Kasyr

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Patrik Höij skrev:Har påbörjat att fylla i land-mallen och inkorporera det som är officiellt och lagt till en del eget. Jag presenterar det när det börjar likna något mer än stolpar :wink:

Nedan kommer dock förslag på inledande uppgifter:

Invånarantal: ca 5100
Befolkning: 94% människor, 6% ankor
Huvudstad: Kasyr (4700)
Styrelseform: Plutokrati
Exportvaror: Slavar, fisk, hantverk
Importvaror: Slavar, timmer, spannmål, lyxartiklar
Armé: Ett stort antal legosoldater samt en liten flotta
Religion: ?
Övrigt: Kasyr styrs av ett råd bestående av 4 köpmannafamiljer från handelshus som är pemanent etablerade med sina huvudkontor i staden
Invånarantalet är ju väldigt litet. Vi har reviderat befolkningssiffrorna i ereb, ett land som Kardien ligger numera på ca 4 miljoner inv. Jag vet inte hur stort kasyr är, men kanske 50 000 är en rimligare siffra.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Invånarantalet är ju väldigt litet. Vi har reviderat befolkningssiffrorna i ereb, ett land som Kardien ligger numera på ca 4 miljoner inv. Jag vet inte hur stort kasyr är, men kanske 50 000 är en rimligare siffra.
Nja, med tanke på att Hakkai i wikin har ett invånarantal på 11.000, och att Kasyr enligt min uppfatning är lite mindre tätbefolkat, så tror jag nog att mina siffror är ganska anpassade, men det går naturligtvis att göra staden lite större.

Jag tänker mig att de flesta bor i själva staden och att det är mycket glest befolkat på övriga öar eftersom de saknar vattenkällor. Då marken inte är särskilt bördig ger den inte så mycket avkastning för jordbruk, så fiske torde vara den vanligaste syselsättningen om man inte bor i staden. Detta sammantaget begränsar befolkningen på övriga öar utom huvudön.

Skulle en ökning av invånarantalet i staden till ca 8000 vara tillfyllest?

En stadsstat med 50.000 invånare skulle vara en alltför stor makt på den position den innehar anser jag. En sådan stor makt kan ju de andra stormakterna runtomkring inte påverka och influera lika lätt heller. En så stark stat skulle nog ha en egen röst och kunna ställa upp ansenliga militära styrkor, vilket jag är tveksam till. Min tanke med terrorbalansen mellan Caddo och Erebos och kanske som ytterligare part Morëlvidyn, var ju att de tillsammans skulle "garantera" öns säkerhet och självständighet från någon av de andra parterna, och det funkar bara om man anser Kasyr vara "svagt", framför allt militärt.

Som jag ser det så gör man Kasyr antingen så starkt att det kan motstå yttre press, eller så gör man det svagt och använder min idé om terrorbalans mellan de omgivande stormakterna. Personligen gillar jag min egen idé förstås. 8)

Jag tar gärna emot fler synpunkter gällande detta, om det finns avvikande åsikter, men argumentera gärna lite för hur det passar in i det stora hela i så fall. Detta är en mycket viktig fråga som ju sätter ramarna för ganska mycket som jag känner det. Som alltid är jag öppen för att ändra mig dock (fast det går inte utan lite strid :twisted: ).
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Mikael skrev:Ja jag tycker att inflytandet från Morëlvidyn skall vara stort, iaf historiskt sett, men också för Morëlvidyns export av slavar och många slavhandlare. Nog borde öarna någon gång fallit för mo¨rlvisk pirathövding eller två. Let's talk... 8)
Vad sägs om det här? :)

161-162 eO
Pirathövdingen Nikobar den lede anländer till öarna med en piratflotta om tio fartyg och slår sig ned i staden som envåldshärskare. Under hans skräckvälde minskas befolkningen med nära hälften av det tidigare invånarantalet både genom flykt som genom grymma våldsdåd. En vändpunkt kommer när två av Nikobars kaptener vill ha samma kvinna, varvid strid mellan de respektive skeppens besättningar tar vid. Stridigheterna sprider sig snabbt genom staden och piraterna delas upp i två läger som stöder varsin kapten. Nikobar själv är vid tillfället för berusad för att ingripa och ta kontrollen över sina uppretade män och ligger sovande i en lada i utkanten av staden under hela striden. Piraterna hugger in på varandra med liv och lust och lämnar ingen nåd. Efter bara några timmar står en mycket decimerad skara pirater stödjande den första kaptenen kvar som segrare. Det paradoxala är att båda kaptenerna stupat i stridgheterna och kvinnan de bråkade om har flytt. När Nikobar slutligen vaknar med en fruktansvärd bakfylla har hans pirater hissat seglen och farit hemåt i de två skepp de fortfarande har besättning nog att segla. Nikobar slås ihjäl av en ilsken mobb av stadsbor och de kvarvarande piratskeppen tas om hand av invånarna för att senare säljas.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Patrik Höij skrev: Skulle en ökning av invånarantalet i staden till ca 8000 vara tillfyllest?
Jag tycker att det verkar vara rätt rimligt... Några karga öar kan nog inte försörja särskilt mycket folk...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag vet inte hur Kasyr ser ut, tänkte mig inte att det var staden som skulle växa utan befolkningen på ev öar runt om. Är majoriteten av stadens befolkning då fiskare/bönder? Eller är man i stort sett beroende av spannmålsimport?

Det var inte heller mit mål att göra staden mäktig, jag tänkte mig att 50 000 var en ganska pluttig siffra (om det inte är själva staden som åsyftas), lagom för att kunna försörja staden invånare. :oops:

Sedan gillar jag texten om piraterna och har basolut inget annat än glada tillrop att komma med här. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter toppen med piratkung en tid. Men jag är nu tveksam över Khuniternas framfart så tidigt som du angett...fanns de då? Har för mig att de är en förhållandevis sen rörelse enl Kopparhavets Kapare? Så har också jag tänkt mig det i Morëlvidyn, men har du ngr speciela tankar?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Jag vet inte hur Kasyr ser ut, tänkte mig inte att det var staden som skulle växa utan befolkningen på ev öar runt om. Är majoriteten av stadens befolkning då fiskare/bönder? Eller är man i stort sett beroende av spannmålsimport?
Jag har gått på vad det står i den officiella texten (M&M) när det gäller öarnas bördighet och att de flesta försörjer sig på fiske. Öarna är ganska karga och framför allt steniga, vilket gör att jorden som finns ligger som en tunn yta på en stengrund, vilket gör att jordbruk inte ger så hög avkastning. Öarna är bevuxna med träd som sprider sina rotsystem över klipporna och gräver ned rötterna så gott det år i det tunna jordlagret. Träden är ofta vindpinade och böjda. Det finns även en del snårig undervegetation som inte är så hög och jorden är gräsbesvuxen (tänk karg svensk skärgård). Däremot är omgivningarna kring öarna mycket fiskrika, med mång aolika arter.

Staden är beroende av import av spannmål eftersom det lilla jordbruk man har inte räcker till, däremot kan man i värsta fall föda hela befolkningen med hjälp av fisket. Staten har en omfattande fiskeflotta. I M&M framgår att huvudfödan i staden ofta är olika typer av fiskrätter.

I princip alla som bor utanför staden är fiskare som tjänar sitt uppehälle på att sälja sin fisk till staden. I staden finns en uppsjö av fiskebåtar också, men här finns även underlag för andra typer av arbete, exempelvis inom rekreationsbranschen och slavhandeln/handelshus. Jag kommer utveckla detta senare.
Låter toppen med piratkung en tid. Men jag är nu tveksam över Khuniternas framfart så tidigt som du angett...fanns de då? Har för mig att de är en förhållandevis sen rörelse enl Kopparhavets Kapare? Så har också jag tänkt mig det i Morëlvidyn, men har du ngr speciela tankar?
Nja, jag har faktiskt inte hittat något årtal för khuniternas historia i Kopparhavets kapare. Däremot tycker jag att följande passager antyder att de har funnits med länge:

om guden: "Legenderna säger att denne föddes i havens djup..."
och "få skrifter finns bevarade från de första profeternas tid..."

Profeterna = Khuniter?

om khuniterna: "Sedan lång tid tillbaka ligger Karakh-Khun i fejd med ankorna från Dunderin och Ankorath."

Som sagt, här är jag inte alls säker på något. När vill du placera in dem i historien Mikael?

Vad anbelangar Morëlvidyn så är ju statsbildningarna dels små och dels föränderliga beroende på vilken hövding/piratkung som just nu är starkast. Däremot skulle jag säga att Ankorath och Dunderin är ganska gamla och stabila statsbildningar.

I Kopparhavets kapare i historiken anges att under 1400 fO kom sjöfarten igång och sjötransporter blev omfångsrika.

och

"Det var under dessa första trevande århundraden 1500-1000 fO som Kopparhavets struktur formades. Somliga stater växte och föll, exempelvis det väldiga kejsardömet Jorpagna, medan andra formade stabila samhällssystem."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Karakh-khun föreställer jag mig som en stad på ca 200 år, religionen kanske 1000 år, men khuniternas övertagande av staden endast ca 40 år. Ett nytt blodtörstigt hot i västra Kopparhavet.

Ankorath och Dunderin är klart äldre 400-600 år gamla. sedan finns ju fler städer att välja från på Morëlvidynkartan sid 1 i den tråden.

Osahiln och Cadez är mycket äldre, 1000-1200 fO. Här anser jag den senaste kungen, "Haig-hamu" och hans kortlivade rike har sin vagga och HQ.

Visst skulle Ankorath eller Dunderin kunna vara äldre, men jag ser hellre att städer kommit och gått i historien, byggts upp, dominerat, plundrats och fallit i ruin, följt av arvtagande pirathamnar osv.

Om du vill ha med ny stad, nutida eller historisk så föreslå det på Morëlvidyn-tråden!
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Okie, jag köper ditt resonemang. Fast jag tycker dock att texten i KK som säger att ankorna legat i fejd med Khuniterna "sedan lång tid tillbaka" antyder att det är längre tid än 40 år. Historiskt sett är 40 år inte så långt tillbaka. Men som sagt, jag köper det.

Bra att det blev ett klargörande :D
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Här kommer förslag på den fullständiga historiken och de omarbetade siffrorna med invånarantalet.

Kommentarer? :)


Kasyr

Staden Kasyr ligger på en ö med samma namn sydost om Targero. Den är en självständig, rik stadsstat som är mest känd för den slavmarknad som ständigt är igång här.

Invånarantal: ca 8500
Befolkning: 94% människor, 6% ankor
Huvudstad: Kasyr (8100)
Styrelseform: Plutokrati
Exportvaror: Slavar, fisk, hantverk
Importvaror: Slavar, timmer, spannmål, lyxartiklar
Armé: Ett stort antal legosoldater samt en liten flotta
Religion:
Övrigt: Kasyr styrs av ett råd bestående av 4 köpmannafamiljer från handelshus som är pemanent etablerade med sina huvudkontor i staden


Historia

675 fO-597 fO
Kejsar Ergyr av Jorpagna grundar en stad på ön Kasyr och döper staden till samma namn. Staden var en plats där fartyg kunde mellanlanda och fylla på färskvatten och livsmedel. Staden levde ett anspråkslöst liv under denna era och det finns inte mycket skrivet om den.

598 fO-111 eO
Vad som hände i samband med konfluxen och mörkertiden är okänt; det finns inga skrifter bevarade från denna tid. Öarna var under lång tid helt isolerade från omvärlden.

112 eO
Kasyr lever en tynande tillvaro som en obetydlig och fattig stad som livnär sig huvudsakligen på fiske. Ett skepp med munkar ur Orden till Odos Minne anländer till öarna för att predika Odos ord till "de hedna". Munkarna påbörjar bygget av ett kloster på Kasyrs västra udde, samtidigt som de börjar omvända öborna. Kasyrs äldste tillåter missionen och bygget. Lysande vägen vinner snabbt nya trosfränder på Kasyr.

115 eO
Munkarnas kloster står nästan färdigt då Morëlvidynska pirater anfaller öarna. Munkarna drabbas mycket hårt och dräps till siste man och i efterdyningarna av den förfärliga attacken, som även drabbade staden hårt, finns varken vilja, kunskap eller någon anledning att slutföra klosterbygget. De ofärdiga klosterbyggnaderna lämnas att förfalla. Efter den avbrutna missionen och i avsaknad av teologiskt skolade präster från den lysande vägen återgår alltfler till de gamla trossatserna och endast en liten minoritet av invånarna bekänner sig fortfarande till Etin, bara några år efter händelsen.

115-160 eO
Kasyr är fortfarande en fattig stad. Dess invånare ser dock vilka förtjänster som finns att göra på handel, och gör ansatser att inleda handel, men lyckas aldrig ta sig in på marknaderna. Ständigt finner de sig blockerade av Caddos och Erebos köpmän, vilkas resurser är större och vars politiska inflytande är mer omfattande.

161-162 eO
Pirathövdingen Nikobar den illvillige anländer till öarna med en piratflotta om tio fartyg och slår sig ned i staden som envåldshärskare. Under hans skräckvälde minskas befolkningen med nära hälften av det tidigare invånarantalet både genom flykt som genom grymma våldsdåd. En vändpunkt kommer när två av Nikobars kaptener vill ha samma kvinna, varvid strid mellan de respektive skeppens besättningar tar vid. Stridigheterna sprider sig snabbt genom staden och piraterna delas upp i två läger som stöder varsin kapten. Nikobar själv är vid tillfället för berusad för att ingripa och ta kontrollen och ligger sovande i en lada i utkanten av staden under hela striden. Piraterna hugger in på varandra med liv och lust och lämnar ingen nåd. Efter bara några timmar står en mycket decimerad skara pirater stödjande den första kaptenen kvar som segrare. Det paradoxala är att båda kaptenerna stupat i stridgheterna och kvinnan de bråkade om har flytt. När Nikobar slutligen vaknar med en fruktansvärd bakfylla har hans pirater hissat seglen och farit hemåt i de två skepp de fortfarande har besättning att segla. Nikobar slås ihjäl av en ilsken mobb av stadsbor och de kvarvarande piratskeppen tas om hand för att senare säljas. Sedan dess har uttrycket "Nikobarisk oreda" levt kvar som ett uttryck som används av stadens befolkning när man vill beskriva något som inte står rätt till.

200 ca
Staden Montagor blir en allt mer namnkunnig hamn och handelsstad och allt fler handelshus slår sig ned med egna filialer i stadens köpmannakvarter.

204 eO
En malström uppstår mellan Samkarna och Soluna och stänger Vägen bort. En felicisk flotta fastnar i Ormsjön och grundar Krilloan.

250-275 eO
Kasyr växer sig sakta men säkert större efter en lång återhämtningsperiod efter den Nikobariska oredan. Handelns utveckling går dock trögt och man får ofta finna sig i att handla på Caddos och Erebos köpmäns villkor. Fisket går dock bättre då vattnen omkring ön är välanvända som lekvatten för många olika arter av fiskar. Kasyrisk fiskrom från skraltunga börjar uppfattas som en specialitet och som därför säljer bra på marknaden.

276 eO
Stadens äldste beslutar att satsa på att göra Kasyr till en omlastningshamn. Här ska nu köpare och säljare från när och fjärran kunna mötas och med ett minimum av byråkrati göra upp affärer med alla slags varor. Inte heller detta slår dock särskilt väl ut, utom för en vara – slavar. Goda handelsrelationer odlas snart med ankorna i Ankorath och Dunderin och med Felicien, Hynsolge och Krun. Hela staden får ett stort uppsving genom slavhandeln. Flera köpmän känner dock vissa moraliska tvivel inför handeln. Två fraktioner bildas mellan köpmännen, de som stöder slavhandeln ledda av den hänsynslöse och målmedvetne köpmannen Kalre Melov, och de som inte gör det ledda av den rike och välkände handelsmannen Verman Tryst. Den förstnämnda fraktionen menar att man måste ta chansen att utveckla Kasyr till vilket pris som helst, medan motståndarna menar att slavhandel är fel och att det måste finnas andra vägar att utveckla staden. Konflikten mellan de båda fraktionerna pyr under ytan under många år framöver.

287 eO
Staden Kasyr används efter överenskommelse med kardierna som en framskjuten bas under det tredje soltåget mot Morëlvidyn. Kardien lockar med omfattande handelsavtal som kommer att ge vinster som övergår slavhandeln, och bland vissa köpmän finns fortfarande en önskan att bli "rumsren" bland de större rikena i norr, som genom slavhandelns existens tar avstånd från Kasyr. Drivande i frågan om överenskommelsen är handelsmannen Verman Tryst. Då Soltåget misslyckas drar sig kardierna tillbaka och Kasyr lämnas utan några större vinster. Kardierna bryter löftena om handelsavtal och förhållandet till ankstäderna som är Kasyrs leverantör av slavar lider stor skada. Detta ger upphov till ont blod bland köpmännen i Kasyr och stor besvikelse. Köpmännen ser sig tvingade att sätta igång en massiv diplomatisk kampanj för att övertyga ankorna om deras vänskap och trygga stadens handel. Relationerna är under flera år skakiga och man går en svår balansgång. Handeln får under de efterkommande två åren ett svårt avbräck.

288 eO
Det som börjat som enkla politiska meningskiljaktigheter utmynnar i öppet gräl mellan de två köpmannafraktionerna. Stadens äldste visar sig vara kraftlöst att lösa tvisten. Tre veckor efter ett synnerligen hätskt gräl mellan de båda fraktionsledarna Melov och Tryst, där Melov anklagat Tryst för att vara skyldig till den nuvarande svåra situationen, angrips och mördas Tryst på öppen gata av en grupp svarta piratankor. Rykten gör gällande att ankorna lejts för att utföra mordet av Melovs fraktion. Ett annat rykte gör gällande att det var de Morëlvidynska slavhandlarna som låg bakom. Ingen vet dock säkert. Ankorna som utfört dådet undkommer, troligen med hjälp från insidan av staden, utan att straffas. Mordet sätter punkt för det öppna motståndet mellan fraktionerna, vilket i praktiken innebär att Melovs fraktion blir den dominerande. Stadens äldste framstår efter hela affären som mycket svagt och dess oförmåga att agera blir uppenbar för hela befolkningen. Röster höjs nu för att ett nytt starkare ledarskap behövs, något som köpmännen understödjer. Melov använder sitt inflytande för att bli invald som ordförande i stadens äldste och omreorganiserar hela styret av staden från "insidan". Förändringarna går lättare genom att metoder som utpressning, hot och mutor används. Från årsskiftet 289 eO styrs staden av en "styrelse", kallad Stadsstyrelsen, bestående av fyra representanter från fyra rika köpmannafamiljer i staden. En funktion för kraftigt begränsade "fria val" införs, där rikedom avgör om du har rösträtt eller inte. I princip begränsas rösträtten till ett tiotal personer i staden. Vem som helst av dessa är valbar till en post i stadsstyrelsen. Karle Melov blir stadsstyrelsens förste Stadsmästare.

289 eO
De diplomatiska ansträngningarna riktade mot Dunderin och Ankorath bär slutligen frukt och nya handelsavtal sluts. Den politiska förändringen av stadens ledning har ett avgörande inflytande i slutförhandlingarna. Köpmännen i Kasyr fastslår att slavhandel är den huvudaktivitet som staden ska ägna sig åt, eftersom man lyckats bäst där. Nya lagar stiftas som underlättar handeln.

292 eO
Kardien och Caddo utkämpar ett krig, vari Kardien invaderar Caddo och en stor del av den caddiska flottan förstörs.

310 eO
Felicien besegras av Dermanien och blir en lydstat. Caddo och Erebos griper tillfället att överta positionen som Kopparhavets dominanter. Kasyrs slavhandel med Felicien avstannar helt, men en snabb omriktning och utökning av handeln med Krun löser problemet.

343 eO
Felicien frigör sig från Dermanien i ett befrielsekrig, och bygger snabbt upp en ny stark krigsflotta.
Den nyvunna militära maktpositionen innebär ett ökat självförtroende vilket resulterar i en mer arrogant utrikespolitik. Kasyrs handel med Felicien återupptas.

353 eO
När man i Zorakin rustar för ytterligare ett soltåg till Morëlvidyn skickar man en förfrågan om samarbete med Kasyr på samma sätt som i det tidigare soltåget, men Kasyr avböjer denna gång med hänvisning till de brutna löften som gavs vid det förra tillfället. Banden till de Morëlvidynska ankstäderna stärks genom denna politik. Det fjärde soltåget passerar obemärkt i Kasyr.

392-394 eO
Zorakins flotta, som stödjer Berendien i kriget med Felicien, krossas av de feliciska galärerna i sjöslaget vid Selim utanför Targero. Zorakin tvingas avträda Hakkai och Montagor till Felicien.

466
Zorakin förklarar Morëlvidyn krig som resultat av upprepade härjningar längs dess kust och lyckas landstiga med en stor här understödd av ett trettiotal tunga krigsfartyg. Under den morëlvidynske pirathövdingen och magikern Lodekhiz befäl slås dock zorakierna tillbaka och flera av de stora fartygen förgörs av brinnande hagelstormar och eldklot från himlen.

500-talet
Det politiska läget i Kopparhavet skärps då allt fler piratdåd sanktionerade med kaparbrev från felicierna utförs.

501 eO
Stadsstyrelsen beslutar att förstärka försvaret av staden, som resultat av flera mindre kusthärjningar av Morëlvidynska pirater. Fortifikationsofficerare lejs från Krun för att rita på och börja förstärka den relativt låga stenmur staden tidigare haft som skydd. Slavar används flitigt som arbetskraft för uppförandet av den nya konstruktionen. I ritningarna ingår även ett utökat fösvar av hamnen.

507 eO
De nya höga och imponerande befästningsverken står färdiga. Murarna har inte bara blivit mycket högre och tjockare, de har också försetts med runda torn och de två portarna med porthus. Hamnens försvar har också utökats med pålverk som tvingar in fartyg i en kontrollerad segelränna kombinerat med lås i form av kedjor över inloppen och två nya slungbatterier som täcker infarterna. För att bemanna de nya befästningarna beslutar stadsstyrelsen att utöka budgeten för statsvakten och professionalisera stadsstatens väpnade styrkor. Lösningen man föredrar framför att skapa en egen armé med inhemsk befolkning, är att leja legosoldater.

517 eO
Ett nytt lagförslag antas av stadsstyrelsen. Ett antal brott förses nu med ny straffskala, där straffarbete, i underhållssyfte, på murar och torn under olika tidsrymder blir vanligare.

576 eO
Montagor förklarar sig självständigt från all överhöghet.

588-589 eO
Kapten Fontani gör myteri mot sina erebosiska arbetsgivare och grundar piratflottan ”de Fria bröderna”. Fontani visar sig genast vara en grym ärkeskurk och ett högt pris sätts på hans huvud. De skepp som sänts efter honom har alla misslyckats och besegrats. Den rödskäggige Fontani har redan legender spridda om sig.

590 eO
Khuniter ledda av kalimatiter anfaller öarna under den skräckinjagande period under året som kallas Bamethoths tid. Khuniterna bränner och plundrar öarna, men lyckas inte komma in i staden tack vare de bastanta och tjocka murarna och beslutsamma försvarare. Man efterlämnar sig ohyggliga scener på stränderna till de omgivande öarna med lemlästade och torterade människospillror. En mycket stor del av befolkningen på de omgivande öarna drabbas, varför fisket också får ett hårt slag. Stadsstyrelsen beslutar att bistå med hjälp för att återuppbygga hus, sjöbodar och övriga nödvändigheter på öarna, och att "placera ut" en del av invånarna i staden i de nybyggda fiskelägren. En del av dessa befolkningsförflyttningar sker mer eller mindre med tvång. Samtidigt ser man det som en chans att kasta ut en del oönskat ”patrask” ur staden.

592 eO
Den ambitiösa kalimitern Alekh Kinhit gör sig ett namn genom sina brutala och barbariska massakrer längs Caddos sydkust.

603 eO
Som resultat av att erebosiska handelsfartyg kapats och diplomatiska påtryckningar inte hjälpt, börjar Erebos skicka sina fartyg på väg till Berendien med väpnade eskortfartyg. Detta ger Felicien en anledning att rusta sin flotta ytterligare. Erebos får visst medhåll från Caddo, Zorakin och Kardien på moraliska grunder, men stödet är symboliskt.

607 eO
Ett skepp med förvisade från Zorakin tillhörande gruppen ”De enkla” anländer till staden och slår sig ned. De accepteras av de styrande, som visar stor tolerans med alla religioner. Gruppen varken strävar efter eller vill skapa en ny kyrka, varför man huvudsakligen nöjer sig med att föra religiösa samtal inbördes och med andra på stortorget i staden.

608 eO
Dodlock Grimbads havsorcher attackerar, föröder och massakrerar tre mindre ankbosättningar väster om Ankorath. Doften av grillad anka ligger kvar länge över nejden. Grimbad är sedan länge berömd för sina segrar mot svarta ankornas långskepp. Sextetten har satt ett pris på 3500 silvermynt till den som kan leverera Grimbads huvud, och lika mycket för att krossa hans kyrakh.

610 eO
NU!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det ser ut som ett bra utgångspunkt Patrik! :)

Några tankar, åsikter och förslag:

Kasyr kallades Kazyrion när staden var del av Kejsardömet Jorpagna?

Om Kasyr skal tillhöra den "västliga kopparhavskulturen" och vara indragen i politik rörande Aidne, Caddo och Morelvidyn kan en placering av staden göras utanför Beyural eller sydvästra Targero och inte alltför långt österut?

För att anknyta Kasyr till omvärlden och annat EA-känt material kan "Slaget vid Selim" mellan zorakier och felicier förläggas precis utanför staden eller eventuellt utanför en ö med detta namn tillhörande ögruppen (kan annars bara synas som ett namn på en karta; Selimska djupet eller liknande)?

För att förklara varför de aidniska solfararna under det tredje soltåget använde Kasyr som stödjepunkt trots sitt läge långt österut kan de ha varit sådana som sent var på hemväg från Efaro och det andra soltåget som gått i stå några år tidigare (kan enkelt skriva in detta i Soltågshistorien)?

Att feliciernas frånfallo från slavhandeln under den "Dermanska ockupationen" har betydelse för Kasyrs utvecklig känns mycket troligt och kan eventuellt utvecklas till början på stadens riktiga framväxt?

Kasyr ligger nära det mäktiga Erebos och en förklaring till varför inte staden införlivats i riket känns mycket relevant. Kan det vara så att den "frihandelsorganisation" som beskrivs i Sinkadusartikkeln om Nohstril (Ordo Nova tror jag den heter) garanterat stadens självstandighet eftersom de själv är beroende av dets existens?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Det jag gjort hittills är att beskriva Kasyrs historia och ta fram några allmänna siffror, det är allt. Jag är inte klar...

Det jag gjort angående historiken är mer än en utgångspunkt faktiskt...
Kasyr är inte mer än så här. En liten pluttig ö med en lika pluttig stadsstat på. jag varken kan eller vill göra den till mer än så. Hade den haft större influenser på historien, så hade det nämnts i det officiella materialet och detta projekt utgår ju faktiskt från det officiella materialet, right? Det som inte är direkt dåligt behöver inte ändras, eller? Det skulle kännas knasigt att göra Kasyr större och mer centralt än vad det är.

Jag har lagt ned en del arbete på att inkorporera Kasyr i historien och förklara hur den kom att bli som den är idag på basis av det lilla ynkliga material som finns i officiella källor angående staden (M&M), UTAN att det ska påverka någon annan tråds historia. Alternativt har jag anpassat min historia till att passa någon annan tråds historia (ex. Morëlvidyn).
I vad mån jag kunnat har jag försökt att "krydda" historien med några väl valda inhemska företeelser, som inte har avgörande effekt på eller påverkar yttre förhållanden. Det är mitt sätt att vara den officiella historiken trogen. Eftersom jag är ny i arbetsgruppen, vore det dock intressant att veta hur ni andra ser på detta.

Skapar ni något helt nytt, eller bygger ni bara på det som är officiellt? Skapar man för mycket nytt och ändrar om så kan vi knappast kalla den här världen för Ereb Altor längre...

Nu till Birkes kommentarer:
Kasyr kallades Kazyrion när staden var del av Kejsardömet Jorpagna?
Är detta officiellt material, eller ett förslag? Låter bra i mina öron, tummen upp här. :)
Om Kasyr skal tillhöra den "västliga kopparhavskulturen" och vara indragen i politik rörande Aidne, Caddo och Morelvidyn kan en placering av staden göras utanför Beyural eller sydvästra Targero och inte alltför långt österut?
Jag noterar att det både i M&M och i min beskrivning står att staden ligger sydost om Targero, vilket är fel. Öarna ligger söder om Beyural eller sydväst om Targero. Kasyr (både öar och stad) är redan placerat på kartan, både i EA-boxen och på en av spelknepes tidigare kartor. Jag ser ingen anledning att ändra det läget. Spelknepe har lagt staden på ön längst åt väster i ögruppen, vilket väl på ett ungefär stämmer med EA-boxen. Jag håller alltså helt med! :)
För att anknyta Kasyr till omvärlden och annat EA-känt material kan "Slaget vid Selim" mellan zorakier och felicier förläggas precis utanför staden eller eventuellt utanför en ö med detta namn tillhörande ögruppen (kan annars bara synas som ett namn på en karta; Selimska djupet eller liknande)?
Slaget vid Selim stod inte i närheten av Kasyr enligt officiella källor, det stod utanför det sydöstra hörnet av Targero, vilket är ganska långt från Kasyr (vilket vi konstaterat ovan). Jag gick i samma tankar som du, men beslöt att inte göra något på den fronten. Det blir för stort intrång i den officiella historien. Du måste dels flytta hela sjöslaget och dels komma på en anledning till att flottorna befann sig på en position som knappast är särskilt logisk i förhållande till deras operationsområden.
För att förklara varför de aidniska solfararna under det tredje soltåget använde Kasyr som stödjepunkt trots sitt läge långt österut kan de ha varit sådana som sent var på hemväg från Efaro och det andra soltåget som gått i stå några år tidigare (kan enkelt skriva in detta i Soltågshistorien)?
Det tredje soltåget gick till Morëlvidyn och det var bara kardierna som använde Kasyr som bas, eftersom Caddo ligger tillräckligt nära ändå. Kardierna är däremot ganska långt hemifrån och behövde en hamn som låg närmre för att stöda sitt fälttåg. Eftersom det omtalas i källorna hur dalkerna åsåg kardiens kung bli slaktad, så antog jag att kardierna var där dalkerna var, dvs i närheten av Osahiln. Upplys mig gärna på denna punkt om jag har fel. Eftersom Osahiln ligger nästan rakt söder om Kasyr, så blir Kasyr en utmärkt bas för kardiska solfarare?
Att feliciernas frånfallo från slavhandeln under den "Dermanska ockupationen" har betydelse för Kasyrs utvecklig känns mycket troligt och kan eventuellt utvecklas till början på stadens riktiga framväxt?
Jag förstår inte vad du är ute efter här riktigt. :?:

Kasyr börjar utvecklas till vad det är redan när stadens äldste gör om staden till en omlastningshamn och slavhandeln initieras. Än mer formas den efter den inbördes konflikten mellan de båda köpmannafraktionerna. Felicierna är huvudsakligen köpare av slavar från Kasyr medan piraterna i Morëlvidyn är säljarna. Detta gör att den dermanska ockupationen stänger ned en avyttringsmarknad för Kasyr. Genom att omstyra handeln till andra köpare under krisen, så klarar man sig bra. Återupptagandet av handeln med Felicien är inte någon stor sak, man bara styr om handeln återigen. Marknaden styr och den som betalar bäst får slavarna. Utveckla gärna dina tankar på detta område om du vill.
Kasyr ligger nära det mäktiga Erebos och en förklaring till varför inte staden införlivats i riket känns mycket relevant. Kan det vara så att den "frihandelsorganisation" som beskrivs i Sinkadusartikkeln om Nohstril (Ordo Nova tror jag den heter) garanterat stadens självstandighet eftersom de själv är beroende av dets existens?
Läs tidigare inlägg i denna tråd. Det förklarar varför Kasyr inte blivit införlivat. Terrorbalans mellan stormakterna och mellan dem och Morëlvidyn är förklaringen. Det finns ingen uttalad officiell garanti från någon stat, men däremot finns det inofficiellt en stark vilja att bevara öarna självständiga. Naturligtvis vill stadsstaten själv också vara självständig.

Tack för dina kommentarer Birke! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Patrik Höij skrev:Det jag gjort hittills är att beskriva Kasyrs historia och ta fram några allmänna siffror, det är allt. Jag är inte klar...

Det jag gjort angående historiken är mer än en utgångspunkt faktiskt...
Kasyr är inte mer än så här. En liten pluttig ö med en lika pluttig stadsstat på. jag varken kan eller vill göra den till mer än så. Hade den haft större influenser på historien, så hade det nämnts i det officiella materialet och detta projekt utgår ju faktiskt från det officiella materialet, right? Det som inte är direkt dåligt behöver inte ändras, eller? Det skulle kännas knasigt att göra Kasyr större och mer centralt än vad det är.

Jag har lagt ned en del arbete på att inkorporera Kasyr i historien och förklara hur den kom att bli som den är idag på basis av det lilla ynkliga material som finns i officiella källor angående staden (M&M), UTAN att det ska påverka någon annan tråds historia. Alternativt har jag anpassat min historia till att passa någon annan tråds historia (ex. Morëlvidyn).
I vad mån jag kunnat har jag försökt att "krydda" historien med några väl valda inhemska företeelser, som inte har avgörande effekt på eller påverkar yttre förhållanden. Det är mitt sätt att vara den officiella historiken trogen. Eftersom jag är ny i arbetsgruppen, vore det dock intressant att veta hur ni andra ser på detta.

Skapar ni något helt nytt, eller bygger ni bara på det som är officiellt? Skapar man för mycket nytt och ändrar om så kan vi knappast kalla den här världen för Ereb Altor längre...
Jag tycker det här låter bra, gillar ditt Kasyr och ambitionen att inte göra det till mer än vad det är. :D

Själv utgår jag från det officiella, lägger till där det behövs och gör om när jag har lust :) om jag får för Admin... :wink:
För det mesta så blir det utvikningar och inte omskrivningar, men i några fall har saker och ting ändrats ganska radikalt. Jag tycker ju att det blir för tråkigt att tvingas hålla sig helt till officiellt material. I sådant fall kan vi ju läsa in originaltexten optiskt och sedan låta den gå igenom ett ordbehandlingsprogram som ändrar ordföljden. :?

Jag tror ju att folk kommer att känna igen sig i Ereb, men det blir ju inte samma värld.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Patrik Höij skrev:Skapar ni något helt nytt, eller bygger ni bara på det som är officiellt? Skapar man för mycket nytt och ändrar om så kan vi knappast kalla den här världen för Ereb Altor längre...
Först och främst byggs det officiella materialet ut, sedan förändras ofta materialet efter hand. Sålänge det passar ihop med andras kreationer och inte är för "far out" brukar det vara ok... Det är bättre att vara kreativ än petnoga.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Patrik Höij skrev:Det jag gjort angående historiken är mer än en utgångspunkt faktiskt...
Jag avsåg början till en beskrivning av hela Kasyr, historien tolkade jag som ganska färdig - och ordentligt genomtänkt! :)

Kan också tillägga att jag heller inte tycker att Kasyr skal utvecklas till en alltför stor faktor, precis som den inte är i officiellt material, men några hållpunkter och anknytningar till skeenden i övriga Ereb och bör komma med. Din terrorbalans-lösning funkar och ger staden en berättigad plats, men för att tydliggöra just detta förhållande kan kanske en inledande text i beskrivningen av Kasyr nämna det och sedan fördjupas något under "Diplomatiska förhållanden" eller liknande?
Patrik Höij skrev:Skapar ni något helt nytt, eller bygger ni bara på det som är officiellt? Skapar man för mycket nytt och ändrar om så kan vi knappast kalla den här världen för Ereb Altor längre...
Vi gör nog båda beroende på hur väl ämnet i fråga är beskrivet ursprungligt men det är ytterst sällan något stryks (vad jag vet?), utan det mesta går att tolka, införliva och tona upp/ner. Sen så saknas det ofta i det officiella materialet en sammanhang och beskrivningar på hur olika saker påverkar varandra men detta går att lösa med exempelvis ämnen som Den Lysande Vägen, Historia, Alver, Språk, Narguriska kulturen (utlovad bidrag till en kommande Kampanj-pdf :P ) m.fl.
Patrik Höij skrev:
Kasyr kallades Kazyrion när staden var del av Kejsardömet Jorpagna?
Är detta officiellt material, eller ett förslag? Låter bra i mina öron, tummen upp här. :)
Min ide.
Patrik Höij skrev:
För att förklara varför de aidniska solfararna under det tredje soltåget använde Kasyr som stödjepunkt trots sitt läge långt österut kan de ha varit sådana som sent var på hemväg från Efaro och det andra soltåget som gått i stå några år tidigare (kan enkelt skriva in detta i Soltågshistorien)?
Det tredje soltåget gick till Morëlvidyn och det var bara kardierna som använde Kasyr som bas, eftersom Caddo ligger tillräckligt nära ändå. Kardierna är däremot ganska långt hemifrån och behövde en hamn som låg närmre för att stöda sitt fälttåg. Eftersom det omtalas i källorna hur dalkerna åsåg kardiens kung bli slaktad, så antog jag att kardierna var där dalkerna var, dvs i närheten av Osahiln. Upplys mig gärna på denna punkt om jag har fel. Eftersom Osahiln ligger nästan rakt söder om Kasyr, så blir Kasyr en utmärkt bas för kardiska solfarare?
En debaterad fråga dessa soltåg som ännu inte helt förklarats, men utan att trassla in mig i detaljer som kanske ändå inte har så stor betydelse för Kasyr ville jag med denna historiska notis ge en förklaring till valet av stödjepunkt så långt österut för solfararna. Det ger också lite mer substans till soltågen, att anknyta dessa för Lysande Vägen och hela Ereb så viktiga händelser till annat material och andra skeenden.
Patrik Höij skrev:
Att feliciernas frånfallo från slavhandeln under den "Dermanska ockupationen" har betydelse för Kasyrs utvecklig känns mycket troligt och kan eventuellt utvecklas till början på stadens riktiga framväxt?
Jag förstår inte vad du är ute efter här riktigt. :?:

Kasyr börjar utvecklas till vad det är redan när stadens äldste gör om staden till en omlastningshamn och slavhandeln initieras. Än mer formas den efter den inbördes konflikten mellan de båda köpmannafraktionerna. Felicierna är huvudsakligen köpare av slavar från Kasyr medan piraterna i Morëlvidyn är säljarna. Detta gör att den dermanska ockupationen stänger ned en avyttringsmarknad för Kasyr. Genom att omstyra handeln till andra köpare under krisen, så klarar man sig bra. Återupptagandet av handeln med Felicien är inte någon stor sak, man bara styr om handeln återigen. Marknaden styr och den som betalar bäst får slavarna. Utveckla gärna dina tankar på detta område om du vill.
Jag tänkte nog lite för snabbt då jag såg Kasyr och Felicien som konkurenter i slavhandeln och ville bara fördjupa vad jag ansåg som en bra anledning till varför Kasyr utvecklades när felicierna var borta från scenen. Du ser de som samarbetande och det funkar ju också, men då slavhandeln inte är utbredt i Ereb borde en omstyrning av handlen från Felicien inte vara helt problemfri; vem köper slavar i östra Kopparhavet som för tillfället kontrolleras av efarier som gjort uppror mot slavägare?
Patrik Höij skrev:
Kasyr ligger nära det mäktiga Erebos och en förklaring till varför inte staden införlivats i riket känns mycket relevant. Kan det vara så att den "frihandelsorganisation" som beskrivs i Sinkadusartikkeln om Nohstril (Ordo Nova tror jag den heter) garanterat stadens självstandighet eftersom de själv är beroende av dets existens?
Läs tidigare inlägg i denna tråd. Det förklarar varför Kasyr inte blivit införlivat. Terrorbalans mellan stormakterna och mellan dem och Morëlvidyn är förklaringen. Det finns ingen uttalad officiell garanti från någon stat, men däremot finns det inofficiellt en stark vilja att bevara öarna självständiga. Naturligtvis vill stadsstaten själv också vara självständig.
Helt med på vad du skriver här, ville bara fördjupa förklaringen med att anknyta till frihandlarna i Ordo Nova som faktisk borde kunna ge terrorbalansen en "officiell" anknytning. Har dock inte tillgång till Sinkadusen där dessa beskrivs och kan inte ge någon fullgod beskrivning.

Hoppas du tolkar dessa mina åsikter som de uppmuntranden till fortsatt utveckling av Kasyr de är avsedda som! :D
Skriv svar