Nostratiet

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Snyggt Birke och Fraxinus, detta hörn av Nostratiet är ju det intressantaste på många sätt och nu blir det snart ordning på det hörnet.

Anmärkning på kartan dock:
1. Tycker...
Jag gor några andringar så får ni se sen hur det ser ut. Glomt bort Via Aidne men skal markera denna. Mina koloreringar kring Morkerbergen var tankt som forslag till vad som menades med "hogland" men jag kan heller låta strecken markera svartalfsrevir ...och lagga till några i delen som går in i Jorpagna.

Det blir dock forst i kvall!
Mikael skrev:6. I alla enkelhet föreslår jag att kungens brorson styr Fristaden. Låt mig ta det från början. Jag antar att kungen har en bror som endast är något år yngre. Jag antar vidare att både kungen och hans bror har var sin son. Kronprinsen är hertigen av Pharynx där kungabrodern har ett grevskap/baroni(?). Kungabrodern har dock sedan kronprinsens födelse varit hans "förmyndare/protektor" och skött Pharynx för kronprinsen. I folkmun kallas därför kungabrodern för "hertigen av Pharynx". Kungabrodern är lojal, konservativ (accepterar men är måttligt förtjust i broderns moderniseringar) och ärlig samt mycket uppskattad av de undrsåtar han förvaltar för kronprinsen (tja det finns några bångstyriga länsherrar som skulle vilja att "hertigen" såg mellan fingrarna lite oftare, men de har fått känna på "hertigens" pansarnäve). Kronprinsen och hans kusin får den finaste utbildningen i Pendon och båda är rätt duktiga elever, kusinen tom riktigt duktig. När studierna var klara vidtog en tid vid hovet för att praktisera i kungens nya byråkrati. Efter några år där ansåg kungen kronprinsen mogen att återta ledarskapet i Pharynx, medan kusinen fortsatte inom administrationen som han visat sig ha vansinnigt duktig talang för. Kronprinsen belönar sin farbror för hans långa tjänst och lojalt tar kungabrodern farväl av Pharynx (staden) och far hem till sitt län. Kronprinsen börjar förvaltningen av Pharynx och börjar införa en del av sin fars idéer, men innan någon längre tid har han tröttnat på Pharynx och längtar tillbaks till Pendon. Han har hört från sin kusin om allt det spännande som sker vid hovet och inom den nya administrationen. Så kronprinsen beslutar sig för att återvända till sin fars sida (övertalar fadern att han bäst förbereds till kung hos kungen) och "hertigen" återvänder till Pharynx som dess förvaltare. Nu har dock Fristaden blivit kronans stad och kungen kan inte se någon lämpligare än den talangfulle brorsonen att föra kungens ord i den nya förläningen. Bonusen som kungen ser det är också att få bort honom från Pendon och det egentliga Zorakin, då brorsonen tyvärr också blivit ett potentiellt hot pga sin talang. Puh :? Så hamnade kungens brorson i Fristaden.
Tycker du skal få genom, om inte annat an for att du skrivit den laaangsta forklaringen! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Östra gränslandet.

Känt som en plats...
Ser fore mig de konfusa dvargarna! :D

Ostra granslandet ett annat satt att omtala Ostermarken (och jag skiljer på "Grevskapet Ostermark" och "Ostermarken" som grevskapet ar en del av)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:
birkebeineren skrev:Vad tror ni om att kalla den dvargaport som oppnar mot vagen till Fristaden for Methbôr (Abaryhn-Meth på gryndur)? :?

Betyder ungefarligt något som "porten man bugar for" eller "porten man måste sanka huvudet for att gå in i", den ligger namligen lite indragen i bergsidan under ett klipputsprång. Methbôr ar mycket valbefast pga de många svartfolken som otaliga gånger har forsokt ta sig in i dvargagrottorna och rundt omkring finns ett flertall gomda utfallsporter omojliga att oppna från utsiden.
Jag antar att du använder roten b-r-γ-ħ "knä"... dvs. b-r-gh-H. Jag föreslår att avledningen birghêh "vördnad" eller rêbârghyh "knäfallande" används om man vill ha den roten. Annars kan man ju iofs uppfinna en ny, relaterad rot b-R-n med betydelsen "buga, böja". Bôranû skulle isf. kunna betyda "bugning" och porten kan kallas Meth-Bôranû på gryndur.
Funderade forst på "vordnad" eller "knafallande" men detta blev inte helt ratt, man bugar sig inte av dessa skal utan for att inte slå i skallen (riktigt så lågt i tak ar det inte men ni forstår andameningen). Vred till det lite och roten b-R-n har vi sakrat oss språklagligt. Kan gora om Abaryhn-Meth till Bôranû-Meth på gryndur således, men fortfarande Methbôr på aidnedvargarnas språk/dialekt (kanske Methbôran?).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Perfekt! Lyckas brorsonen dessutom ordna upp och få Fristaden att börja blomstra igen så måste kungen göra något allvarligt åt honom.

Som att ge honom Marsktitel eller en hertigtitel någonstans....grubbel....grubbel.....Man kanske skulle låta honom få starta en utvidga av området Östmark å Nostratiet till och sätt ungtuppen på att bli hertig över det hela? Det borde hålla honom sysselsatt några decenier. Och lyckas han har Zorakien ett nytt kungligt hertiglän, tänker (kanske) Kung Valien.
Kul att du gillade idén, spinn den som du vill! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Innan jag ritar in Zygosunds bro undrar jag om vi skal låta den vara en dvargisk utpost dar inte så mycket mera an minnen av handeln till Fristaden återsår, i form av enstaka småhandlare och sporadiska resenarer som passerar, eller om vi skal bygga ut vardshus/karavanserajkanslan och kanske till och med låta Via Aidne passera?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Innan jag ritar in Zygosunds bro undrar jag om vi skal låta den vara en dvargisk utpost dar inte så mycket mera an minnen av handeln till Fristaden återsår, i form av enstaka småhandlare och sporadiska resenarer som passerar, eller om vi skal bygga ut vardshus/karavanserajkanslan och kanske till och med låta Via Aidne passera?
Tycker inte det skall finnas mera än bron där, och tycker den skall ligga så vilt/farligt till att ingen vågat etablera sig utanför dess murer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har nu uppdaterat kladdkartan:

http://img134.imageshack.us/img134/1509 ... artcb9.jpg

Zygosunds bro markerat på gransen av grevskapet Ostmark och dvargaporten Methbôr norr om den. Den blåa markeringen "under" svartfolksklanernas revir ar dvargarnas område.

Via Aidne ar den vag som markerad från Chrymil i Zorakin, mot nordvast och in i Jorpagna. Den ar delvis ansluten till andra vagar av storre eller mindre viktighet.

De fargade markeringarna i Morkerbergens hogland ar numera olika svartfolksrevir. Det grona ar svartalfstammen Månulvarnas (med Baawk-Thungh, deras religiosa samlingspunkt markerad i midten).

I skogsranden sydvast for Morkerbergens hogland har jag markerad platsen dar den forna staden Fodorim låg.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Busvisslingar och Hurra Mäster Birke!
Jag är helnöjd! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:)

Tror du vi kan skaka liv i Spelknepe så att han kan gora en ordentlig karta over Nostratiet?

Annars kanske en fordel om vi gradvis fyller i på en kladdkarta forst så som vi nu gor innan en officiell karta gors?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev::)

Tror du vi kan skaka liv i Spelknepe så att han kan gora en ordentlig karta over Nostratiet?

Annars kanske en fordel om vi gradvis fyller i på en kladdkarta forst så som vi nu gor innan en officiell karta gors?
Tror på det senare, låt oss vänta ett tag till, vill inte störa Spelis arbete på Berendienkartan. (nudge nudge Spelis) :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tittar man på kartan förstår man att nästan ingen kan vilja färdas till Kalklanden, Hamur eller Mirel över land.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mycket trevlig karta Mäster Birke! :D



Mikael skrev:Tittar man på kartan förstår man att nästan ingen kan vilja färdas till Kalklanden, Hamur eller Mirel över land.
Men jag vill att handelskaravaner ska färdas på denna led. :( Kan man inte hitta på någon särskilt trevlig handelsvara som gör att det finns skäl för köpmän att färdas åt Mirel! Handelsvaror som inbringar ett högt värde. Exklusiva Sobelpälsar. Särskilt stora flodpärlmusslor med särskilt stora pärlor som man fiskar upp ur Mefamirs sjö. Eller någon ljusskygg handel.....Slavar som säljs i Jorpagna och Erebos. ErebAltors motsvarighet till Opium och den "gyllene" triangeln. Köpmännen betalar för beskydd och tull till orcher i det område där leden passerar den Brända jordens klan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Förlåt, jag menade inte att det inte förekom, bara att det var mkt farligt så att de som har råd tar båten och man behöver gott om vakter eller duktiga spanare som ser till att upptäcka svartfolken innan de upptäcker karavanen. :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Sjalvklart finns det handel och karavanleder, riskfylld och ibland dodlig men andå. Leden upp från Jorpagna ar Blästrarstråket och den går via fastningen Bohr Ba vid Mirels sydgrans, genom regionen Unurien till Bohr-Kragglagg vid Mefamirs sydstrand. I Bohr-Ba anslutar stråket till Oxpiskareleden som går norrut mot Mirhamn och vasterut mot Ormkusten.

Via Aidne som går i ost-vastlig riktning genom Nostratiet borde vara ganska valtraffikerad både av handlare och pilgrimmer, ingen saker vag men mindre farlig an de norra handelsvagarna. Ordensriddare skyddar kanske pilgrimmerna och många handlare foljer kanske med dessa karavaner for att också de fardas sakrare?

"Riddar Agadrims dodståg" leder norrut over Aidnebergen och genom Branda Jordens revir (Gylk Lobbnack - Ylande kraniernas stam for att vara exakt). Det poetiska namnet har den kanske fått efter att den brave zorakiske riddaren Agadrim lyckades oppna upp en ny handelsvag genom tidigare okanda bergspass då han med dodsforakt ledde en expedition norrut for att hitta alternativa vagar att nå traden mellan Klomellien och Mirel?

Vasterut fins handel med dvargar, Snoarskogarna och Klomellien.

Sen ritar jag garna in flera vagar, karavanleder, stråk och stigar; ge mig bara lite namn, bakgrund och koordinater. Aven byar, stader och platser vore trevligt! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Via Aidne
Via Aidne utgör den aidniska kyrkans heligaste pilgrimsled. Ursprungligen var Via Aidne den väg som förband Imperium Iorpagnums kärnområde med Aidnehalvön och sträckte sig från Grivela ända ut till Faltraxnäs. Numera är Via Aidne den pilgrimsled som begynner i västra Jorpagna, vindlar sig genom Nostratiets vilda vidder, genom det glesbefolkade norra Zorakin och slutligen når Exarkens palatstados i Ekeborg. Den gamla vägen finns delvis kvar, jorerna var duktiga vägbyggare, men de 1200 år som förflutit sedan den tredje konfluxen har satt sina spår. Till största delen har vägen fullständigt försvunnit under buskar och snår, särskilt i Nostratiet, och pilgrimsleden följer nya sträckningar. Genom Nostratiet är den oftast inte mer än en getstig som hålls öppen av pilgrimernas handyxor och där endast enkla träbroar korsar vattendragen . Allteftersom pilgrimen närmar sig Ekeborg förbättras vägens kondition och sista dagsetapperna sker på stenlagd väg där två fyrspann kan mötas i bredd.

Via Aidne började användas som pilgrimsled ett per decennium efter den stora schismen. På den tiden var vandringen än mödosammare och farligare än idag. Många pilgrimer mötte döden i händerna på stråtrövare, svartfolk på plundringståg, samvetslösa rovriddare eller kringvandrande vettvillingar. De som överlevde strapatserna spred historien de rena själar vars kanat fortsatt sin vandring i poddorno och det ädelmodiga sätt de mötte döden på. Mången pilgrim blev på detta sätt både känd i hela norra kopparhavet och gudomligförklarad. Efterföljande pilgrimer har så byggt upp helgedomar kring de platser där helgonen mötte döden. Allt detta har bidragit till en kult där många troende känner en stark längtan efter att följa i de heliga männens fotspår, se vattenfallet där S:t Sigfrid den snubbelfotade mötte döden, be vid S:t Fridegunds bönepemod och träda in i grottan där S:ta Ellke svalt sig själv till döds efter att avlagt ett löfte om att inte äta något innan Nostratiet åter blivit en plats av ära och redlighet. Hon trodde in i det sista att Exarken skulle skicka sina Solriddare till hennes undsättning, men efter tre fortdagar av självsvält avled hon till sin stora förvåning vid middagstid den 29:e Skörde år 454 eO. De mest fanatiska pilgrimerna önskar innerst inne att de skall få mördas på det mest brutala vis av horder av svartfolk på det att de sedan må gudomligförklaras av Exarken.

Varje år är det stora skaror som vandrar Via Aidne. De flesta går då inte hela vägen från Jorpagna utan påbörjar sin resa i hemorten och vandrar sedan genom Aidnes relativt lugna nejder. Denna resa kantas av härbärgen, små trevliga bönepemoder att be vid och kapell där man kan spendera natten under tak. Men det är inte heller få som vandrar hela den mödosamma och farliga vägen genom Nostratiet, många av dem har till och med rest med båt från Aidne till Jorpagna för att kunna vandra hela sträckan. Munkarna i S:t Fridegundorden måste alla vandra Via Aidne innan de får avlägga sina munklöften, men har dock förmånen av att göra resan eskorterade av Solriddare. Det är inte heller ovanligt att den aidniska kyrkan ålägger pilgrimsvandring längs Via Aidne som bot för svåra budbrott.
Senast redigerad av Regil den 2008-09-07 13:29, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar