Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, gott... har ju inte lagt ner en massa tankemöda på det det här så det är möjligt att jag missat något. Ska iaf bli intressant vad du kommer fram till.

Sen så en liten OT-grej, när det gäller kriget Felicien-Berendien där ju Zorakin gick in på Berendiens sida, kan inte en av anledningarna till att just Zorakin gick med i kriget mot Felicien att man ville åt de feliciska kolonierna i Efaro? Kardien hade ju förlorat sina sista besittningar i Efaro 369 och man skulle ju kunna tänka sig att Zorakin skulle kunna ha en hel del att vinna (ekonomiskt, religiöst etc.) på att erövra feliciens kolonier. Vet att det diskuterades om någon anledning till att Zorakin anslöt sig till Berendien, men detta kan ju vara ytterligare en anledning till det.

Sen så för att återknyta till Efaro... i landet finns det bruna ankor enligt EA-spelledarboken s.38. Dessa borde, om man utgår från mitt upplägg på den feliciska utbredningen i landet, finnas strax öster om kopparhavet ungefär söder om Raas Narram eller nått sånt... Om de inte blivit fördrivna under de århundraden som gått då vill säga.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tänkte jag kunde slänga upp en bit ur min gamla tidslinje utifall det finns något att hämta därur? Vet att mkt skett sedan sid 1 men kanske någon idé finner en gnista...
Mikael skrev: ...
196 e. Odo:
Kardiska och Zorakinska skepp landsätter ett soltåg av riddare i norra Efaro. Efarerna blir överraskad och vet inte hur de skall försvara sig mot denna nya typ av krigsmakt.
199 e. Odo:
De Aidniska solriddarna intar nyckelstaden Kwoske efter sju månaders belägring.
200-250 e. Odo:
Caddo och till viss del Felicien utnyttjar Kardien och Zorakins erövringar i Efaro till att bygga upp sin handel på norra Soluna, framförallt det rika Sombatze.
Ca 200 e. Odo:
Felicien börjar anlägga fort och ta kolonier längs den Efariska kusten.
212 e. Odo:
Hela norra Efaro ligger nu under solfararnas kontroll.
220-270 e. Odo:
Solriddarna förlorar mark på landsbygden allt eftersom, och tvingas förstärka försvaret på de fort och befästa städer de tagit, för att kunna hålla vad de har. Efarerna lyckas dock inte få några större segrar.
275 e. Odo:
Ett andra Soltåg anländer från Aidne till Efaro, denna gång förstärkta med Caddiska trupper. Solriddarna har anlänt för att återta de förlorade landområdena men når bara dödslägen mot de envisa Efarerna. Delvis beror Efarernas framgångar på inre splittringar bland korsfararna.
300-360 e. Odo:
Efter att slutgiltligen kastat ut korsfararna får stammen Dermanierna kungatronen, och ser till att erövra och förslava majoriteten av de andra stammarna. Dermanierna utövar sedan ett dominant expansivt styre. Solfararna lever kvar i tre borgar i nordväst. Borgarna är S:t Williams ordens fästen. Dermanerna ignorerade dessa fästen då de inte utgjord något direkt hot.
310-talet e. Odo:
Dermanierna erövrar Feliciens kolonier. Dermanierna bygger en flotta av jättelika, havsgående stålklädda krigskanoter, men det tar ytterligare ett par år innan man lyckas besegra Felicierna och erövra deras land på andra sidan Kopparhavet, och gör det till ett lydrike. Även Krilloan får en släng av kriget.
343 e. Odo:
När den Feliciska kungen dör, tillsätts den Dermanska generalen Assarhaddon. Feliciska folket ger upp ett ramaskri och de Dermanska styrkorna tvingas retirera hals över huvud tillbaka till Efaro. Felicien förföljer ett par månader senare och tvingar fram ett fredsfördrag som ger dem de två befästa städerna Bylos och Caraidon som kollonier.
345 e. Odo:
Efter de stora förlusterna mot felicierna förenar sig åter de olika stammarna i de åtta som kung Efaro en gång instiftade för fred och styrka. Dermanerna som man helst ville göra sig av med var en av dessa stammar, men man tog deras vapen och gjorde dem till den svagaste stammen av de åtta.
456 e. Odo:
Ankomsten av Hargrims folk och hur de tar makten över Dermanerna och tar dess plats bland stammarna. Dermanerna är idag en understam under Hargrim. Hargrim låter S: Williams ordens riddarborgar vara för en skatt på 10 000gm årligen. Emellanåt har Hargrim i tysthet samarbetat med orden för att plundra sina grannar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Sen så en liten OT-grej, när det gäller kriget Felicien-Berendien där ju Zorakin gick in på Berendiens sida, kan inte en av anledningarna till att just Zorakin gick med i kriget mot Felicien att man ville åt de feliciska kolonierna i Efaro? Kardien hade ju förlorat sina sista besittningar i Efaro 369 och man skulle ju kunna tänka sig att Zorakin skulle kunna ha en hel del att vinna (ekonomiskt, religiöst etc.) på att erövra feliciens kolonier. Vet att det diskuterades om någon anledning till att Zorakin anslöt sig till Berendien, men detta kan ju vara ytterligare en anledning till det.
Detta kan ha varit en av anledningarna men de exakta bevekelsesgrunderna bakom överlåter jag till respektive ansvarige att avgöra. Tror Ghazam valt att använda förslaget med "Duellen i Ventimiglia" som en av dessa men det kan ju ha varit flera.

Ordlyden att det är Kardien som förlorar sina besittningar har jag tolkat som solfararna generellt och att det är Solstatens fall det handlar om, inte enbart kardierna.

Har ännu inte hunnit läsa genom Feliciens historia men har fortsatt använda Spelnepes kartor till att illustrera historiska skeenden och gjort ett förslag till Solstatens utbredning i Efaro när statsbildningen stod på höjden av sin makt i början på 200-talet eO. Flyttat om lite på städer, lagt till några från Soltågstexterna, samt försökt visa hur jag tänkt Feliciens kolonier (grönt med gul prick) varit placerade enligt mitt tidigare förslag. Bergdahls ankor har jag också markerat.

http://img405.imageshack.us/img405/3535 ... addaz1.jpg

Mikael: Början på din historia stämmer med de samma officiella fakta jag också utgått ifrån, och de senare om Dermanien och Hargrim skulle nog gå att fläta in i soltågshistorien om vi väljer att använda materialet.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Detta kan ha varit en av anledningarna men de exakta bevekelsesgrunderna bakom överlåter jag till respektive ansvarige att avgöra. Tror Ghazam valt att använda förslaget med "Duellen i Ventimiglia" som en av dessa men det kan ju ha varit flera.
Jo, absolut... och jag skriver ju "kan inte en av anledningarna till att just Zorakin gick med i kriget mot Felicien att man ville åt de feliciska kolonierna i Efaro?", så jag är helt med dig här.
Ordlyden att det är Kardien som förlorar sina besittningar har jag tolkat som solfararna generellt och att det är Solstatens fall det handlar om, inte enbart kardierna.
Är med dig här också... Zorakin t.ex. har väl sin östligaste koloni på ögruppen Hakkai vid den aktuella tidsperioden. Sen finns det väl små solfararrester kvar i Efaro, Williamsorden?
Därav menar jag att det kan ha varit ett ypperligt tillfälle för Zorakin ta över inflytandet i Efaro genom kriget med Felicien, eller iaf en potentiell fördel man kunde dra av en eventuell seger...

När det gäller kartan har jag väl inga större problem med den förutom att det nämns i felicientexten att Bylos och Caraidon låg vid Dermaniens/Efaros nordkust och som det ser ut nu ligger ju inte Caraidon vid kusten precis.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Zorakin t.ex. har väl sin östligaste koloni på ögruppen Hakkai vid den aktuella tidsperioden. Sen finns det väl små solfararrester kvar i Efaro, Williamsorden?
Därav menar jag att det kan ha varit ett ypperligt tillfälle för Zorakin ta över inflytandet i Efaro genom kriget med Felicien, eller iaf en potentiell fördel man kunde dra av en eventuell seger...
S:t Williams Orden finns kvar i Efaro och i Kwoske har fortsatt kres-bontiâlen av Efaro sitt säte där han bedriver en balansgång av sällan skådad slag mellan olika maktfraktioner i området.
Tycker ideen med Zorakins anledning till att gå i krig med Felicien låter bra men känns som att detta måste kollas med Fraxinus först.
Bergdahl skrev:När det gäller kartan har jag väl inga större problem med den förutom att det nämns i felicientexten att Bylos och Caraidon låg vid Dermaniens/Efaros nordkust och som det ser ut nu ligger ju inte Caraidon vid kusten precis.
Det skulle kunna gå att flytta Caraidon ut till Efaros nordkust mot Golwyndahavet och låta förklaringen till varför de inte tagit sig ut på havet kan vara både ankorna och en effektiv krunsk flotta utanför staden? Felicierna kan i sin tur ha hindrat solfarare från väster att försöka omgå Raas Naram denna vägen?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Självklart skall Fraxinus ha sista ordet i detta, är ju som sagt bara ett förslag inget annat...

Sen när det gäller Caraidon, finns det någon anledning till att du just vill ha dem så långt österut? Varför kan det inte vara längre västerut? Felicien får ju inte kolonierna förens efter kriget med Dermanien. Kan de inte t.ex. vara någon av alla de kolonier som finns på öarna i västra Efaro? Det skulle ju t.o.m kunna vara en stad/koloni som tillhörde solfararstaten när den var som störst. Bara undrar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Mikael: Början på din historia stämmer med de samma officiella fakta jag också utgått ifrån, och de senare om Dermanien och Hargrim skulle nog gå att fläta in i soltågshistorien om vi väljer att använda materialet.
Har inget som helst behov av att detta arbetas in, inte alls. Ville bara öppna för den möjligheten att Dermanien faktiskt gått under eller ersatts som en av de åtta av annan mäktigare klan, samt även att det lilla jag skrivit om tävlan mellan dermanierna och de övriga sju stammarna kanske skulle starta nya tankar?

När det sedan gäller Feliciens kolonier så är Raas Naram ett problem med de formuleringar som finns. Jag skulle vilja lägga Caraidon mellan Harkarion och Bylos (Birkes version). Att all mark runt är solstat hindrar inte detta, tänk på Torilia i Kardien.

Solstatens mest västliga utpost, ön nära Vägen bort, kan det möjligen vara en av Williamsordens kvarlevande borgar? Vet att någon haft tankar kring detta på annan plats?

Och så en stor brun ankstat, spännande!!! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Sen när det gäller Caraidon, finns det någon anledning till att du just vill ha dem så långt österut? Varför kan det inte vara längre västerut? Felicien får ju inte kolonierna förens efter kriget med Dermanien. Kan de inte t.ex. vara någon av alla de kolonier som finns på öarna i västra Efaro? Det skulle ju t.o.m kunna vara en stad/koloni som tillhörde solfararstaten när den var som störst. Bara undrar...
Anledningar...

-Solfararna statsbildning i Efaro sägs öppna upp marknader i Soluna och då detta i feliciernas fall förmodligen inte handlar om de västra delarna kring Ormsjön där de redan har kolonier/marknader (Krilloan) så tolkar jag det som antingen mellersta eller östra Efaro. Felicierna handlar med slavar.

-Det sombatzinska invasionsförsöket av Felicien kommer som en reaktion på rovet av slavar i Sombatze bortom Efaro och detta förutsätter att det är felicierna som står för detta (ev. med hjälp av efarier). Här kommer vi in på problemet med flottan och Raas Naram men det skulle kunna lösas med att sombatzinerna avvänder efariska piratkanoter vars stammar de allierat sig med (det sägs i källorna att Sombatze ofta har lyckats använda efariterna i sine egna syften).

-Någon anknytning för felicierna till området kring Raas Naram sedan deras (eventuella) ankomst till Kopparhavet denna väg?

-Sen en egen tolkning av information från Nidland slutstriden-modulen; felicierna får efter Vicotniks fall kontroll över de delar av landet som vänder mot Golwynda. Tänker mig att felicierna då redan var närvarande i området och nu utökade sitt välde här.

-Och sist så vill jag gärna krydda soltågshistorien kring Kwoske och Heliga Raas Klippa med lite felicisk inblandning.

De officiella källorna är motstridiga och någonstans känns det som vi måste ändra lite. Vill dock att det skal passa med Kruns historia och lyssnar på dina åsikter Bergdahl! :)
Mikael skrev:När det sedan gäller Feliciens kolonier så är Raas Naram ett problem med de formuleringar som finns. Jag skulle vilja lägga Caraidon mellan Harkarion och Bylos (Birkes version). Att all mark runt är solstat hindrar inte detta, tänk på Torilia i Kardien.
Mina ovanstående skriverier tror jag visar varför jag lagt Caraidon nära Golwyndahavet.
Mikael skrev:Solstatens mest västliga utpost, ön nära Vägen bort, kan det möjligen vara en av Williamsordens kvarlevande borgar? Vet att någon haft tankar kring detta på annan plats?

Jag kom också ihåg det där och markerade därför en stad på öarna. Har vi något namn?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag är nog av den åsikten att jag helst hade sett att felicierna finns i västra efaro, i dagsläget alltså, och Krun har sin intressesfär i Efaro öster om Raas Narram. Har dock tänkt mig att Krun försökte etablera kolonier/besittningar även väster om Raas Narram men att de förlorade dessa till felicierna efter ett antal mindre sjödrabbningar (inspirerad av vad peter skrev någon gång i forumets barndom).

Så därför kommer jag nu bemöta dina anledningar: :twisted:

-Även om det sägs att den öppnar upp marknader behöver det ju inte betyda att felicierna får egna kolonier, utan bara att de kan handla över större områden. Sen så behöver ju inte felicierna bara handla med slavar utan även annat och det är ju inte helt omöjligt att man handlar med slavar i det fördolda... medan vissa solfarare blundar för en slant eller två.

-Sombatzinska invasionen har diskuterats tidigare i felicientråden skulle jag tro, och den känns inte helt gjuten med tanke på Raas Narram bl.a. och skulle nog behöva en genomgång för att bli lite mer trolig. Vi hade nog några möjliga lösningar för denna i den tidigare nämnda diskussionen har jag för mig.

-När det gäller feliciernas inträde i kopparhavet har vi tidigare diskuterat om inte de borde ha tagit sig igenom slusstrappan vid Stabul och att denna raserades vid ett senare tillfälle. Jag har svårt att tänka mig någon annan väg, höjdskillnaden vid Raas Narram är 250 meter har jag för mig och denna lär ju inte bara försvinna på några km, så skulle de ta landvägen skulle de ju få släpa sina båtar en bra bit. Sen så står det ju att de seglar längst med Kruns kust.

-När det gäller Nidland slutstriden så har du fel, det är Krun som tar över de södra delarna av Nidland. Felicien får området runt Khanikel vilket inte ligger vid Golwyndahavet.

-Den sista punkten har jag ju iofs inte någon lösning för dock, men med din kreativitet tror jag nog du kan få in felicier där även utan kolonier i området. :wink: Sen så finns det ju bruna våldsamma ankor i området som du kan spinna ihop nått intressant med också. :P

Hoppas jag nu inte krånglar till det allt för mycket för dig birke...

Angående ön vid Raas Narram tycker jag det låter utmärkt att göra denna till ett av de sista fästena för solfararna, nu i Williamsordens händer. Den borde ju vara förhållandevis lättförsvarad osv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Hoppas jag nu inte krånglar till det allt för mycket för dig birke...
Ha, ha ...jag ber ju om det! :lol:
Bergdahl skrev:Jag är nog av den åsikten att jag helst hade sett att felicierna finns i västra efaro, i dagsläget alltså, och Krun har sin intressesfär i Efaro öster om Raas Narram. Har dock tänkt mig att Krun försökte etablera kolonier/besittningar även väster om Raas Narram men att de förlorade dessa till felicierna efter ett antal mindre sjödrabbningar (inspirerad av vad peter skrev någon gång i forumets barndom).
Tänker mig också att felicierna finns i västra Efaro, längs kusten och på öarna norr om Vägen bort, ungefär så som jag visade på kartförslaget.
Men jag tycker inte det utesluter att de även finns i östra Efaro (Kopparhavssidan)! Som ett kompromiss kan vi kanske låta Bylos och Caraidon ligga i väster och hitta på ett nytt namn till en koloni i öster, ev en i varje väderstreck?
Bergdahl skrev:-Även om det sägs att den öppnar upp marknader behöver det ju inte betyda att felicierna får egna kolonier, utan bara att de kan handla över större områden. Sen så behöver ju inte felicierna bara handla med slavar utan även annat och det är ju inte helt omöjligt att man handlar med slavar i det fördolda... medan vissa solfarare blundar för en slant eller två.

-Sombatzinska invasionen har diskuterats tidigare i felicientråden skulle jag tro, och den känns inte helt gjuten med tanke på Raas Narram bl.a. och skulle nog behöva en genomgång för att bli lite mer trolig. Vi hade nog några möjliga lösningar för denna i den tidigare nämnda diskussionen har jag för mig.

-När det gäller feliciernas inträde i kopparhavet har vi tidigare diskuterat om inte de borde ha tagit sig igenom slusstrappan vid Stabul och att denna raserades vid ett senare tillfälle. Jag har svårt att tänka mig någon annan väg, höjdskillnaden vid Raas Narram är 250 meter har jag för mig och denna lär ju inte bara försvinna på några km, så skulle de ta landvägen skulle de ju få släpa sina båtar en bra bit. Sen så står det ju att de seglar längst med Kruns kust.
Den öppnade marknaden behöver inte betyda kolonier men jag tycker en eller flera sådana skulle kunna förklara den sombatzinska invasionen enligt förklaringen jag gav ovan, där Sombatze använder sig av efariska piraters flottor för att ta sig till Felicien.

Raas Naram tycker jag också skal få vara enda vägen mellan haven, om man inte vill släpa skepp över rev och branta klippor, genom träsk och djungel, och en numera ditplacerad ankpopulation (som egentligen borde ligga i väster enligt källorna), precis som du säger. Felicierna kan handla genom inlandet och kanske alldrig beröra Golwyndakusten? Caraidon flyttas till västra Efaro (på den historiska kartan)?

...kom precis på ett annat alternativ men du/ni kan ju uttala er om denna kompromiss först...
Bergdahl skrev:-När det gäller Nidland slutstriden så har du fel, det är Krun som tar över de södra delarna av Nidland. Felicien får området runt Khanikel vilket inte ligger vid Golwyndahavet.
Jag kan inte kolla källorna men du har säkert rätt, det är nog jag som i "mitt" Ereb låtit förklara Feliciens val av ockupationsområde med att de fick området från Khanikel ner till Besporo som en följd av att de redan var närvarande i Golwyndahavet. Händelserna ligger dock i framtiden.
Bergdahl skrev:Angående ön vid Raas Narram tycker jag det låter utmärkt att göra denna till ett av de sista fästena för solfararna, nu i Williamsordens händer. Den borde ju vara förhållandevis lättförsvarad osv.
Skulle vi kunna fläta in denna ö med det "Furgiska soltåget" och invasionen av Garhuea (Stabul)? Diskussion i Krun-tråden kanske?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Bergdahl skrev:Angående ön vid Raas Narram tycker jag det låter utmärkt att göra denna till ett av de sista fästena för solfararna, nu i Williamsordens händer. Den borde ju vara förhållandevis lättförsvarad osv.
Skulle vi kunna fläta in denna ö med det "Furgiska soltåget" och invasionen av Garhuea (Stabul)? Diskussion i Krun-tråden kanske?
Det var inte den ön jag talade om, min ligger i väster, men det har ni nog förstått... :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vädersträcken växlar men jag tror jag har koll. :)

Lite osäker dock på vilka öar följande text Mackie skrev handlar om men jag tror det är de lite större utanför udden väster om de många småöarna Williamiternas ordensborg är tänkt ligga bland...
Geografi
De fria öarna utgörs av tre större öar och ett flertal mindre. Den största ön som ligger längst i öster heter Roch-Lea. Det är den ön som hyser störst antal invånare och det är här huvudstaden Kir Relz ligger. Staden är belägen i mitten av det sund som gränsar mot fastlandet. På öns nordvästra spets ligger öns andra stad Kir Zul. Båda städerna är lämningar från den tid då Efaros folk var en högkultur och de är i sanning en fröjd för ögat med sin vackra arkitektur. Ön har ett flertal mindre fiskebyar och ett fåtal gårdar som sysslar med jordbruk. Längs öns sydkust sträcker sig ett enormt system av vårdkasar som tänds vid yttre hot. På så sätt kan ön snabbt rusta sig för strid. Det här systemet sträcker sig över till de andra öarna och följer runt kusterna. Den norra sidan täcks av tät skog som skyddar mot de stundtals kraftiga vindarna från havet. Den östra sidan visar upp en glesare natur och längs kusterna långa stenstränder med farliga rev ute i havet.
Den större ön direkt väster om Roch-Lea heter Roch-Zuma och den har en större stad på den sydvästra spetsen; Kar Miz. Ön täcks mestadels av en gles skog och mycket buskar förutom längst kusterna där väldiga sandstränder breder ut sig. Ett flertal fiskebyar ligger längs den norra kusten. På den lilla ön nordväst om Roch-Zuma reser sig den väldiga fyr som under snart ett millennium sänt ut sitt ljus över det mörka havet.
Den större ön direkt nordväst om Roch-Zuma heter Ryn-Ool. Det är på Ryn-Ool som kungen bestämde sig för att anlägga handelsstaden Enio som döptes enligt utlänningarnas seder för att vara mer välkomnande. Fiskebyarna runtom på ön har blomstrat pga den ökade handeln med främst Erebos.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det var inte den ön jag talade om, min ligger i väster, men det har ni nog förstått... Embarassed
Öhh... så går det när man inte tänker på vad det är man läser, du skirver ju klart och tydligt att det är ön i väster det gäller, ber om ursäkt för den fadäsen. Men om det inte går helt emot allt officiellt skulle man ju kunna tänka sig att även ön vid Raas Narram kan vara en rest av solfararstaten. Eventuellt knutet till de solfarare som höll Garhuea. Kanske de drog sig tillbaka till Akkra? och att krunierna och furgierna inte hade möjlighet att driva iväg dem därifrån då man saknade de skepp som skulle behövts för en sådan operation. Efteråt har en del halvhjärtade försök skett men solfararna har bitit sig fast, och nu krunierna inget större behov av ön och prestigefrågan är inte längre så aktuell eller nått så lite lugnare för solfararna på ön helt enkelt även om de i stort är rätt omringade av potentiella fiender. Skulle kunna bli ett slags cypern/malta av den ön. Men detta kanske går stick i stäv med förmycke och då är det ju inga problem att bara droppa detta.

När det gäller den västra ön är det väl bara att köra på att det är ett av Williamordens sista fästen... ser inga problem med det.
Tänker mig också att felicierna finns i västra Efaro, längs kusten och på öarna norr om Vägen bort, ungefär så som jag visade på kartförslaget.
Men jag tycker inte det utesluter att de även finns i östra Efaro (Kopparhavssidan)! Som ett kompromiss kan vi kanske låta Bylos och Caraidon ligga i väster och hitta på ett nytt namn till en koloni i öster, ev en i varje väderstreck?
När jag skriver östra Efaro syftar jag på öster om Raas Narram så vi kanske missuppfattat varandra lite. Iaf som jag ser det behöver ju inte Bylos och Caraidon ha varit tidigare feliciska kolonier. De feliciska kolonierna fick nog felicien behålla efter kriget, men de fick även ytterligare två Bylos och Caraidon som krigsbyte. Dessa två var tidigare jorpagniska städer som ingick i solfararstatens välde, eller nått. Vidare hade jag tänkt mig som jag tror jag nämnt tidigare att Krun ska ha haft besittningar i västra efaro (efter solfararstatens fall) som dessa sedemera förlorade till Felicien (en av dessa skulle kunna ligga där du lagt Bylos nu) och som är en black om foten i relationen mellan Krun och Felicien, utöver den maktkamp som råder mellan länderna om inflytandet i Efaro. Men jag ser helst att de feliciska kolonierna runt tiden för solfararstaten låg i västra Efaro i området där majoriteten är placerade nu. Det var ju trots allt för pärlfiske de etablerade sig i Efaro från första början.
Den öppnade marknaden behöver inte betyda kolonier men jag tycker en eller flera sådana skulle kunna förklara den sombatzinska invasionen enligt förklaringen jag gav ovan, där Sombatze använder sig av efariska piraters flottor för att ta sig till Felicien.
Jag tycker inte att det behövs några kolonier för detta scenario. Felicierna kan ju ha använt sig av efariska mellanhänder (men även deltagit själva emellanåt) för att fånga in slavar i Sombatze. Dessa kan sedan transporterats genom Efaros inland till de felcisiska kolonierna (som nu även inkluderar Bylos och Caraidon som ligger närmare änd e ursprungliga kolonierna), den så kallade slavkaravanen. Att Sombatze sedemera gav tillbaka med samma mynt och använde sig av efariska mellanhänder (pirater) låter utmärkt.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Utan att vara helt insatt i detta...

Gillar din skiss/karta Birke, men är inte Bylos och Caraidon lite konstigt placerade? Måste säga att den karta som ligger först i tråden beträffande dessa orters placering tilltalar mig mer.

Det känns logiskt att felicierna grundat kolonier strax söder om Felicien och längs kusten, eftersom de är ett sjöfarande folk. Dessutom behöver de utskeppningshamnar för sina slavar.

Placeringen av Caraidon är egentligen bättre än vad man kan tro, eftersom den ligger vid en flodmynning, som torde vara en bra färdväg för att färdas inåt landet för slavjägare, eftersom de efariska stammarna borde ha trängts undan till viss del av solfararna, och man därför behöver komma längre in i landet för att få tag i sina "varor"?

Annars är det en intressant diskussion ni för. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror jag skal kunna få ihop våra tankar nu Bergdahl, men måste be att få återkomma lite senare.

...och Patrik; imponerad över att du lyckats hänga med! :D
Skriv svar