Mastika Agga

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det later utmärkt. Kanske var det här Palinors hopp: efter att ha stangat sig blodig över de gamla handelsrutterna i väst som Ransard satt sig pa, började de hoppas kunna utöka rutterna hela vägen upp i Barbia (förekom säkert handel innan, men snarare pa stamniva än karavanruttsniva). När sedan Barbierna visar sig kapabla att profitera pa handeln ännu en gang far Palinorerna näbränna IGEN.

I nuläget torde det dock finnas en möjlighet att trots allt ha ett lukurativt utbyte med Mastika Agga: Palinorerna maste bara svälja stoltheten och inse att de inte är en jorisk handelsmakt längre: om de börjar sälja till Mastika Agga snarare än att köpa ifran torde de kunna skapa en nagorlunda lukurativ handel i Österled. Men det skulle ju ocksa innebära en helt annan internationell ställning i de narguriska trakterna: istället för (kulturellt) överlägsna kolonisatörer (i sina egna ögon) skulle de ses som en bland flera nationer.

Det finns kanske ett Etin Hjallbrandkloster i Mastika Agga?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Det later utmärkt. Kanske var det här Palinors hopp: efter att ha stangat sig blodig över de gamla handelsrutterna i väst som Ransard satt sig pa, började de hoppas kunna utöka rutterna hela vägen upp i Barbia (förekom säkert handel innan, men snarare pa stamniva än karavanruttsniva). När sedan Barbierna visar sig kapabla att profitera pa handeln ännu en gang far Palinorerna näbränna IGEN.

I nuläget torde det dock finnas en möjlighet att trots allt ha ett lukurativt utbyte med Mastika Agga: Palinorerna maste bara svälja stoltheten och inse att de inte är en jorisk handelsmakt längre: om de börjar sälja till Mastika Agga snarare än att köpa ifran torde de kunna skapa en nagorlunda lukurativ handel i Österled. Men det skulle ju ocksa innebära en helt annan internationell ställning i de narguriska trakterna: istället för (kulturellt) överlägsna kolonisatörer (i sina egna ögon) skulle de ses som en bland flera nationer.

Det finns kanske ett Etin Hjallbrandkloster i Mastika Agga?
Låter som bra planer!

Hur vill du ha Hjallbranderiet uppförd; liggtimmrat på akrogaliskt vis eller i stavverkskonstruktion från Kard? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det som nu finns på wikin, Toppen Mäster Birke!!! Ser fram emot mer! :D

Jorduakaerlarna då? Tycks ju ligga närmare tillhands än orghiner?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jorduakaerlarna då? Tycks ju ligga närmare tillhands än orghiner?
Dessa finns, inte så långt bort, och kontakter har funnits sedan staden grundades och Harald Krokigs efterkommare i Krakelid seglade in i hamnen. Har dock inte bestämt mig hur umgänget artat sig, varken då eller nu, men funderar på alvarliga konflikter och möjligvis ...öppen KRIG?

...brinnande drakskepp, pilregn och spjutsvärmar, framstormande mammutar, horder av landstigna jordukaerlar, narguriska trummor i gryningen, vansinnnga bosjotnar, yxhugg och blod...

:?:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Jorduakaerlarna då? Tycks ju ligga närmare tillhands än orghiner?
Dessa finns, inte så långt bort, och kontakter har funnits sedan staden grundades och Harald Krokigs efterkommare i Krakelid seglade in i hamnen. Har dock inte bestämt mig hur umgänget artat sig, varken då eller nu, men funderar på alvarliga konflikter och möjligvis ...öppen KRIG?

...brinnande drakskepp, pilregn och spjutsvärmar, framstormande mammutar, horder av landstigna jordukaerlar, narguriska trummor i gryningen, vansinnnga bosjotnar, yxhugg och blod...

:?:
HAha!!! :twisted: Låter toppen!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Undrar vad de slåss om bara?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Gillar ditt Mastika Agga, Birke! :D

Kanske de slåss om Aggan; en helig modersfigur - gammal och fet, men outgrundligt vis och med en outsinlig amningsförmåga. Alla stadens förmögnare barn tar sina första slurkar mjölk vid Aggans heliga behag och får därmed stryka och mod för resten av livet.
Aggan ser lite ut som Venus från Willendorf
http://en.wikipedia.org/wiki/Venus_of_Willendorf

Bara en tanke....
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Kanske de slåss om Aggan; en helig modersfigur - gammal och fet, men outgrundligt vis och med en outsinlig amningsförmåga. Alla stadens förmögnare barn tar sina första slurkar mjölk vid Aggans heliga behag och får därmed stryka och mod för resten av livet.
Aggan ser lite ut som Venus från Willendorf
http://en.wikipedia.org/wiki/Venus_of_Willendorf

Bara en tanke....
Är det en tillfäldighet i namnlikhet eller har du läst om en av den narguriska Gudinnans aspekt som jag redan benämt?
Diagha - Urkon, mjölken och de små barnens gudinna

Dih-Aggan på jordukaerlernas språk! :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Gillar också ditt Mastika Agga birke, speciellt att du lagt in lite kalmurriska måndyrkare som extra krydda. 8)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev:
vije skrev:Kanske de slåss om Aggan; ...
Är det en tillfäldighet i namnlikhet eller har du läst om en av den narguriska Gudinnans aspekt som jag redan benämt?


En ren tillfällighet :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

När det gäller det kalmurriska templet har jag vissa idéer om hur ett sådant ser ut från tiden när jag skrev om Kalmurri.

Ett kalmurriskt måntempel är alltid cirkelrunt och är i sitt originalutförande ett flyttbart tält byggt av en trästomme som täcks med djurhudar. De stadsboende kalmurrierna bygger dock numera oftast sina tempel av sten eller timmer. I templets koniska tak finns ett antal öppningar genom vilka månen kan skina in på templets innerväggar. På innerväggarna finns ett antal bilder målade med hästblod ur kalmurriska myter som representerar Lahunias olika avatarer, främst olika kalmurriska kejsare. När månen lyser upp någon av dessa bilder faller dyrkarna ner på golvet i underkastelse i riktning mot den bild som lyses upp, samtidigt som en prästinna sjunger månens lov och betygar stammens lydnad till den allseende månen med entonig röst samtidigt som hon bestänker församlingen med jäst hästmjölk.
Vid mörkmåne slipper dyrkarna underkasta sig emedan månen inte kan se dem och de ger sig istället ut för att dricka sig rejält berusade och hänge sig åt allsköns förbjudna riter och våldsamheter, som de sedan, när månen åter visar sig, låtsas vara helt oskyldiga till.
Helt riskfritt är det dock inte att hänge sig i för stor utsträckning åt sina perversa lustar. Om en kalmurrier bedöms ha förbrutit sig mot sin egen stam, kan stammedlemmerna vittna inför månen vid ett senare tillfälle och personen i fråga kan bli tilldömd ett straff av månprästinnan. Ett sådant straff innebär oftast döden och därför brukar lojaliteten vara stor inom de kalmurriska stammarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag reser ett sånt tempel i Mastika Agga! :)

Har du några andra ideer till vad kalmurrierna kan företa sig i här i norra Ereb?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Jag reser ett sånt tempel i Mastika Agga! :)

Har du några andra ideer till vad kalmurrierna kan företa sig i här i norra Ereb?
Hmmm... Något måste få dem intresserade av att ge sig ut på sådana resor. Kanske har de övervintringsbostäder i staden som de använder när de handlar med Ereb. Kanske finns intressanta varor i staden....
Eller så är det någon slags ondskefull komplott med hungriga demoner som sitter och väntar i kulisserna...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kanske är den mörke prinsen som Siratsia väntar på i "Siratsias vita formelbok ", i själva verket en Kalmurrisk hetman som tror att den förtjusande trollpackan är allierad med mångudinnan? Mastikka Agga ligger lagom nära Barbia för att utgöra en bas för att kunna nås av siratsias agenter men samtidigt utanför Kejsar Yddris klor.

Detta var givetvis vilt spawnande från min sida och jag tar ej åt mig av en diss. :)
mera Mastikka Agga, [/i]
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Kanske är den mörke prinsen som Siratsia väntar på i "Siratsias vita formelbok ", i själva verket en Kalmurrisk hetman som tror att den förtjusande trollpackan är allierad med mångudinnan? Mastikka Agga ligger lagom nära Barbia för att utgöra en bas för att kunna nås av siratsias agenter men samtidigt utanför Kejsar Yddris klor.
Annars kanska froken Siratsia låter den kalmurriska hetmanen TRO att han ar den "Morka Prinsen" av skal endast hon sjalv vet om. Legenden om prinsen kanske ar en mycket valkand berattelse spritt i vastra Akrogal och detta har haxmastarinnan utnyttjat.

Siratsia har definitivt agenter i Mastika Agga men aven kejsar Yddris Yxhammare har utsandingar har, både officiella och de som verkar mera i det dolda. I min egen variant av "Siratsias vita formelbok" ar staden utgångspunktet for RP.

Mera Mastika Agga kommer, jag lovar! :)
Skriv svar