Furgia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 6660
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren » 2019-03-15 10:13

Mycket bra! :) Det skulle kunna vara en idé att förse RP med denna punktvisa information och låta dem utforma en egen plan för hur de vill gå till väga. Informationen är samlad av RPs uppdragsgivare. Ytterligare en tillgång kan vara en kontaktperson inne i Furgia, en ädling (en aezim?) eller en handlare som av någon anledning samarbetar med RPs uppdragsgivare. Exakt vilken hjälp kontaktpersonen kan bistå med anpassas av SL för bäst möjliga svårighetsgrad.

Skulle nog tänka mig att som SL själv vara lite extra behjälpling med något som låter RP ta sig in i Furgia, kanske en äkta handelskontakt eller ett mycket väl förfalskat introduktionsbrev. Sen att lämna RP möjligheten till en alternativ flyktväg i form av ett handelsskepp som väntar utanför kusten, eller som enligt planen skall vänta utanför kusten...

En svårighet väl inne i arkivet (om nu RP skulle ta sig dit :wink: ) är att hitta relevant information på vad jag gissar är skriven furgiska och ithilgroms döda tunga. Du har skrivit någonstans att det furgiska språket inte har ändrat sig så altför mycket genom historien så även om det gått fjortonhundra år sedan en text arkiverades kan den fortfarande vara förstålig. Fast då gäller det att ha någon som kan läsa furgiska. Hur stora likheter kan furgiska tänkas ha med kejserlig jori om de tillhör samma golwyndiska språkfamilj? Detta är en fråga som väl bör diskuteras ordentligt innan vi spikar något men har du några tankar?

Sen kanske en nekromantiker med kunskap i ålderdomlig magisk literatur kan vara till hjälp?

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding
Inlägg: 1007
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Furgia

Inlägg av Snibben » 2019-03-16 12:56

birkebeineren skrev:
2019-03-15 10:13
Mycket bra! :) Det skulle kunna vara en idé att förse RP med denna punktvisa information och låta dem utforma en egen plan för hur de vill gå till väga. Informationen är samlad av RPs uppdragsgivare. Ytterligare en tillgång kan vara en kontaktperson inne i Furgia, en ädling (en aezim?) eller en handlare som av någon anledning samarbetar med RPs uppdragsgivare. Exakt vilken hjälp kontaktpersonen kan bistå med anpassas av SL för bäst möjliga svårighetsgrad.
Alla personer som handlar med utlandet är aezimer. Gilleshandelsmän handlar bara inom Furgia och Kamsun. Handelsmänen i Krun och Sombatze är alltså ädlingar - skall förklara detta närmare senare.
birkebeineren skrev: Skulle nog tänka mig att som SL själv vara lite extra behjälpling med något som låter RP ta sig in i Furgia, kanske en äkta handelskontakt eller ett mycket väl förfalskat introduktionsbrev. Sen att lämna RP möjligheten till en alternativ flyktväg i form av ett handelsskepp som väntar utanför kusten, eller som enligt planen skall vänta utanför kusten...
Skulle fungera. Förfalskningar kan lura vem som helst. Sedan kommer de behöva en mängd papper även efter detta. Bar rätten att använda sig av furgiska pengar för utlänningar kräver besök på ämbetsverket för de kungliga händerna (mynt och sedlar är ju benämnda fingrar och händer), ämbetsverket för de harmoniska transaktionerna och det kungliga gillet för den gyllene personen (mynt och sedelverket) med vederbörliga stämplar för alla dessa samt ett avtal om att alla pengar måste återväxlas innan de lämnar Furgia och att de lovar att endast använda furgisk valuta i Furgia (dvs inte mynt från andra länder) - normalt görs transaktioner med utländska handelsmän i ädelmetaller medelst vägning.
Sedan måste de naturligtvis ha betäckningstillstånd i Ketoriam så då måste de besöka De 100faldiga rättvisornas palats (rådhuset) för att gå till avdelningar för Gemenskapen inom de obesegrade bara murarna (för att registrera att de bor temporärt Ketoriam) och De som lever i paradisets skattkista (registrera sig för skatt) osv.
Ha kul, uppfinn nya utmaningar med oändlig byråkrati - och få allt att verka enkelt för Furgierna men svårt för RPna.
birkebeineren skrev: En svårighet väl inne i arkivet (om nu RP skulle ta sig dit :wink: ) är att hitta relevant information på vad jag gissar är skriven furgiska och ithilgroms döda tunga. Du har skrivit någonstans att det furgiska språket inte har ändrat sig så altför mycket genom historien så även om det gått fjortonhundra år sedan en text arkiverades kan den fortfarande vara förstålig. Fast då gäller det att ha någon som kan läsa furgiska. Hur stora likheter kan furgiska tänkas ha med kejserlig jori om de tillhör samma golwyndiska språkfamilj? Detta är en fråga som väl bör diskuteras ordentligt innan vi spikar något men har du några tankar?
I arkivet finns allt som verkar vara relaterat till svartkonst. Arkivet är mer av en lagerplats för sådana saker, alltså inte bara skrifter utan även en hel del artefakter. Någon större katalogisering finns nog inte. Saker och ting flyttas för att ge rum åt nya saker osv.. Om RPna faktiskt lyckas ta sig in hitta det de söker efter och ta sig ut obmärkta är det nog rätt stor chans att ingen kommer märka att de varit där.
Här har du också möjlighet att ha kul. Frestande ädelstenar som ger bölder när man rör vid dem. Dolkar som måste dra blod innan de kan stoppas tillbaka i sin skida. Statyer som framkallar smådjävlar som busar runt, mystiska oljor som råkas spillas ut och gör en RP som måste ta på dem zombieaktig, andefyllda totems som viskar sanningar/osanningar, speglar som leder till andra dimensioner, mm. [/quote]
birkebeineren skrev: Sen kanske en nekromantiker med kunskap i ålderdomlig magisk literatur kan vara till hjälp?
Det är dödsstraff på att vara nekromantiker i Furgia - just saying.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6660
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren » 2019-03-19 10:56

Snibben skrev:Alla personer som handlar med utlandet är aezimer. Gilleshandelsmän handlar bara inom Furgia och Kamsun. Handelsmänen i Krun och Sombatze är alltså ädlingar - skall förklara detta närmare senare.
Snibben skrev:Skulle fungera. Förfalskningar kan lura vem som helst. Sedan kommer de behöva en mängd papper även efter detta. Bar rätten att använda sig av furgiska pengar för utlänningar kräver besök på ämbetsverket för de kungliga händerna (mynt och sedlar är ju benämnda fingrar och händer), ämbetsverket för de harmoniska transaktionerna och det kungliga gillet för den gyllene personen (mynt och sedelverket) med vederbörliga stämplar för alla dessa samt ett avtal om att alla pengar måste återväxlas innan de lämnar Furgia och att de lovar att endast använda furgisk valuta i Furgia (dvs inte mynt från andra länder) - normalt görs transaktioner med utländska handelsmän i ädelmetaller medelst vägning.
Sedan måste de naturligtvis ha betäckningstillstånd i Ketoriam så då måste de besöka De 100faldiga rättvisornas palats (rådhuset) för att gå till avdelningar för Gemenskapen inom de obesegrade bara murarna (för att registrera att de bor temporärt Ketoriam) och De som lever i paradisets skattkista (registrera sig för skatt) osv.
Ha kul, uppfinn nya utmaningar med oändlig byråkrati - och få allt att verka enkelt för Furgierna men svårt för RPna.
Okej. Jag börjar luta åt att skapa en furgisk ädlings sjuka moster som kontaktperson inne i Ketoriam. Hon har ett palats eller liknande inne i staden men är sängbunden och kan bara hjälpa RP med råd kring hur det furgiska samhället fungerar. Anledningen till att hon bistår är att henns systerson ädlingen står i tacksamhetsskuld till RPs uppdragsgivare. Ädlingen är handlare och verksam i något farsegels land, Krun, Sombatze eller möjligtvis Kwoske i Efaro.

Den sjuka mostern kan utrusta RP med en tolk så att språket inte blir ett problem. Problemen blir istället den oändliga furgiska byråkratin. :P
I arkivet finns allt som verkar vara relaterat till svartkonst. Arkivet är mer av en lagerplats för sådana saker, alltså inte bara skrifter utan även en hel del artefakter. Någon större katalogisering finns nog inte. Saker och ting flyttas för att ge rum åt nya saker osv.. Om RPna faktiskt lyckas ta sig in hitta det de söker efter och ta sig ut obmärkta är det nog rätt stor chans att ingen kommer märka att de varit där.
Här har du också möjlighet att ha kul. Frestande ädelstenar som ger bölder när man rör vid dem. Dolkar som måste dra blod innan de kan stoppas tillbaka i sin skida. Statyer som framkallar smådjävlar som busar runt, mystiska oljor som råkas spillas ut och gör en RP som måste ta på dem zombieaktig, andefyllda totems som viskar sanningar/osanningar, speglar som leder till andra dimensioner, mm.
Jättebra förslag! Fler udda artefakter kan vara inspirerade av föremålen som beskrivs i Konfluxsviten och som härstammar från Krau-ki och Yndar:

Dolken Demens
Svärdet Nabakos
Rirbas spegel
Grafficanus demonstav
Den svarta snöflingan
Nekromorbus
m.fl.
Snibben skrev:Det är dödsstraff på att vara nekromantiker i Furgia - just saying.
Då gäller det för RP att hålla tyst om just det ifall en sådan skulle ingå i gruppen...

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding
Inlägg: 1007
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Furgia

Inlägg av Snibben » 2019-03-19 15:42

birkebeineren skrev:
2019-03-19 10:56
Snibben skrev:Det är dödsstraff på att vara nekromantiker i Furgia - just saying.
Då gäller det för RP att hålla tyst om just det ifall en sådan skulle ingå i gruppen...
Eller ha någon form av degenerering som tillhör nekormantin.
Och furgierna gör ingen större skillnad på nekromantiker elle demonologer, eller andra svartkonster. Spiritism är vanligt men om den anses vara en mörkare form åker du dit. Häxkonster existerar knappt.

Skriv svar