Mastika Agga

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

din ide lät mer eggande än min. Självklart är Siratsia klok nog att kunna utnyttja de kalmurriska folkens myter

mera Mastika agga? låter finnemang!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad den vittbereste sjöfararen säger:

Hah, det trodde ni inte, att en gammal sjöbuse som mig skulle ha något att berätta om Nargur? Jodå, jag vet ett och annat om de där skogarna; låg nämligen infrusen i Mastika Agga en hel vinter, 603-604 borde det ha varit, när jag seglade för gamla ärevördiga Norrtraden. Lämnade Sterborg precis efter Lilla höstfesteveckan, vilket är i senaste laget då vinterstormarna kring Huvudet (Ederls huvud – Erebs nordspets) sätter in redan mot slutet av Mörkemånad. Det gick dock bra, inga pirater råkade vi ut for heller även om dessa inte är sällsynta. Vi var lastade med ulltyger från Kardien och skulle föra hem mastvirke, finaste på Altor det narguriska timmret, tål själv den kraftigaste Västerhavstorm. Det flottas till Mastika Agga från det inre av skogarna där det huggits av barbarerna, och samlas sen i stora länsdammar utanför staden där det blir auktionerat bort till farsegels uppköpare. Och jag kan lova att munlädren på några av de där skogsfolken inte står en kopparhavsbo efter. Kardierna som länge haft verksamhet där uppe har dock egna professionella mätare som sköter köpen och brukar få tag på de bästa partierna. Vi skulle alltså ligga över vintern och efter behövligt underhållsarbete på skutan gavs det landlov tills vidare. Staden är träbygd och antalet stenhus går att räkna på fingrarna till en dalk som fastnat i ankarspelet med näven. Tre bränder såg jag under mina månader i staden, men det var tydligen inget ovanligt och de var snabba på att släcka. Nästan helt platt är den också, enda som sticker upp over trägyttret är områderna Lillkull och Storkull. Ett rätt udda byggverk är också det åttkantiga kalmurriska måntemplet. Vintern kom tidigt och mörkt var det nästan dygnet om där norrut. Således blev det många långa kvällar i mjödstugorna. Öl är rätt sällsynt men smakade något som kallades Baborsk Bryggd och det var riktig gott. Nargurerna jag träffade var stort sätt trevliga – och mycket redliga i sitt sätt – men dricksinnet var illa. I sanning barbarer! När isen antligen låg tillräckligt tjock var det dags att lasta mastvirket. De använder mammutar från Orghin som går helt ut till skeppen, och jag kan lova er att det var en mäktig syn att skåda de pälskladda bjässarna bära fram timmret på sina enorma betar. Handel med mammutbetar görs också i Mastika Agga, brevid honung, bärnsten och mängder av olika pälstyg. Åk dit men glöm inte att om ni skal handla timmer, eller om ni seglar för sent på året, får ni stanna over vintern eftersom det inte finns annat sätt att ta sig från Mastika Agga. Om ni inte beger er in i skogarna vill säga!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

:D

Då lägger jag in ett kontor för Norrtraden i Sterborg!
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Riktigt bra och inspirerande text Birke :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Birke, efterlängtad info om den Gamle Aggan!!!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt ni gillar!

Har tankt att Mastika Agga skal ingå i beskrivningen av Nargur och att ovanstående text ar med om att inleda tillsammans med den erfarne aventyraren, den snikne kopmannen osv. Frågan ar dock om den ar for lång?

Regil: Norrtraden kan kanske få ha sitt huvudkontor i Sterborg?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Enligt mig är den inte alls för lång.
Du klargör för det saker man vill få reda på om denna nordliga stad. Detta hade varit svårt med en kortare text :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Trevligt ni gillar!

Har tankt att Mastika Agga skal ingå i beskrivningen av Nargur och att ovanstående text ar med om att inleda tillsammans med den erfarne aventyraren, den snikne kopmannen osv. Frågan ar dock om den ar for lång?

Regil: Norrtraden kan kanske få ha sitt huvudkontor i Sterborg?
Jag har lagt det i Faltrax, men det är egentligen förhandlingbart. Huvudsaken är att det inte är ett echtisk kompani.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"säger..."-texten är lagom lång tycker jag. Vill se mer nununu! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Postade några inspirationsbilder har som kopplat till Mastika Agga: viewtopic.php?p=19952#19952

Sen har jag en karta over staden, mycket enkel sådan men med lite grundlaggande geografi, dock ingen scanner innom rackhåll...

Några tankar om trakorier som borjat gora mera vasen av sig under sina mellanstopp på Demontraden, och kardierna som INTE gillar detta. Aven om en cerevallisk legotrupp artillerister som inhyrts for att befasta vallarna mot svartfolk. Sen var det detta med en viss underskon haxmastarinna och hennes spioners mystiska goranden.

"Aggan" också, den feta! :shock:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mastika Aggas omgivningar.

För flera hundra år sedan lämnade en förnedrad, äventyrslysten och smått tokig storman, George Asgudd, med några missnöjda fiskehövdingar Erebos. De, deras familjer och tjänare sökte nytt land västerut och hamnade efter diverse äventyr i den yttersta norden, mer bestämt på halvön i Drakrännan som ligger mellan Barbia och Jorduashur. Stormannen gjorde som sina förfäder så ofta gjort och utropade sig till Kung, kung över allt land mellan Kard och Barbia - kungariket Asur. Han saknade dock folk att fylla sitt rike med. Fiskehövdingarna (som utnämndes till grevar) i alla ära men de var inte många erebosiska familjer som följt med ända hit. Visst bodde det renägande nomader och barbariska jägare i vildmarken och öarna i öster beboddes av fiskarpiraterna Habulonerna, men det var och är ändå ett glest befolkat område. Kung Asgudd skickade ut sina ”grevar” till deras ”förläningar” att bruka och driva in skatt ifrån. Resultatet förblev magert. De stackars grevarna var fiskare och i viss mån bönder, men hade mycket små resurser och manskap för att bygga upp något mer än en enslig gård i vildmarken.

En av männen, Tyr Masthuggare (namn efter sin fars yrke), hade bedrivit (misslyckade) affärer i Torshem. Där hade han hört om Nargurs väldiga skogar och timret var sedan länge eftertraktat runt om i Ereb. Transporterna av virket, som skedde via Mefimors sjö, var dock sådana att timret blev väldigt dyrt. Han valde efter en resa med den kardiska Norrtraden till områdets naturliga handelscentrum Babor, att hyra in en grupp äventyrare för att hjälpa honom upp för Ahgarga floden som mynnade i Drakrännan. Efter en händelserik resa återvände han med idéerna om att upprätta en timmer- och pälshamn vid flodens mynning. Det tog dock tid att övertyga andra om idén och att få tag på skickliga yrkesmän att segla till norden för att arbeta. Masthuggare tog också kontakt med Barbias kejsare för att söka finansiellt stöd för projektet, men Kejsaren tvekade. Norrtraden hade ensamma kontrakt på Babor och kände inget behöv av ytterligare en hamnstad i området.

Det var nu som kung storhetsvansinne ovetandes tog det beslut som gjorde det möjligt för kolonin att överleva. På sin dödsbädd beslutade han att skänka en stor kista med guld, större delen av kungafamiljens förmögenhet, till Masthuggares son (Masthuggare d.ä. var död sedan några år, men hans son drev idén vidare). Kungens rådgivare, en slug fiskarhövding med näsa för riskfyllda affärer, var den som övertalade kungen att skänka pengarna till Masthuggare för att bygga ett tempel till Etins ära i flodmynningens lilla samhälle - Masthugget. Masthuggare hade liksom kungafamiljen och många andra av jorerna nyligen övergått till Lysande Vägen efter möten med det palinoriska ordensriket. Kungens lika trögsinta barn förstod inte vad som hände och protesterade inte. Rådgivaren gav sedan Masthuggare instruktionen, ”på konungens befallning”, att bygga ett litet tempel men använda resten av guldet till att bygga handelsstaden vid flodens mynning. Rådgivaren i Asur gifte sig sedan med en av ”prinsessorna” avlivade övriga arvingar och såg till att som Kung återinvestera i den nya hamnstaden. Hans slughet överlevde dock inte många generationer och ätten Asgudd är lika sinnesslö idag som förr.

Erebosernas ättlingar hade tillslut alla investerat i något handelshus eller någon hantverkare i staden och kunde med dessa pengar utvidga sitt inflytande en bit bortom den egna gårdens glänta. Något kungariket Asur blev det dock aldrig annat än i fantasin och som kvarleva i titlar. Ännu sitter en sinnesslö ättling på sin lilla borg Asur på halvöns nordvästra klippspets. Ännu titulerar sig de fåtaliga stormännen Grev’ fastän de snarast är storbönder med mindre makt än en jordisk skeppsjarl. Erebosernas ättlingar blandade sig naturligtvis med områdets övriga befolkning, narguriska barbarer och nomader. Områdets språk har därför betydligt mer med centralnarguriska språk att göra än med erebosiska, men det finns en del lånord en jorer kan känna igen.

Vid Ahgarga flodens mynning växte ett litet samhälle fram. Det var mest fiskare, men en del timmer flottade faktiskt ner längs floden även om pälsar var vanligare. Det tog ännu många decennier innan man lärde sig hur man skulle klara den långa flottningen från skogen. Handeln var också lidande av svartfolk och rövare längs floden liksom pirater i Drakrännan. Jorernas ättlingar hade dock tillslut alla investerat i någon pälsjägare, timmerfällare eller någon hantverkare i staden och kunde med dessa pengar utvidga sitt inflytande en bit bortom den egna gårdens glänta. De joriska platsnamn som finns i området härör från denna tid.

Mastigs Ahgarga (som hamnen blev känd som, senare Mastika Agga) härjades liksom andra fiskelägen längs kusten åtskilliga gånger, dvs innan Kejsaren av Barbia fattade intresse för hamnen år 535. Han skänkte även han en kista med guld på det att Si-Nel äntligen skulle få sin efterföljare. Kejsaren hävdade sin rätt som Si-Nels beskyddare och sände en ansenlig tropp att utgöra stadens vakter. Efter kejsarens investeringar följde Norrtradens och andra handelshus i norr. Efter ytterligare några decennier skeppades timmer från Nargur som snabbt flottades ner för floden till Mastika Agga (Si Nel var ett allt för olycksbådande namn för att någonsin användas) och handeln blomstrade.

Hur reagerade grannarna då?

*Palinor hade vid grundandet ännu sitt fokus vänt västerut, men gladdes åt att nybyggarna konverterat och ville bygga ett tempel. Palinor skickade en präst och så småningom militär att skydda den lilla församlingen. Dessa palinorer och deras sällskap kom att i hög grad stanna i hamnstaden och deras ättlingar finns där än. När Mastika Agga stod på sin topp suktade dock Palinor att få sin del av kakan. Man kunde dock inte anfalla de sina och de som man en gång frälst och valde att investera i staden istället. Palinor anser sig också kontrollera floden och begär därför tribut för detta.

*Barbia såg en potentiell konkurrent segla upp, men när det blev tydligt att Babor kunde behålla sin status som områdets viktigaste hamn lät man kolonin hållas. Mastika Agga var och har förblivit en timmerhamn. Av tradition och pga hot från habuloner och jorduakaerlar gav Kejsaren Mastika Agga sitt personliga löfte om beskydd vilket lever kvar än idag. För detta betalar staden viss tribut även hit.

*Joduashurs makt har aldrig varit riktad österut. Även om jorduakaerlarna under sin storhetstid både plundrade och koloniserade österut var det inget deras jarlar kunde uppehålla efter Jarl Krokigs död. Barbias krigsmakt och habuloners flotta har hjälpt till att övertyga havets vargar att söka lättare mål än Mastika Agga. (Asur och dess ”adel” har dock fått sin beskärda del av vargarnas plundringar.)

Idag år 610 e.O. ser hotbilden dock annorlunda ut för Mastika Agga.

*Habulonerna har brutit fredsfördraget med Barbia och anfaller alla skepp de kan komma åt i Drakrännan.
*I Barbia är Kejsaren upptagen med kriget mot klan Tridor.
*I Palinor förbereds ett nytt soltåg mot Ransard och i Mastika Aggas hamn anländer allt fler stridshungriga riddare och krigare. Mastika Aggas gator är en farlig plats där fel tro, fel utseende eller fel ord lätt leder till blodspilla eller bränning.
*Sedan Västerhavets och Kopparhavets riken militärt blivit så starka att vinstgivande plundringståg endast kan lyckas med välbeväpnade drakskeppsflottor, har jorduakaerlarna börjat blicka mot sina grannar i öster. Orghins, Asurs och Barbias kuster må ha mindre att erbjuda i rikedomar, men det samma gäller avseende militärt motstånd. Utan habulonernas flotta och med kejsarens armé upptagen kan även Mastika Agga vara hotat.
*Orghinerna kan man inte heller veta var man har dem. Det har visserligen varit ett tag sedan de i Inastrs namn med eld försökte förgöra Mastika Agga, men liksom jorderna har nog dessa tjugiska pirater börjat känna att tiden är mogen.

(Går det att passa in? Någon som känner igen sig?)
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-16 16:47, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Borde gå att passa in det mesta... Skall kolla mina Mastika Aggiska notater. Vad tycker Peter?

Har du förresten ideen om erebosierna i norr från det som står i EA-boxen om "joriska kolonister" öster om Jorduashur?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Är det tanken att Mastika Agga skall var helt palin-frälst? Och hur stor är bosättningen tänkt att vara?

Gillar hela upplägget med gammal palinorisk mission: känns helt rätt. Är bara smått orolig ifall Mastika visar sig vara Palintrons största fäste...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Är det tanken att Mastika Agga skall var helt palin-frälst? Och hur stor är bosättningen tänkt att vara?

Gillar hela upplägget med gammal palinorisk mission: känns helt rätt. Är bara smått orolig ifall Mastika visar sig vara Palintrons största fäste...
Inget står om Mastika Agga i källorna förutom att det är en betydelsefull handelsstad där det handlas med timmer. Jag har i utvecklingen av (det nästan lika obeskrivna) Nargur försiktigt vävt in staden i Nargur och Barbias historia samt Erebs handelsnätvärk. Min tanke inbefattade urprungligen inte något om Palinor men det kan ändras om vi kommer på något bra.

Så som jag förstått statsbildningen Palinor så har kontakterna med övrig civilisation varit riktat mot väst och sydväst och därmed knappt haft vetskap om Mastika Aggas läge mot nordöst (staden grundades 536 eO, möjligtvis fanns några erebosier i farvattnen något tidigare)). Med i bilden är också det att länderna kring Kopparhavet och Västerhavet först hittade runt Ederls Huvud (Kards nordspets) ca 350 eO och hade inga kartor eller säkra källor angående norra Erebs geografi innan. Men det faktum att Palinor hävdar kontroll över ett område (gränsen på Spelknepes karta) som befinner sig rätt nära Mastika Agga och havet i nord borde göra att palinbröderna åtminstonde har haft eller har några tankar om en nordostpassage.

Hur långt mot öst och nordöst har du tänkt att Palinors makt sträcker sig, oberoende av funderingarna kring Mastika Agga?

Oavsett så ser jag gärna åtminstonde en liten/gammal palinorisk närvaro i Mastika Agga. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag är ganska öppen för förslag, men min nuvarande bild är att det tidigare funnits ett visst inflytande: ett regelrätt nätverk av handels-och-missionstationer. Dels iom att Palinbröderna velat kontrollera handeln med det inre nargur och barbia, och dels kan jag tänka mig att nargurisk och strövnargurisk maktpolitik och stamrelationer syltat in dem ordentligt i regionen.

För ett gäng år sedan (200) var Palinor så försvagat att man gav upp seriösa satsningar i österled, handels-och-missionskasaler fick förfalla och församlingar blev utan riarker eller riddare. Sedan dess har små öar av palinism forlevt i regionen, hållna vid liv av lokala förmågor och enstaka eldsjälar. Men utan några resurser från Palinor har hela nätverket vittrat och i praktiken har Palinor i nuläget mycket begränsat inflytande i regionen.
Skriv svar