Nostratiet

Samlingsplats för alla länder och platser
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Vilken tur för Zorakin och Jorpagna!

Annars hade en sammansmältning varit ett faktum och Erebs mäktigaste svartfolksrike stått där!

Är det inte fräckt om regionen räddats från ett ÄN värre krig av....svartfolk :D
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:!: 8)

(Läs Orcs! Skall snart komma fortsättning också ryktas det...)
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-22 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vackra tankar Sopodlare! :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm, kan inte hålla mig borta, fast jag lovade mig att ta en "lång" ledighet... :oops:

Gillar det jag läst om Jorpagna som skrivits på sistone. Tankarna om svartfolken i trakten låter mycket intressant.
Iaf, enligt EA-kampanjbokens folkslagskarta på sidan 33, så är ju det vita området väster om Jorpagna befolkat av en större förekomst av halvlängdsmän. Vi skulle inte kunna låta detta område, som jag nog gärna ser som en del av Jorpagna, vara halvlängdmännens ursprung, där de levt redan innan Imperium Iorpagnas grundande. Efter den tredje konfluxen kan då svartfolk ha trängt ner på halvön in i halvlängdsmännens lilla erebiska paradis, vilket resulterade i en stor utvandring/flykt av Halvisarna till bl.a. de områden i Kardien, Zorakin och Berendien där de är vanligt förekommande. De halvlängdsmän som stannade kvar lever nu ett svårt liv, med ständig oro för svartfolken. Man har grävt ut massor av gångar och håligheter där de söker skydd i orostider, och av det gröna paradis de en gång hade finns inte mycket kvar... förställer mig här halvlängsmännen som smutsiga, skygga och ständigt på sin vakt osv... deras värsta fiender är de mindre svartfolken, som t.ex. svartalfer, som lättare kan ta sig in i deras labyrintlika tunnlar...

Detta skulle ju kunna vara en förklaring till att området inte lämnat så mycket spår historiskt sett... Samt att vi får lite mer bakgrund till halvlängdsmännen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Precis som Regil skriver så verkar det råda en slags enighet om hur Jorpagna skal se ut, och med det även gränsområdet västerut. För att inte fastna i diskussioner kring Vit fläck Jorpur så föreslår jag kartan ser ut som den jag postat här:

viewtopic.php?p=17729#17729

Vi har alltså ett stort område norr om den vita fläcken att göra till en helt officiell del av projekt EA, förslagsvis beskrivet och utvecklat under Jorpagna.

Vad tros? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

De vita fläckarna på kartan ser rätt ut Birke, men jag tycker att vi ger området mellan Z och J, samt norr om vit fläck Jorpu ett eget Namn och arbetar i separat landstråd istället för att väva in det i Jorpagna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det skulle kunna vara en lösning, men då behöver vi komma på ett bra namn. I mitt huvud tänker jag på "Gränslandet" när jag planerar inför Jorpagnadusten, eftersom jag tänker mig att diskussionerna inte kommer att hålla sig innom några gränser, men frågan är om det klingar så bra?

Annars kanske "Vidvinden", efter skogen?

Eller någon utveckling av det gamla kejseliga provinsnamnet jag tidigare omtalat; Jorpur Inferior eller Provincia Nostra - våran provins (den första egna provinsen jorerna erövrade).
"Nostratiet" en möjlighet? "Inferioret"?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Precis som Regil skriver så verkar det råda en slags enighet om hur Jorpagna skal se ut, och med det även gränsområdet västerut. För att inte fastna i diskussioner kring Vit fläck Jorpur så föreslår jag kartan ser ut som den jag postat här:

viewtopic.php?p=17729#17729

Vi har alltså ett stort område norr om den vita fläcken att göra till en helt officiell del av projekt EA, förslagsvis beskrivet och utvecklat under Jorpagna.

Vad tros? :?
jag tror som Mikael att det passar bäst i gen tråd. Fraxinus har ju en hel del tankar om området också. annars bara medhåll.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har legat i ovanligt lång dvala. Och längre blir den ty jag ska fara till Schweiz och Italien om en vecka.

Men kortfattat. Jag har faktiskt inte haft väldigt många tankar om Jorpagna: Jag har nog så det räcker med Zorakien (som legat alltför stilla alltför länge).

Om Terra Oro har jag haft de tankar att det är snarast detta område (framförallt den nordliga delen) som olika krafter och makthavare i Zorakien sneglar på som potentiellt område för expansion och att kolonisera.

Samtidigt finns det kanske redan en del lycksökande Zorakiska (rov)riddare som etablerat sig i området utan något stöd från officiellt håll. Handelsleden behöver ju "beskydd". Samma led kan ge goda "tull"inkomter för en driftig herre som inte har för stora skrupler.

Här och var förekomer det kanske därför rovriddarborgar varifrån dessa ädla herrar kan utöva sin beskyddarverksamhet mot handelsmännen. Borgarna ligger givetvis väl skyddade uppe på någon klippa eller kulle utifall konkurrerande rovriddare eller svartfolksstammar skulle vilja försöka sig på något.

Hur som helst så har kanske Kungen låtit sätta upp en garnison om en Manipel (eller två) av sitt Regliegarde i Fristaden för att "övervaka" händelseutvecklingen i gränsområdet. Hugande, driftiga men jordlösa unga adlig får land tilldelat sig av både kungen och hertigen av Salamora mot att dessa bebygger, odlar upp, försvarar och utvecklar det nya länet som skapats runt Fristaden. Vägarna som går nord-nordväst färdigställs eller förbättras. Bevakningstorn ställs i ordning för att mota hoten från större och mindre svartfolksangrepp.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:INGA kommentarer till följande!?!?
Mikael skrev::?: Skall det nya området heta "Nostratiet" eller "Vidvindens slätter"?
Nostratiet röstar jag för eller kanske Nostracia, Nostratien eller liknande....
Alla namn duger. Nostratiet är det gamla namnet härlett ur den kejserliga jorin och kan väl vara det som står i wikin. Vissa folk kallr området vidvindens slätter. I Zorakin går det kanske under namnet Östern (dåligt :oops: , härlett ur Western. Östermarken kanske bättre? (ja!) blivande hertigdöme?) eller något annat. Eftersom det inte är ett land tycker jag att kärt barn har många namn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nostratiet (Området norr om Vit Fläck Jorpur)
är det nyjoriska namnet på området med Zorakin och Aidnebergen i väster, Jorpagna i öster, Mörkrets Berg och "Skog" i norr och de många halvlängdsmännens halvö och Kopparhavet i söder.

Ett område inget större rike kan eller ens har velat göra anspråk på pga av dess många risker och faror. Det är här man finner det klassiska äventyrslandet där gränsen mellan antik rikedom och ond bråd död är hårfin. Ofta drar svartfolk och svåra epedemier genom området. Här är vänliga leenden långt emellan och dragna dolkar snarstugna. Lokala herrar har ingen över sig och det gäller att färdas med tungan rätt i mun för att inte drabbas av deras nycker.
Senast redigerad av Mikael den 2008-08-05 12:57, redigerad totalt 4 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nostratiet blir bra, i bland används det något mer poetiska Vidvindens slätter och zorakierna refererar till området som Ostermarken.

Vill dock understrecka att Nostratiet ligger norr om Vit fläck Jorpur, annars tror jag vi fastnar i den diskussionen igen. Tycker även vi gör en bit av området till Halvlandet, kanske också Terro Oros får plats någonstans.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor.
Om andan faller på för en karta även för detta området tycker jag den skall innefatta även området kring Fristaden och därmed kartan i Svartfolk. På kartan framgår leder/vägar genom bergen eller är det floder...minns inte. Dvärgrikets port behöver plaseras liksom Zygosunds bro.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Adragoor.
Om andan faller på för en karta även för detta området tycker jag den skall innefatta även området kring Fristaden och därmed kartan i Svartfolk. På kartan framgår leder/vägar genom bergen eller är det floder...minns inte. Dvärgrikets port behöver plaseras liksom Zygosunds bro.
När andan faller på kommer det säkert en karta... Finns det behov kan ju skisser göras på Spelis karta sålänge.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Hur dåliga är kommunikationerna genom området? Skogen här bör ju rimligtvis vara tätare då det är mindre människor i området men finns det tex älvfolk som beskyddar den?

Finns det antika stenbroar som hotar att falla då man kör ut sin kärra lastad med foder? Finns det nyare broar, stenlagda vägar, åsnestigar?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar