Efaro

Samlingsplats för alla länder och platser
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Kul Mackie! Jag köper det här, absolut!
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

Zinn dyrkas tydligen i södra soluna. Står inget mer än så. Maal och haasital kulter kanske kan vara nåt. Det är roligt för jag ville ha demonkulter i Efaro och lite i öriket också :) Nu var det löst.
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

Man kanske skulle byta ut schamanismen i landet mot dyrkandet av demoner i oktagonen då? Det verkar ju ha visst stöd i de officiella källorna. Vad tycker ni?

Stålklädda kanoter tycker jag att man kan slopa även om det är officiellt. Tycker det känns för jävla billigt. Men man kanske kan förklara det på nåt sätt. De kanske utvecklade en variant av järnhud för sina kanoter :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mackie skrev:Man kanske skulle byta ut schamanismen i landet mot dyrkandet av demoner i oktagonen då? Det verkar ju ha visst stöd i de officiella källorna. Vad tycker ni?

Stålklädda kanoter tycker jag att man kan slopa även om det är officiellt. Tycker det känns för jävla billigt. Men man kanske kan förklara det på nåt sätt. De kanske utvecklade en variant av järnhud för sina kanoter :)
Demondyrkan är alltid trevligt. Även om det kanske förekommer lite väl ofta. Varför inte göra ett hopkok av schamanism och demoner...?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mackie skrev:Man kanske skulle byta ut schamanismen i landet mot dyrkandet av demoner i oktagonen då? Det verkar ju ha visst stöd i de officiella källorna. Vad tycker ni?
Både schamanism och oktagonister!
Mackie skrev:Stålklädda kanoter tycker jag att man kan slopa även om det är officiellt. Tycker det känns för jävla billigt. Men man kanske kan förklara det på nåt sätt. De kanske utvecklade en variant av järnhud för sina kanoter :)
Tycker de efariska piratflottorna av stora katamaraner och trimaraner skal få vara kvar. "Stålklädningen" avser rammarna och är särskilt fruktade i östra Kopparhavet for sin effektivitet?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Alltså, de behöver ju överhuvudtaget inte vara stålklädda för att vara havsgående, så stålet är ju där av någon anledning.

Frågan är hur de ser ut, en trimaran som rammar? Hur stark är kopplingen mellan skroven? Kan iofs se ett sjöslag mellan olika flottor av katamaraner/trimaraner där snabba enskrovskanoter susar in mellan skroven på trimaranerna och skär sönder kopplingarna, och därigenom helt destabiliserar fartygen.

Hur tung är en av dessa katamaraner? Hur många roddare? Är det helt enkelt en...galär/slup?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mackie skrev:Man kanske skulle byta ut schamanismen i landet mot dyrkandet av demoner i oktagonen då? Det verkar ju ha visst stöd i de officiella källorna. Vad tycker ni?
Både schamanism och oktagonister!
Mackie skrev:Stålklädda kanoter tycker jag att man kan slopa även om det är officiellt. Tycker det känns för jävla billigt. Men man kanske kan förklara det på nåt sätt. De kanske utvecklade en variant av järnhud för sina kanoter :)
Tycker de efariska piratflottorna av stora katamaraner och trimaraner skal få vara kvar. "Stålklädningen" avser rammarna och är särskilt fruktade i östra Kopparhavet for sin effektivitet?
Håller på dig Birke! Bra förslag.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Visst demondyrkan är kul, men demondyrkan har för mig inte kunnat bli riktiga statsreligioner.
1. Den som dyrkar demoner har en egne agenda där man vill skaffa sig makt, hämn eller något sådant. Man har knappast något så enkla önsan som regn till skörden och feta kor.
2. Demoner har även de en egen agenda och kan vara nyckfulla.

Jag vill istället föreslå en avdyrkan på demoner i Efaro. Man offrar och ber till demoner att de skall hålla sig bort. Demoner orsakr sjukdomar, krig, svält, galenskap, ja de mesta är inte speciellt roligt. Så för att hålla demoner borta har man höga trösklar, taggar på tak, falskdörrar och andra roliga fenomen. Man har även offerplatser där man lägger offergåvor, då dras demonen dit och kan inte komma till gården. Man kan också ha husdemoner i demonfällor . Husdemonen får då andra demoner att känna att huset är redan hemsökt.

Jag skulle också gärna se en förfädersdyrkan i Efaro. Det är väldigt viktigt att ha rätt förfäder. Förfäder visar hur stark man är och hur mäktig. En regelrätt strid mellan två Efariska byar/gårdar går ut på att krigarna hoppar runt med sköldar och spjut utskrikandes sina förfäders namn. Den som har starkaste och mäktigaste anor vinner. Detta gör att man har väldigt lite blodspillan i Efaro (utlänningar är dock en annan sak, de har inga "riktiga" förfäder"). Förfäderna kan också bo kvar i husen med de levande, mumifierade, sittandes i de dödas hörn, eller liggandes på hyllor längs med taket.
Förfäderna skyddar också mot demoner och om en hel gård blir sjuk anses förfäderna vara försvagade för tillfället eftersom blodet kan ha blivit för tunt, dett leder till att man helt enkelt slår ihjäl de gamla som inte längre är till någon nytta. Detta kan tyckas barbariskt för en Ereber men de gamla är ofta de först som föreslår denna metod.
Detta medför också att kalla någon för bastard och oäkting är en av de värsta förolämningarna som kan utala, så man påstår att man inte är släkt med sina förfäder.
Det är också viktigt att knyta släktband och man försöker hela tiden ankyta till olika släkter med mäktiga förfäder och olika giftemål med mellan söner och döttrar eller till och med gamla gubbar och unga flickor är inte ovanligt.
Den främsta släkstskapen man kan ha är med kungahuset. Detta är vad som gör kungen så viktig i Efaro. Kungen själv har no hustrur, en från varje stam och hans största plikt är att avla barn med dessa för att gifta bort till viktiga hövdingar. Detta medför släktanknytningar och en liten makt. Kungen kan också ses som en reinkarnatio, en levande förfader (trollkarlar skulle också kunna ses som reinkarnerade förfäder eller så skulle spiritism kunna vara en viktig skola då den ger acces till förfädernas andar).
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

Kan det inte vara så att kanóterna är gjorda i ett väldigt starkt träslag. Hårdare än ek som är okänt i andra länder och att detta gett upphov till myten om stålkanoten.

Träslaget är så hårt att man helt enkelt kan ramma andra skepp utan att riskera skada på sin egen kanot?

Annars var väl det där med rammarna ett bra förslag men invändningen mot det av sopodlare var ju också legitim så jag vet inte..
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Diskussioner i Kasyrtråden fick mig att läsa lite om Feliciens historia, och efter att ha läst den, så ställer jag mig frågan om Dermanien verkligen bör ligga där det gör. Tror det skulle vara lämpligare med att göra det till en stam som har sitt ursprung i östra alternativt inlandet av Efaro. Sen så har nog öst och väst blivit ihopblandade i den historietexten, då användandet av väderstrecken känns helt ologiska. Felicien koloniserade östra Efaro och stötte på problem när man expanderade västerut... Vilket skulle inneburit att man tog sig förbi Raas Narram-fallen, för att därefter expandera västerut?

När Felicien efter kriget med dermanien för två kolonier kan ju dessa vara på Efaros kopparhavskust, då hela efaro vid tillfället kan ha räknats som Dermanien.

Bara lite tankar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Öster kan ju menas Efaros östra Kopparhavskust.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Detta är frågor jag vridit och vändt på när jag försökt beskriva soltågen och Solstatens historia i Efaro men inte kommit någon vart med...

Det skulle kunna vara en lösning att låta Feliciens kolonier i öster faktisk betyda i östra Dermanien (och låta detta stamland ligga där det nu ligger på kartan) och således undvika problemet med Raas Naram.

En annan lösning som jag lutar åt är att...
210 eO skickar den feliciska kungen Cleriomon II en legoflotta till nordöstra Soluna för att bistå de aidniska solfararna med att inta efariternas fäste Bylos. Efter tre månaders belägring intas staden och felicierna väljer att behålla kontrollen själv och inte överlåta den till de Etinstrogna solfararna. Kort tid senare erövrar de även staden Caraidon i inlandet söder om Golwyndahavet.

313 eO intas Bylos av dermaner som även långt bortom sitt eget stamområde söker upp feliciska slavhandlare. De överlevande kolonisterna flyr till Caraidon i sydöst där de överlever ockupationen av sitt hemland.
Dessa mina egna arbetsnotater skulle betyda att Felicien under hela Solstatens existens 212-369 eO här har kolonier långt i öster (varav en är ockuperad en tid av dermanerna), en öppen mot havet men omgärdad av solfararriket i inlandet, och en nere i östra Efaro bortom Solstaten. Mellan dessa kolonier går en slavled genom otillgängliga djungler där otaliga efariter förs från Solunas indre till feliciernas galärer ute på Kopparhavet. Tänker mig att felicierna i Caraidon alldrig lyckas ta sig ut på Golwyndahavet tack vare svårgenomträngliga geografiska förhållanden, krigerska efariter och krunska skepp.

Dermanien kan också nu ligga kvar i västra Efaro men de sökte sig österut för att det där låg en koloni. Det sägs i Krilloan-modulen att dermanerna letade upp felicer där de fanns och det gjorde det både i Krilloan och i Bylos. Anledningen till dermanernas vrede gentemot Felicien behöver inte ha med just Bylos och Caraidon att göra (...vi klämmer in några fler ord i just den meningen där det står att dessa låg i dermanernas land...) utan andra kolonier längs Dermaniens kust direkt söder om Felicien.

Vad tros om detta? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Titta gärna till följande tråd för att se hur jag tolkat det Första soltåget:

viewtopic.php?p=16661#16661
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu är det ju inte bara väderstrecken i felicien-texten som är konstiga, utan även en del annat som t.ex. den Sombatziska invasionen, där Sombatze skickar en invasionsflotta genom Raas Narram, därefter driver felicierna tillbaka sombatzierna till deras hamnar, återigen genom Raas Narram, hur det nu går till... det känns onekligen som författaren till felicientexten helt missat att det inte går att segla mellan kopparhavet och golwyndahavet. Så jag är av den åsikten att Feliciens historia bör ses över... vilket ju öppnar upp för en del alternativ för Felicien och Efaro.

Det står att Feliciska lockades av rika pärlvatten och erövrade land åt inbyggare. Ett framgångsrikt företag tills man stötte på bruna ankor i väster (jag hade helst sett att detta ändras till öster). Man hade nu kolonier i nordvästra Efaro (i texten nordöstra). När detta skedde är väl lite osäkert men iaf runt 200 eO eller tidigare, vilket betyder att det kan vara samtida med det första soltåget.

De tidigare så framgångsrika solfararna förlorar mark till efariska stammar och 275 eO går ett nytt soltåg av stapeln för att återerövra förlorad mark, vilket inte går så bra. Under samma tidsperiod levde de feliciska kolonisterna i relativ fred. Men 310 eO anfalls de av dermanerna. Varför? Om man lägger dermanernas område antingen i inlandet eller längre österut i Efaro kan dessa ha varit en stam som fortfarande var relativt starka i jmförelse med de västra stammarna. Kanske hände någon fadäs som fick dermanerna att angripa felicierna. Kan t.ex. ha berott på att feliciska slavjägare skymfade dermanernas heder genom att (av misstag?) ta tillfånga en dermanisk prins/prinsessa eller liknande, eller så skymfade de dermanernas heder på något annat sätt. Iaf valde dermanerna att angripa felicierna. De andra efariska stammarna slöt nu upp på dermanernas sida (när de såg att det gick bra för dermanerna) och man kunde erövra de feliciska kolonierna och gjorde felicien till en lydstat. Större delen av de efariska stammarna var nu enade under dermanerna, men missnöje började gro hos de andra stammarna över dermanernas översitteri. Iom dermanernas nesliga förlust av Felicien reser sig de övriga stammarna mot dermanerna, och efaro är återigen ett splittrat och sårbart rike...

Vad sägs om något liknande scenario, hur skulle det passa med dina funderingar birke? Man kan ju tänka sig att dermanerna inte anfaller de områden som kontrolleras av solfararna pga att de inte vill ha krog mot två parter samtidigt, och efter vinsten över felicien hinner de inte konsolidera sina erövringar i tillräcklig grad för att vända blicken mot solfararfästena, innan de förlorar kontrollen över felicien och efaro.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9043
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag vet, många konstigheter... :?

Skal läsa genom Felicien en gång till och återkomma.
Skriv svar