Nostratiet

Samlingsplats för alla länder och platser
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag gillar iden med halvorcher i Nostraliet och passar bra in i Fristaden. Kan också tänka mig lite vilsna barbarer ifrån skogarna i norr också lyckas ta sig till Fristaden efter förvisning från deras stammar. Instämmer i att ha Tjuvstaden som inspiration.

Har zorakiska kungen någon yngre bror som har blivit mindre önskvärd i hovet och har position som drots över Fristaden? Lite mycket Tjuvstaden kanske men det skulle vara kul med en personlig koppling till Zorakins kung enligt Fraxinus framställning om politiken i området.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

har de kloaker av den magnituden i en stad som Fristaden? Tänker mig att man gör sig av med skräpet där genom att hiva ut det på gatan, där det rinner iväg öppet. Fast det är klart kanske finns svartnissar som lever på att gå igenom övrigas sopor...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

pegasus skrev:Har zorakiska kungen någon yngre bror som har blivit mindre önskvärd i hovet och har position som drots över Fristaden? Lite mycket Tjuvstaden kanske men det skulle vara kul med en personlig koppling till Zorakins kung enligt Fraxinus framställning om politiken i området.
Mäster Frax, skickad jag mitt förslag på Zorakins kungs bror, son och brorson?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Bergdahl skrev:har de kloaker av den magnituden i en stad som Fristaden? Tänker mig att man gör sig av med skräpet där genom att hiva ut det på gatan, där det rinner iväg öppet. Fast det är klart kanske finns svartnissar som lever på att gå igenom övrigas sopor...
Om jag inte minns helt fel så har det funnits (och finns?) en hel del dalker och dvärgar i staden. Både Dvärgar och Dalkerna vet en heldel inom ingenjörskonsten och visst bygger väl dvärgar kloaksystem i sina grottor. Dalkerna är ju dessutom kända för sin parfym- och väldoftskultur. Så, ja, jag tror att delar av staden kan ha fått ett utbyggt kloaksystem (iallafall de delar där dalker och dvärgar etablerade sig)....men sannolikt inte hela staden.

Förövrig anses Fristaden som en stor stad. I ursprungliga Aidne-boken har den 4000-5000 invånare. Snäppet under Pendon (ursprungligen 7000), Indarsol och Framhundra. Lika stor som Luksilo.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-10-24 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
pegasus skrev:Har zorakiska kungen någon yngre bror som har blivit mindre önskvärd i hovet och har position som drots över Fristaden? Lite mycket Tjuvstaden kanske men det skulle vara kul med en personlig koppling till Zorakins kung enligt Fraxinus framställning om politiken i området.
Mäster Frax, skickad jag mitt förslag på Zorakins kungs bror, son och brorson?
Nej det känns jag inte vid...vilket inte behöver betyda att du inte skickade det. Jag har haft en ganska lång stilla period där jag knappt har varit inne på Erebaltor så det är möjligt att jag har missat det.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Där ser man, och det är klart dalkerna och dvärgarna kan ju ha bidragit med någorlunda mer sanitära konstruktioner. Fastnde lite i tänket på att det var förrymda livegna och brottslingar som grundade staden, men det kan ju som sagt ha hänt en hel del sen dess. Sen så ser jag ju iofs inte 4000-5000 som en stor stad, när man själv sitter och funderar vad man skall lyckas fylla en stad med 200 000 invånare (Arkhaz) med för intressant. :? Som nämndes för länge sedan har jag tänkt att det i Arkhaz kloaker, som jag tänker mig som rätt så omfattande, finns ett råttmänssamhälle som sköter kloakernas underhåll, som de gjort ända sedan Imperium Iorpagnas glansdagar. Men men nu börjar det bli lite för OT.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske svartnissar i soptunnorna ar ett stort problem i Fristaden? :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har kladdat till en karta over Nostratiet, eller mera gjort ett utkast/forslag:

http://img141.imageshack.us/img141/2918 ... artqx6.jpg

Ritat in Vit Flack Jorpur, markerat stader vi kanner till (Luksilo, Kra, Chrymil, Fristaden, Ereno), dragit upp handelsvagarna från Svartfolk-modulen och vijes karta med Blastrarstråket (och passat till "riddar Agadrims dodståg"), forsokt satta ut Branda Jordens Klans utbredning och ...

...jag har också gett några forslag på vad som kan menas med "Morkerbergens hogland" som omtalas i beskrivningen av Ylkor kha oggra-klanen i Sinkadus 30; gront, rosa eller gult (eller något helt annat).

Grevskapet Ostmark ar inte markerat an då jag ar lite osaker på hur den gamla zorakiska gransen gick eller hur det varit tankt se ut innan Salamoras erovring. En bit norr om Kvidefloden som mynnar vid staden Chrymil forslagsvis?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mycket tjusigt! :D

Är det möjligt att få in dvärgarnas territorium på ungefär samma sätt som du lagt in den Brända jordens klan samt en punkt för dvärgarnas befästning vid Zygosundbron.

Den svarta gräns som markerar den Zorakiska riksgränsen verkar vara korrekt. Den halvön som är avgränsad anger med andra ord Grevskapet Östmark.

Eller ska vi ta ut svängarna mer och även markera ett buffertområde utanför Östmark som utgör det så kallade Östra gränslandet där Zorakiens förlängda arm titt som tätt patrullerar. Liksom dalker, dvärgar och orcher.

Östra gränslandet.

Känt som en plats med viktiga karavan- och handelsleder och som ett område där osunt stora skaror av krigare, riddare och soldater, som alla hjärtligt avskyr varandra, strövar runt. Strider sägs förekomma dagligen. Ökänt har blivit den händelse som i folkmun kommit att kallas fyrmannaslaget. Uppgifterna skiftar om hur striden började, liksom vem som vann...om någon vann. Den huvudsakliga och vanligast berättade händelsförloppet lyder så här.

Det startade inledningsvis att en av dvärgarnas handelskaravaner bestående av 30 dvärgar attackerades av en större styrka orcher (ca 80-120 krigare). Denna strid har endast hunnit pågå en kortare stund när en grupp dalkiska St. Justinriddare (30 man) dyker upp på scen österifrån och omedelbart går till angrepp mot orcherna. Dessa har knappt hunnit kasta sig in i striden förrän det från väst dyker upp en styrka (24 man) Zorakiska solordenriddare till häst. Vid åsynen av både Orcher och St. Justinriddare fäller styrkan sina lansar, lägger första stöten mot orcherna men fortsätter sedan med att rida rakt in i striden, huggande in på både orcher och riddarna från St. Justin.

Kaoset urartar till en syn som påminner om den när tre ilskna hankatter råkar mötas i samma revir och ingen backar undan. Pälsen flyger, dammet yr, skrik och kaos, blodvite och förvirring. Alla hugger både till höger och vänster. Alla tycks slåss mot alla.

När stridslarmet och dammet hade lagt sig kunde man se enstaka orcher flyende åt nord. Hästar utan herrar som planlöst galopperade runt, solriddare som drar sig linkande ut från stridfältet åt väster. St. Justinriddare försöker i någon form av luggsliten och tilltygad formation halta åt andra hållet. Kvar står karavanen med några konfusa och förvirrade dvärgar som spejar nervöst åt alla håll. För säkerhets skull även upp i skyn utifall en drake skulle dyka upp och också bestämma sig för att ta del i striden. På marken ligger mängder med orcher, ett antal dvärgar, rustade hästar, Solordenriddare och St. Justins riddare om vart annat som vittnesmål om den intensiva och blodiga striden.

Okänd källa från Fristaden
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-08-15 08:57, redigerad totalt 3 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den del av Aidnebergen dvargarna bebor hamnar om vi foljer folkslagskartan i Aidne-modulen i sodra delarna av Branda Jordens revir. Detta skulle dock kuna forklaras med att svarfolken håller till på ytan av bergen medans dvargarna har sina samhallen under bergen.

Zygosunds bro sags ligga mellan Fristaden och bergen, i ett landskap av kullar och berg, samt vid en mindre flod som rinner från bergen mot Dakkilobukten. Vad tros om att floden foljer den grans som ar markerad som Zorakins ostra (mellan grevskapet Ostmark och resten av Ostermarken~Nostratiet) och Zygosunds bro rakt norr om Fristaden precis på "gransen"?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tror ni om att kalla den dvargaport som oppnar mot vagen till Fristaden for Methbôr (Abaryhn-Meth på gryndur)? :?

Betyder ungefarligt något som "porten man bugar for" eller "porten man måste sanka huvudet for att gå in i", den ligger namligen lite indragen i bergsidan under ett klipputsprång. Methbôr ar mycket valbefast pga de många svartfolken som otaliga gånger har forsokt ta sig in i dvargagrottorna och rundt omkring finns ett flertall gomda utfallsporter omojliga att oppna från utsiden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snyggt Birke och Fraxinus, detta hörn av Nostratiet är ju det intressantaste på många sätt och nu blir det snart ordning på det hörnet.

Anmärkning på kartan dock:
1. Tycker Birkes placeing av Zygosunds bro låter OK, men då bör vägen från Fristaden gå rätt norrut och träffa denna punkt innan den viker österut, alternativt att "dvärgvägen" läggs till fram till bron och en snutt upp i brgen mot rikets portar (som bör markeras också).

2. Alternativ placering för bron är där den sydligaste av bergsvägarna träffar bergen i hålet mellan klanens tre områden där då rikets portar finns. Isf bör dock hela vägnätet vridas upp något rätare norrut än på Birkes karta.

3. Via Aidne? Tänker mig att de markerad vägarnas östvästliga sträckning, dvs från Jorpagna till Zorakin, är del av Via Aidne som sedan i väster viker av mot Zorakin innan Fristaden.

4. Antar att de kulörta områdena vid Mörkrets berg markera olika klanområden och i så fall skulle jag vilja inkluder nordvästliga Jorpagna i Mörkerbergens högland.

5. Tycker inte någon buffertzon skall inkluderas då den är lite självklar eller åtminstone framgår av texten (vilket förövrigt också gäller kartan på Jorpagna där "buffertzonen" numera ingår i Jorpagna).

6. I alla enkelhet föreslår jag att kungens brorson styr Fristaden. Låt mig ta det från början. Jag antar att kungen har en bror som endast är något år yngre. Jag antar vidare att både kungen och hans bror har var sin son. Kronprinsen är hertigen av Pharynx där kungabrodern har ett grevskap/baroni(?). Kungabrodern har dock sedan kronprinsens födelse varit hans "förmyndare/protektor" och skött Pharynx för kronprinsen. I folkmun kallas därför kungabrodern för "hertigen av Pharynx". Kungabrodern är lojal, konservativ (accepterar men är måttligt förtjust i broderns moderniseringar) och ärlig samt mycket uppskattad av de undrsåtar han förvaltar för kronprinsen (tja det finns några bångstyriga länsherrar som skulle vilja att "hertigen" såg mellan fingrarna lite oftare, men de har fått känna på "hertigens" pansarnäve). Kronprinsen och hans kusin får den finaste utbildningen i Pendon och båda är rätt duktiga elever, kusinen tom riktigt duktig. När studierna var klara vidtog en tid vid hovet för att praktisera i kungens nya byråkrati. Efter några år där ansåg kungen kronprinsen mogen att återta ledarskapet i Pharynx, medan kusinen fortsatte inom administrationen som han visat sig ha vansinnigt duktig talang för. Kronprinsen belönar sin farbror för hans långa tjänst och lojalt tar kungabrodern farväl av Pharynx (staden) och far hem till sitt län. Kronprinsen börjar förvaltningen av Pharynx och börjar införa en del av sin fars idéer, men innan någon längre tid har han tröttnat på Pharynx och längtar tillbaks till Pendon. Han har hört från sin kusin om allt det spännande som sker vid hovet och inom den nya administrationen. Så kronprinsen beslutar sig för att återvända till sin fars sida (övertalar fadern att han bäst förbereds till kung hos kungen) och "hertigen" återvänder till Pharynx som dess förvaltare. Nu har dock Fristaden blivit kronans stad och kungen kan inte se någon lämpligare än den talangfulle brorsonen att föra kungens ord i den nya förläningen. Bonusen som kungen ser det är också att få bort honom från Pendon och det egentliga Zorakin, då brorsonen tyvärr också blivit ett potentiellt hot pga sin talang. Puh :? Så hamnade kungens brorson i Fristaden.
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-15 10:44, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Vad tror ni om att kalla den dvargaport som oppnar mot vagen till Fristaden for Methbôr (Abaryhn-Meth på gryndur)? :?

Betyder ungefarligt något som "porten man bugar for" eller "porten man måste sanka huvudet for att gå in i", den ligger namligen lite indragen i bergsidan under ett klipputsprång. Methbôr ar mycket valbefast pga de många svartfolken som otaliga gånger har forsokt ta sig in i dvargagrottorna och rundt omkring finns ett flertall gomda utfallsporter omojliga att oppna från utsiden.
Perfelt!!! :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Vad tror ni om att kalla den dvargaport som oppnar mot vagen till Fristaden for Methbôr (Abaryhn-Meth på gryndur)? :?

Betyder ungefarligt något som "porten man bugar for" eller "porten man måste sanka huvudet for att gå in i", den ligger namligen lite indragen i bergsidan under ett klipputsprång. Methbôr ar mycket valbefast pga de många svartfolken som otaliga gånger har forsokt ta sig in i dvargagrottorna och rundt omkring finns ett flertall gomda utfallsporter omojliga att oppna från utsiden.
Jag antar att du använder roten b-r-γ-ħ "knä"... dvs. b-r-gh-H. Jag föreslår att avledningen birghêh "vördnad" eller rêbârghyh "knäfallande" används om man vill ha den roten. Annars kan man ju iofs uppfinna en ny, relaterad rot b-R-n med betydelsen "buga, böja". Bôranû skulle isf. kunna betyda "bugning" och porten kan kallas Meth-Bôranû på gryndur.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Snyggt Birke och Fraxinus, detta hörn av Nostratiet är ju det intressantaste på många sätt och nu blir det snart ordning på det hörnet.

6. I alla enkelhet föreslår jag att kungens brorson styr Fristaden. Låt mig ta det från början. Jag antar att kungen har en bror som endast är något år yngre. Jag antar vidare att både kungen och hans bror har var sin son. Kronprinsen är hertigen av Pharynx där kungabrodern har ett grevskap/baroni(?). Kungabrodern har dock sedan kronprinsens födelse varit hans "förmyndare/protektor" och skött Pharynx för kronprinsen. I folkmun kallas därför kungabrodern för "hertigen av Pharynx". Kungabrodern är lojal, konservativ (accepterar men är måttligt förtjust i broderns moderniseringar) och ärlig samt mycket uppskattad av de undrsåtar han förvaltar för kronprinsen (tja det finns några bångstyriga länsherrar som skulle vilja att "hertigen" såg mellan fingrarna lite oftare, men de har fått känna på "hertigens" pansarnäve). Kronprinsen och hans kusin får den finaste utbildningen i Pendon och båda är rätt duktiga elever, kusinen tom riktigt duktig. När studierna var klara vidtog en tid vid hovet för att praktisera i kungens nya byråkrati. Efter några år där ansåg kungen kronprinsen mogen att återta ledarskapet i Pharynx, medan kusinen fortsatte inom administrationen som han visat sig ha vansinnigt duktig talang för. Kronprinsen belönar sin farbror för hans långa tjänst och lojalt tar kungabrodern farväl av Pharynx (staden) och far hem till sitt län. Kronprinsen börjar förvaltningen av Pharynx och börjar införa en del av sin fars idéer, men innan någon längre tid har han tröttnat på Pharynx och längtar tillbaks till Pendon. Han har hört från sin kusin om allt det spännande som sker vid hovet och inom den nya administrationen. Så kronprinsen beslutar sig för att återvända till sin fars sida (övertalar fadern att han bäst förbereds till kung hos kungen) och "hertigen" återvänder till Pharynx som dess förvaltare. Nu har dock Fristaden blivit kronans stad och kungen kan inte se någon lämpligare än den talangfulle brorsonen att föra kungens ord i den nya förläningen. Bonusen som kungen ser det är också att få bort honom från Pendon och det egentliga Zorakin, då brorsonen tyvärr också blivit ett potentiellt hot pga sin talang. Puh :? Så hamnade kungens brorson i Fristaden.
Perfekt! Lyckas brorsonen dessutom ordna upp och få Fristaden att börja blomstra igen så måste kungen göra något allvarligt åt honom.

Som att ge honom Marsktitel eller en hertigtitel någonstans....grubbel....grubbel.....Man kanske skulle låta honom få starta en utvidga av området Östmark å Nostratiet till och sätt ungtuppen på att bli hertig över det hela? Det borde hålla honom sysselsatt några decenier. Och lyckas han har Zorakien ett nytt kungligt hertiglän, tänker (kanske) Kung Valien.
Skriv svar