Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Vobbe
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-07-30 08:17

Re: Efaro

Inlägg av Vobbe »

Apropå kartan och Efaros geografi så om jag har förstått saken rätt så har det skrivits två namn på öarna som ligger nordväst om fastlandet (mellan Enios sund och vägen bort). Dels Smaluggerna och dels Lengynerna. Vilket är det som gäller?

Själv har jag funderat över om det inte ska vara båda på så sätt att det officiella namnet är Lengynerna medan de ofta kallas för Smaluggerna på grund av Smalugmusslan som ger pärlorna som man dyker efter?

Adragoors språklista har jag sett och använder mig av. Problemet är bara att Efaro i nuläget har en massa namn på både personer och platser som mer låter klassiskt erebska än efariska. Förmodligen en naturlig sak på ett forum där man är många kockar och som tänker sig landet lite olika. I fallet med Kwoske eller Kahr Vosekhe så har man löst det bra med två olika namn. Så ser det dock inte ut i många fall.

Vad gäller kunganamnet (Hûwayworeb-al-ashoth II) så kan du läsa i Adragoors lista att jag tagit namnet just därifrån, men gjort det i flera stavelser.

Jag vet att jag gör en del upprepningar i mina texter, men det är ett försök att samla ihop lite av det som skrivits i olika omgångar, för att få en bättre överblick, samt att lägga till lite själv här och var.
Vobbe
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-07-30 08:17

Re: Efaro

Inlägg av Vobbe »

Hittade texten om Lengynerna. Ligger under kategori Efaro i wikin.

Lengynerna

Ögrupp i Kopparhavet utanför Efaros nordvästra del. Tillhör historisk stamlandet Dermanien men är sedan 200-talet e.O. erövrad av Felicien som en del av de såkallade Pärlkolonierna. Ön Tabris längst väst i ögruppen kontrolleras av den Etinstrogna S:t Willems Orden och är en samlingspunkt för pilgrimmar och solfarare som söker sig till Efaro.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Efaro

Inlägg av Mikael »

Ser jättebra ut. Kul!

Ett stadsöverhuvud bör det inte finnas, sedan kan din föreslagne kung leda den år 610 starkaste stamalliansen? För landet är väl oenat och svagt pga sinsemellan intrigerande och stridande stammar? Så beskrivs väl landet i källorna?

Det står någonstans att det finns många mörkhyade i Efaro, det korrekta är väl att de alldeles dominerar Efaro. Mörkhyade med vanligtvis blont hår? Har för mig att källorna beskriver dem så.

Demondyrkan ska du inte glömma Onaabys, vars sonson omnämns i källorna ska finnas i Solunas djungler.

Ett personligt önskemål: låt Onaquin stanna i Samkarnas djungler så får de en mer unik existens. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Vobbe skrev:Apropå kartan och Efaros geografi så om jag har förstått saken rätt så har det skrivits två namn på öarna som ligger nordväst om fastlandet (mellan Enios sund och vägen bort). Dels Smaluggerna och dels Lengynerna. Vilket är det som gäller?

Själv har jag funderat över om det inte ska vara båda på så sätt att det officiella namnet är Lengynerna medan de ofta kallas för Smaluggerna på grund av Smalugmusslan som ger pärlorna som man dyker efter?
Smaluggerna var min ursprungliga idé och namnet fick jag från de gröna ädelstenar som i EA-boxen kallas smalugger. Ädelstenarna gett namn till ögruppen var tanken. Sen ändrade jag till Lengynerna då någon påpekade att smaluggerna (ädelstenarna) utvanns på södra Pelenos, också enligt EA-boxen. Det kan ju finnas smalugger både på Pelenos och på öarna utanför Efaro så vi kan ändra tillbaka kanske? Det feliciska namnet för ädelsten är "pärla" (efter det urprungliga ordet porelo på kîmzon) eftersom pärlor enligt felicierna är den vackrasta av alla ädelstenar enligt deras sätt att se det på. Detta i sin tur är förklaringen på att kolonierna Felicien i norra Soluna kallas Pärlkolonierna då det utvinns både pärlor och ädelstenar här.
Vobbe skrev:Adragoors språklista har jag sett och använder mig av. Problemet är bara att Efaro i nuläget har en massa namn på både personer och platser som mer låter klassiskt erebska än efariska. Förmodligen en naturlig sak på ett forum där man är många kockar och som tänker sig landet lite olika. I fallet med Kwoske eller Kahr Vosekhe så har man löst det bra med två olika namn. Så ser det dock inte ut i många fall.
Vissa av namnkonstigheterna kan man komma undan med om vi låter de erebska namnen härstamma från solfarartiden i Efaro. Det kan även finnas fler olika språkfamiljer i Efaro även om vi inte sagt något om det ...än. :wink:
Vobbe skrev:Vad gäller kunganamnet (Hûwayworeb-al-ashoth II) så kan du läsa i Adragoors lista att jag tagit namnet just därifrån, men gjort det i flera stavelser.
Gillar namnet men jag föreslår också som Mikael att det istället för en kung över hela Efaro är en av de åtta stamkungarna.
Vobbe skrev:Jag vet att jag gör en del upprepningar i mina texter, men det är ett försök att samla ihop lite av det som skrivits i olika omgångar, för att få en bättre överblick, samt att lägga till lite själv här och var.
Upprepningar är jättebra. Det var länge sen det skrevn något om Efaro så minnet behöver friskas upp. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Det står någonstans att det finns många mörkhyade i Efaro, det korrekta är väl att de alldeles dominerar Efaro. Mörkhyade med vanligtvis blont hår? Har för mig att källorna beskriver dem så.
Enligt Krilloan-Kampanj s.27 har efarer helt kolsvart hy, breda platta näsor, mörkbruna ögon, ulligt ljust hår och kraftig kroppsbyggnad (högra STO än genomsnittet för människor).

Alla efarer behöver dock självklart inte ha detta typiska utseende även om det är det dominerande.
Vobbe
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-07-30 08:17

Re: Efaro

Inlägg av Vobbe »

Ett stadsöverhuvud bör det inte finnas, sedan kan din föreslagne kung leda den år 610 starkaste stamalliansen? För landet är väl oenat och svagt pga sinsemellan intrigerande och stridande stammar? Så beskrivs väl landet i källorna?
Jag försökte göra storkonungen utan reell makt. Han är bara viktig för traditionen och spelar en kulturell roll (typ ritualmästare). Han behöver ju inte vara ordförande i stamrådet, även om jag tyckte att han kunde få en sådan roll. Jag tänkte inte att detta skulle göra honom mäktig eller ena Efaro under ett kungastyre. Det är ett splittrat land, med åtta stamland och det är där makten ligger. Tyckte det kunde vara resterna av hur det en gång i tiden varit (lite som i Sverige, där enväldet fanns, men nu ersatts av en annan styrelseform, men där "resterna" av det gamla ändå finns kvar fast utan styrande makt).

Men är uppfattningen en annan, så kan han väl vara en av stamlandens hövdingar (vill inte kalla dem kungar).
Demondyrkan ska du inte glömma Onaabys, vars sonson omnämns i källorna ska finnas i Solunas djungler.
Japp! Missade att det fanns ett gäng kannibaler i Solunas djungler.
Ett personligt önskemål: låt Onaquin stanna i Samkarnas djungler så får de en mer unik existens.
Har inget emot att ta bort Onaquin från Efaro. Det var bara ett förslag 8)
Smaluggerna var min ursprungliga idé och namnet fick jag från de gröna ädelstenar som i EA-boxen kallas smalugger. Ädelstenarna gett namn till ögruppen var tanken. Sen ändrade jag till Lengynerna då någon påpekade att smaluggerna (ädelstenarna) utvanns på södra Pelenos, också enligt EA-boxen. Det kan ju finnas smalugger både på Pelenos och på öarna utanför Efaro så vi kan ändra tillbaka kanske? Det feliciska namnet för ädelsten är "pärla" (efter det urprungliga ordet porelo på kîmzon) eftersom pärlor enligt felicierna är den vackrasta av alla ädelstenar enligt deras sätt att se det på. Detta i sin tur är förklaringen på att kolonierna Felicien i norra Soluna kallas Pärlkolonierna då det utvinns både pärlor och ädelstenar här.
Då klarnade det. Då tycker jag att Lengynerna får vara kvar som namn. :)

"Smalugmusslan" var för övrigt en missuppfattning som återgavs i en avhandling om pärlkolonierna av akademikern Blorios Blötnäsa vilket nesligt avslöjades vid en presentation år 608 eO vid Lyceet i Pendon. Efter denna praktmiss skämdes han ut inför ett stort antal lärda män och gick i frivillig exil för att undkomma nesan. Förmodligen vistas han numera i Trakorien och sägs vara Remuntradyrkare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Den gamla kladdkartan över Solstaten som existerade i Efaro 212-369 e.O.

Bild
Blå markeringar är solfararfästen 212-369 e.O. (några återstår även 610 e.O.)
Gröna markeringar är feliciska städer 610 e.O.
Röda markeringar är krunska städer 610 e.O.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Vobbe skrev:
Ett stadsöverhuvud bör det inte finnas, sedan kan din föreslagne kung leda den år 610 starkaste stamalliansen? För landet är väl oenat och svagt pga sinsemellan intrigerande och stridande stammar? Så beskrivs väl landet i källorna?
Jag försökte göra storkonungen utan reell makt. Han är bara viktig för traditionen och spelar en kulturell roll (typ ritualmästare). Han behöver ju inte vara ordförande i stamrådet, även om jag tyckte att han kunde få en sådan roll. Jag tänkte inte att detta skulle göra honom mäktig eller ena Efaro under ett kungastyre. Det är ett splittrat land, med åtta stamland och det är där makten ligger. Tyckte det kunde vara resterna av hur det en gång i tiden varit (lite som i Sverige, där enväldet fanns, men nu ersatts av en annan styrelseform, men där "resterna" av det gamla ändå finns kvar fast utan styrande makt).
Jag kan leva med båda varianterna. Kanske en aspirerande rituell storkonung?

Förövrigt så har jag råkat skriva något om en drottning bland salakerna i Salahstammen:
birkebeineren skrev:
Grisodlar'n skrev:Vad skiljer salakerna från de övriga efariska huvudstammarna?
Vet inte, hittade på det när jag skrev! :)

Meeen... kanske saker som att de regeras av en drottning, att de bedriver en för andra efarier avskyvärd form för kanibalism, att de (som sagt) inte har understammar utan alla är av "Drottning Noohs blod och bett" samt att de föredrar jäst getmjölk framför kryddat mangosaft vid A'lofar högtiden?
Var bara lösa idéer när det begav sig men det kan kanske utvecklas?

Flera andra idéer finns här: viewtopic.php?p=27939#p27939
"Smalugmusslan" var för övrigt en missuppfattning som återgavs i en avhandling om pärlkolonierna av akademikern Blorios Blötnäsa vilket nesligt avslöjades vid en presentation år 608 eO vid Lyceet i Pendon. Efter denna praktmiss skämdes han ut inför ett stort antal lärda män och gick i frivillig exil för att undkomma nesan. Förmodligen vistas han numera i Trakorien och sägs vara Remuntradyrkare.
Känner mig lite skyldig till stakkars Blorios öde. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Efaro

Inlägg av Mikael »

En aspirerande "kung" är ett bra förslag, medan jag tycker en rituell symbolkung skulle göra Efaro lite mycket som en variant av Jorpagna med sin symboliske kejsare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Efaro

Inlägg av Mikael »

Vobbe skrev:
Ett personligt önskemål: låt Onaquin stanna i Samkarnas djungler så får de en mer unik existens.
Har inget emot att ta bort Onaquin från Efaro. Det var bara ett förslag 8)
Det tackar jag för! Bugar och bockar. :D
Vobbe
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-07-30 08:17

Re: Efaro

Inlägg av Vobbe »

En aspirerande "kung" är ett bra förslag, medan jag tycker en rituell symbolkung skulle göra Efaro lite mycket som en variant av Jorpagna med sin symboliske kejsare.
Jag har inte läst så mycket om Jorpagna och har faktiskt aldrig rollspelat i dem trakterna varken som SL eller spelare, så det är lite av ett blankt kort för mig. Visste därför inte om att det fanns en symbolisk kejsare där.För mycket av samma som redan finns och upprepningar vill vi ju inte ha. Då blir det till att tänka om.

Då tycker jag det verkar lämpligt att det är en aspirerande stamhövding för något av stamlanden som ni ju redan föreslagit. Kanske Dermanien?
Vobbe
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-07-30 08:17

Re: Efaro

Inlägg av Vobbe »

Salakerna och en drottning tycker jag absolut ska utvecklas!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Efaro

Inlägg av birkebeineren »

Det har ritats en ny karta över Efaro med utgångspunkt i tidigare kartor och diskussioner här på forumet

Flera nya detaljer och tolkningar har gjort vilket framgår av diskussioner i följande tråd.

Kartritare är Möller vars övriga alster kan ses här.
Möller skrev: 2020-11-14 18:59 Bild
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Efaro

Inlägg av Adragoor »

Efarisk yngling:
karaktarsbild3.jpg
Skriv svar