Nostratiet

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag tycker att folken skall bekrivas kort. Meningen är ju att SL skall ha fris händer i Nostratiet! "Efter att ha lyckats undfly Rovriddaren Valien Hängbuk så är ni åter på väg. Plöstligt dyker ett följe hårdföra krigare på stäppponnyer upp på en närbeliggen åskam. Ni ser hu de stryker sina mustacher och betraktar er med bister blick. Det verkar som om de försöker att utröna om ni är värda att plundras eller ifall ni bjuder för hårt motstånd. Långt bort i fjärran ser ni rök som tyckks komma från en brinnade by"

Tycker inte att det skall bo så många "barabariska ryttarfolk" etc här. Det är däremot hit de drar för att plundra när andan faller på... Samma med svartfolken som faller ner från bergen med jämna mellanrum.

Östmark tycker jag skall beskrivas och det under Nostratiet (och kanske även Zorakin via dubbelpostning). det bör vara det bäst beskrivna området i Nostratiet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag slår på bromsarna nu. Nu tycker jag Östmark län börjat växa lite väl mkt. Fraxinus du får lugna dig lite.

Jag tycker att Östmark rent faktiskt skall utgöras av den lilla halvcirkel som finns kring Fristaden på Aidnemodulens alla kartor. Möjligen kan området mellan fristaden och Zorakin ingå. Utanför detta handlar det dock endast om ambition. Kungen säger sig ge sitt stöd till nybyggare och visst finns det en del solriddare i området, men inget är igentligen på plats ännu. Nostratiet är ännu en vildmark och Zygosunds bro fyller ännu en funktion som skydd mot svartfolken. Via Aidne bevakas inte ännu av torn, även om de första har börjat byggas i från väster. I öster ser nyjoriska furstar med ilska på vad zorakerna håller på med, Nostratiet är ju en del av Kejsardömet sedan ett par tusen år. Tro inte att Via Aidne skall få tas över av aidnerna, även om man har svårt att gå emot solriddarna.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Jag slår på bromsarna nu. Nu tycker jag Östmark län börjat växa lite väl mkt. Fraxinus du får lugna dig lite.

Jag tycker att Östmark rent faktiskt skall utgöras av den lilla halvcirkel som finns kring Fristaden på Aidnemodulens alla kartor. Möjligen kan området mellan fristaden och Zorakin ingå. Utanför detta handlar det dock endast om ambition. Kungen säger sig ge sitt stöd till nybyggare och visst finns det en del solriddare i området, men inget är igentligen på plats ännu. Nostratiet är ännu en vildmark och Zygosunds bro fyller ännu en funktion som skydd mot svartfolken. Via Aidne bevakas inte ännu av torn, även om de första har börjat byggas i från väster. I öster ser nyjoriska furstar med ilska på vad zorakerna håller på med, Nostratiet är ju en del av Kejsardömet sedan ett par tusen år. Tro inte att Via Aidne skall få tas över av aidnerna, även om man har svårt att gå emot solriddarna.
Jag tror att jag delvis var otydlig vilket gör att du missförstår mig. Östmark är det område runt Fristaden som är markerad på Spelknepes Zorakienkarta (området mellan Zorakien och Fristaden är inkluderat på den kartan!). Solriddarna patrullerar ibland ett område längst Östmarks gräns. Detta område fungerar på sin höjd som en slags buffertzon. Några befästningar finns alls inte här.

Regalieorden skulle patrullerar den del av Via Aidne som befinner sig inom Östmarks område. Inte Via Aidne i hela Nostratiet!!! Patrulleringen av området utgår från Fristaden där en del av Regalieorden har lagts i garnison.

Mindre vakttorn för att bevaka vägen och ge pilgrimmer och handelsresande skydd har börjat byggas. De få som hunnit byggas är dock inte mycket mer än en motte, en av jord uppkastad kulle med en träpallisad ovanpå och möjligen ett stenhus eller ett blockhus innanför pallisaden. Tanken är att dessa vakttorn ska omfatta hela Via Aidne inom Östmark. Men det lär ta ett tag innan den tanken är förverkligad till fullo.

Förslag från mig är att Solorden har fått omfattande arealer av Östmark i förläning för att påskynda koloniseringen och tillförseln av civil och militär administration (och försvar) av Östmark. Salamora har fått Östmark som ett grevskap under Salamoras hertigdöme. Fristaden är kunglig fristad.

Det är allt!
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-09-18 13:00, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

he, he :lol:

jag tror att det var min misstolkning av det Fraxinus skrev som drog igång Mikael.

Östmark - del av zorakin. Intensiv kolonisering. befästningar växer up som svampar ur jorden (nåja). Här finns gott om regalierister och solriddare.

Östermarken - området öster därom. Vilt och laglöst. Det är här solriddare, orcher, dvärgar och dalker brukar puckla på varandra. Som nostratiet i övrigt, fast med större Zorakisk närvaro och kanske fler nybrytare och rovriddare från Zorakin.

är det en vettig sammanfattning?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vilken lättnad! :D
Full fart i maskin igen!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skrev foljande i Zorakien-tråden och frågan ar nu om jag skal wikifiera det under Nostratiet?

Priorât Kalband
När erövringen av det som skulle bli markgrevskapet Ostmark var ett faktum lades det av den Lysande Vägens aidniska prästerskap mera expansiva planer för Solorden. Detta innebar ytterligare ett priorât utöver det kring Fristaden. Priorât Kalband etablerades, utan att vara mera än en kraftigt befäst ordensborg långt ute i en gles vildbygd. Det ansågs dock ha potential för att ge Lysande Vägen starkt makt. Trots ytterst sporadisk befolkning fanns själar att ljusa upp; handlesrutter gick nära i behov av bevakning; fromma pilgrimmar färdades längs den farliga Via Aidne - det såg lovande ut för ett nytt priorât. Så visade svartfolken sig och sin makt. Den Brända Jordens klan attackerade Kalband med massiv styrka. Solriddarna stod emot men med stora tap och med ett ödelagt land som svartfolken tidigare hade ägnat foga interesse som resultat. Lysande Vägen och Solorden var tvungna att ändra sina planer och istället konsolidera vad som ändå var vunnit, samt återta prestige och ställning. Mera försiktiga strategier utarbetades där svartfolken finns som en mycket viktig punkt att förhålla sig till. Borg Kalband ligger nu som en ö ensam ute i Östermarken men den förser ändå trakterna ikring med en viss säkerhet för pilgrimmer och andra resande.
Tre kompanier stridande riddare sorterar i Kalband under prior Gorion Sagal av Tre Ekar.

Sen foreslog jag borg Kalband placerad på foljande karta (priorâtet består tyvar inte av så mycket mera an sjalva ordensborgen) men frågan ar om jag skal flytta den narmare markgrevskapet Ostmark (som ar det grongransade området)?

http://img227.imageshack.us/img227/9145 ... arkdi4.jpg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Birke. Pilen visar den plats jag tycker passar bättre för borg Kalband. Jag föreslår dock att dess grundande läggs ett par decennier före erövringen dvs ca 570-t. 20 år känns som för kort tid.

Konungar Fraxinus och Regil stråland text och wikifiering av Östra gränslanden! :D

Exark och Folkrådsledare Anders, får man önska sig lite dalkisk inspiration avs staden Ereno?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Skrev foljande i Zorakien-tråden och frågan ar nu om jag skal wikifiera det under Nostratiet?

Priorât Kalband
När erövringen av det som skulle bli markgrevskapet Ostmark var ett faktum lades det av den Lysande Vägens aidniska prästerskap mera expansiva planer för Solorden. Detta innebar ytterligare ett priorât utöver det kring Fristaden. Priorât Kalband etablerades, utan att vara mera än en kraftigt befäst ordensborg långt ute i en gles vildbygd. Det ansågs dock ha potential för att ge Lysande Vägen starkt makt. Trots ytterst sporadisk befolkning fanns själar att ljusa upp; handlesrutter gick nära i behov av bevakning; fromma pilgrimmar färdades längs den farliga Via Aidne - det såg lovande ut för ett nytt priorât. Så visade svartfolken sig och sin makt. Den Brända Jordens klan attackerade Kalband med massiv styrka. Solriddarna stod emot men med stora tap och med ett ödelagt land som svartfolken tidigare hade ägnat foga interesse som resultat. Lysande Vägen och Solorden var tvungna att ändra sina planer och istället konsolidera vad som ändå var vunnit, samt återta prestige och ställning. Mera försiktiga strategier utarbetades där svartfolken finns som en mycket viktig punkt att förhålla sig till. Borg Kalband ligger nu som en ö ensam ute i Östermarken men den förser ändå trakterna ikring med en viss säkerhet för pilgrimmer och andra resande.
Tre kompanier stridande riddare sorterar i Kalband under prior Gorion Sagal av Tre Ekar.

Sen foreslog jag borg Kalband placerad på foljande karta (priorâtet består tyvar inte av så mycket mera an sjalva ordensborgen) men frågan ar om jag skal flytta den narmare markgrevskapet Ostmark (som ar det grongransade området)?

http://img227.imageshack.us/img227/9145 ... arkdi4.jpg
Gillar, men tycker att tre kompanier kan vara mycket att försörja ute i ödemarken. Kan det räcka med ett?

För en förflyttning av borgen mot väster.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och jag bjuder två kompanier! Man vill verkligen inte färdas med för liten styrka i Nostratiet och när en tropp eller snarare ett halvkompani är ute och patrullerar så måste det finnas nog med trupp kvar för att kunna försvara borgen mot manstarka angripare.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Är kompanierna fastlagda i storlek?

Men det måste väl vara solriddarnas styrka att de kan fördela sina styrkor (kompanier) så som de anser är nödvändigt för att lösa de uppgifter som åläggs dem av exarken. Med deras omfattande rikedomar och egen flotta så skulle inte ha några problem att försörja en krigsstyrka i ett utsatt område.

Sedan vet jag inte exakt hur detaljrik man skall vara i en sådan beskrivning då jag skulle som sagt hellre skulle se en formulering som gav intryck att detta var prioritet för solriddarnas verksamhet och således en av solriddarnas starkaste fästen och en större styrka var förlagd i området. Alltså en mer allmän intryck av hårda krigare som har stödet av en stor organisation men är inte den enda "krigzonen" som orden verkar i. Jag menar att själva antalet riddare och väpnare kan snabbt ändras om orden beslutar att skicka nya krigare eller att de behöver delar av Kalbrands styrkor för andra uppdrag.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

pegasus skrev:Är kompanierna fastlagda i storlek?

Men det måste väl vara solriddarnas styrka att de kan fördela sina styrkor (kompanier) så som de anser är nödvändigt för att lösa de uppgifter som åläggs dem av exarken. Med deras omfattande rikedomar och egen flotta så skulle inte ha några problem att försörja en krigsstyrka i ett utsatt område.

Sedan vet jag inte exakt hur detaljrik man skall vara i en sådan beskrivning då jag skulle som sagt hellre skulle se en formulering som gav intryck att detta var prioritet för solriddarnas verksamhet och således en av solriddarnas starkaste fästen och en större styrka var förlagd i området. Alltså en mer allmän intryck av hårda krigare som har stödet av en stor organisation men är inte den enda "krigzonen" som orden verkar i. Jag menar att själva antalet riddare och väpnare kan snabbt ändras om orden beslutar att skicka nya krigare eller att de behöver delar av Kalbrands styrkor för andra uppdrag.
Jag tror att kompani ~100 man.

En stor styrka kräver en stor försörjningsapparat. Vi pratar om en feodal ekonomi med usla kommunikationer. Allt de äter måste produceras på plats. 300 riddare med ett par-tre hästar per man, tjänare osv kräver en stabil jordbruksbas med tusentals gårdar i närområdet. Om den inte ligger vid kusten då maten kan fraktas från kornboden Östra Zorakin till rimlig kostnad och problemet är löst.

men jag håller med om att solriddarna torde kunna flytta runt sina styrkor en del. Men det tar tid.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag håller faktiskt med Regil här. Att transportera mat är väldigt skrymmande och vägarna är som sagt både usla och farliga med stor risk för plundring.

Det sistnämnda kan avhjälpas med att man fraktar maten samtidigt med vaktavlösingen. Vaktavlösen besår kanske av halvkompaniers storlek per gång. Ett normalt kavallerikompani (även kallat skvadron) består av ca 100-120 man.

Men det löser inte frakten i dess helhet. Jag skulle vilja påstå att vägarna utgör ett hinder för omfattand mattransport med vagnar. I synnerhet på vintern då vintrarna i Zorakien mestadels består av regn vilket gör vägarna extremt svårframkomliga för vagnkaravaner. Jag tvivlar också på att bondesamhället runt Kalband är tillräckligt stort för att försörja 300 beridna riddare och väpnar för att inte tala om 300 hästar. Det krävs 1-1,5 hektar bete och 3-4 hektar ängsmark för att försörja tre stora hästar. Gånga det med hundra så har vi vad som behövs för 300 hästar. Nej 120-200 riddare är nog max. Fyll på med fotfolk om det krävs mer folk.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skal forsoka reda ut lite...

Solordens grundlaggande indelning:

10 riddare under en kapten.
Stridande riddare: 2 vapnare.
Tjanande riddare: 1 vapnare.

Jag har kallat dessa enheter om tio riddare for kompanier men kanske battre att anvanda annan beteckning som korps eller lans?

Således var min tanke att Kalband har 3 x 10 stridande riddare + 3 x 20 vapnare = 90 beridna krigare.

For mycket eller for litet ute i det svårforsorjade vildlandet?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Hmmm..jag tror att Regils inledande 100-120 man ligger närmast till vad som bör finnas stående i Kalband.

Med 4x10 riddare och 4x20 väpnare så har vi 120 man=ett klassiskt kavallerikompani. Och varför inte kalla enheten 10 riddare + 20 väpnare (totalt 30 ryttare) för en tropp vilket är en annan gammal klassisk kavallerienhet vilken för övrigt normalt bestod av en pluton (ca 30 man).

Och i stället för kompani kan man kalla en styrka om 120 ryttare för skvadron (också ett kavalleri begrepp).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

pegasus skrev:Men det måste väl vara solriddarnas styrka att de kan fördela sina styrkor (kompanier) så som de anser är nödvändigt för att lösa de uppgifter som åläggs dem av exarken. Med deras omfattande rikedomar och egen flotta så skulle inte ha några problem att försörja en krigsstyrka i ett utsatt område.

Sedan vet jag inte exakt hur detaljrik man skall vara i en sådan beskrivning då jag skulle som sagt hellre skulle se en formulering som gav intryck att detta var prioritet för solriddarnas verksamhet och således en av solriddarnas starkaste fästen och en större styrka var förlagd i området. Alltså en mer allmän intryck av hårda krigare som har stödet av en stor organisation men är inte den enda "krigzonen" som orden verkar i. Jag menar att själva antalet riddare och väpnare kan snabbt ändras om orden beslutar att skicka nya krigare eller att de behöver delar av Kalbrands styrkor för andra uppdrag.
Nar jag skrev tre kompanier så tankte jag mig hur des såg ut i Kalband just NU och inte som en permanent definerad styrka. Kan forsoka tydliggora detta i texten (mojligtvis behovs hela skrivas om eftervart?). Solorden omdisponerar sina styrkor efter behov och antalet riddare i de olika priorâten bestams i huvudsatet Skapen. Tankt att Kalband ar ett prioriterad område, en "krigszon", men ville inte ge priorâtet en alltfor stor styrka med tanke på den svåra forsorjningen. Precis som ni också tyckt. Standiga forsorjningar skickas via Fristaden vidare ut i Ostermarken och detta har blivit en av priorât Fristaden viktigaste uppgifter - att understodja priorât Kalband.

Detta kan mojligtvis anvandas som en grogrund till konflikt innom orden då Fristaden aven har hela sitt egna priorât att ombesorja, ett område som trots att det blivit en del av Zorakin och LV fortfarande byr på stora utmaningar. Kanske tycker priorn i Fristaden att Kalband borde upplosas som sjalvstandigt priorât och riddarna dar laggas under hans jurisdiktion, ev dras tillbaka? Aven om Solordens officiella hållning ar blind lydnad gentemot exarken och kerisarîet så innebar inte det att egna agendor kan forekomma bland ordensriddarna, trots att detta skulle resultera i eldrening om det kom fram. Prior Utomund Berck-Jaltudde i Fristaden kanske konspirerar med den forbigågne hertigen av Salamora eller liknande?
Skriv svar