Nostratiet

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om jag någonsin blir etinstrogen kommer jag att valja S:t Sigfrid den snubbelfotade som favorithelgon bara for hennes valklingande epitet! :)

En deltalj; andra "jorpagnier" till "jorer"?
Oversiktligare om vi anvander jorpagnier om dagens Jorpagna och jorer om det historiska Kejsardomet Jorpagna.

Kan kanske detta vara Via Aidne genom Nostratiet?

http://img230.imageshack.us/img230/1126 ... etkzf9.jpg

Det ljusblåa markerar inte hela pilgrimsvagen men bara vad jag ritat nytt. Kan dock illustrera den mest farliga och getstigspraglade delen mojligtvis?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Om jag någonsin blir etinstrogen kommer jag att valja S:t Sigfrid den snubbelfotade som favorithelgon bara for hennes valklingande epitet! :)

En deltalj; andra "jorpagnier" till "jorer"?
Oversiktligare om vi anvander jorpagnier om dagens Jorpagna och jorer om det historiska Kejsardomet Jorpagna.

Kan kanske detta vara Via Aidne genom Nostratiet?

http://img230.imageshack.us/img230/1126 ... etkzf9.jpg

Det ljusblåa markerar inte hela pilgrimsvagen men bara vad jag ritat nytt. Kan dock illustrera den mest farliga och getstigspraglade delen mojligtvis?
Jag tänkte att den följer i stora drag den gamla huvudvägen, så att den väg som går närmare kusten känns mer som ag hade tänkt det, vad gäller getstigar - jag tänker mig att Nostratiet saknar egentligt vägnät och att Via Aidnes getstigar tillhör områdets verkliga autostrador.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med Regil
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Om jag någonsin blir etinstrogen kommer jag att valja S:t Sigfrid den snubbelfotade som favorithelgon bara for hennes valklingande epitet! :)

En deltalj; andra "jorpagnier" till "jorer"?
Oversiktligare om vi anvander jorpagnier om dagens Jorpagna och jorer om det historiska Kejsardomet Jorpagna.
Korrugerat!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Jag tänkte att den följer i stora drag den gamla huvudvägen, så att den väg som går närmare kusten känns mer som ag hade tänkt det, vad gäller getstigar - jag tänker mig att Nostratiet saknar egentligt vägnät och att Via Aidnes getstigar tillhör områdets verkliga autostrador.
Då låter jag istället den nya vagen markera en annan led och den södra vara Via Aidne.
Om inte dagens pilgromsled följer den joriska vagen kanske min nyteckning kan markera den ursprungliga? :?

Helt utan vägnat ar nog inte Nostratiet då en hel del folk ändå rör sig har men det ar förmodligen inte så mycket mera än trafikerade getstigar som ofta förändras.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Jag tänkte att den följer i stora drag den gamla huvudvägen, så att den väg som går närmare kusten känns mer som ag hade tänkt det, vad gäller getstigar - jag tänker mig att Nostratiet saknar egentligt vägnät och att Via Aidnes getstigar tillhör områdets verkliga autostrador.
Då låter jag istället den nya vagen markera en annan led och den södra vara Via Aidne.
Om inte dagens pilgromsled följer den joriska vagen kanske min nyteckning kan markera den ursprungliga? :?

Helt utan vägnat ar nog inte Nostratiet då en hel del folk ändå rör sig har men det ar förmodligen inte så mycket mera än trafikerade getstigar som ofta förändras.
Jag tycker din blå väg har en omotiverad sträckning. Varför vill man passera inne i skogen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tycker din blå väg har en omotiverad sträckning. Varför vill man passera inne i skogen?
Man kanske gillar svartfolk? :P

Fast seriöst... Tanken att strecket markerar en gammal väg härstammande från Kejsardömet Jorpagnas dagar och att skogen då kanske inte hade samma utsträckning som nu, ev. inte var någon osäker plats och därmed inte var ett konstigt vägval. Förslagsvis skulle det vara den engång stora och viktiga Via Aidne men om denna föredras längre söderut kan det röra sig om en annab jorisk väg som nu går inne i skogen. Möjligheten är också att vägen (den ljusblåa) numera används av svartfolk då även dessa varelser ser fördeler med att kunna ta sig snabbare fram genom tärrengen. Kan också vara en väg som svartfolken låter människorna använda mot att betal tull.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Jag tycker din blå väg har en omotiverad sträckning. Varför vill man passera inne i skogen?
Man kanske gillar svartfolk? :P

Fast seriöst... Tanken att strecket markerar en gammal väg härstammande från Kejsardömet Jorpagnas dagar och att skogen då kanske inte hade samma utsträckning som nu, ev. inte var någon osäker plats och därmed inte var ett konstigt vägval. Förslagsvis skulle det vara den engång stora och viktiga Via Aidne men om denna föredras längre söderut kan det röra sig om en annab jorisk väg som nu går inne i skogen. Möjligheten är också att vägen (den ljusblåa) numera används av svartfolk då även dessa varelser ser fördeler med att kunna ta sig snabbare fram genom tärrengen. Kan också vara en väg som svartfolken låter människorna använda mot att betal tull.
OK, spåna på :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Wikifierat lite.

http://www.erebaltor.se/wiki/Nostratiet

finns länkad under platser.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Wikifierat lite.

http://www.erebaltor.se/wiki/Nostratiet

finns länkad under platser.
Nu har jag också wikifierat lite. Lade upp området likt den förenklade land-mallen som använts till Torshem.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra att ni wikifierar, men jag vet inte om jag gillar befolkningsindelningen riktigt. Eller snarast var det uppdelningen mellan zorakiner och jorpagnier jag inte gillade. Kan vi inte kalla dem jorer (de som bott där länge) och nybyggarna (zorakins och jorpagnas nykomna invånare)? Det skall vara nytt att dessa nationaliteter bryter mark i sitt eget namn så att säga. Att sedan de gamla jorerna hela tiden fått nytt blod från grannländerna är självklart, men jag tycker inte de skall ges nationalitetsbeteckningarna då det tar bort känslan av vildmark. Hänger ni med hur jag tänker?
:idea:
Människofolk
Barbarerna (med ursprung i bergen och bortom dem, vissa med visst släktskap med narguriska och mirelska folken, men de flesta egna folk)

Jorerna (med rötter från imperiets dagar, men nytt blod har kommit hit under de 1000 år som passerat. Egen kultur, men jorisk förankring)

Nybyggarna (zorakinerna och nyjorerna/jorpagnierna som de senaste 10-50 åren föröskt bryta ny mark.)

Vad sägs?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Bra att ni wikifierar, men jag vet inte om jag gillar befolkningsindelningen riktigt. Eller snarast var det uppdelningen mellan zorakiner och jorpagnier jag inte gillade. Kan vi inte kalla dem jorer (de som bott där länge) och nybyggarna (zorakins och jorpagnas nykomna invånare)? Det skall vara nytt att dessa nationaliteter bryter mark i sitt eget namn så att säga. Att sedan de gamla jorerna hela tiden fått nytt blod från grannländerna är självklart, men jag tycker inte de skall ges nationalitetsbeteckningarna då det tar bort känslan av vildmark. Hänger ni med hur jag tänker?
:idea:
Människofolk
Barbarerna (med ursprung i bergen och bortom dem, vissa med visst släktskap med narguriska och mirelska folken, men de flesta egna folk)

Jorerna (med rötter från imperiets dagar, men nytt blod har kommit hit under de 1000 år som passerat. Egen kultur, men jorisk förankring)

Nybyggarna (zorakinerna och nyjorerna/jorpagnierna som de senaste 10-50 åren föröskt bryta ny mark.)

Vad sägs?
jag förstår hur du tänker och jag tycker att du har helt rätt. Jorer, jorpagnier och zorakier. Tänker mig jorer som största grupp, sedan zorakier, sedan barbarfolk. Inte så många jorpagnier, de har inte riktigt kraften...
Samtidigt en eloge till Birke som tog sig för att städa upp på wiki sidan :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Jorerna (med rötter från imperiets dagar, men nytt blod har kommit hit under de 1000 år som passerat. Egen kultur, men jorisk förankring)
Inte för mycket kultur bara! Vilt, hårt. Alla byar är befästa. Var man sin egen beskyddare. Men det vet du redan...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev: Jorerna (med rötter från imperiets dagar, men nytt blod har kommit hit under de 1000 år som passerat. Egen kultur, men jorisk förankring)
Inte för mycket kultur bara! Vilt, hårt. Alla byar är befästa. Var man sin egen beskyddare. Men det vet du redan...
Jo men rista in antalet dödade fiender i underarmen och krympta orchuvuden i bältet är också kultur...eller hur? :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ni har rätt, det ser lite konstigt ut nu. Tar bort befolkningsbiten tills vi fått fram bättre här på forumet.

En slags urbefolknng av "Jorer" låter bra men blir det inte förvirrande om vi använder den beteckningen? Nostrater, Nostratiter, Nostratbor, Nostrer?
"Nybyggare" tycker jag vi använder, och med det avse inte bara de som kommit under de allra senaste åren men även kulturen kring dessa. Ny inflyttning till området lär ha skett under andra tider än bara den senaste (och även utflyttning) men frågan är hur länga man anser sig vara nybyggare med behållande av den kulturen och levnadsviset? Finns nybyggararvet med flera generationer in i det nya landet eller är det vanligt att farfar var zorakier, mamma nybyggare medans en själv är jorier/nostratbo?
Vi kan gärna använda "Barbarfolk" som en ett begrepp men det är knappast något ett folkslag ett grupp av ett folkslag skulle använda om sig själv. Förmodligen behåller de sina ursprungs benämningar som kasener, "nordaidnebergsluttningsfolk" och mirelier/unurier till det de inte längre är barbarer eller har utvecklat en egen kultur alternativt blivit jorier/nostrater.

Som en konklusion av vad jag själv skriver - räcker det möjligtvis med endast en kortare beskrivning av varje kategori befolkning i Nostratiet, utan att gå i detalj med utseende, uppträdande, religion och språk? :?


Sen en fundering rörande det nya zorakiska grevskapet Östmark; skal vi beskriva detta - med tillhörande Fristaden - i Nostratiet eller kanske lämna det med en mindre sammanfattning och hänvisa till Zorakien?
Skriv svar