Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Den här är ju bara underbar...
http://www.outofasia.net/2002masks-bhutan/image19.htm
Om man fixar till den lite så att den inte lika uppenbart kommer från Himalaya...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:Den här är ju bara underbar...
http://www.outofasia.net/2002masks-bhutan/image19.htm
Om man fixar till den lite så att den inte lika uppenbart kommer från Himalaya...
Hmm... ser bra ut :) Det kanske är just demonmasker. Varje furgisk släkt har sin skyddsdeava (demon) som de också har som heraldisk mask i fält.

Vad gäller katafrakt så låter det både grekiskt och persiskt för mig. Visst är det ett grekiskt ord, men det visar också på en gång vilken typ av krigare det är. Öppen för alternativ.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tycker era förslag med masker + Katafrakt låter coolt.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vad gäller katafrakt så låter det både grekiskt och persiskt för mig. Visst är det ett grekiskt ord, men det visar också på en gång vilken typ av krigare det är. Öppen för alternativ.
Kan vara jag som är lite för klassiskt bildad för mitt eget bästa... :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Samma här. Kan vi inte slänga in såna där fräcka ryggvimplar med? Det är ju superfräckt på lansiärer.

Bild
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Kan vara jag som är lite för klassiskt bildad för mitt eget bästa... :)
Hur menar du? Visst är katafrakt ett grekiskt ord, men krigartypen är ju usprsungligen iransk (parthisk va?) ?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hur menar du? Visst är katafrakt ett grekiskt ord, men krigartypen är ju usprsungligen iransk (parthisk va?) ?
Jo, både och... I den form vi tänker oss dem kommer de från hellenistiska partiska/persiska områden... Den form av rustningar de bar var rätt mycket en korsning mellan grekiska och persiska former... Katafrakter kan också referera till senromerskt/bysantinskt tungt kavalleri, annars kända som clibanarii eller på grekiska klibanaphoroi (Egentligen var clibanarii extra tungt kavalleri) F.ö. kallades de tungt rustade bysantinska riddarna katafrakter genom större delen av medeltiden. Det är därför jag tycker att det låter för grekiskt...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Hur menar du? Visst är katafrakt ett grekiskt ord, men krigartypen är ju usprsungligen iransk (parthisk va?) ?
Jo, både och... I den form vi tänker oss dem kommer de från hellenistiska partiska/persiska områden... Den form av rustningar de bar var rätt mycket en korsning mellan grekiska och persiska former... Katafrakter kan också referera till senromerskt/bysantinskt tungt kavalleri, annars kända som clibanarii eller på grekiska klibanaphoroi (Egentligen var clibanarii extra tungt kavalleri) F.ö. kallades de tungt rustade bysantinska riddarna katafrakter genom större delen av medeltiden. Det är därför jag tycker att det låter för grekiskt...
Det är väl ett av problemen: stora delar av persiens historia är ganska grekisk :P Speciellt sett ur västerländska ögon.

Jag kollade det utmärkta nätrollspelet Zenobias utmärkta persiska supplement för namnidéer, men de använder också ordet Katafrakt. Det enda som dök upp var Asawira, som tydligen är en elitkatafrakt. Annars kan man ju hitta på ett fantasynamn, men behålla katafrakt som det utländska, företrädesvis krunska namnet på vapenslaget.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det är väl ett av problemen: stora delar av persiens historia är ganska grekisk Speciellt sett ur västerländska ögon.

Jag kollade det utmärkta nätrollspelet Zenobias utmärkta persiska supplement för namnidéer, men de använder också ordet Katafrakt. Det enda som dök upp var Asawira, som tydligen är en elitkatafrakt. Annars kan man ju hitta på ett fantasynamn, men behålla katafrakt som det utländska, företrädesvis krunska namnet på vapenslaget.
Ett annat problem (för mig som kan klassisk grekiska) är vad ordet katáphraktos eg. betyder, nämligen "brynja"... Att termen refererar till tungt rustat kavalleri idag beror förmodligen på en senromersk missuppfattning eller överföring av betydelsen. De ursprungliga persiska katafrakterna kallade sig säkert ngt helt annat...
Jag kan tänka mig att man i Ereb kallar dem katafrakter. Att använda sig av mindre kända romerska missuppfattningar i Ereb är helt enkelt rätt kul. Eftersom kejserlig jori motsvaras av latin i Ereb kan man låta det vara de som ursprungligen myntade termen cataphractus, som då kan ha betytt "österländsk tung kavalleriman". F.ö. kan vi ju låta akrogalierna vara de första som uppfann stigbygeln. De antika furgiska katafrakterna var därför rätt överlägsna på slagfältet (det var kanske därför det tog lång tid för margylerna att erövra Furgia...)

Asawira kallades persiska beridna trupper när muslimerna invaderade...

Ett par förslag på vad furgiernas ord skulle kunna vara:
aurvañtô (avestaord som ung. har att göra med mod, häst och krigare)
qahramān (persiskt ord för modig krigare, makt odyl.)
kamī (persiskt ord för rustad krigare)
sastrabhrit (sanskrit för krigare, eg. vapen-bärare)
khshathrapava (fornpersiska för beskyddare av riket, som på grekiska blev "satrap")

Man skulle alltså kunna kalla dem för aurvanter, sastrabriter, kshatrapaver eller liknande... (det sista låter helt "alien" men rätt furgiskt tycker jag)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kamî tycker jag låter bäst. Sedan ser jag inga problem med att låta Furgien låna mycket av sassanidiska persien. Blandning är vägen till framgång i fantasy :) ! Men Kamî klingar bättre. Och Satrap tycker jag vi kan spara som härskartitel.

En annan intressant titel är Dihqan, men den ken man spara som allmän adelstitel.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Angående masker: Idén är mycket bra. Särskilt med tanke på att de Nidländska elittrupperna (mörkerriddare?) nyttjade likande rustningsdon för att skydda sina väna anleten. Detta kan således vara ett lån från den akrogaliska kulturen :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Fafnir skrev:Angående masker: Idén är mycket bra. Särskilt med tanke på att de Nidländska elittrupperna (mörkerriddare?) nyttjade likande rustningsdon för att skydda sina väna anleten. Detta kan således vara ett lån från den akrogaliska kulturen :)
Mörkerriddarna använder hjälmar som ofta formas som demonansikten eller förvridna kvinnoansikten i gråt.

Källa: Nidland: Kampanjboken, sidan 27.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:
Fafnir skrev:Angående masker: Idén är mycket bra. Särskilt med tanke på att de Nidländska elittrupperna (mörkerriddare?) nyttjade likande rustningsdon för att skydda sina väna anleten. Detta kan således vara ett lån från den akrogaliska kulturen :)
Mörkerriddarna använder hjälmar som ofta formas som demonansikten eller förvridna kvinnoansikten i gråt.

Källa: Nidland: Kampanjboken, sidan 27.
Sånt här gillar jag, när saker hamnar på plats på grund av sådant som spånas fram här. Man kan ju tycka att Akrogal ligger långt borta och inte riktigt hör hit men så ser man plötsligt hur saker och ting hänger samman. Den här gången handlade det om en hjälm men sånt här händer hela tiden. Snyggt!

Jag tycker f.ö. att demonmaskerna är riktigt coola.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Japp, det här kan bli riktigt bra och det är ju sådant som Ereb behöver kulturella-, ekonomiska- mfl. regioner där man kan se en växelvis samverkan mellan invånarna.

Angående masker har jag själv funderat på en religiös sekt inom Ashîna som avskärmar sig från det världsliga bl.a. genom att bära masker. Om man hade kunnat knyta an det till det akrogaliska arvet hade det nog kunnat bli bra. Men man får väl se upp så att det inte blir inflation på masker bara. :P Sen hade jag ju inte tänkt mig demonmasker heller vilket kan göra det lite annorlunda.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:Japp, det här kan bli riktigt bra och det är ju sådant som Ereb behöver kulturella-, ekonomiska- mfl. regioner där man kan se en växelvis samverkan mellan invånarna.

Angående masker har jag själv funderat på en religiös sekt inom Ashîna som avskärmar sig från det världsliga bl.a. genom att bära masker. Om man hade kunnat knyta an det till det akrogaliska arvet hade det nog kunnat bli bra. Men man får väl se upp så att det inte blir inflation på masker bara. :P Sen hade jag ju inte tänkt mig demonmasker heller vilket kan göra det lite annorlunda.
En sådan sekt skulle ju även kunna finnas i akrogal (och Kalmurri kanske) och företrädesvis bäre gyllene, änglalika masker. Ganska övertydligt, men också fräckt :)
Skriv svar