Kasyr

Samlingsplats för alla länder och platser
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Tack för pekpinnen mäster Mikael! :)

Tänkte inte på att det kunde stå någonstans här när den började byggas.

Om den nidländska muren började byggas året efter Kasyrs mur, så torde ju ett visst inflytande kunna göra sig gällande åt båda hållen.

Tror jag gör så att de krunska fortifikationsofficerarna påbörjat ett eget bygge på Kasyr, men tagit sådant intryck av den nidländska muren att de rivit sina planer och sedan gjort muren till Kasyr än mer imponerande än vad den var tänkt att vara från början. Låter det som en bra idé?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja varför inte! Bra idé. Lite som att en skyskrapas arkitekt ändrar sin för att en annan ser ut att bli högre. Den Stora Muren hade dock lite mer land och mannar att utnyttja i längden. :D

Glad i could help. 8)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Adragoor skrev:I de flesta nutida joriska språk har ändelser som -uz försvunnit och språkljuden har förenklats och slipats ner...
Kremastuz skulle t.ex. kunna ha utvecklats till Gremasso eller ngt liknande.
Vad sägs om följande förslag på nedslipningar och ändrade ändelser för ö-namnen?

Jag har försökt att följa den kasyrjori du skapade Adragoor, men du får väl tala om hur väl jag lyckats. :wink:

Kejserlig jori ------------Kasyrjori
Dikê------------------------Diga
Kremastuz-----------------Gremasso
Antimachia ----------------Andimagia
Kalymnuz------------------Galymno
Nisyrê----------------------Nisyr
Ystypaluz------------------Ustubal
Miluz-----------------------Milo
Zakine---------------------Sakin
Delê------------------------Dela
Kazyrion-------------------Kasyr

För övrigt kan jag tala om att min inaktivitet för närvarande beror på förberedelser inför det väntade barnet (förlossning juni), parat med en hel del arbete. Men jag har Kasyr i tankarna då och då. Mina anteckningar växer för varje gång och när jag får möjlighet ska de sammanställas (inklusive det som diskuterats här på forumet).
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Patrik Höij skrev:
Adragoor skrev:I de flesta nutida joriska språk har ändelser som -uz försvunnit och språkljuden har förenklats och slipats ner...
Kremastuz skulle t.ex. kunna ha utvecklats till Gremasso eller ngt liknande.
Vad sägs om följande förslag på nedslipningar och ändrade ändelser för ö-namnen?

Jag har försökt att följa den kasyrjori du skapade Adragoor, men du får väl tala om hur väl jag lyckats. :wink:

Kejserlig jori ------------Kasyrjori
Dikê------------------------Diga
Kremastuz-----------------Gremasso
Antimachia ----------------Andimagia
Kalymnuz------------------Galymno
Nisyrê----------------------Nisyr
Ystypaluz------------------Ustubal
Miluz-----------------------Milo
Zakine---------------------Sakin
Delê------------------------Dela
Kazyrion-------------------Kasyr

För övrigt kan jag tala om att min inaktivitet för närvarande beror på förberedelser inför det väntade barnet (förlossning juni), parat med en hel del arbete. Men jag har Kasyr i tankarna då och då. Mina anteckningar växer för varje gång och när jag får möjlighet ska de sammanställas (inklusive det som diskuterats här på forumet).
Det där ser rätt bra ut. Jori i allmänhet är nog inget som kommer att utvecklas särskilt mycket förutom när det gäller platsnamn ungefär som ovan... Det ska synas lite grann att det är olika språk det rör sig om men inte så mycket mer. Normalt används ju svenska som jori.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Några funderingar kring Kasyrs förhållande till Caddo och Erebos:

Varför har Caddo interessen i det slavhandlande Kasyr?

Kan det vara så att ett av LVs främsta helgon härstammade från öarna, ev har en stark anknytning hit, och darfor är ett mål för många pilgrimmer – S:t Palin som tidigare namnts?

Helst skulle dalkerna (förmodligen) vilja sätta ett stopp för slavhandeln som vanheligar LV men detta motsätter sig både kasyrerna och erebosierna. Ett militärt ingripande skulle endast resultera i krig med Erebos, och ett sådant skulle bli mycket omfattande och med ett mycket osakert resultat. Är Caddo darfor i valet mellan öppen kamp mot slavhandeln och fri lejd för sina pilgrimmar tvungen att välja det senaste, och istället hemligt verka genom missionärer och politisk motiverade handlare för att få ett slut på brotten mot Etins vilja?

Erebosierna på sin sida vill fortsätta slavhandeln men inte öppet stå fram som en stat som bedriver sådan verksamhet, inte bra för övrig handel och kan i värsta fall resultera i krig med länder som Caddo och även Zorakin. Därför verkar också de i det dolda (genom Ordo Nova?) när det gäller politiken kring Kasyr, både genom att garantera staden skydd och genom att handla med slavar?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Varför har Caddo interessen i det slavhandlande Kasyr?

Kan det vara så att ett av LVs främsta helgon härstammade från öarna, ev har en stark anknytning hit, och darfor är ett mål för många pilgrimmer – S:t Palin som tidigare namnts?

Helst skulle dalkerna (förmodligen) vilja sätta ett stopp för slavhandeln som vanheligar LV men detta motsätter sig både kasyrerna och erebosierna. Ett militärt ingripande skulle endast resultera i krig med Erebos, och ett sådant skulle bli mycket omfattande och med ett mycket osakert resultat. Är Caddo darfor i valet mellan öppen kamp mot slavhandeln och fri lejd för sina pilgrimmar tvungen att välja det senaste, och istället hemligt verka genom missionärer och politisk motiverade handlare för att få ett slut på brotten mot Etins vilja?
Hmm, intressant tanke. Min första tanke varför Kasyr kunde vara fritt och självständigt var ju att det fanns någon sorts terrorbalans mellan Caddo och Erebos. Din förklaring Birke tillför en hel del till varför det är på detta sätt.

Ytterligare en förklaring som framgår i Kopparhavets kapare är att dalkiska handelsmän inte är så nogräknade med vad de handlar med alla gånger, slavar går fint det också. Detta förklaras av att handelsmännen troligen är mer sekulära till sitt sinne än den vanlige dalkiern, eller annorlunda uttryckt, det finns andra saker än religion som spelar in i deras tankevärld. Även om religion spelar en stor roll i samhället som helhet, är den enskilde dalkern mer eller mindre religiös och anammar dess tankar mer eller mindre. Handelsmännen ser jag i regel som företrädare för den mindre religiösa delen av befolkningen, medan jordbrukarna är mer religiösa. Åtminstone ser jag det på det sättet.

Således kan det där med pilgrimmer vara en idé, men det finns även andra orsaker till att Kasyr är självständigt, som exempelvis starka handelsintressen. Tänk på att Kasyr har kontakt med länder som Krun, Hynsolge och Felicien och även med Trakorierna i Torilia. Även om Kasyrs handel är fokuserad på slavar, så kommer även varor av andra slag från dessa världens hörn att passera Kasyr. Kasyr driver ju även en lyxindustri där sjömän av alla slag (inklusive pirater) kan ta igen sig ett slag och spendera sina slantar. Pirater kan sälja sina kapade laster, vilket ger en del kapat gods att avyttra till ett lägre pris jämfört med om man skulle ha köpt det någon annanstans.

Det geografiska läget av öarna är vidare strategiskt mellan Erebos, Caddo och Morëlvidyn, vilket gör att ingen av de andra staterna vill tillåta någon annan att äga öarna, utan ser dem helst som självständiga.
Erebosierna på sin sida vill fortsätta slavhandeln men inte öppet stå fram som en stat som bedriver sådan verksamhet, inte bra för övrig handel och kan i värsta fall resultera i krig med länder som Caddo och även Zorakin. Därför verkar också de i det dolda (genom Ordo Nova?) när det gäller politiken kring Kasyr, både genom att garantera staden skydd och genom att handla med slavar?
Erebos har tidigare ägt öarna, har vi väl historiskt sett konstaterat i tråden tidigare? Det innebär att trots att man nu inte utövar något större politiskt inflytande eller styre över öarna, så ser man dem i bakhuvudet som en del av dess territorium sedan gammalt. Detta kan innebära att det finns en falang i Erebos som gärna vill införliva öarna igen med politiska medel (jämf. Anschluss av österrike till Tyskland före WWII), medan andra kanske har rakt motsatta åsikter, eftersom en sådan politik skulle kunna skapa obalans och i slutänden krig med Caddo och Zorakin.

Jag hör gärna mer tankar kring detta! Ett LV helgon är ju en trevlig addering till det mycket religiöst toleranta kasyr :)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Sitter och skriver lite när jag har tid och andan faller på. Arbetar just nu med det militära området. Här är ett första utkast till milisen som jag tror att staden Kasyr har.

Stadsmilisen
Stadsstyrelsen införde efter det khunitiska anfallet år 590 eO något man kallar för milisplikt. Mot khuniterna hade många av invånarna självmant gripit till vapen för att freda staden. Tanken på en organiserad stadsmilis uppkom därmed efter anfallet. Förslaget till en stadsmilis med en tvingande plikt var dock inte alls populärt bland en stor del av befolkningen, men klubbades ändå igenom av stadstyrelsen tack vare starkt stöd av handelshusen.

Lagen om allmän milisplikt innebär att alla hushåll som har minst en vapenför man i åldern 16-50 är ålagda att ställa en man till stadens försvar i stadsmilisen. Milismannen utrustas helt av hushållet och utrustningen blir därför vad hushållet har råd med. I de flesta fall består rustningen av tyg eller läder och beväpningen av pilbågar, spjut och svärd. Antalet milismän staden förfogar över varierar, men ligger vanligtvis omkring 600-700 man vid full mobilisering.

Milisen tränas vid ett par tillfällen varje år, men har knappast någon större militär förmåga trots det. Eftersom det står inskrivet i lagen om milisplikt att milisen endast får användas för stadens direkta försvar och inte får användas till andra uppgifter, är det endast vid ofredstider eller för träning som milisen inkallas. Milisen saknar i stort sett stridserfarenhet och dess låga moral gör att den endast är användbar för att försvara stadens murar. Den fyller dock en uppgift när den kan fördelas ut tillsammans med de erfarnare legosoldaterna för att därigenom öka antalet försvarare på delar av muren, alternativt helt ta över en lugnare del av försvaret för att legosoldaterna ska kunna koncentreras till punkter där hårdare strider råder. Milisen strider sällan i egna enheter och tränas heller inte som enskilda förband, till skillnad mot legosoldaterna. Milisens befäl utgörs av personer som under träningen befunnits lämpliga, och har ingen extra utbildning utöver de andra milismännens. Hela denna organisation av milisen har gett upphov till en stark individualism, som motverkar något effektivt gemensamt handlande, vilket också är en av orsakerna till att dess stridsvärde får anses lågt. Trots detta finns en sorts gemenskap grundad på deras "kollektiva olycka" att uttas som milismän, som ger sammahållning.

Milisen bokförs regelbundet och noggrant av "Det kasyriska försvarskontoret" och undflyr ett hushåll sin plikt kan det bli dryga böter. Kan man inte betala böterna får man arbeta av dem på stadsmuren genom tvångsarbete. Många av de rikare hushållen använder sig av sina drängar eller husslavar för denna bland stadens befolkning ytterst impopulära uppgift.

Ett resultat av milisplikten är "dubbleringen" och "den dubbla dubbleringen". En borgarfamilj med medelinkomst är rik nog att betala för att någon annan utför milistjänsten i deras ställe, vilket är fullt tillåtet. Detta kallas i folkmun för dubblering, det finns två milismän, men bara en av dem gör tjänst. Den egentliga milismannen är den som står i försvarskontorets rullor och måste vara borgaren själv, en son till denne eller någon annan i hushållet. Dublettmilismannen står inte i några rullor, men har ett skrivet kontrakt med hushållet, där det framgår att denne ska göra tjänst åt hushållet. Vidimerad kopia av kontraktet inlämnas av hushållet när ett sådant kontrakt slutits. Ofta löper kontrakten årsvis och betalningen för tjänsten sker oftast i reda pengar. Den dubbla dubbleringen sker när den som skrivit kontrakt om att tjänstgöra i sin tur köper tjänsten till ett lägre pris av ytterligare en annan person. Denna tredje milisman är då den som faktiskt utför tjänsten, medan mellanmannen bara håvar in en andel av pengarna från den ursprungliga uppdragsgivaren. Denna typ av handel med milistjänstgöringen har ofta trissat upp priserna på tjänsterna för det ursprungliga hushållet. Vid för höga priser slutar hushållen nyttja tjänsterna och priserna sjunker vid detta tillfälle ofta kraftigt över hela marknaden, för att under de efterföljande åren stadigt och lite i taget åter vandra uppåt igen. Handeln med milistjänster har stundtals lett till att driftiga män blivit rika och absurda situationer som där det ursprungliga hushållet vid sämre ekonomiska tider tvingats åta sig en dubbel dubbleringstjänst för att ha råd att betala sin egen ordinarie dubblering.

Några synpunkter eller råd/tips? 8)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Kondottiär Pedoros av Karnald
Pedoros är en trakorisk legosoldat från Paratorna och fiskestaden Karnald. Pedoros är en kraftig och brunbränd man med ett vindpinat skarpt utskuret ansikte. Han har långt utslaget mörkbrunt hår och ett grovt skägg ned till bröstet. Han har blå genomträngande ögon och en bister uppsyn. Han är dock humoristiskt lagd och klyver ofta sitt ansikte med ett brett leende. Han ser lätt roat på världen runt omkring sig, en enastående egenskap för en legosoldat, och är aldrig onödigt grym. Han kan snarare visa sig vara den barmhärtige samariten ibland och hans goda hjärta står i bjärt kontrast till hans yrke. Hans män avgudar honom och ingen av dem skulle ens komma på tanken att svika Pedoros. I gengäld för sina mäns lojalitet skyddar och bevakar Pedoros sina män som en mor vakar över sina barn. Tvärt mot vad man kan tro är Pedoros också en mycket beläst herre och besitter stora kunskaper i språk och geografi, efter studier vid läroanstalt i Tricilve. Pedoros tar sig bara an uppdrag han tror på, och sällar sig ofta till vad han uppfattar som ”den goda” sidan i en konflikt. Pedoros är lojal mot sin uppdragsgivare, men gör inga självmordsuppdrag och riskerar inte sina mäns liv i onödan. Proffessionellt sett är han en mycket kapabel soldat och taktiker. Trots att Pedoros till synes är godmodig och barmhärtig vidtar han de åtgärder han bedömer nödvändiga för att besegra en fiende, och nyttjar gärna tjuvknep och list om det kan gynna utgången av en strid. För honom finns det ingen metod som är för låg. Han har inte någon stark hederskodex gentemot fiender, vilket tillåter honom och hans män att slåss på ett sätt som ädlare män skulle uppfatta som ”ojuste”, vilket mången ädel riddare fått erfara. Hans förband består av både infanteri och bågskyttar och kan beroende på uppdrag utrustas lätt eller tungt. Manskapet är främst lokalt rekryterat från kopparhavsområdet med många olika nationaliteter. Språket i förbandet är jori. Pedoros har stora krav på underättelsetjänst innan han agerar med sin styrka och har egenhändigt tränade lättrörliga spanare för att försäkra sig om denna information.

Pedoros anställdes ursprungligen av stadsstyrelsen för vakttjänst för en kortare period om ett par månader, men då både han, hans män, stadens befolkning och stadsstyrelsen trivdes med arrangemanget och med sina uppgifter, så förlängdes kontraktet. Pedoros har nu ett treårigt kontrakt och trivs som militär kommendant över staden och militär rådgivare till stadsstyrelsen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

tummen upp! för alltihop :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Dubbelt upp :D :D
för den dubbla dubbleringen. roligt och trovärdigt.

kommentar - pedoros manar talar Jori. Ok, men jori är ju inte ett språk utan en språkfamilj :?

Adragoor?
kan du reda ut det här?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:Dubbelt upp :D :D
för den dubbla dubbleringen. roligt och trovärdigt.

kommentar - pedoros manar talar Jori. Ok, men jori är ju inte ett språk utan en språkfamilj :?

Adragoor?
kan du reda ut det här?
Jag kan tänka mig att man i vissa sammanhang refererar till sitt språk som jori oavsett vilket av de joriska språken man talar i.o.m. att man fortfarande förstår varandra halvt om halvt. När man mer vill betona var man kommer ifrån pratar man kanske om hynsolgiska, kardiska o.s.v.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Regil skrev:
Dubbelt upp
för den dubbla dubbleringen. roligt och trovärdigt.

kommentar - pedoros manar talar Jori. Ok, men jori är ju inte ett språk utan en språkfamilj

Adragoor?
kan du reda ut det här?

Adragoor:
Jag kan tänka mig att man i vissa sammanhang refererar till sitt språk som jori oavsett vilket av de joriska språken man talar i.o.m. att man fortfarande förstår varandra halvt om halvt. När man mer vill betona var man kommer ifrån pratar man kanske om hynsolgiska, kardiska o.s.v.

Ups :oops:
Jag tänkte mig inte riktigt för när jag skrev det. Bra påpekande Regil!

Jag tänker mig att Pedoros har samlat legosoldater från flera olika delar av kopparhavet, men att det måste finnas ett gemensamt språk för framför allt ordergivning i förbandet. Ungefär som i franska främlingslegionen där orderspråket är franska, men mannarna har många olika nationaliteter.

Det troliga är att mannarna kommer från västjoriska och östjoriska dialektgrupperna, så det blir en faslig massa olka egentliga språk i förbandet, men som orderspråk har jag fastnat för kardiska. Eftersom Pedoros är språkbegåvad och har läst olika språk på läroanstalt i Tricilve och eftersom det finns en nordkardisk dialekt som mer påminner om trakoriska och man i delar av trakorien talar västjorisk dialekt, så faller det sig naturligt för Pedoros. Förhoppningsvis gör detta också att fler av mannarna från kopparhavet har lättare att förstå och lära sig eventuella nya ord.

Vad tror ni om detta?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Den uppmärksamme kan notera att Kasyr numera fått en innehållsförteckning på wikin.

Arbete med att lägga in det som vi hittills är överens om kommer att kunna ske ganska omgående.

Som jag uppfattar det är min text angående stadsmilisen och den militäre kommendanten Pedoros översynat och därmed redo för wikifiering?

Vad som däremot tarvar mer arbete är en sammanställning av utrikespolitik och relationerna med andra länder, där vi har diskuterat en hel del, men inte riktigt fått ihop det. Det blir nästa stora arbetsområde. jag lägger ut förslaget på detta när det sammanställts för ytterligare synpunkter.

Sedan finns det naturligtvis mycket , mycket mer att ta tag i :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Beskrev tidigare några erebosiska festdagar i följande tråd: viewtopic.php?p=20666#20666

Vad tycks om ett bidrag till Kasyr?

Kasyrsk kurragömma 5 Iskamsi (11 före mellan Iskamsi)

Ögruppen Kasyr ingår trots sin självständighet i den erebosiska kultursfären och sedvanan att minnas historiska händelser genom olika festdagar finns även här. På 490-talet eO var kasyreten Toboran Dolkdöd en mycket folkkär kapare som vid ett tillfälle framgångsrikt höll sig undan piratbekämparna i Första eskadern under en aktion som pågick bland Kasyrs öar i nästan en hel månad. För att hedra sin hjälte anordnas det därför varje år kurragömmalekar i Kasyr, både i staden och på öarna, stora och små varianter där någon gömmer sig och den som hittar vinner ett pris. Staden Kasyrs styrelse anordnar också en stor kurragömma där en medlem ur rådet (i god kasyretisk dubbleringsanda oftast en enkel skrivärlärling) någonstans inom murarna gömmer sig och som hittaren mottar en stor mängd silver för vid uppvisande av i någotsånär oskadat skick. Festdagen har spridit sig och i flera hamnstäder kring Kopparhavet leker man ”kasyrsk kurragömma” i olika former. Historierna berättar inte vart Toboran själv gömde sig men det var på ön Ustubal, uppe i den tall där han som barn ofta gömt sig efter att ha provsmakat på sin farmors kryddade getmjölkspaier innan de ordentligt svalnat. Tallen står fortfarande kvar och från toppen har man en formidabel utsikt åt alla väderstreck.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

fantastiskt :D
Skriv svar