Riktlinje för Länder

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag vill ha en riktigt tät Ereb-pdf när vi är klara.
Samma här...
Till MERP fanns ett riktigt bra supplement som hette "Northwestern Middle-Earth Gazetteer" och som innehöll grundläggande information om alla ortsnamn, floder, länder, berg etc. Ett liknande upplägg kunde kanske vara något... (Förutom de vanliga landsbeskrivningarna då...)
Om alla skriver korta texter (30-100 ord) om varje viktigare plats i det land som de skriver om kan vi få en rätt stor och praktisk uppslagsdel av det...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Om alla skriver korta texter (30-100 ord) om varje viktigare plats i det land som de skriver om kan vi få en rätt stor och praktisk uppslagsdel av det...
Det är en riktigt bra idé. Om vi skrev en sådan nu, så har vi ju snabbt en bra början på alla länder. Det skulle ge en bra översikt så att vi kan styra upp den röda tråden i världen. Vad säger ni?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det var väl något sådant jag tänkt mig med det kortare lexikonet i slutet av mitt upplägg. Med den skillnaden att det endast var viktigare platser, byggnader, personer etc. Att skriva om allt, som minsta lilla flod eller skog, tror jag bara leder till en massa överflödig fakta och då är det i mitt tycke bättre att lägga krutet på mer intressanta saker.

Sen så tror jag inte det är någon bra ide att sätta igång med att skriva uppslagsverk innan en ordentlig grund lagts så att säga... i mitt tycke låter det lite förhastat.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående mitt tidigare förslag så kan det nog med fördel kombineras med någon form av spelledar/kampanjbok... där den hårda fakan finns... tänker mig att info som handelsinfo (som kartan i erebaltor-kampanjboken), språkträd mm. skrivs här. Möjligt att man skulle kunna ha någon samlad statistik över länderna också, typ folkmängd osv...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Min mening var inte att allt ska beskrivas i överdriven detalj. (2-personersbyar ody. åker bort direkt) Snarare att man ska ha lättillgänglig informaton om olika platser så att man som SL snabbt kan kolla ungefär vad som finns på den där platsen som RP helt plötsligt och oväntat begav sig till. Det är helt ovärderligt. Särskilt när man är trött och inte orkar improvisera...

Angående upplägg av texter är mitt förslag att vi behåller det gamla upplägget med SL-info om varje land (men kanske håller dessa texter relativt korta) och att vi ordentligt expanderar utrymmet för stämningstexter och spelar-info. Byter vi storlek på spelarboken och SL-boken från gamla Ereb blir det nog rätt bra. Det mesta av religions- och historieinfo passar kanske bättre i en Spelarbok...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

I någon Sinkadus nämdes att alla befolkningssiffror i Ereb Altorboxen bör tas x10 för att få korrekt siffra. Magilre undantaget. Detta gäller även städer. Den siffra som anges i Ereb Altorboxen sägs vara in-game. Hur som helst. Jag tycker vi följer Hr Blixts uppmaning och multiplicerar.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Psipo skrev:I någon Sinkadus nämdes att alla befolkningssiffror i Ereb Altorboxen bör tas x10 för att få korrekt siffra. Magilre undantaget. Detta gäller även städer. Den siffra som anges i Ereb Altorboxen sägs vara in-game. Hur som helst. Jag tycker vi följer Hr Blixts uppmaning och multiplicerar.
Även städer? Jag har t.ex. designat Faltrax så det är 4.500 invånare, inte 45 000.

/j
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

osbjer skrev:
Psipo skrev:I någon Sinkadus nämdes att alla befolkningssiffror i Ereb Altorboxen bör tas x10 för att få korrekt siffra. Magilre undantaget. Detta gäller även städer. Den siffra som anges i Ereb Altorboxen sägs vara in-game. Hur som helst. Jag tycker vi följer Hr Blixts uppmaning och multiplicerar.
Även städer? Jag har t.ex. designat Faltrax så det är 4.500 invånare, inte 45 000.

/j
Enligt Anders Blixt, ja.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Har för mig att det endast var ländernas befolkningsmäng som skulle multipliceras med 10 och inte städerna... men skall leta reda på den där sinkadusen och kolla efter.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det är endast landsbefolkningen detta gäller. Instämmer att vi ska multiplicera den med x 10. Dock inte städerna.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det är korrekt. Städerna har kvar samma siffor. Sedan så tycker jag att vi kan ändra en befolkningsmängd om den känns fel. Det spelar ju ingen roll, det blir ju bara till det bättre.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Det är korrekt. Städerna har kvar samma siffor. Sedan så tycker jag att vi kan ändra en befolkningsmängd om den känns fel. Det spelar ju ingen roll, det blir ju bara till det bättre.
Ah, sorry. Trodde det var städerna med. Men jag håller med Gunther. Passar det bättre med 10 000 extra skallar i Pendon så är det bara att slänga in dom.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu när jag ögnat igenom några sinkaduser och Magilremodulen, kanske det inte är så enkelt iaf. I Helvetesfortet har t.ex. Nidlands befolkning multiplicerats med 5, detta pga. att "Nidland hade rätt höga siffror från början" enligt Olle sahlin i Sinkadus nr. 30 sidan 21. Där föreslår också en insändare att "vikingaländer" kanske skall multipliceras med en lägre siffra då då de historiskt hade lägre befolkningstäthet (1-3 km2) jämfört med det mer medeltida 10-15 per km2. Så vi kanske blir tvungna att använda sunt förnuft. :P

Vi kanske skulle försöka sammanställa en temporär lista på befolkningsmängderna för de olika länderna.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Skulle man inte kunna att i början i varje tråd lägga till hänvisningar till officiellt material sidhänvisning typ
som man fyller på eftersom
så alla kan hitta det officiella materialet det bygger på
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, eller ännu bättre i varje inlägg där man påstår en massa saker. 8)
Skriv svar