Moril Dilaz

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Haha. Klockrent. :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Birke: Lite skoj är det menat att vara. Känner att det fanns ganska mycket sådana saker i gamla Ereb och att jag mest blev inspirerad att skriva i den ådran. Om det sticker för många i ögonen kan jag som sagt skriva om Hilfejugend till Hilfejungmännen eller Hilfebröderna.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Birke: Lite skoj är det menat att vara. Känner att det fanns ganska mycket sådana saker i gamla Ereb och att jag mest blev inspirerad att skriva i den ådran. Om det sticker för många i ögonen kan jag som sagt skriva om Hilfejugend till Hilfejungmännen eller Hilfebröderna.
Jag vet inte riktigt med det där. Känns lite.... Fel ute.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nåväl. De kan få heta Renar efter deras renläriga filosofi. :P
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

birkebeineren skrev:en hel del får det att kännas som vi är tillbaka i Chronopia. Min personliga åsikt men känner att frågan måste ställas: Börjar inte denna magilliska stad spreta ut lite från övriga Ereb Altor?
Känns skönt att du ventilerar när du inte gillar något. Men för att inte bli negativ till hela projektet - vad är det du tycker spretar ut och vad tycker du är bra?

Min personliga åsikt är att Ereb Altors styrka är att det är en utspretande, tillåtande, värld. Det ryms Stridsklomuller, idévärldar, magiska städer, fattiga bönder som är rädda för de lokala stråtrövarna, demonfurstar, stadsdelar på blåa kristallberg, kvarlevor från civilisationer då hela Altor var täckt av syra etc...
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter Stridsberg skrev:
birkebeineren skrev:en hel del får det att kännas som vi är tillbaka i Chronopia. Min personliga åsikt men känner att frågan måste ställas: Börjar inte denna magilliska stad spreta ut lite från övriga Ereb Altor?
Känns skönt att du ventilerar när du inte gillar något. Men för att inte bli negativ till hela projektet - vad är det du tycker spretar ut och vad tycker du är bra?

Min personliga åsikt är att Ereb Altors styrka är att det är en utspretande, tillåtande, värld. Det ryms Stridsklomuller, idévärldar, magiska städer, fattiga bönder som är rädda för de lokala stråtrövarna, demonfurstar, stadsdelar på blåa kristallberg, kvarlevor från civilisationer då hela Altor var täckt av syra etc...
Mycket av det som skrivs här om Moril Dilaz har prägel av att vara ett undantag från vad som är "normalen" (dvärgar heter dvurer, mandelorden har kollegier istället för lyceum, LVs aggressivitet och självständighet) och att mycket framställs som unikt för staden fick mig att koppla till Chronopia. Denna stad brukar väcka känslor på forumet och jag ville höra om andra gjort liknande kopplingar.

Sen, och det är ett viktigt poäng, är som jag sade tidigare mycket av Södermans material väldigt bra (i mina ögon) och då kan det kanske vara lite svårare för folk att komma med kritiska åsikter?!

Mitt alltöverskuggande mål med engagemanget i detta projekt är att få till ett enhetligt Ereb Altor som hänger ihop, därav tråkiga redogöranden kring exempelvis handelsrutters exakta vägval och dvärgisk migration samt frågor som ovanstående ställda, så därför: Mer Moril Dilaz, och gärna mer av Moril Dilaz i Magilre och i Ereb. :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Att de kallas för dvurer är för att de associeras med stadsdelen Dvurza. Jag läste om Mandelorden och tyckte inte att det jag hade i åtanke var värt fullvärdig lyceumstatus. Vad gäller LVs aggressivitet är för att det finns en tanke om att de skall vara skurkar i min miljö. Jag känner att med diverse soltåg etc så är inte LV immuna mot korruption direkt och det har bara gått lite länge i Moril Dilaz än på andra håll. Vad gäller dvärgarnas migration och hur handelsrutterna går så är jag helt för att det diskuteras. Jag har redan ändrat på en del i texterna efter tidigare kommentarer. En del av det har inte presenterats här än.

Om Mandelordens kollegie sticker för mycket i ögonen på folk så kan jag helt enkelt låta det vara någon annan organisation som ligger bakom kollegiet. Jag tar gärna emot förslag ifrån både redan existerande alternativ som kanske till exempel Odomunkarna och nya idéer.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Finns det något skäl varför det ska heta Kollegium och inte Lycee? Vad gäller Mandelordens konstruktion och organisation så följer de (huvudsakligen) ett strikt klargjort mönster enligt regler stipulerade av Haakon Mandel. I övrigt gillar jag Mandelordens roll i detta "drama".

Vad gäller epokmässig spretighet så har jag ansett att ErebAltors styrka är att det spretar lite mellan olika tidepoker MEN till ErebAltors stora svagheter är att det spretar på tok FÖR mycket med bla barockinslag (1600 - 1700tal) i riddarmiljöer och rent av järnåldersmiljöer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:Att de kallas för dvurer är för att de associeras med stadsdelen Dvurza.

Namnet från en stadsdel var vad som saknades. Vi kan använda dvurer i ingame-texter men annars benämna dem dvärgar, alternativt dvuriska dvärgar.
Jan Erik Söderman skrev:Vad gäller LVs aggressivitet är för att det finns en tanke om att de skall vara skurkar i min miljö. Jag känner att med diverse soltåg etc så är inte LV immuna mot korruption direkt och det har bara gått lite länge i Moril Dilaz än på andra håll.
Överlämnar jag till LV-ansvarige anders att tycka till om.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Man kan väl säga så här: Om du vill att LV i Magilre skall vara något av en aggressiv avart så finns det egentligen inget som hindrar det. Vad du måste poängtera är att det är lokala företeelser det rör sig om. Dessutom är korruption knappast något man bör syssla med om man vill vara på Ljusa Handens goda sida. Om LVs hierarki i Magilre är speciellt korrupt så kan man räkna med att Yvein av Krerex kommer att ta personligt intresse i dess bontisâler.

Problemet, som jag ser det, med religion i rollspel (och särskilt kristendoms-liknande organiserade religioner) är att de blir en slags karikatyr på katolska kyrkan som den ofta porträtteras i film: feta korrupta biskopar, mörka hemligheter, vägran att vara resonliga, vetenskapsfientliga etc... Jag vill komma bort från denna platta nidbild, och istället göra LV lite mer nyanserad. Det har varit mitt mål från början. Men...

Med det inte sagt att korruption inte existerar. Det gör det absolut. Men det skall inte vara något som är utmärkande för religionen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo. Det var inte ens den magilliska utan den Morilliska Lysande Vägen som ska vara korrupt. Detta helt enkelt för att som ni kommer att se i mina "hemligheter" kapitel senare så är de tänkta att vara settingens största samling skurkar och banditer. De kommer inte ens vara intresserade av Lysande vägens bud egentligen. Alltså inte varenda präst men Bonitsalen och den absoluta toppen.

Jag är helt övertygad om att Munzgas Kerigass är helt förskräkt över hur hemskt det är i Moril Dilaz och eventuellt skickar diverse "spioner" för att undersöka den lokala kyrkan men att dessa duperas eller korrumperas på nolltid av de potenta magikerna som styr kyrkan. Dessutom är ju Morillerna i allmänhet av ganska rutten karaktär och detta är en del av anledningen till att kyrkan tillåtits bli så förbaskat korrupt utan att någon reagerat.

Personligen brukar jag låta prästerskapet i mina kampanjer figurera i alla möjliga olika roller ifrån snälla helare och rådgivare till ondsinta konspirationer. Även i denna miljö finns det plats för enskilda godsinta präster bara att kärnan är onda.

Edit: Korruption är inte utmärkande för katolska kyrkan i allmänhet. Korruption var utmärkande för katolska kyrkan under Borgia-påvarnas tid i Italien eller för några år sedan i USA när dom skyddade pedofiler. Under samma period finns det inga som helst tecken på att de skulle ha varit korrupta i resten av den katolska världen. Det finns inga ideologiska anledningar till att de skulle vara det och således antar jag att det normala är att de inte är det.

Precis på samma sätt ser jag på lysande vägen. Mestadels är det meningen att det skall vara en godsint eller i alla fall neutral religion men ibland begår man soltåg och andra enligt mig ganska ondsinta handlingar i sin guds namn. I andra fall ignorerar man förmodligen helt sin guds dekret och blir korrupt. Kyrkan består trotts allt av individer och är inte på något sätt monolitisk i sin struktur. Särskilt inte under medeltiden eller i Ereb motsvarande period i Ereb när en resa mellan Ekeborg och Moril Dilaz tar flera veckor och information inte färdas så fort eller oförändrad över långa avstånd.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

birkebeineren skrev: Sen, och det är ett viktigt poäng, är som jag sade tidigare mycket av Södermans material väldigt bra (i mina ögon) och då kan det kanske vara lite svårare för folk att komma med kritiska åsikter?!

Mitt alltöverskuggande mål med engagemanget i detta projekt är att få till ett enhetligt Ereb Altor som hänger ihop, därav tråkiga redogöranden kring exempelvis handelsrutters exakta vägval och dvärgisk migration samt frågor som ovanstående ställda, så därför: Mer Moril Dilaz, och gärna mer av Moril Dilaz i Magilre och i Ereb. :)
Kanske lite petigt av mig... men jag vill understryka att jag skrev och menade att det är bra att du vågar vara kritisk. Dels förbättrar det slutresultatet, dels är alla alternativ till öppenhet, som att låta ämnen dö tystnadsdöden eller lägga ned sitt eget engagemang etc förstås mycket sämre!

Jag ville bara att det skulle bli lite mer specifikt, thats all.

Och jag vill också säga att jag tycker det är ett viktigt arbete att få allt att hänga ihop så gott det går, och kul att några engagerar sig i det.
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter Stridsberg skrev:Och jag vill också säga att jag tycker det är ett viktigt arbete att få allt att hänga ihop så gott det går, och kul att några engagerar sig i det.
:)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Så var det då klart med den sista stadsdelen. Den kritik som finns på det som skrivits hittills får gärna sammanfattas nu innan jag börjar skriva om stadens hemligheter. Jag kan verkligen tänka mig att göra en del ändringar. Om jag verkar ha antagit en defensiv ton så är det mestadels för att försöka förklara hur jag har tänkt. Därmed inte sagt att mina tankar är de bästa i alla fall. Däremot hoppas jag att de som vill att jag ändrar något även ger förslag på ändringar jag kan genomföra och inte bara ger mig rådet att ändra.

Neuhafe 3.000
Den nya hamnen skiljer sig markant ifrån den gamla. För det första är den nya hamnen betydligt mer planerad än den gamla. För det andra är nästan alla husen byggda i trä istället för i sten och för det tredje så regerar ligorna Neuhafe medan stadshuset kontrollerar hamnen. De två ligorna som är mest kända för den gemene mannen är Imbre-klanen och De Röda. Dessa driver båda beskyddarverksamhet, bordeller, spelhålor och smuggelverksamhet i det lilla Neuhafe. Det sägs att denna stadsdel således är farligare än till och med Träsket och att man i de nybyggda dräneringskanalerna konstant finner lik som flyter omkring. Detta hindrar inte stadsdelen ifrån att växa lavinartat dock och allteftersom den gör det så utökas kraven ifrån mer legitima element på ordning och reda. Istället för att försöka införa reformer utifrån så har man dock valt att samarbeta med ligorna. Detta har än så länge givit mycket dåliga resultat då dessa ligor verkar vara mer intresserade av att göra av med stadshusets pengar än att investera dem i infrastruktur. Således är det med inhyrda legosoldater som kanalbyggare, hamnarbetare och framför allt anländande handelsmän sköter sitt arbete i denna stadsdel. Trotts att husen är i trä så är de moderna gatorna i väldigt stor utsträckning stenlagda och kanalerna är väldigt behagliga att färdas på. Neuhafe är i princip en helt artificiell konstruktion nedanför den klippa som Grunden ligger på som anlagts delvis för att hantera den ökande trafiken mellan fastlandet och öarna och delvis för att avlasta Hamnen som börjar bli väldigt trång. Med sten och jord ifrån fastlandet har man här anlagt ett modernt underverk som befolkas av Moril Dilaz absolut ruttnaste skurkar och banditer. Det sägs att till och med pirater ifrån avlägsna hamnar kan finna skydd här utan att myndigheterna ens känner till detta.
Landmärken
Dilaz-kanalen är allmänt känd som den mest påkostade parken i hela staden. I detta kanalsystem ligger ett flertal mindra artificiella öar. På en av dem ligger till och med Moril DIlaz botaniska trädgård. Vattnet här patrulleras av det inhyrda Griparna som är en ransardisk legosoldatsstyrka som betalas av Mandelorden. Växterna och arkitekturen här är både exotisk och harmonisk och det händer att till och med öarnas annars ganska svårflirtade adel återfinns i kanalerna på små gondoler som sakta glider fram i sakta mak. Ett stort antal örtmästare och hantverkare underhåller denna oas i det omkringliggande kaoset.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har svårt att se de uberpatriotiska och självförhärligande ranerna städslas som legoknektar. Därmed inte hugget i sten att det inte kan vara så. Fast är dom då särdeles populära att anlita i Magillre?

Jag tar gärna emot synpunkter i frågan. Önskar jag kunde vara lika produktiv som mäster Söderman.

btw, en magillersk riddare lämnar vittnesmål om ranernas ondska i den passage som finns i wikin gällande ranernas musicerande ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar