt insatt i sakfrågan för att uttala mig, men om någon presenterar en genomtänkt text om Erebs idéhistoria så är åtminstone jag beredd att ge materialet en chans. Någonting sådant skulle antagligen leda till nya insikter och helt nya uppslag skulle följa som en konsekvens av det arbetet. Jag tror alltså att det bara kan leda arbetet med projektet framåt.

Fast om materialet inte är tillräckligt bra så röstar vi väl bara ned det, eller hur? Ingen kan ju trumfa igenom någonting som ingen annan vill ha. Det måste fortfarande hålla för en närmare granskning, vara genomtänkt och hålla sig till källorna. Fast istället för att försöka skjuta ett sådant initiativ i sank borde vi väl försöka få det att fungera istället (i den mån det nu går)? Någon annan kanske kontrar med ett motförslag som är mycket bättre?

Det är hur som helst min inställning till arbetet inom det här projektet. Jag vet att jag inte kan göra som jag vill och bestämma allting efter eget huvud. Men visst går det att påverka i vilken riktning arbetet ska gå, liksom att påverka andras arbete. Det jag sett hittills har bara lett till att göra materialet starkare.

Fast jag behöver ju inte lära er andra hur arbetet sker inom projektet. :roll:

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:3. ? tycker bara att om man har en hemlig orden i ett land, som antas utdöd sedan 450 år och istället gör den levande på grannön och där har viss makt så förstör man mystiken. Nej låt Kabrinzi få stanna i Magilre. Naturligtvis kan viss påverkan skett på Bzegusta och Klomellien under Kabrinzis storhetstid.
Här vet jag inte helt vad jag tycker. I Magilre är Kabrinzikulten nästan död, endast rester av dets forna orden lever kvar, men samtidigt så borde viss kunskap särskillt om förtrycket som religionen utsatte folket för vara känd. Är det inte så att magillerna har viss vetskap om Kabrinziorden och tack vare minnet om förtrycket (kanske ständigt uttalat i LVs soltempel?) tvingar kulten att leva på samhällets skuggsida? Eller är guden Kabrinz och hans trogna helt glömd?

På Bzegusta vet vi att förtrycket skall ha varit hårt innan klavykernas erövring och de som vid denna tid (100-150 eO) hade makten i Magilre m/Bzegusta var Kabrinzi Orden. Kulten borde därför ha funnits på ön men frågan är då om den gör det i dag? Kanske ett äventyrsuppslag att låta kulten försöka återta vad som engång var deras starkaste fäste, nämligen Bzegusta?
Mikael skrev:Vad gäller Södermans sofer så tycker inte jag att vi behöver skriva ut att illusister, kabrinzi, mandelorden, banzikan och vilka nu andra som ovetandes utgår ifrån "Platon" (är det Zeno?), utan genom att endast nämna soferna i historien kan SL själv få dra slutsatsen. Personligen vill jag absolut inte se någon utskriven koppling mellan Mandelorden och Illusisterna då de tycks mig som motsatser.
Istämmer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Baldyr skrev:Fast om materialet inte är tillräckligt bra så röstar vi väl bara ned det, eller hur? Ingen kan ju trumfa igenom någonting som ingen annan vill ha. Det måste fortfarande hålla för en närmare granskning, vara genomtänkt och hålla sig till källorna. Fast istället för att försöka skjuta ett sådant initiativ i sank borde vi väl försöka få det att fungera istället (i den mån det nu går)? Någon annan kanske kontrar med ett motförslag som är mycket bättre?

Det är hur som helst min inställning till arbetet inom det här projektet. Jag vet att jag inte kan göra som jag vill och bestämma allting efter eget huvud. Men visst går det att påverka i vilken riktning arbetet ska gå, liksom att påverka andras arbete. Det jag sett hittills har bara lett till att göra materialet starkare.
Ganska bra beskrivning av hur det fungerar. :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jaja... men nu pratar vi om chips här. På denna ön. DVS Bzegusta så känner jag att kabrinz kan ha fått finnas eller inte finnas förr i tiden. Hursomhelst har den numer ätits upp av illusisterna som väl är en mer sentida kult vad jag förstår. Några av Kabrinz myter och idéer finns kvar men på det stora hela är illusisterna här någon slags flummiga terrorister som försöker få folk att se igenom illusionen som har dragits för deras ögon. Jämför med Röda Armefraktionen eller liknande ideologiska terrorister med frälsarkomplex som tror att om de bara kan visa alla "sanningen" så kommer alla att tycka att dom är bra killar när egentligen befolkningen mest bara skulle vilja bli av med dem oavsett hur många "dåd" de utför.

Dessa infiltreras av Digeta Longa och en del andra primitiva underrättelseorganisationer men visar sig vara bättre på hjärntvätt och kontraspionage än de är på propaganda och således blir många infiltratörer med tiden dubbelagenter. Den lilla ön med det strategiska läget är till synes ganska lugn men är egentligen centrum för alla former av spionerier och ränker som är helt oproportineliga till öns faktiska betydelse. DVS genom att alla etablerat sig här så måste alla försöka "vinna" ränkspelet fast det i slutändan är lite av en meningslös kamp. Man har satsat så mycket resurser att man inte riktigt vill erkänna att underrättelsekampen här egentligen är i princip oviktig och att det inte finns så mycket att hämta på den lilla ön Bzegusta.

Lägg till detta att ön i övrigt är ett litet teokratiskt/feodalt samhälle med småordnar som har små konflikter angående ideologiska och praktiska frågor som ofta blåses upp av att en massa spioner och terrorister blandar sig i händelseförloppet. I bakgrunden försöker bara bönderna att dyrka Etin och odla Alpharotfrukter som de kan koka soppa på.

Till saken hör att man i den tidsålder det rör sig om sällan kan höra av sig till sitt hemland med rapporter eftersom det fortfarande är medeltida teknologisk nivå trotts allt så i princip skickas nya agenter ifrån Klomellien, Kardien, Magilre, Ransard, Kishatet och Trakorien i blindo till denna lilla landsända.

För inte allt för länge sedan myntade således en av seniormedlemmarna i bodaken på ett uppgivet sätt uttrycket Bzegustisk Alfabetssoppa för att beskriva hela situationen efter den mycket röriga Bzegustiska nationalrätten.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kör Söderman så får vi se ett mer konkret exempel. :D
birkebeineren skrev:
Mikael skrev:3. ? tycker bara att om man har en hemlig orden i ett land, som antas utdöd sedan 450 år och istället gör den levande på grannön och där har viss makt så förstör man mystiken. Nej låt Kabrinzi få stanna i Magilre. Naturligtvis kan viss påverkan skett på Bzegusta och Klomellien under Kabrinzis storhetstid.
Här vet jag inte helt vad jag tycker. I Magilre är Kabrinzikulten nästan död, endast rester av dets forna orden lever kvar, men samtidigt så borde viss kunskap särskillt om förtrycket som religionen utsatte folket för vara känd. Är det inte så att magillerna har viss vetskap om Kabrinziorden och tack vare minnet om förtrycket (kanske ständigt uttalat i LVs soltempel?) tvingar kulten att leva på samhällets skuggsida? Eller är guden Kabrinz och hans trogna helt glömd?

På Bzegusta vet vi att förtrycket skall ha varit hårt innan klavykernas erövring och de som vid denna tid (100-150 eO) hade makten i Magilre m/Bzegusta var Kabrinzi Orden. Kulten borde därför ha funnits på ön men frågan är då om den gör det i dag? Kanske ett äventyrsuppslag att låta kulten försöka återta vad som engång var deras starkaste fäste, nämligen Bzegusta?
Jo jag känner igen mitt förlag och initiala tolkning, men har ändrat mig :D . Det står inte att hela Magilre var under Kabrinzis styre (en mycket stor del) och deras förtryck har gjort magiller mycket tveksamma till religion (men det är inte säkert att mannen på gatan vet varför). Naturligtvis känner historiker och andra lärde till Kabrinziperioden. Att orden överlevt och finns i lönndom tycker jag inte att de skall känna till. Jag tycker inte ens Magilres annars rätt framgångsrika underrättelsetjänst skall ha insett detta (deras fokus är främst mot öppna makthavare och grannländerna). Tankegods ifrån kabrinzi kan naturligtvis kommit med flyktingar till Bzegusta men idag vill jag inte se någon levande sekt där.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Något att ha i åtanke för framtiden.
Mikael skrev:700-500fO
Västerhavskusten utforskades under slutet av 700-talet ända ner till Magilre. Visst plundrade jorderna också, men inte mer än andra rövarband. Joriska Imperiet var ännu för svåra motståndare och Belgotherna lyckades oftast gör motstånd. Sarderna plundrades dock regelbundet. Först vid ranernas ankomst under 600-talet tvingas jorderna söka sig längre söderut för återkommande plundring. Det finns i antika annaler från denna period ett trettiotal registrerade strandhugg i Imperiets provinser så långt söderut som i nordvästra Aidne. De joriska provinserna i Magilre, Klomellien och kring Vintervattnet förstärkte sina kustförsvar och bekräftade risken med oskyddade floder genom att befästa brorarna. I Ransard, Ljusna och Mirel förstärktes kustförsvar och varningssystem. Efter konfluxen märkte jorderna dock snart hur länderna i söder har förlorat sitt organiserade motstånd och plundringarna lyckas allt oftare. Framförallt hade jorderna lärt sig att anfalla handelsbyar och kusttempel långt från huvudorternas försvar och kustflottor, ända ner i Faltrakien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Borborind huvudort - Svavelvinterspelet
Skriv svar