Cereval

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Jag har inga problem med att månsilver bara finns i Cereval, så jag vill inte sprida den naturliga förekomsten. Men att det smulas sönder när det kommer utanför landets gränser anser jag inte vara av godo. Dess extrema egenskaper får gärna tonas ner något som kompensation mot att det kan föras ut ur Cereval, om det finns behov av detta.
Om detta "månsilver" endast skal vara användbart i Cereval så kanske det har att göra med avståndet från stjärnans hjärta? Detta kan ligga djupt nere under havsbottnen i Trollfjärden, precis i centrum av det som blivit landets ungefärliga gränser? Effekten avtar med avståndet?
Bergdahl skrev:...som en liten länk mellan mikaels legend och birkes tankar kanske man kan låta drakherrarna klä sig i pälsar från silkeslaman (drakherrarna hade väl någon sindenlik päls va?) som ju åtminstone förekommer i Akrogal (har även tänkt mig att den skall förekomma i Krun) för att "rida" på legenden och skrämma bort nyfikna bondfånar och annat patrask.
Strålande lösning! :D Väderförhållandena uppe i Cerbergen är inte av de varmaste och för att handskas med golvdraget i de urgamla klosterbyggnaderna är pälsar från silkeslaman inhandlade i Krun (i största hemlighet) det ända rätta.
Bergdahl skrev:Angåede att göra månsilver = mithril tror jag inte funkar, då de tankarna mött ett väldigt stort motstånd tidigare. Vi kanske istället ska låta månsilver vara utomaltoriskt (fallit från himlavalvet) och mithril är då altoriskt... kanske en gåva från dvärgarnas gud/gudar till dem..
Ett kompromiss skulle kunna vara att det mithril som finns i Cereval av någon anledning fått "mystiska egenskaper"?
Bergdahl skrev:Sen vad månsilvret skall ha för egenheter är väl något vi måste komma överens om, om vi nu gör en revidering av det.
Hoppas bara att vi komer fram till att inte var och varannan soppslev och plogbila i Cereval är "magisk"! :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alla dessa är således skilda material:
- Mithril
Ypperlig (främst) dvärgasmidd metall
- Månsten
Självlysande stenart från Orghin (?)
- Månsilver
Endast i Cereval i naturen förekommande sten/metall
Funkar för mig.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Borta ett tag

Inlägg av Andy »

Tja, jag har varit borta ett tag och kommer tyvärr att vara det ett tag till.

Mitt ansvar för Cereval måste jag nog backa på och låta er bestämma. Jag har inte möjlighet just nu att vara delaktig i arbetet på Ereb Altor.

Så, jag säger JA till allt och KÖR PÅ!
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: Om detta "månsilver" endast skal vara användbart i Cereval så kanske det har att göra med avståndet från stjärnans hjärta? Detta kan ligga djupt nere under havsbottnen i Trollfjärden, precis i centrum av det som blivit landets ungefärliga gränser? Effekten avtar med avståndet?
Kanske kan vara förklaringen till de gigantiska havstrollen också. Någon slags mutation?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur påverkade Jorduashurs storhetstid Cereval?
Tid: från ca 500- toppen nådd 100 fO, sedan snabbt utför...?
Kolonier: Klomellien och Magilre.

Man hade inte kolonier i cereval, men borde gjort strandhugg och plundringståg mot de folk som bodde där. Vilka spår lämnade jorduashurerna?

Tankar :?:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Se svar i Barbia-tråden.

viewtopic.php?p=19260#19260
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Grisodlar'n skrev:
birkebeineren skrev: Om detta "månsilver" endast skal vara användbart i Cereval så kanske det har att göra med avståndet från stjärnans hjärta? Detta kan ligga djupt nere under havsbottnen i Trollfjärden, precis i centrum av det som blivit landets ungefärliga gränser? Effekten avtar med avståndet?
Kanske kan vara förklaringen till de gigantiska havstrollen också. Någon slags mutation?
Absolut! Mer sådant vill jag se. Kanske har de till och med i sina kroppar? (Iallafall ryktas det om det, så äventyrare jagar ibland troll, utrustade med harpuner, nät och eldningsolja)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Min spelgrupps kampanj närmar sig Erebs dolda baksida...
Ni har alla hört talas om Cereval, landet från fabler och sagor. Ni har kanske hört andra namn som Serland, Drakoni, Fattigkusten eller Silverbergen, men det är alla sagor om samma land. Hjältesagorna om den urstarka Suckman och fablerna om den trebenta vargen och lättlurade grottbjörnen, om mosstroll och Baba-Jagas jättehöns. Landet där drakarna föds och städerna byggs av silver. Ni trodde aldrig att Ni skulle segla mot detta mytiska land.
Skeppet, en Buss, är från någon av stadsstaterna och ser ut som ett avlångt långskepp med rundör och akter som en kogg. Likt många andra av nordens skepp har den ett drakhuvud i fören, men aldrig har ni sett sådant detaljrikt och levande snideri.
Styrmannen Domovoi som ni befrändade i Mastika Agga ser ut som skeppare gör mest i dessa nordliga hav, och som de flesta av sjömännen ombord. Fodrade läderhuvor med sträv svart päls på och mantlar i billig blå saltmättad filt. Men pälsfodring och krage är av en kvalité sörlänningarna från Kopparhavet endast drömmer om, päls från Nargurs djup. Kläderna är lätta ljusa skinnkläder och kring halsen bär flera av dem enkla talismaner föreställande en måne. Håret är långt men i tofs utan fläta liksom det vildvuxna skägget. Några i besättningen skiljer sig dock åt med sina rakade skallar förutom en tofs med hår högst upp och långa slokmustascher. De bär röda ockrafärgade kläder med broderade västar i ljusa eller blå färger. Ovanpå bär de ärmförsedda mantlar med inflätade stora fjädrar som skimrar i grönt. De är från stäppen har ni blivit sagda. Män som förvisats då de förskjutits av sin klan eller undkommit något värre straff. De har inte talat med er, men deras blickar när ni frågade dem om troll och drakar viskade om möten som märker en karl för livet. De sjömän som är beväpnade bär långa lätt svängda sablar och knivar.
Domovois bullriga röst över regnet väcker er ur era funderingar. Domovoi försäkrar er att vädret säkert blir bättre när ni lämnat Cerevali kustvatten och närmar er Drakonias skärgård. Om Havskungen och Fjärdtrollen vill kan ni om några månsteg få dofta akrogaliska kryddor, smeka nidländska kamelskinn och kanske finna er väg hem med de berendiska karavanerna. För just idag lockar tanken på varmt glödgat vin från Lindaros mer än allt silver i Cereval.
Senast redigerad av Mikael den 2009-02-06 23:45, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mycket tjusig inledning på det äventyret, Mikael.

Fafnir, jag har plötsligt fått ett abstinensanfall efter rollspel i Erebaltor :!:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag med! Beskrvningen väckte verkligen lusten att damma av svärden och tärningspåsen igen.
Mästerligt mäster Mikael. :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klingar lika vackert som klangen från månalvernas sagenomspnnna klockor! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelis uppmaning om att lämna Cereval till framtida skapare får nu snart två år senare böja sig för jag behöver Cereval NU. Vår tidigare ansvarige Andy har också avsagt sig sitt ansvar till andra att plocka upp. Det har jag ingen intention till men jag tänker börja reda i röran.

Det finns mycket att diskutera i Cereval men efter att ha tänkt en tid på det hela så kan jag inte komma ifrån att Drakherrarna bör lösas först. De införde Månlagen och tvingar in skatt genom Måntingen osv. (Jag har beaktat vad som skrivits tidigare i tråden.)

Vilka är de? Jag ser tre teorier för SL (RP hör endast legenden ur EAK).

1. Legenden om det fallna folket som gjorde bort sig och sedan fick i uppdrag att skydda den fallna stjärnan, samla in dess delar. De lever för evigt från en annan värld och kommer inte ge sig förrän allt månsilver är insamlat.
2. Legenden är sann, men de ursprungliga Drakherrarna är utdöda och idag är det istället en grupp magiker som utnyttjar legenden i sina egna syften att bemästra drakmagin med god hjälp av månsilvret.
3. Legenden är lögn påhittad av samma sällskap trollkarlar vilket förklara hur sent drakherrarna dyker upp i historien.

Teori 1 är den som folket i Cereval tror på och RP får höra. Teori 2+3 är vad vissa lärda män i Cereval och Ereb anser. SL väljer själv sanningen.

På detta följer sedan deras utseende. EAK:s utseende är väl löjlig så…
1. För de som aldrig träffat eller sett en drakherre har de päls, gripsvans, ödleögon, horn, simhud, flera armar osv…EAKs beskrivning plus.
Andra sanningar…
2. Ovan angivna rykten utnyttjas av de falska drakherrarna (magikerna) som klär ut sig (någon illusion?) kanske med undantag för svansen.
3. De äkta legendariska Drakerrarna har päls (men ingen märklig höftpäls, vilket ingen borde kunnat observerat då de bär kläder (kåpor?)) och svans (deras kan dock inte gripa något). Kan de vara vinglösa karkioner?

Återigen kan SL få välja vilken sanningen är, beroende vilken teori som är sann i steg ett. Ingen vet sanningen, få och skiftande ögonvittnesskildringar, Drakonias bibliotek, folk på landsbygden/i staden, slutligen nomaderna och trollen som alla tycks veta bäst.

En Sanning vill jag dock förespråka och det är Månsilvret. Det är en ”magisk” metall, ev från en fallen stjärna vars hjärta ligger begravd under Cereval och till vars närhet metallens överlevnad är beroende. Metallen laddas av månen, gör saker lättare, skarpare och allmänt bättre, men kan ju bara brukas i Cereval. Drakherrarna samlar in månsilver i skatt och böter. Oavsett om de är legendariska urvarelser eller trollkarlar så vill de ha så mkt månsilver man kan finna. Såhär efter hundratals år är all lättillgängligt månsilver brutet och insamlat. Men beskattningen fortsätter, så nya fynd som den i Tarassusklyftan är väsentliga, liksom ryktet om månsilver i Trollfjärden och legenderna om Månalvernas städer.
Sådan lyx som en gång för länge sedan var vanligt, med plogar, skäror, sågar och saxar av månsilver är förbi då man tvingats betala dessa i skatt/böter. Endast unika fall av dessa bruksföremål finns kvar. De föremål som finns är dock vapen och vissa konstföremål. Drakherrarnas skattetryck är nära en kritisk punkt när människorna inte längre kan betala skatten eller bötern. Se här finns flera nya och gamla konflikter. :twisted:

Det var Drakherrar och Månsilver. Månting och Månlag. Det är Drakherrarnas påfund för att samla in silvret och ha stabilitet i landet. Man sätter drakeld bakom sina ord och försvarar landet mot inkräktare utifrån (Krun/Jorpagna, Hynsolge, Barbia, Kalmurri och senare Nidland borde ha varit sugna på Månsilvret om så endast för användning på plats.). Månlagen reglerar viss etik samt hur och hur mycket skatt som skall betalas. Månting hålls för ett antal regioner eller stammar och samlar in månsilver och slavar/offer (finns flera teorier om vad som händer med de dömda).

Fick jag ihop det? Just de ja, Drakarna också? Cerevals drakar kan delas upp i vilda och tama. De tama är uppvuxna hos drakherrarna, eller en mindre grupp äldre kuvade drakar. Endast Drakherrarna vet hur. De vilda drakarna är ligister som drar runt i Cereval innan de jagas iväg till andra länder och berg. Ryktet om de många drakarna beror på drakherrarnas utflykter på drakryggen (redan fler än en drake samtidigt är många drakar, så fyra cirklande drakar över en stad växer gärna till tjugo stycken), men kan naturligtvis ev bero på att Cerbergen har många av de traditionella drakbona vilka honorna är präglade att återfinna för sina ägg? Därför börjar unga drakar sin karriär i Cerbergen inna de blir så stora att de jagas bort eller kan försvara sin skattgrotta.

:?:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Du tar upp olika spår här, vilket är bra Mikael.

Jag föreslår följande korta sammanfattning.

1. Det fanns en folkslag (Drakherrarna) som levde i Cereval för hundratals (tusentals?) år sedan.
2. De hade en relation/samband/samhörighet/allians med drakarna.
3. De brukade en magisk metall (Månsilver) som kom från rymden/skänktes av gudarna/förtrollades av en Drakherre-mästare, som bara finns (känt) i Cereval.
3a. Månsilvret KAN lämna Cereval. Det är inte gränserna inom Cereval som försvagar silvret, det är avståndet från "urkällan" eller "månnoden".
4. Människorna utplånande orginal-drakherrarna genom att först vara deras undersåtar, varvid de senare vända dem ryggen.
5. Traditionerna fortsätter i viss mån, och folket kallar forfarande dem för Drakherrar (efterrsom de kanske använder Drakmagi?) och kan trixa med drakarna.
6. Idag finns inga "riktiga" Drakherrar kvar, men de nya "Drakherrarna" har fått folket att tro att de finns, kanske en sorts skrämmseltaktik.
7. Kanske kommer de riktiga Drakherrana att återvända/återuppstå någon gång? (Som självfallet kommer att inträffa mellan 610 - 620 eO)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kontrar:
1. Det fanns en folkslag (Drakherrarna) som levde i Cereval för hundratals (tusentals?) år sedan. Riktigt.
2. De hade en relation/samband/samhörighet/allians med drakarna. Riktigt.
3. De brukade en magisk metall (Månsilver) som kom från rymden/skänktes av gudarna/förtrollades av en Drakherre-mästare, som bara finns (känt) i Cereval. Riktigt
3a. Månsilvret KAN lämna Cereval. Det är inte gränserna inom Cereval som försvagar silvret, det är avståndet från "urkällan" eller "månnoden". Naturligtvis kan det lämna, men efter viss tid bleknar, mörknar och tillslut "torkar" det och smulas sönder. Det måste också smugglas ut under hot om dödsstraff.
4. Människorna utplånande orginal-drakherrarna genom att först vara deras undersåtar, varvid de senare vända dem ryggen. Nej. Driver av från källorna för mycket. Vi kan dock diskutera ett uppehåll eller det faktum att de dyker upp rätt sent i historien. Kanske det är då falskherrarna dyker upp och bygger på den mycket äldre legenden?
5. Traditionerna fortsätter i viss mån, och folket kallar forfarande dem för Drakherrar (efterrsom de kanske använder Drakmagi?) och kan trixa med drakarna. Tycker inte folket skall känna till skillnaden.
6. Idag finns inga "riktiga" Drakherrar kvar, men de nya "Drakherrarna" har fått folket att tro att de finns, kanske en sorts skrämmseltaktik. Ok, ungefär samma som jag sa i tidigare inlägg.
7. Kanske kommer de riktiga Drakherrana att återvända/återuppstå någon gång? (Som självfallet kommer att inträffa mellan 610 - 620 eO) Det kan ju vara en subplot.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Då är iaf du och jag överens. :)
Skriv svar