Kasyr

Samlingsplats för alla länder och platser
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Ingen fara Birke, jag tar gärna emot förslag och uppmuntranden! :)

Terrorbalansen kommer att förklaras under stycket utrikespolitik. Här kommer det troligen behövas en del input, men vi kan väl vänta med den tills jag har kommit en bit på vägen. Känner att jag inte vill gripa hela stycket på en gång utan arbeta med en sak i taget. Ordo Nova har jag läst om i någon sinkadus för länge sedan, jag vet inte om de är en reell möjlighet som officiell garant, men jag har för mig att de arbetar i tysthet bakom kulisserna, men jag kanske sammanblandar dem med något? Någon som vet?

Jag kan konstatera att jag uppfattat arbetssättet som används i projektet korrekt. Först fastslå vad som är officiellt och sedan bygga på eller ändra. Så vill jag också ha det. Det gör att man får en ram, som sätter vissa gränser för vad man kan göra och inte kan göra.

Bra idé med Kazyrion, men hur kom det sig att man senare byter namn till Kasyr? Jag är ingen höjdare på språkliga förändringar. Vill gärna ha lite hjälp på den fronten!

Hmm, du har rätt i att Efaro under den tid som Dermanien ockuperade Felicien torde ha haft hyggligt stor flottstyrka som kunde ha kontroll över trafiken i östra Kopparhavet. Frågan är dock om de hade det? Hur skulle andra stater reagera på att bli blockerade av efarerna? Stoppades all handel med Krun och Hynsolge under denna tid? Borde inte en total blockad leda till krigshandlingar ganska snart med de andra staterna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser lovande ut Mäster Patrik!
115-160 eO
Kasyr är fortfarande en fattig stad. Dess invånare ser dock vilka förtjänster som finns att göra på handel, och gör ansatser att inleda handel, men lyckas aldrig ta sig in på marknaderna. Ständigt finner de sig blockerade av Caddos och Erebos köpmän, vilkas resurser är större och vars politiska inflytande är mer omfattande.
Under denna perioden snarare Zorakin och Caddo då ereboserna var mest fiskande stormän så här tidigt i historien. Varför försökte ingen fiskarstorman införliva Kasyr så här tidigt? För lång seglats? Eller varför inte Caddo?
Kasyr kallades Kazyrion när staden var del av Kejsardömet Jorpagna?
Bra förslag Birke.
Kasyr ligger nära det mäktiga Erebos och en förklaring till varför inte staden införlivats i riket känns mycket relevant. Kan det vara så att den "frihandelsorganisation" som beskrivs i Sinkadusartikkeln om Nohstril (Ordo Nova tror jag den heter) garanterat stadens självstandighet eftersom de själv är beroende av dets existens?
Bra idé att Ordo Nova har stöd eller medlem(ar) i Kasyr.
Hade den haft större influenser på historien, så hade det nämnts i det officiella materialet och detta projekt utgår ju faktiskt från det officiella materialet, right? Det som inte är direkt dåligt behöver inte ändras, eller? Det skulle kännas knasigt att göra Kasyr större och mer centralt än vad det är...
Håller med, men det finns stora luckor i officiella materialets historia som kan fyllas. Så länge inte nytt material tippar över eller motsäger tidigare material så funkar det säkert. Vi är några konservativa admin som fingrar på nödbromsen, men vi vill ju inte att kreativiteten skall hämnas. Kasta ut det på forumet så får folk yttra sig, plus, minus eller STOPP! (Kasyrs ockupation av Aidne bör förmodligen undvikas!) Tycker det ser bra ut!
Det tredje soltåget gick till Morëlvidyn och det var bara kardierna som använde Kasyr som bas, eftersom Caddo ligger tillräckligt nära ändå. Kardierna är däremot ganska långt hemifrån och behövde en hamn som låg närmre för att stöda sitt fälttåg. Eftersom det omtalas i källorna hur dalkerna åsåg kardiens kung bli slaktad, så antog jag att kardierna var där dalkerna var, dvs i närheten av Osahiln. Upplys mig gärna på denna punkt om jag har fel. Eftersom Osahiln ligger nästan rakt söder om Kasyr, så blir Kasyr en utmärkt bas för kardiska solfarare?
Tycker jag låter helt riktigt. Under denna period var det östra Morëlvidyn som var intressant. :wink:
Senast redigerad av Mikael den 2008-03-26 09:16, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Under denna perioden snarare Zorakin och Caddo då ereboserna var mest fiskande stormän så här tidigt i historien. Varför försökte ingen fiskarstorman införliva Kasyr så här tidigt? För lång seglats? Eller varför inte Caddo?
Ok, jag kan ändra till Zorakin och Caddo. Gick på det officiella materialet i M&M som sa att det var Caddo och Erebos som hindrade handeln, men jag ser poängen i att ändra här och håller med.

Beträffande varför ingen försökt införliva Kasyr, så finns det ju en möjlighet att detta skett under den tidgare perioden, före 276 eO. Men innan den skiljelinjen, så var ju Kasyr inte något särskilt anmärkningsvärt att äga.

Det är slavhandeln som gör att staden blir det den är. Innan uppsvinget var Kasyr en ganska liten och fattig företeelse och därför kanske inte en så attraktiv erövring för någon?

I samband med de omgivande staternas ökande välstånd, makt och handel samt de otaliga krigen och Kasyrs utveckling till en rik stad, ökar också Kasyrs betydelse för de omgivande staterna, men då är det för sent eftersom då har terrorbalansen redan börjat göra sig påmind?

Vet inte om detta håller, men det är en teori.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Patrik Höij skrev:Terrorbalansen kommer att förklaras under stycket utrikespolitik. Här kommer det troligen behövas en del input, men vi kan väl vänta med den tills jag har kommit en bit på vägen. Känner att jag inte vill gripa hela stycket på en gång utan arbeta med en sak i taget. Ordo Nova har jag läst om i någon sinkadus för länge sedan, jag vet inte om de är en reell möjlighet som officiell garant, men jag har för mig att de arbetar i tysthet bakom kulisserna, men jag kanske sammanblandar dem med något? Någon som vet?
Vi assisterar nog med behövlig input, och du behöver inte stressa. :)

Har tyvär inte mina Sinkadusar tillgängliga men Ordo Nova tror jag är en organisation som de flesta högt uppsatta i Erebos handlelshus känner till och använder. Genom denna sköts handel som staten Erebos officiellt inte bedriver men som de vill tjäna pengar på och således sköter i det dolda. En så känslig vara som slavar borde därför vara mycket praktisk att sköta genom Kasyr som inte tillhör riket men som ligger på mycket praktisk avstånd utanför kusten.
Patrik Höij skrev:Hmm, du har rätt i att Efaro under den tid som Dermanien ockuperade Felicien torde ha haft hyggligt stor flottstyrka som kunde ha kontroll över trafiken i östra Kopparhavet. Frågan är dock om de hade det? Hur skulle andra stater reagera på att bli blockerade av efarerna? Stoppades all handel med Krun och Hynsolge under denna tid? Borde inte en total blockad leda till krigshandlingar ganska snart med de andra staterna?
Hur stor kontroll dermanerna hade över östra Kopparhavet står det inget om i källorna men jag tycker gärna att de under den korta tid (30-40 år) ockupationen varade kan ha haft mycket stor sådan. Det ger lite dynamik till området och till beskrivningar av omkrigliggande regioner där detta kan tas i betraktning. I utvecklingen av Solstaten i Efaro har jag tänkt mig dessa händelser som starkt bidragande till att de aidniska solfararna tappade interesset för denna statsbildning och i fortsättningen gjorde att den 396 eO föll.
Patrik Höij skrev:
Under denna perioden snarare Zorakin och Caddo då ereboserna var mest fiskande stormän så här tidigt i historien. Varför försökte ingen fiskarstorman införliva Kasyr så här tidigt? För lång seglats? Eller varför inte Caddo?
Ok, jag kan ändra till Zorakin och Caddo. Gick på det officiella materialet i M&M som sa att det var Caddo och Erebos som hindrade handeln, men jag ser poängen i att ändra här och håller med.

Beträffande varför ingen försökt införliva Kasyr, så finns det ju en möjlighet att detta skett under den tidgare perioden, före 276 eO. Men innan den skiljelinjen, så var ju Kasyr inte något särskilt anmärkningsvärt att äga.

Det är slavhandeln som gör att staden blir det den är. Innan uppsvinget var Kasyr en ganska liten och fattig företeelse och därför kanske inte en så attraktiv erövring för någon?

I samband med de omgivande staternas ökande välstånd, makt och handel samt de otaliga krigen och Kasyrs utveckling till en rik stad, ökar också Kasyrs betydelse för de omgivande staterna, men då är det för sent eftersom då har terrorbalansen redan börjat göra sig påmind?

Vet inte om detta håller, men det är en teori.
Dessa funderingar skulle kunna förklaras med att Kasyr före 276 eO räknades tillhörde de erebosiska öarna men pga sin obetydlighet i praktiken styrde sig själva och fick vara ifred från omkringseglande fiskarbaroner. Erebos som enhetlig stat existerade inte vid den här tiden i den form vi nu känner den (exempelvis blev inte ön Dakkilo del av väldet på de södra öarna före efter Sagrin Erövrarens 369 eO) utan behärskades av en mängd små adelshus. Kasyr är kanske inte så mäktig men mäktigara än de flesta fiskarbaronerna som således överger eventuella erövringsplaner till fördel för att själva handla slavar (mycket praktisk med sådana när de mest illaluktande fiskarna skal rensas).
När sedan Erebos blir mäktig som stat kring 500 eO och kanske skulle kunna införliva dessa småöar, har redan slavhandeln visat sig så välfungerande då också andra omkringliggande stater avstått från erövring, att Femhusrådet istället låter Kasyr behålla sitt oberoende och genom Ordo Nova själva börjar handla här.

Uppreper egentligen vad du skriver men jag tycker teorin håller med lite kött på benen. :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag tror att Kasyr kommer att ha Erebs mest logiska och genomtänkta relation till andra stater när det här är färdigt! :D

(Jämför Kardien-Zorakin. Inte ett krig på 600 år... Mellan två länder vars styrande klass är krigare. Kasyr kommer att bli ett under av logik i jämförelse). :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:Jag tror att Kasyr kommer att ha Erebs mest logiska och genomtänkta relation till andra stater när det här är färdigt! :D

(Jämför Kardien-Zorakin. Inte ett krig på 600 år... Mellan två länder vars styrande klass är krigare. Kasyr kommer att bli ett under av logik i jämförelse). :wink:
:lol:

Ang Ordo Nova tror jag Patrik har rätt att de verkar i det fördolda och är konkurenter till Femhusrådet, dvs handelsmän och intressen som inte gillar de fems monopol (men tror inte rojalisterna ingår i ON?).

Tänker du på Ocula Negra Birke?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Anar vi en antydan till ironi här mäster Regil? :wink:
Ang Ordo Nova tror jag Patrik har rätt att de verkar i det fördolda och är konkurenter till Femhusrådet, dvs handelsmän och intressen som inte gillar de fems monopol (men tror inte rojalisterna ingår i ON?).

Tänker du på Ocula Negra Birke?

Är inte Ocula Negra det såkallade "Välfärdserkisâtet", Erebos säkerhetstjänst?

Jag hade för mig att Ordo Nova verkade med Femhusrådets välsignelse (om än hemlig sådan) men kan ha fel. Skal vara tyst till någon kan kolla källan.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Dessa funderingar skulle kunna förklaras med att Kasyr före 276 eO räknades tillhörde de erebosiska öarna men pga sin obetydlighet i praktiken styrde sig själva och fick vara ifred från omkringseglande fiskarbaroner. Erebos som enhetlig stat existerade inte vid den här tiden i den form vi nu känner den (exempelvis blev inte ön Dakkilo del av väldet på de södra öarna före efter Sagrin Erövrarens 369 eO) utan behärskades av en mängd små adelshus. Kasyr är kanske inte så mäktig men mäktigara än de flesta fiskarbaronerna som således överger eventuella erövringsplaner till fördel för att själva handla slavar (mycket praktisk med sådana när de mest illaluktande fiskarna skal rensas).
När sedan Erebos blir mäktig som stat kring 500 eO och kanske skulle kunna införliva dessa småöar, har redan slavhandeln visat sig så välfungerande då också andra omkringliggande stater avstått från erövring, att Femhusrådet istället låter Kasyr behålla sitt oberoende och genom Ordo Nova själva börjar handla här.
Ja, detta låter riktigt bra! Det "fläskar ut" min teori på ett bra sätt. Jag får väl tillåta Erebos att ha ett litet förmellt överinseende över öarna under tidig period (grumble, grumble, de där fiskätande...).

Vi får dock kolla upp Ordo Nova (tror mina sinkadusar ligger i källarkontoret som jag knappt kommer in i för att det är överfullt).

Låter också bra att man "döljer" sin smutsiga handel genom att använda Kasyr. Det går bra ihop med mina tankar om Kasyr som en plats för skumraskaffärer. :)
Hur stor kontroll dermanerna hade över östra Kopparhavet står det inget om i källorna men jag tycker gärna att de under den korta tid (30-40 år) ockupationen varade kan ha haft mycket stor sådan. Det ger lite dynamik till området och till beskrivningar av omkrigliggande regioner där detta kan tas i betraktning. I utvecklingen av Solstaten i Efaro har jag tänkt mig dessa händelser som starkt bidragande till att de aidniska solfararna tappade interesset för denna statsbildning och i fortsättningen gjorde att den 396 eO föll.
Det här är ju en "major thing" som jag ser det. Total, eller nästintill total blockad av handeln i östra Kopparhavet under nästan 40 år är ju ingen liten sak. Det borde ju få väldiga konsekvenser för handeln i hela östra Kopparhavet och ge mer eller mindre problem för i princip samtliga stater runt Kopparhavet. I jämförelse är ju några feliciska kapare en spott i havet, och för ett par sådana kapare så är flera länder beredda att gå i krig ett antal år senare. Det känns som att de andra staterna hade vidtagit åtgärder för att säkra sin handel i ett sådant läge. Exempelvis inlett konvojtrafik med starkt skydd av krigsfartyg och/eller rent militära operationer för att minska hotet mot sjöfarten.

Måste säga att jag är lite tveksam till detta.
Jag tror att Kasyr kommer att ha Erebs mest logiska och genomtänkta relation till andra stater när det här är färdigt!
Man kan ju alltid hoppas att vi får ihop det Regil! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Dermanien kanske skall diskuteras i Efaro, MEN jag tycker inte de skall ha lika stort inflytande som det felicien de erövrade. Detta påverkade Kopparhavet på flera sätt, tycker jag, felicien försvann som slavmarknad, slavjakt i Efaro blev avsevärt svårare, dermanierna förde viss ny piratverksamhet i östra kopparhavet, samtidigt som nya marknader i öst som felicien dominerat nu blev något mer tillgängliga för andra nationer när dermanierna inte klarade av att förvalata feliciens arv. Vad tror ni om något sådant?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Patrik Höij skrev:
Hur stor kontroll dermanerna hade över östra Kopparhavet står det inget om i källorna men jag tycker gärna att de under den korta tid (30-40 år) ockupationen varade kan ha haft mycket stor sådan. Det ger lite dynamik till området och till beskrivningar av omkrigliggande regioner där detta kan tas i betraktning. I utvecklingen av Solstaten i Efaro har jag tänkt mig dessa händelser som starkt bidragande till att de aidniska solfararna tappade interesset för denna statsbildning och i fortsättningen gjorde att den 396 eO föll.
Det här är ju en "major thing" som jag ser det. Total, eller nästintill total blockad av handeln i östra Kopparhavet under nästan 40 år är ju ingen liten sak. Det borde ju få väldiga konsekvenser för handeln i hela östra Kopparhavet och ge mer eller mindre problem för i princip samtliga stater runt Kopparhavet. I jämförelse är ju några feliciska kapare en spott i havet, och för ett par sådana kapare så är flera länder beredda att gå i krig ett antal år senare. Det känns som att de andra staterna hade vidtagit åtgärder för att säkra sin handel i ett sådant läge. Exempelvis inlett konvojtrafik med starkt skydd av krigsfartyg och/eller rent militära operationer för att minska hotet mot sjöfarten.
Det blir nog kanske lite för omvältande när jag tänker efter... men det skulle gå att tona ner lite.
Dermanernas närvaro i detta område är ett faktum som övriga stater måste ha tagit i betraktning. Det behöver dock inte röra sig om en fullkommlig blockad utan efarierna tillät, eventuellt mot tull, skepp som inte handlade med slavar att passera. Sen kan delar av handeln ha omdirigerats till att gå genom Berendien på norra Tolan och faktisk ha varit bidragande till detta lands utveckling.
Dessa frågor kanske är mer relevanta i andra trådar än Kasyrs men bör även tas i beaktning här.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Dermanien kanske skall diskuteras i Efaro, MEN jag tycker inte de skall ha lika stort inflytande som det felicien de erövrade. Detta påverkade Kopparhavet på flera sätt, tycker jag, felicien försvann som slavmarknad, slavjakt i Efaro blev avsevärt svårare, dermanierna förde viss ny piratverksamhet i östra kopparhavet, samtidigt som nya marknader i öst som felicien dominerat nu blev något mer tillgängliga för andra nationer när dermanierna inte klarade av att förvalata feliciens arv. Vad tror ni om något sådant?
Låter bra.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:Dermanien kanske skall diskuteras i Efaro, MEN jag tycker inte de skall ha lika stort inflytande som det felicien de erövrade. Detta påverkade Kopparhavet på flera sätt, tycker jag, felicien försvann som slavmarknad, slavjakt i Efaro blev avsevärt svårare, dermanierna förde viss ny piratverksamhet i östra kopparhavet, samtidigt som nya marknader i öst som felicien dominerat nu blev något mer tillgängliga för andra nationer när dermanierna inte klarade av att förvalata feliciens arv. Vad tror ni om något sådant?
Felicien innan dermanien incidenten behöver ju inte ha varit lika expansivt/aggresivt (även om de grundat kolonier), det var ju kriget med dermanien som gav dem blodad tand. Dermanien å andra sidan kan ju ha varit rätt aggresiva (även om de inte behöver vara det). Men Dermaniens dominans över Felicien varade ju inte så länge så frågan är hur stort inflytande de han att få över andra områden än Efaro och Felicien?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

felicien försvann som slavmarknad, slavjakt i Efaro blev avsevärt svårare, dermanierna förde viss ny piratverksamhet i östra kopparhavet, samtidigt som nya marknader i öst som felicien dominerat nu blev något mer tillgängliga för andra nationer när dermanierna inte klarade av att förvalata feliciens arv. Vad tror ni om något sådant?
Ja, det låter bra. Det torde innebära att Kasyr kunde styra om sin slavhandel till Krun istället för Felicien, och eftersom slavarna kommer från Morëlvidyn och det blivit svårare att få tag i slavar i Efaro samt att Feliciens slavjägare är satta ur spel (som kan vara en konkurrent om säljmarknaden i Krun), så torde marknaden förbättras för Kasyrs slavhandel. De efariska pirataktiviteterna gjorde naturligtvis detta företagande riskabelt men också än mer lönande för den oförvägne.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Glöm inte slavnationerna i västerhavet som tex Trakorien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

...eller Jorpagna! :wink:

Låter förövrigt som en bra lösning Patrik.
Skriv svar