Kalmurri

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gabriel skrev:Kanske jag skulle kunna få kommentarer för Wikifiering av det senaste inlägget ovan. Sen ska jag anfalla de delar av Geografin som kan väcka mer bebatt. Som passet, och ödemarken.
Har nu hunnit läsa genom texten en gång till. Några särskrivningar och stora till små bokstäver som behöver korrigeras men det finns mycket duktigare grammatiker än jag i projektet så det överlämnas vidare. Detta kan med fördel göras i wikin dit materialet nu är flyttat.

En sak bara, varför älskar dvärgarna sjön Yah'azah? Har du en tanke bakom detta eller är det fritt fram att spekulera?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Oden skrev:De lär sina unga att utmanande stirra rätt in i björnens ögon utan att ge vika (och hoppas på det bästa), kanske ett "mandomsprov" månne? =)

Antingen det eller hålla sig i till stora grupper?
Självklart råkar också RP ut för något liknande då de av någon anledning måste bevisa sin duglighet eller sina avsikter inför stammen. :twisted:
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:
Gabriel skrev:Kanske jag skulle kunna få kommentarer för Wikifiering av det senaste inlägget ovan. Sen ska jag anfalla de delar av Geografin som kan väcka mer bebatt. Som passet, och ödemarken.
Har nu hunnit läsa genom texten en gång till. Några särskrivningar och stora till små bokstäver som behöver korrigeras men det finns mycket duktigare grammatiker än jag i projektet så det överlämnas vidare. Detta kan med fördel göras i wikin dit materialet nu är flyttat.

En sak bara, varför älskar dvärgarna sjön Yah'azah? Har du en tanke bakom detta eller är det fritt fram att spekulera?
Jag har inget emot att någon korrigerar min grammatik eller stavning. :)

Hade en tanke bakom detta, men den är tillfälligt på villovägar. Tar gärna emot förslag.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Då är det väl huvudsakligen

Hamdaldipasset och Ushetilskogen kvar av geografin? Mer som bör beskrivas?

Berugikullarna (finns omtalat här bl.a. viewtopic.php?p=36275#36275)

Demontungan (från kalmurrisk synvinkel)

"Området söder Mahammarbergen" (som kontrolleras av Kalmurri (namnförslag: Desj-kha alt. Shundiska slätten))

Nitmoogerna (ögruppen där Bahaz (som beskrivs under städer) ligger)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De stora slättområderna där, så som jag tolkat det utifrån annat som sagts, stora delar av kalmurris befolkning bor borde få en beskrivning. Tänker då på området mellan Emshat och Sandens rike där floden Emren(?) rinner och huvudstaden Kapukuu ligger samt området mellan Emshat och Draguulbergen där floden Dalmoth(?) ligger. Möjligtvis även området mellan Draguulbergen och gränsfloden Lidiah om då inte detta kan räknas som tillhörande området söder om Draguulbergen.

På så vis skulle vi få en grovuppdelning av Kalmurri i regionerna:

* Sandens rike
* xxx (mellan Emshat och Sandens rike)
* xxx (mellan Draguulbergen och Emshat)
(* xxx (mellan Lidiah och Draguulbergen))
* Ödelandet
* xxx (slätten söder om Demontungan)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re:

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev: * Sandens rike
* xxx (mellan Emshat och Sandens rike)
* xxx (mellan Draguulbergen och Emshat)
(* xxx (mellan Lidiah och Draguulbergen))
* Ödelandet
* xxx (slätten söder om Demontungan)
Tänkte börja med att döpa dessa. Som förslag kanske:

Mellan Emshat och Sandens rike ligger 'de tiotusenfaldiga fältens rike', de floddalar och bevattningssystem som hyser den huvudsakliga bofasta befolkningen i Kalmurri. Det kallas även Kalmurs gåva, den tvilling som är anfader till Kalmurrer (Kalmurrier består av Ashatarer och Kalmurrer).

Området mellan Draguulbergen och Emshat är i folkmun 'hovarnas himmel', även om detta område är mer och mer civilizerat så är det kargare och bosättningarna är betydligt mindre befolkade. Kallas även Ashats gåva. Vissa gamla dokument kallar det 'Yushkan' eller 'tältländerna'.

Söder om floden Lidah, ligger 'Peyikan' eller 'Änkeländerna'. Detta område är ännu kargare än Hovarnas himmel och är omstritt med Dharbia. Benämningen har inget att göra med hur många soldater som dött här, utan snarare att området är fattigt och ensamt. Relativt låg befolkning förutom i städerna.

Slätten söder om Demontungan där befolkningen har i stor del en ganska Furgisk prägel och där krig alltid hotar - kallas 'det befriade riket' eller 'Vuhkan'. Det är en mycket ny beteckning som man kan anse inte har vuxit fram eller kommer från gamla traditioner utan av ren propagandastrategi från Den Kejserliga Administrationen.

Ok? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalmurri

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra. Antar att du använt Adragoors eminenta ordlista når du konstruerat namnen? För en karta behöver vi bestämma vilka av namnen som skal skrivas ut där du gett fler alternativ. Skall det exempelvis stå Peyikan eller Änkeländerna?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: Kalmurri

Inlägg av Gabriel »

Nja, de ord jag behövde fanns inte. Men jag hade den i åtanke och försökte låta så 'kalmurrisk' som möjligt.

Dessutom uppfann jag en ny grammatisk regel i flykten, dvs när det gäller stora landområden så kan man lägga på -ken och det betyder 'länderna'. Jag vet att vi har haft en tendens att använda ex påslag med apostrof typ Yah'azah.

Yush'kan? Peyi'kan?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kalmurri

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:Nja, de ord jag behövde fanns inte. Men jag hade den i åtanke och försökte låta så 'kalmurrisk' som möjligt.

Dessutom uppfann jag en ny grammatisk regel i flykten, dvs när det gäller stora landområden så kan man lägga på -ken och det betyder 'länderna'. Jag vet att vi har haft en tendens att använda ex påslag med apostrof typ Yah'azah.

Yush'kan? Peyi'kan?
Adragoor skrev:I kalmurriska verkar ’ i nuläget beteckna två olika saker. Antingen en förlorad vokal som i kaup’shool (av kaupu och shool) eller en konsonant (förmodligen ett glottalt stoppljud, lite som en halvkvävd hostning) som i Yah’Azah. Det sistnämnda ljudet verkar uppkomma i sammansatta ord när efterledet börjar på vokal. Slutar förledet på vokal och efterledet börjar på konsonant sätts orden istället samman med ett bindestreck som i ve-lash.
Yushakan/Yush'kan och Peyi-kan borde det bli...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalmurri

Inlägg av birkebeineren »

Från Akrogal-tråden:
Adragoor skrev: 2022-05-17 07:52
birkebeineren skrev: 2022-05-17 06:36 Tjusigt! :)

Även om flera andra skrivit lite om Kalmurri så var det du som lade grunden. Hur tänker du dig att kalmurrierna (kalmurrer + ashatârer) ser ut och finns det en eller flera kulturer i vår värld som är huvudsaklig inspirationskälla?
Har alltid tänkt mig dem som någon slags centralasiater utseendemässigt. Tänk Kazakstan, Uzbekistan eller dyl.
Låter bra. Lättare att se före sig kulturen om det finns inspirationskällor. Skall leta genom tråden här och försöka hitta fler detaljer om folkslaget kalmurrier. Vore kul om det kunde gå att skapa en eller flera Aspubransk beskrivning i stil med hur det görs i Monsterboxen (och av Mandelorden).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalmurri

Inlägg av birkebeineren »

Det har skrivits en hel del om historia, språk och geografi tidigare i tråden men inte så mycket om folkslagens utseende och kultur.

Följande finns dock:
Gabriel skrev: 2013-04-18 07:25 Vidare, skillnader mellan de två folkslagen Kalmurrer och Ashatârer.

Ashatârer är i grunden nomadiska med familjeband och klaner som de starkaste sociala länkarna. Runt städer och längs floder så tar jordbruket över de traditionella boskapshjordarna, men dessa är fortfarande dominerande.

Kalmurrer är en jordbrukande kultur med en mer feodal struktur som bas. Vesäntliga arealer är nästan övernaturligt bördiga och inställningen finns att bruka och förvalta jorden är ett näst intill heligt arbete. Vissa delar av södra Kalmurri har en mycket ovanligt hög befolkningstäthet.

"Som en Kalmurrisk milis" (betydande väldigt, väldigt många)

Militär

Ashatârer har hästen med lätt kavalleri och beridna bågskyttar som en central del av både arme och kultur.

Kalmurrer har en yrkesarme som till stor del består av bågskyttar som även fungerar som lätt infanteri, men har en tidig tradition av en folkarme där man i mycket folktäta områden kan bringa fram en hyfsat tränad milis med spjut och pikar i mycket stora mängder.

Politik och Maktstruktur

Även om det har förekommit inbördeskrig mellan Ashatârer och Kalmurrer så har risken för detta mildrats under de senaste hundra åren då de så typiska syd-kalmurriska hemliga och halv-hemliga politiska sällskapen börjat spridas på allvar även i norr och börjat ersätta den traditionella lojaliteten till familj och klan.

En nordkalamurrisk krigshövding av Ashatârers ätt kan nu tillhöra en familj, en klan men även ett antal sällskap som ger denne möjlighet att bedriva politik inom olika särintressen..

Ex: Han vill att prästerskapet ska vara mer välvilligt till högt uppsatta medlemmar som är Ashatârer, därför är han med i 'den gyllene vågen'.

Ex: Han investerar mycket tid och myndighet att stödja 'den trefaldiga vägen' då han tror på ett trefrontskrig mot Furgia.

Kalmurrer i den södra delen av riket styrs i praktiken av den kejserliga administrationen som inte har någon distinkt seperation från prästerskapet, de flesta präster har i själva verket någon eller ett flertal titlar, sigill och funktioner inom den Kejserliga administrationen. Man skulle kunna säga att södra kalmurri är en form at Teokratiskt tjänstemannavälde.

Liksom i Furgia kan det vara en insats som resulterar i galenskap att få något gjort när man behöver stämplar av olika ämbetsmän med de mest vitt skilda säten och förvirrande titlar för att ens få lämna in en ansökan av en viss typ. Har man rätt vänner i rätt politiska sällskap kan det dock lösas över en måltid och lite utbyte av gåvor.

Ashatârer i den norra delen av riket styrs officiellt av klan och familjeöverhuvuden för olika områden, dessa områden kan vara delvis mobila baserat på månen och årstiderna samt delvis överlappande. Städer och jordbruksområden i norr omfattas dock nu för tiden av den kejserliga administrationen. Gamla krigare klagar runt elden om kvällarna att "man ej längre kan släppa gas utan ett pergament med fem stämplar på". Skillnaden mellan söder och norr är dock stor genom att många klaner och familjer i praktiken börjat agera i form av hemliga sällskap och mycket makt sitter i händerna på några få individer.

Tiden för en karismatisk ledare som samlade Ashatârerna som ett folk till krig under en sommar av styrkeuppvisningar, dueller och frikostiga gåvor är dock förbi.

Religion

De religösa skillnaderna ligger huvudsakligen i att Ashatârer anser att många av de äldsta riterna skall upprätthållas och utföras av familjeöverhuvudet eller klanledaren (inte präster), Kalmurrer anser att man ska anta de nyare och mer civilicerade ceremonier och hymner som getts dem av Kejsaren (och då i sin tur av Mångudinnan).

Detta handlar i stort om makt, om religionen ska ligga i hövdingarnas eller i prästernas händer.

I söder anser man att det är hädiskt att följa vissa religösa seder skapade av de sju förbannade kejsarna, medan man i norr inte accepterar sydlänska äktenskap och kallar deras hustrur 'konkubiner'.

Naturligtvis är det konstant dispyt om den förste kejsaren var Ashatâr eller Kalmurr.
Behöver kompletteras men borde väl gå att använda?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kalmurri

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2022-05-18 06:54Låter bra. Lättare att se före sig kulturen om det finns inspirationskällor. Skall leta genom tråden här och försöka hitta fler detaljer om folkslaget kalmurrier. Vore kul om det kunde gå att skapa en eller flera Aspubransk beskrivning i stil med hur det görs i Monsterboxen (och av Mandelorden).
Jo, det hade ju varit utmärkt, det var väldigt länge sen jag tänkte till ordentligt när det gäller Kalmurri dock, så vi får se hur mycket inspiration som trillar in framöver. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kalmurri

Inlägg av Adragoor »

Ashatârisk krigare:
karaktarsbild7.jpg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Kalmurri

Inlägg av Adragoor »

Kernath i Ödelandet i norra Kalmurri:
Kernath.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalmurri

Inlägg av birkebeineren »

Hittade det här i Akrogal-tråden:
Adragoor skrev: 2007-03-24 20:18 Här är en teckning jag gjorde av en ashatârisk (nordkalmurrisk) krigare.
Just den här krigaren tillhör Tygrísh-orden, en skrupelfri samling hyrsvärd från staden Kernath...
Adragoor skrev: 2007-03-28 18:42 Jag satt innan och funderade över hur akrogaliska stäppnomader kan klä sig och ritade denna skiss (snabbfärglagd i photoshop). Stämmer det med andras bild?
Bergdahl skrev: 2007-03-28 22:27 Hmm... jag får lite för mycket arabassociationer av dessa och jag förknippar dem snarare med Morelvidyn (fast det kanske bara är jag som ser dessa som mer araber). Jag skulle hellre se nomaderna som mer centralasien/mongoliska, utan turbaner osv... fast det är klart använder de inte turbaner i Nidland... kollade i Nidland och så var ju fallet... fasen vad jag ogillar den modulen. :cry: Jaja, då kanske nomderna har turbaner iaf. Det kanske blir lite för långsökt att försöka få nidlänningarna att ha fått sina turbaner från annat håll, om inte det var Vicotnik som tog med sig turbanen till landet och lagstadgade att alla skulle bära turban. :P
Adragoor skrev: 2007-03-29 00:58 Bergdahl: Tanken med bilden var faktiskt att sno en del idéer från just centralasiatiska nomader (som inte alla klär sig som mongoler eller hunner). Sen har jag twistat det hela lite med inspiration från bl.a. de persiska odödliga truppernas utseende på alexandersarkofagen från Sidon (kunde inte hitta ngn bild på nätet) och en del av de persiska soldaterna på den kända mosaiken från Pompeii av slaget vid Issos.
Tanken var också att mannens klädsel på överkroppen består av ett enda tygstycke som viras runt kroppen flera varv och funkar lite som ett slags tight kort toga...
Idén var alltså att försöka skapa kläder som samtidigt påminner om flera olika kulturer, samt att inte bara köra på pälsmössor och filtrockar direkt...
(Kvinnoklädseln kan jag väl erkänna att den blev rätt arabisk iofs, och den borde kanske fixas till lite...)

De nidländska turbanerna ser väl lite ut så här, om jag inte missminner mig. Alltså av mer indisk typ eller lite halvturkisk... (De arabiska brukar väl se ut merså här)

En sak jag tänkte mig var förresten att de kalmurriska prästerna skulle bära huvudbonader av det här slaget... :wink:
De flesta länkarna är trasiga men detaljer från texten kan ändå vara relevanta.

Inte så att du råkade hitta mer av ditt Akrogalmaterial på vinden Adragoor, om Kalmurri och kanske Dharbia?
Skriv svar