Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan det fungera att kalmurrerna ursprungligen talade ett sydakrogalisk språk men gick över till ashatarernas centralakrogaliska språk när de bosatte Kalmurri lejda av margylerna? Kalmurrer och ashatarer smälta således först samman med den första kejsaren 425 fO

Bara en tanke...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En tanke som hängde ihop med min missuppfattning att kalmurrer och ashatarer ursprungligen var två olika folk... :oops:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Satt och bläddrade i första Monsterboken och tänkte: Är det på norra Akrogals stäpper som Altors bisonhjordar (s.8 ) strövar? Och kanske mammutar och mastodonter också (s.12)?

Flygödlan (s.67) skulle också kunna vara hemma på denna kontinent, vilket skulle kunna vara anledningen till att kalmurrerna en gång uppgraderade sitt flygförsvar till hippogriffer (ursprungligen importerade från Ereb?) som de nu är bäst i världen på att föda upp. Deras flygvapen blev därmed mycket starkare än attackerande barbarstammar som än idag använder sig av den akrogaliska illaluktande flygödlan.

Jag gissar också att det är i södra (sydöstra?) Akrogal man hittar Altors stridstränade elefanter av varianten Elephas Maximus (s.12).
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Albrekt skrev:Satt och bläddrade i första Monsterboken och tänkte: Är det på norra Akrogals stäpper som Altors bisonhjordar (s.8 ) strövar? Och kanske mammutar och mastodonter också (s.12)?

Flygödlan (s.67) skulle också kunna vara hemma på denna kontinent, vilket skulle kunna vara anledningen till att kalmurrerna en gång uppgraderade sitt flygförsvar till hippogriffer (ursprungligen importerade från Ereb?) som de nu är bäst i världen på att föda upp. Deras flygvapen blev därmed mycket starkare än attackerande barbarstammar som än idag använder sig av den akrogaliska illaluktande flygödlan.

Jag gissar också att det är i södra (sydöstra?) Akrogal man hittar Altors stridstränade elefanter av varianten Elephas Maximus (s.12).
Bisonoxarna och mastodonterna köper jag på stäpperna i Akrogal. Mammutar kanske längre norrut uppe i vildmarkerna norr om Trimbusbergen.
Flygödlor kan också bli coolt. Hade dock för mig att hippogriffer kom från Akrogal.
Stridstränade elefanter skulle kanske passa i Kamsun. Furgia har ju sina indriker.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Adragoor skrev:Hade dock för mig att hippogriffer kom från Akrogal.
OK. Kanske flygödlan härstammar från nordöstra Akrogal och hippogrifffen från sydvästra, eller något. Flygödlan är lite starkare än hippogriffen, men jag gissar att hippogriffen passar bättre för mer disciplinerade manövrer.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det finns annars flera exempel på bison, visent, flygödla, mammut, mastodont i Ereb redan. Inget hindrar dock att de även finns i Akrogal, och kanske i större hjordar/flockar med tanke på de stora vildmarkerna.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Albrekt skrev:
Adragoor skrev:Hade dock för mig att hippogriffer kom från Akrogal.
OK. Kanske flygödlan härstammar från nordöstra Akrogal och hippogrifffen från sydvästra, eller något. Flygödlan är lite starkare än hippogriffen, men jag gissar att hippogriffen passar bättre för mer disciplinerade manövrer.
Kanske har en del med födan att göra, min tanke är att det är mycket svårt att föda en stor arme som rider på flygödlor - vilka är uteslutande köttätare.

Mamma vad mycket kött det går.

Medans Hippogrifferna kanske går att utfodra med en mer varierad kost och därför är vesäntligt mer användbara i större antal?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Finns en artikel om Elefantdjur i wikin och enligt den finna det i Akrokal följande:

Höglandsmammut - norra Akrogal
Mastodont - nordvästra Akrogals skogar
Kustelefant - Kamsunkusten
Efarisk savannelefant (importerad) - södra Akrogal

Angående hippogriffer, står det inte någonstans att dessa mycket gärna äter hästkött? I så fall kan detta eventuellt vara ett problem och göra det svårt för nomadfolk att både använde hippogriffer och hästar som riddjur.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Gabriel skrev:
Albrekt skrev:
Adragoor skrev:Hade dock för mig att hippogriffer kom från Akrogal.
OK. Kanske flygödlan härstammar från nordöstra Akrogal och hippogrifffen från sydvästra, eller något. Flygödlan är lite starkare än hippogriffen, men jag gissar att hippogriffen passar bättre för mer disciplinerade manövrer.
Kanske har en del med födan att göra, min tanke är att det är mycket svårt att föda en stor arme som rider på flygödlor - vilka är uteslutande köttätare.

Mamma vad mycket kött det går.

Medans Hippogrifferna kanske går att utfodra med en mer varierad kost och därför är vesäntligt mer användbara i större antal?
Kan Hippogriffer kanske beta, så länge de inte behöver anstränga sig för mycket? Gräs är inte så himla näringsrikt och vanliga hästar spenderar stora delar av sin tid med att käka. Vad sägs om att Hippogriffer kan beta ett par timmar varje dag, och då komma undan STÖRRE DELEN av problemet. Flygödlor, Gripar, stridtigrar....tänk på hur många kilo som måste gå åt
A fat man brings a cushion wherever he goes
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sopodlare skrev:
Gabriel skrev:
Albrekt skrev: OK. Kanske flygödlan härstammar från nordöstra Akrogal och hippogrifffen från sydvästra, eller något. Flygödlan är lite starkare än hippogriffen, men jag gissar att hippogriffen passar bättre för mer disciplinerade manövrer.
Kanske har en del med födan att göra, min tanke är att det är mycket svårt att föda en stor arme som rider på flygödlor - vilka är uteslutande köttätare.

Mamma vad mycket kött det går.

Medans Hippogrifferna kanske går att utfodra med en mer varierad kost och därför är vesäntligt mer användbara i större antal?
Kan Hippogriffer kanske beta, så länge de inte behöver anstränga sig för mycket? Gräs är inte så himla näringsrikt och vanliga hästar spenderar stora delar av sin tid med att käka. Vad sägs om att Hippogriffer kan beta ett par timmar varje dag, och då komma undan STÖRRE DELEN av problemet. Flygödlor, Gripar, stridtigrar....tänk på hur många kilo som måste gå åt
Efter att ha slagit upp Hippogriff i både Monsterboken och Monster ger jag er en sammanfattning:
De lever i sydliga berg. (sällsynta norrut)
De tycker om att leka och hitta på upptåg.
Mindre aggressiva än sin kusiner Griparna.
Duktiga på att göra dykattacker.
Lever på småvilt och ätliga växter.
Kan tämjas men är inte fullt pålitliga.
Mycket förtjusta i Hjortkött.
Jagas ibland av gripar då de smakar hästkött som gripen älskar.
Bor i nästen på klipphyllor.

I övrigt kan man tänka sig att nomader faktiskt har ett stort föråd av äldre sega hästar, gamla utslitna tackor osv. som man bara skulle ätit under nödtider. Nomadens livsstil är ju oftast just herdestilen. oavsett om det är fårflockar, häst- eller boskapshjordar mm. som man har eller flera olika typer tom..

Jag skulle gärna se att flygödlan har sin ursprungliga hemvist på Yndar men fördes över under den margyliska invasionen. Numera har den spritt sig över Akrogal och hotar den lokala faunan (vilda hippogriffer).
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Margylska hemskheter som finns kvar vill jag har MASSOR av. Mer än vi pratat om tidigare, jag röstar för att flygödlorna kom med invasionen/expansionen
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan inte kolla nu men jag tror det står i EA-Kampanj att det var samtidigt som den religiösa omvändelsen 750 fO att nomaderna började använda hippogriffer...
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Lever på småvilt och ätliga växter.
Tycker jag även stödjer teorin att de är kapabla att delvis livnära sig på grönt, antagligen alltså stödfodras med någon sorts vegetabilisk föda som kan lagras.

Någon sorts plattor, lätt lagrade, gjorda på ex korn, majs eller liknande med fett och vissa örter.

Sen äter de naturligtvis mycket hästkött, torkat, färskt, saltat, rökt. Det är nog en ganska lätt tillgänglig vara hos nomaderna som sagt.

.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Då man närmar sig en nomadstam är det alltid mycket stor risk att man blir iakttagen av de bevingade monster som söker föda runt omkring deras läger.

Jag förutsätter att nomaderna jagar från dem, men att de kanske inte har alla i luften, vid någon given tidunkt
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Nu när landet Handelsalliansen börjat växa fram i östra Akrogal började jag fundera över hur det ser ut i gränsområdet mot de centralakrogaliska stäppnomaderna i kontinentens inre rent geografiskt och politiskt?

Kan det tänkas att det här ligger en extremt torr sand/stenöken kallat Takloobi (inspirerad av Gobiöknen och Taklamakanöknen i östra Asien)? Den går att passera för välutrustade handelskaravaner men är i princip obeboelig för annat än vissa djur och monster. Detta gör att det hotet från stäppnomaderna inte är omedelbart (de kan även de passera öknen men det kräver planering och organisation) för Handelalliansen och norra Kamsun.

Har markerat öknens tänkta utsträckning i gult (två lite mer fruktbara "öar" i mitten):
Bild

Då kan Takloobiöknen utgöra en östra gräns för några av de centralakrogaliska språk som Adragoor ritat ut här: viewtopic.php?p=36688&sid=0ca0a64727b7e ... 874#p36688
Skriv svar