Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jorduashurs skildring i EA hänvisar ofta till en solunsk upptäcksresande. Av texten får man veta att med honom hem till Soluna följde ett antal jorduakaerlar. Sedan dess kan man finna äventyrliga jorduakaerlar som sökt tjänst hos Solunas emirer. Efter att kollat balnd Solunas nordliga stater så faller det förslagsvis på Efaro som landet med emirer. Skulle det fungera?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

För mig känns det inte riktigt "rätt" med emirer i Efaro. Jag skulle nog lägga min röst på Thelgul eller Pokti, och då känns det mest troligt att han kom från Thelgul... men det är ju andra sidan Adragoor som har det sista ordet om det är lämpligt för det Thelgul som han tänkt sig.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Annars möjligtvis Sombatze, emirer som lyder under Stormogulen här(Storemiren?)...? Fast då borde vägen den upptäcktsresande soluniern tog ha varit via Golwynda och Maseva, vilket förmodligen inte stämmer med texten.

Kanske en poktier som seglat rundt södra Samkarna? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo jag kollade med Sombatze innan Efaro. Även Thelgul sneglade jag på, men kändes avlägset. (Pokti är alldeles för långt bort tycker jag). Sombatzer och Efarer kan jag tänka mig ha intresse för en Erebomsegling. resan var också delad i två delar, del 1 gick västerut ända till Jorduashur. Kanske gick del 2 från Demontunga till Jorduashur?

Emirer skulle kunna vara ledare för stammarna i Efaro, eller stormännen (rika godsägarna) i Sombatze som väljer Stormogulen. Problemet som jag ser med Sombatze, eller snarare fördelen med Efaro är att det kan nås i en seglats från jorduashur utan landhinder. Min röst faller fortfarande på Efaro.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

När det gäller Thelgul är ju inte det så väldigt mycket längre bort och med tanke på deras religion, där man intresserar sig för himmlakroppar, och därav kanske intresserar sig även för upptäcksresande...

Även från Thelgul kan man ju ta sig västerut hela vägen till Jordashur.

Sen så är väl den största fördelen som jag ser det att detta användande av jordashuriska legosoldater fortfarande kan vara aktuellt i Thelgul, medan jag har svårare att se att det skulle fungera ännu i Efaro som det landet är år 610 eO.

Sen så tyckte jag att den solunska upptäcksresandens namn lät mer thelgulskt än efariskt så som thelgulskan beskrivits i thelgultråden.

Men som jag skrev tidigare är det ju Adragoor som har det sista ordet när det gäller Thelgul.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jo jag kollade med Sombatze innan Efaro. Även Thelgul sneglade jag på, men kändes avlägset. (Pokti är alldeles för långt bort tycker jag). Sombatzer och Efarer kan jag tänka mig ha intresse för en Erebomsegling. resan var också delad i två delar, del 1 gick västerut ända till Jorduashur. Kanske gick del 2 från Demontunga till Jorduashur?

Emirer skulle kunna vara ledare för stammarna i Efaro, eller stormännen (rika godsägarna) i Sombatze som väljer Stormogulen. Problemet som jag ser med Sombatze, eller snarare fördelen med Efaro är att det kan nås i en seglats från jorduashur utan landhinder. Min röst faller fortfarande på Efaro.
Resor till, eller snarare från, Thelgul och andra länder kring Ormsjön försvåras av Vägen Bort och måste i såfall förklaras om vi väljer ett land här. En sådan variant skulle dock ge nordbor i Krilloan!
Pokti kan vara ett alternativ om vi låter dets invånare kunna segla kring södra Samkarna (jag har antydt detta i beskrivningen av Porto Horyni som jag engång gjorde).

Sombatze kan eventuellt nås via floder som går genom Akrogal och in i Golwyndahavet (eller ut för den delen) om då furgierna inte krånglar till det allt för mycket, eller stäppnomaderna. Sombatzinerna kan också ha något avtal som gör att de kan passera Demontungan, eller så kämpar sig jordukaerlarna sig över/genom?

MEN, jag ser heller egentligen inte några problem med att låta dessa emirer hålla till inom Efaros gränser, vi kan förklara den annorlunda språklyden genom att låta upptäcktsresarern vara av annan härstammning än efarisk, kanske är heller inte emirerna av efarisk börd, eller på något annat vis?

Kanske väringar lite överallt i norra Soluna?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Resor till, eller snarare från, Thelgul och andra länder kring Ormsjön försvåras av Vägen Bort och måste i såfall förklaras om vi väljer ett land här. En sådan variant skulle dock ge nordbor i Krilloan!
Pokti kan vara ett alternativ om vi låter dets invånare kunna segla kring södra Samkarna (jag har antydt detta i beskrivningen av Porto Horyni som jag engång gjorde).
Jag ser inte riktigt problemet, med tanke på att Ibram Shahalat var en upptäcksresande tror jag inte det var något större problem att vänta på RhabdoRhinn för att segla in i Kopparhavet och vidare mot Jordashur. Vägen tillbaka ställer ju inte till samma problem, då är det väl bara att följa med strömmen så att säga.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Jag ser inte riktigt problemet, med tanke på att Ibram Shahalat var en upptäcksresande tror jag inte det var något större problem att vänta på RhabdoRhinn för att segla in i Kopparhavet och vidare mot Jordashur. Vägen tillbaka ställer ju inte till samma problem, då är det väl bara att följa med strömmen så att säga.
Nej, att avvakta RhabdoRhinn för Ibram Shahalat borde inte ha varit något problem, jag funderade mest på hur detta beroende av gynsamma vindar skulle ha påverkat resandet till Ormsjön för jordukaerlarna, men det skulle nog heller inte hindrat dem. Kanske deras drakskepp faktisk lyckats ta sig mot strömmen gynnat av egna drakvindar, och kanske även fått sitt namn härifrån (ev. är benämningen "drakvind" ett begrepp användt bortom Ormsjön också)?

Jag tänker (och föreslår) bara högt! :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu börjar det väl bli lite väl mycket OT här men iaf, i Ormsjöns inlopp (vägen bort) strömmar vattnet kraftigt från norr till söder, så att man endast kan segla från ormsjön till kopparhavet för hård sydlig vind. Således borde inte resandet till Ormsjön för jordukaerlarna vara något större problem, då man inte är beroende av vindarna för att ta sig igenom sundet från kopparhavet till ormsjön.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Nu börjar det väl bli lite väl mycket OT här men iaf, i Ormsjöns inlopp (vägen bort) strömmar vattnet kraftigt från norr till söder, så att man endast kan segla från ormsjön till kopparhavet för hård sydlig vind. Således borde inte resandet till Ormsjön för jordukaerlarna vara något större problem, då man inte är beroende av vindarna för att ta sig igenom sundet från kopparhavet till ormsjön.
In i Ormsjön inga problem, ut endast när vindarna är gynsamma - helt med på det!

Har inte Krilloan-modulen tillgänglig och minns inte exakt hur det ligger till, men började fundera vidare kring drakvindar som nämns här... Dock lite OT.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Drakvindarna är stormar som sker 2 ggr på våren och 2 ggr som utöver RhabdoRhinn ger möjlighet att ta sig igenom sundet från ormsjön in i kopparhavet. Dock är drakvindarna mycket riskabla att ge sig ut i och de är också mycket osäkert om man hinner segla igenom sundet innan de stormen dör ut, enligt Krilloan-kampanjbok.

Så det finns helt enkelt en hel del tillfällen att ta försöka ta sig igenom sundet...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ibram Shahalat kan vara ett thelgulskt namn. Däremot ställer jag mig tveksam till emirer i Thelgul. Hela landet styrs snarare av präster, som genom sin speciella slags symbolism kombinerat med drogen rhas utövar ett slags mindcontrol. Emirer känns mer som att det passar i Efaro...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då kanske Ibram Shahalat var en thelgulier i tjänst hos en efarisk (ev sombatzinsk) emir?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm, då fick lite input från den thelgulansvarige, men jag ger mig inte. :evil: Kan inte emir vara ett namn på de högsta prästerna? Det behöver ju inte vara taget direkt från den arabiska betydelsen. Anledningen till att jag kämpar emot är att jag har lite svårt att se att jordukaerlarna fortfarande skulle efterfrågas i efaro. Men det är ju bara jag och jag är inte omöjlig även om det kanske kan verka så ibland. :oops:

Iaf, när skulle denna upptäcksresandes resa skett?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi kanske också skal vänta tills Mikael vaknat och höra vad han tycker? :)
Skriv svar