Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Efaro

Inlägg av Spelknepe »

Efaro
Bild

Större karta: http://www.erebaltor.se/kartor/soluna/s ... _efaro.jpg

Bild
Kladdkarta över Solstaten (212-369 e.O.)

Bild
Efaro tolkat av Möller
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-12-07 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Efaro

Inlägg av Mikael »

Efaro som jag sett det...
http://bank.sverok.se/?content=scen&sid=667
Ja innehåller två namn på städer från MERP, diskutera gärna upphovsrättsliga frågor om detta med mig eller dewil som också verkar intresserad. Om det känns tryggare byt lite bokstäver fgs.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Från min synvinkel handlar det inte om det upphovsrättsliga i ett namn. Det handlar mer från att det är från en annan fantasyvärld. Så de namn som är lånade från Sagan om Ringen kan ju ändras helt. Så svårt är det ju inte ha hitta på ett nytt namn. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

andra namn

Inlägg av Mikael »

OK, inga problem med att ändra namnen. Jag tar gärna på mig att ansvara för Efaro. Nya idéer tas varmt emot.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Följande lilla text illustrera funderingar jag har haft runt Erfaro i tråden "En helt ny Väärld" på svavelvinterromanens forum ( http://www.forum.jarnringen.se/viewforum.php?f=253 ) Hoppas att det kan tillföra något litet till diskussionen om detta högpotentialland. Texten är en beskrivning av en imaginär kasettvägg, skärm eller relief.
Peter skrev:(Fyra paneler i valnöt)

I: Fyra Efaraj, stilistiskt högburna och med guldkedjor, långspjut och fjädersmyckade hjälmar. Till häst och betjänade. Slingrande textrader ger oss de fyras namn: Chemeck, Ayos, Pylchech och Psamog. Spetsiga zick-zackmönster visar att vi befinner oss i bergsmiljö. De olika Trykotnöts-buskarna är noggrant avbildade, med varje nöt i särskild detalj. Väl undangömda figurer med jakthorn och hornbågar kan anas i kanterna och gömda bland detaljerna: ödledrivarna.

II: Plötslig rörelse. Nu ser vi ödledrivarna med hornen till läpparna springande över landskapet. De fyra ädlingarna sträcker ut över hela panelen, och en Tzu-Tzufågel anas i högra hörnet, en symbol för fart och fläkt. Tjänarna syns inte till. Däremot kan den skarpsynte ana en väl dold i syrödla längst ned till vänster: den gömmer sig under ett klippsprång. Den siste av ädlingarn: Ayos, höjer sina händer i bön till Lejonguden. De övriga spanar frammåt under ritten.

III: Här slåss de fyra Efaraj mot var sin syrödla. Chemeck är av sin häst och försvarar sig med huggaren. Ayos ränner spjutet genom en uppåtklösande ödla från hästryggen. Både Pylchech och Psamog jagar var sin flyende ödla. På marken under Chemecks ödla ligger kroppen efter en av drivarna. Solen strålar stark över scenen, avbildad i den klassiska lejonmansformen, med böljande strålar.

IV: Plötsligt är det stadsmiljö. De fyra ädlingarna rider blomsterkrönta och bejublade. Från en balkong välsignas de av en kattpräst. Vi det pelarprydda palatset väntar staden konung på en tron, och tre tjänare bakom honom håller var sin hederskrona. Bakom Efarajerna kånkar tjänarna på de fyra ödlekropparna. Ödledrivarna syns inte till. I marginalen kan man se en stadig husmor ge ödleliken onda ögat.

Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skön text.. inspirerande och målande.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lite inspiration till Efaro kan man få genom att läsa den romerske historieskrivaren Sallustius bok om kriget mot Jugurtha, företrädelsevis kap. 17-20. De skeppskölsformade husen är skitcoola tycker jag...
(Sajten ligger nere vissa tider på dygnet... så funkar det inte är det därför)
Boken finns också i svensk översättning av Bertil Cavallin och kan säkert hittas på en del bibliotek.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ETT FÖRSLAG

Understrykningar officiellt.

Befolkning: ca 3 000 000?
Huvudstad: Menz Gawo?
Styrelseskick: Kung/stamhövding regerar på livstid.(den dominerande stammen väljer ledare, livstid i Efaro kan också vara väldigt kort!)?
Exportvaror: Slavar, sten- och trä-hantverk, tyger?
Importvaror: vapen?
Religion: Shamanism (historiskt gemensamt med Sombatze)?
Armé: Stark, men splittrad?
Geografi: Stort land dominerat av en sand och sten öken?

Historia:
2000 f. Odo:
I Efaros djungler har vid denna tid uppstått flera högt utvecklade jägar- och krigarkulturer. Dessa kulturer blomstrade främst tack vare bruket av slavar som hämtades från landen bortom bergen i sydöst och kring Ormsjöns stränder. Folket i Efaro utvecklad sjöfarten och navigationskonsten, men man var även förfarna i konsthantverk och ingenjörskonsten och ingenjörskonst i trä och sten. En primitiv form av shamanism var deras magi.
1723 f. Odo:
De många Efariska stammarna enas under en man, kung Efaro. Han samlar dem under åtta stammar och ger dem regler att följa för fredens skull. Hans fred varar i två hundra år utan incidenter. Kungens minne hedras fortfarande på 600 talet efter Odo, men även om hans lagar fortfarande följ så missbrukas de våldsamt.
Ca 1550-1480 f.Odo:
Ett gränsfolk vid regnskogens norra gräns, Morelverna, fördrivs av efarer och sombatzer på grund av sin krigiska kultur, och hyllningar av våldet som hög konst. Morelverna fördrivs från sina hemländer och korsar Ormsjön för Samkarna. Deras 70 år långa resa över vatten och berg, sjö och land, djungel och träsk, tar dem tillsist till deras nya domän på Samkarnas nordkust.
1500 - 1000 f. Odo:
Sombatze får mer och mer makten över Efaro och de två kulturerna blandas alltmer. De båda kulturerna kommer att kännetecknas av djup mystik och religiös världsuppfattning.
1065-1000 f. Odo:
Härarna från Efaro får hjälp av Krunska legotrupper, liksom legosoldater från Ormsjön, att kuva Sombatze. Men trupperna, som inte var av den disciplinerade sorten, plundrade landet och upplöstes snart i rövarband, så att kaos rådde på hela det bebodda norra Soluna till och med 950 f. Odo.
1020 f. Odo:
En mäktig Efarisk hövding som deltagit på Hynsolges sida under kriget med Krun, begär det guld han anser sig förtjänat. När Hynsolgerna vägrar betala lyckas hövdingen, Sarakhim Betuum, att samla alla stammarna under sig för ett krig mot Hynsolge, för att försvara Efaros ära. Efter ett par år har de strategiskt och tekniskt överlägsna Hynsolgerna, nu det Joriska Kejsardömmet, splittrat stammarna i 77 olika minst, och krossat Efarerna.
År 950 f. Odo:
Så blev Sombatze ett eget land. Tidigare hade de varit ett tjänarfolk åt Efarerna men genom ett uppror så lyckades man besegra efarerna. Man lyckades överraska dem och en liten grupp med kämpar tog sig in den dåvarande hövdingens hus och tvingade honom att skriva under ett pergament där han lät sombatzinerna återfå sitt landområde och att fred skulle råda.
960 f. Odo:
Detta år fick den efariske stamhövdingen Tambar Altz för sig att plundra Sombatze på dess rika skörd. Sombatzes Stormogul fick dock veta det i tid och bad sina främsta diplomater att göra något åt det. Diplomaterna lyckades med att stoppa invasionen innan den börjat genom att uppvigla de andra stammarna till uppror mot detta.
736- 734 f. Odo:
Det Joriska Imperiet invaderar och erövrar Efaro. Erövraren General Belisarion blir ståthållare och regerar efarerna fram till sin död. Han styr rättvist och vist efarerna som snabbt lär sig uppskatta sin nya herre.
728/730? f. Odo:
På sommaren mördas Belisarion av sin egen livvakt, och Domion väljs av sina mannar att bli ny ståthållare och general. När Domion nu uppnått detta, siktade han ännu högre, mot Kejsar titeln. När Kejsarinnan Zenobia dör lämnar han Efaro, för att erövra kejsartiteln.
730-620 f. Odo:
Efaro ogillar den joriska ockupationen och upproren avlöser varandra under hundra år innan jorerna tvingas släppa efarerna.
530 f. Odo:
Efaro skall till att anfalla Sombatze, men övertalas att staten Thelgul är ett bättre mål för invasionen.
453 f. Odo:
Värmen och hettan söderifrån tillsammans med årtusenden av hård avverkning av skogen för virke, minskar efarernas djungler och regnskogen krymper. De följande 1000 åren utvidgar sig öknen till att vara det dominerande geografiska landskapet i Efaro.
År 0
196 e. Odo:
Kardiska och Zorakinska skepp landsätter ett soltåg av riddare i norra Efaro. Efarerna blir överraskad och vet inte hur de skall försvara sig mot denna nya typ av krigsmakt.
199 e. Odo:
De Aidniska solriddarna intar nyckelstaden Kwoske efter sju månaders belägring.
200-250 e. Odo:
Caddo och till viss del Felicien utnyttjar Kardien och Zorakins erövringar i Efaro till att bygga upp sin handel på norra Soluna, framförallt det rika Sombatze.
Ca 200 e. Odo:
Felicien börjar anlägga fort och ta kolonier längs den Efariska kusten.
212 e. Odo:
Hela norra Efaro ligger nu under solfararnas kontroll.
220-270 e. Odo:
Solriddarna förlorar mark på landsbygden allt eftersom, och tvingas förstärka försvaret på de fort och befästa städer de tagit, för att kunna hålla vad de har. Efarerna lyckas dock inte få några större segrar.
275 e. Odo:
Ett andra Soltåg anländer från Aidne till Efaro, denna gång förstärkta med Caddiska trupper. Solriddarna har anlänt för att återta de förlorade landområdena men når bara dödslägen mot de envisa Efarerna. Delvis beror Efarernas framgångar på inre splittringar bland korsfararna.
300-360 e. Odo:
Efter att slutgiltligen kastat ut korsfararna får stammen Dermanierna kungatronen, och ser till att erövra och förslava majoriteten av de andra stammarna. Dermanierna utövar sedan ett dominant expansivt styre. Solfararna lever kvar i tre borgar i nordväst. Borgarna är S:t Williams ordens fästen. Dermanerna ignorerade dessa fästen då de inte utgjord något direkt hot.
310-talet e. Odo:
Dermanierna erövrar Feliciens kolonier. Dermanierna bygger en flotta av jättelika, havsgående stålklädda krigskanoter, men det tar ytterligare ett par år innan man lyckas besegra Felicierna och erövra deras land på andra sidan Kopparhavet, och gör det till ett lydrike. Även Krilloan får en släng av kriget.
343 e. Odo:
När den Feliciska kungen dör, tillsätts den Dermanska generalen Assarhaddon. Feliciska folket ger upp ett ramaskri och de Dermanska styrkorna tvingas retirera hals över huvud tillbaka till Efaro. Felicien förföljer ett par månader senare och tvingar fram ett fredsfördrag som ger dem de två befästa städerna Bylos och Caraidon som kollonier.
345 e. Odo:
Efter de stora förlusterna mot felicierna förenar sig åter de olika stammarna i de åtta som kung Efaro en gång instiftade för fred och styrka. Dermanerna som man helst ville göra sig av med var en av dessa stammar, men man tog deras vapen och gjorde dem till den svagaste stammen av de åtta.
456 e. Odo:
Ankomsten av Hargrims folk och hur de tar makten över Dermanerna och tar dess plats bland stammarna. Dermanerna är idag en understam under Hargrim. Hargrim låter S: Williams ordens riddarborgar vara för en skatt på 10 000gm årligen. Emellanåt har Hargrim i tysthet samarbetat med orden för att plundra sina grannar.
Senast redigerad av Mikael den 2007-03-24 17:02, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Är detta saxat ur HISTORIEN? Är det officiella årtal och händelser? var kommer siffror om befolkning och sådant ifrån?

Jag tror nämligen att allt som står snyggt uppradat är officiellt. Ja, jag är en enkel människa... :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Är detta saxat ur HISTORIEN? Är det officiella årtal och händelser? var kommer siffror om befolkning och sådant ifrån?

Jag tror nämligen att allt som står snyggt uppradat är officiellt. Ja, jag är en enkel människa... :)
Ajdå. Nej får nog gräva lite för att sortera ut det officiella. Under tiden kritisera fritt...

Idag har det sorterats, se ovan.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu kanske jag är lite tråkig eller ännu värre, men med tanke på vad Spelknepe skrev när Psipo m.fl. började spåna om Cereval
Mina herrar... superbra att ni är inne och gräver i Cereval. Men ett liten önskemål från min sida är kanske att hålla er till det ni har blivit tilldelade och fokusera på det. Andra kanske är intresserade av att ta upp t.ex. Cereval och lägga fokus på det, men kanske inte vågar för att ni är här och grejjar. Jag menar, ni behöver ju inte vara inblandade i ALLA trådar på forumet. Hoppas ni förstår min poäng. Wink

Ni är självklart välkomna att kommentera på allt möjligt, men avvakta lite med att starta upp nya ansvarsområden.
Så tycker jag att lägga fram sifferfakta och kronologisk historia är ännu mer att spika ett lands förutsättningar, men det kanske bara är jag som tycker detta. Sen vet jag ju att du är ansvarig för den övergripande historien, men detta är lite väl specifikt för min smak. Det hade åtminstone kanske varit lämpligt att åtminstone tydligare markera att det bara rör sig om ett förslag.

Det sagt så är det en hel del där våra syner på Efaro skiljer sig. Först och främst så vill jag inte ha någon kung/stamhövding som styr på livstid, för det blir för mycket av en centralmakt i landet. Jag ser snarare framför mig någon form av löst samanhållet stamförbund, där stammarna sedan Dermanien enade dem med vapenmakt knappt inte har kommit överens i en enda fråga. Men de ser ändå Efaro som ett rike, p.g.a. stammarnas kulturella likheter och gemensamma historia. Anledningen till stammarnas trytande kan vara historiska oförätter eller så är det bara en maktkamp om landets enorma tillgångar, på bl.a. ädelmetaller och de rika jordarna (står bl.a. om dessa tillgångar i Krilloan sid 87 och EA-kampanjboken sid. 11). Vilket för in mig på exporten, här kanske ädelmetaller också borde vara med samt jordbruksprodukter. Träd ser jag ingen större anledning till att de ska importera, medans vapen känns som en själklarhet.
Sen när det gäller religion står det också i Krilloan sid. 15 att många Efarier dyrkar en variant av Angusiakulten, shamanism känns för mig lite för ociviliserat för Efaro.
Angående geografin där du skriver att landet är "dominerat av en sand och sten öken" så ser jag helst att så inte är fallet. Jag vet att det syns en liten ökenremsa på den stora EA-kartan, men i monsterboxens kampanjbok syns inga öknar i Efaro, och den geografi som målas upp i monsterkampanjboken är den jag skulle föredra. Öknarna finns det tillräckligt med i södra Soluna, samt att jag tycker att det rimmar lite illa med den rika tillgången på bördiga jordar och att efarierna räknas som ett djungelfolk (Krilloan sid. 87 samt 27). Ja, det var lite om vad jag tycker om Efaro...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Angående geografin där du skriver att landet är "dominerat av en sand och sten öken" så ser jag helst att så inte är fallet. Jag vet att det syns en liten ökenremsa på den stora EA-kartan, men i monsterboxens kampanjbok syns inga öknar i Efaro, och den geografi som målas upp i monsterkampanjboken är den jag skulle föredra
Jag har också upptäckt Kampanjbokens kartor (på tok försent), och föredrar, samt ska försöka rätta mig mer efter dem. Mycket riktigt så har vi en enorm öken i mittersta Soluna, medan jag antar att det är en stäpp/stäppöken i Efaro. Ska ändra kartan...

Mycket snart tänker jag placera ut lite landsgränser på Soluna. Det kan nog vara nyttigt.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Bergdahl skrev:Nu kanske jag är lite tråkig eller ännu värre...
Jag har dålig koll på Efaro, men vi bör kanske diskutera oss fram till exempelvis Fakta om Efaro. Som jag och spelis påpekat tidigare åt olika håll, så ser vi helst att vi inleder lite mjukare och diskuterar oss fram till landets egenskaper. Speciellt om man inte är direkt ansvarig för landet i fråga. Vi kan väl i fortsättningen understryka att ovanstående är ett förslag?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gunther skrev:
Bergdahl skrev:Nu kanske jag är lite tråkig eller ännu värre...
Jag har dålig koll på Efaro, men vi bör kanske diskutera oss fram till exempelvis Fakta om Efaro. Som jag och spelis påpekat tidigare åt olika håll, så ser vi helst att vi inleder lite mjukare och diskuterar oss fram till landets egenskaper. Speciellt om man inte är direkt ansvarig för landet i fråga. Vi kan väl i fortsättningen understryka att ovanstående är ett förslag?
Jodå självklart var det bara ett förslag.
Även när man tilldelats ett område innebar det ju inte ensamrätt har det sagts tidigare. Se historien som ett förslag på svar till en del frågor om efaro. Faktan lika så. Förslagsvis ser huvudansvariga för Krun, felicien och Soluna till att komma med konkreta förslag som får Efaro att passa in i regionen. Presentera dina idéer Bergdahl så lär det hela till sist koka ner till något bra vi alla kan svälja.

När det gäller öken eller icke öken så måste jag säga att jag inte tycker Monsterboxens kartor var särskilt precisa och innehöll flera avvikelser från EA. Om jag minns rätt så fanns ju heller inte mycket till öken i Nidland, trots att mycket av Nidlands äventyr är i ökenmiljö. Och inte skall väl RP:na behöva åka till farligt stekheta södra soluna för att äventyra i ökenmiljö!? För rätt Soltågsstämning tycker jag det får vara ganska torrt i efaro också, i huvudsak i alla fall. Ta en titt på min efarokarta på http://bank.sverok.se/?content=scen&sid=667
Bortse från städernas namn, de har redan diskuterats.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra att diskutera lite mer innan det blir "officielt". Efaro känns som ett land där mycket antyds i källorna men lite konkret faktiskt finns beskrivet.

Tror Erik Granström "hittade på" Efaro och tänkte sig landet med öken och i "Kristalltjuren" beskriver han en sentimental efarisk legosoldat som minns sitt hemlands torra öknar.

Jag har ochså alltid tänkt mig Efaro med djungel. Öken att solfara i finns i Morelvidyn så det kunde vara roligt med kardiska solriddare som rostar i ett grönt och fuktigt Efaro?
Skriv svar