Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Excellentium skrev:Regil skrev:
Caddisk mat:

På Caddo äter man inte så mycket ko eller fläskkött. Istället är fågel och fisk de viktigaste proteinkällorna. Hönor, kalkon, gås, ankor som det kryllar av i byarna. Vildfågel som fångas i bergen (pilbåge, fällor). Om våren och hösten så passerar flyttfågelstråken Caddo och man går man ur huse och fångar fåglarna med nät.
Sedan fisk & skaldjur vid kusten.
En reflektion: om nu Caddo ska ha ett rikt odlande av citroner, oliver, pinjenötter, etc. vore det väldigt passande om de även åt fårkött (lamm). Alla som avnjutit lammstek med ovan nämnda ingredienser samt kryddat med timjan och rosmarin vet vad jag talar om! Rökt fårfiol är ju också en delikatess som frälser gommen. Om inte dalkerna varit färgblinda kunde de ju ha gjort tyg av ullen, men det hindrar ju inte att Caddo får en ny exportvara (det är ju en stark handelsnation). Ull lär ju vara väldigt uppskattat eftersom det görs många olika tyger av råvaran (ylle, kläde, vadmal, etc.). Att de dalkiska bönderna på landsbygden sedan blir fårherdar passar väl i mitt tycke in perfekt på den klippiga ön.
Jag skrev aldig att de inte åt fårkött... :)
Så får, fågel och fisk?

Håller med om lammsteken, det vore synd att låte dalkerna gå miste om den.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kanske lyder dalkerna under en oerhörd törst efter utländska textilvaror då de egna endast producerar vit grått o svart. Att köpa vackra färger (vilket man frågar utlä'nningen om vilka de är) och klä sig i är varje dalks högsta önskan. Lite blingbling och stora solbrillor liksom... :wink:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Bergdahl skrev:Behöver det verkligen bli så? Om de ser i gråskala, ökar väl risken att de kombinerar färger som ger alla andra färgseende yrsel. Om en dalk tar en grå nyans och kombinerar den med en annan grå nyans så kan det ju vara ett rätt vitt spektrum på färger som kombineras. Detsamma om det kombinersa med t.ex. vad dalken uppfattar som vitt, det kan ju i själva verket vara gult osv. Alltså kan kombinationerna vara helt horribla. Eller har jag fattat det där med total färgblindhet fel nu?
Jag tänker främst på kläder. Att färga kläder är ruggigt dyrt. Att göra det när man är färgblind är ruggigt korkat. Om man inte är helt besatt vid rätt nyans i sin gråskala. Men det verkar rimligare att man fokuserar på lukt och hörsel mer.

Men jag menar verkligen att logiken i en "kakafoni av färger" är bristande. Det borde väl bli "Caddo är gråtrist" istället? eller? Det är ju mycket tråkigare, så det borde väl gå att få till något bättre.

Jo det kan tyckas korkat men de flesta människor uppskattar skönhet och vackra ting och har en uppfattning om vad som är vackert. Hur uppfattar en person världen som bara ser i grå, svart och vit färgskala? För den personen är det naturligt.

Dalken är sannolikt ointresserad att lägga en massa pengar på dyra färger som Indigo. Men han kan mycket väl vilja ha kläder som accentuerar/kontrasterar med varandra. Exempelvis Vit/Svart, Ljusgrått/svart, Mörkgrått/vitt mm grått i olika skalor. Olika färger får olika gråhet i en gråskala.

Så när dalkerna färgar så är det kanske riktigt mörka färger/svart som är dybarast. (då fåren endast ger mörkgrått, grått och naturvitt). Eller så vitt det bara går. Vitt skulle kunna vara Caddos svar på indigo då det är ett svårt arbete att få tyger bländvita. Dessutom kan vissa tyger vara importera vilka kan ha alla möjliga färger.

Det intressanta är då att när dalken endast ser olika grå och svarta färger så kan färgerna var mörkblå, ljusgula, svart, rosa etc. Dalkerna ser inte detta men de gråskalor som de ser accetuerar olika jämfört med hur färgerna accentuerar med varandra.

Sannolikt är riktigt mörka eller svarta tyger eller de bländvita populärast och dyrast då de bryter ljusgrått och naturvitt och de är svåra att tillverka.

Dessutom är säker broderade mönster i klädesplaggen populära. Blomslingor, drakar etc. En dalk som vill klä sig dyrbart och snyggt väljer kanske bländvitt eller svart exempelvis en svart jacka med damast och broderimönster i svart som i olika ljuslägen skiner och skimrar igenom.

Tygets och klädernas form och textur blir viktigare. Siden kan mycket väl vara populärt på grund av sin textur och sin blanka yta. Svart siden som skimrar med broderade mönster i silver?

Och som sagt, en generell fokus på former, mönster och arkitektonisk konst bland konstnärliga och skönhetstörstande dalker.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-10-23 14:34, redigerad totalt 3 gång.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Ett land helt utan färger där alla byggnader, kläder, vapen, fanor mm går helt i gråskala kunde vara ganska coolt. I synnerhet i kontrast till ett prunkande och färgsprakande landskap, badande i konstant solsken.

Eller såsar jag till det hela nu...? Har lite slarvläst tråden... :oops:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Eller såsar jag till det hela nu...? Har lite slarvläst tråden...
Ja, jag tror nog det. Bara för att en dalk ser något som grått behöver det ju inte för en färgseende vara grått, det kan ju i själva verket vara allt från ljusblått till grönt eller orange osv.
Jag förstår inte riktigt varför hela Caddo måste vara i gråskala bara för att dalkerna ser i gråskala. Nu vet jag inte vad man använder för att färga textilier svarta, men för att få röd färg har man väl historiskt sett använt skalet på olika insekter. En dalk som vill ha sitt tyg sådär extra festligt svart, kanske använder sig av ett pigment gjort på en insekt som han tycker ger en väldigt bra svärta. För en färgseende Ereb tycks dalken vara knas, då han ju inte alls färgar sitt tyg svart utan rött, osv...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Att få allt i gråskala skulle ju ingentligen innebära att dom måste göra allt själv och inte inportera då dom inte vet vilken färg det är när dom köper.

Låter nästan mer logiskt att dom oftast har flertalet olika färger som antadligen inte matchar så vidare bra ihop. Bör ju va en upplevelse för nya besökare att se när dom kliver i land i någon storstad.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:
Mikael skrev:Kan inte kupoltaken komma ur Erdirkulturen som det diskuteras att dalkerna kommer ur?
Det där gillar jag mycket bättre än Jorpagna! Ska genast spåna lite på det...
Vore schysst om det inte är flashiga, orientaliska kupoler, utan bikupekupoler av mer enkelt snitt. Som mykenska bikupegravar, fast utan jordhögen ovanpå: http://en.wikipedia.org/wiki/Beehive_tomb
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nu har det gått väldigt länge sedan jag - som ändå är ansvarig för Caddo - ens skrev ett inlägg. Ursäkta min temporära frånvaro! Och här har det sannerligen inte varit dött, och jag har nu tagit mig tid att läsa igenom inläggen ovan och skulle gärna göra följande sammanfattningar, tolkningar, tillägg och iakktaganden:

* Dalker är färgblinda, vilket i deras fall innebär att de enbart ser i gråskalor. "Halv-dalker" (som har t.ex. en jorisk förälder) kan vara totalt eller delvis färgblind, eller färgseende. Det varierar.

* Dalkernas färblindhet har däremot kompletterats av mycket skarp syn (knappt några renrasiga dalker har nedsatt syn!) vilket bidrar till att de är fantastiska bågskyttar.

* Färgblindheten har orsakat ett inhemskt mode som är fattigt på svårframställda färger, men rikt på mönster. (Gillar detta skarpt, Fraxinus, även om det knappast kommer att te sig så asiatiskt som länkarna du bifogade). Däremot importeras kläder ofta, vilket kan orsaka besynnerliga färgkombinationer.

* Dalker har också en utpräglad perfymkultur, vilken är känd runt hela Kopparhavet. Dalkernas sötaktiga och ibland rent blommande dofter kan te sig ganska lustigt för svettiga joriska "barbarer". Framför allt Krun och Berendien har varit intresserade att handla perfym, men även adeln i Zorakin (och motvilligt, Kardien) har på senare tid visat intresse för "dalk-doft".

* Exakt varifrån de dalkiska kupoltaken kommer är osäkert. Vissa pekar på ett akrogaliskt inflytande via Krun. Andra menar att arkitekturen kommer från Soluna, medan vissa vidhåller att den är ett arv från den gamla erdiska kulturen. Caddos kupoler är enkla och inte alls lika flashiga som t.ex. de akrogaliska.

Exempel:
http://www.kypros.org/Occupied_Cyprus/k ... 500_bg.jpg
http://dp.smugmug.com/gallery/225509#9574428-M-LB

* Dalkerna är fantastiska på att laga mat - och dalkiska smaksensationer är något man knappast bör gå miste om. Mycket kor och grisar finns inte på Caddo, men däremot äter man mycket får och enhornad klippget. Osten från den senare är mycket uppskattad. Kyckling, fisk och skaldjur är också mycket vanligt. Oliver, honung, örter och dadlar förgyller caddisk matlagning.

Objections..?

Sedan har jag länge undrat en sak... Enligt Sinkadus #3, sid 19, så klär sig solriddare och munkar på Caddo helt i blått. Dessutom är kyrkornas banér blå med en gyllene sol. Hur passar detta in med dalkernas färgblindhet? Att solen är gyllene fattar jag, eftersom den på så vis reflekterar solljuset ("Ooooo...!"), men är inte färgen blå en av de dyrare och svårare färgerna att framställa? Och varför skulle detta vara viktigt om dalkerna ändå är färgblinda? Är det "pigmenten" i blåfärgen som anses heliga? Vad används i så fall för att färga tyget blått?[/url]
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Lysande sammanfattning! :D

Vad tycker du förresten om våra idéer om att Caddo har utvecklats till ett föregångsland inom ingenjörskonst och alkemi då magi är förbjudet?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Lysande sammanfattning! :D

Vad tycker du förresten om våra idéer om att Caddo har utvecklats till ett föregångsland inom ingenjörskonst och alkemi då magi är förbjudet?
Mnja... Även alkemi är förbjudet på Caddo då det klassas som magi. Ingenjörskonst skulle naturligtvis kunna ha utvecklats (inte minst vad gäller sjöfart och kustförsvar), men framför allt är det den religiösa sfären som utvecklats på Caddo. Dalkernas djupa andlighet kan vara en bidragande orsak till att manifesterade solandar är ett typiskt caddiskt fenomen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mnja... Även alkemi är förbjudet på Caddo då det klassas som magi.
Om jag får lägga min näsa i blöt ännu en gång. :P Skulle det inte som tidigare skrivits i tråden vara rätt fräckt om det i Caddo förekommer ett religiöst spörsmål om alkemi kan räknas som magi. En mer moderat fraktion kan då mena att det inte är magi, då det ju är ingridiensernas inneboende krafter som används, krafter som ju Etin skapat dem med, således inte något manipulerade med Etins skapelse. Andra menar att alkemi, är magi... så har det alltid varit och kommer alltid förbli... osv. Ett sådant upplägg skulle ju göra den dalkiska grenen av LV mer dynamisk och ge Caddo, lite mer färg genom att det i landet kan verka alkemister lite sådär i skymundna, kanske sponsrade av handelshusen mm. för att ta fram "motmedel" mot fientliga magianvändande fraktioner, riken...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bergdahl skrev:
Mnja... Även alkemi är förbjudet på Caddo då det klassas som magi.
Om jag får lägga min näsa i blöt ännu en gång. :P Skulle det inte som tidigare skrivits i tråden vara rätt fräckt om det i Caddo förekommer ett religiöst spörsmål om alkemi kan räknas som magi. En mer moderat fraktion kan då mena att det inte är magi, då det ju är ingridiensernas inneboende krafter som används, krafter som ju Etin skapat dem med, således inte något manipulerade med Etins skapelse. Andra menar att alkemi, är magi... så har det alltid varit och kommer alltid förbli... osv. Ett sådant upplägg skulle ju göra den dalkiska grenen av LV mer dynamisk och ge Caddo, lite mer färg genom att det i landet kan verka alkemister lite sådär i skymundna, kanske sponsrade av handelshusen mm. för att ta fram "motmedel" mot fientliga magianvändande fraktioner, riken...
Jo det där kan jag naturligtvis gå med på, men det är ju knappast det rätta klimatet för alkemi att utvecklas långt utöver andra erebiska länder. Intressant dynamik, dock - den köper jag! Jag vet att jag läst i någon officiell källa att även alkemi klassas som magi på Caddo (kan inte hitta det nu, naturligtvis), men det hindrar ju inte att det är ett kontroveriellt ämne och att meningarna går isär.

Men vad tycker ni om blåfärgen? (se inlägg ovan)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Alt 1. Dräktfärgen blå infördes när fastlandet vanns över till den rätta tron(LV). Allt sedan dess (även efter schismen) har dalkiska munkar och solriddare burit den färgen. Dessutom har den samma grå färg som himlen brukar ha när det är soligt. :wink:

Alt 2. Tyget har alltid haft den färgen därför att man rituelt tvättar munkar och solriddares kläder med extrakt av den Caddiska solrosen som hålls helig av dalkerna. (här gör jag en korsning av Vejde som är en gul flockblomma som färgar tyger blå och Solros som också är en färgväxt och som går att pressa olja ur, göra papper av och som hölls för helig av soldyrkare som bla maya och aztecher).

Alt 3. Dräkterna är inte blå.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kupolerna är toksnygga. Helt rätt stuk.

ang. blått

Alt. 4:
Dalkerna är inte så färgblinda att de ser allt i gråskalor: de har bara svårt att skilja på färger. Alltså gillar de fortfarande starka färger, men har svårt att se hur de passar ihop. Den blåskalade Dalkermusslan är den vanligaste pigmentkällan på caddo.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag lutar åt Alternativ 2, eller en variant av den. Det här med helig tvagning som gör tygen blå gillar jag skarpt. Kan till och med vara så att Odo gav detaljerade beskrivningar om hur tempelklädnader skall renas, vilket för en dalk ger dem samma nyans av blå som den klara himlen. Har svårt att se hur en gul solros färgar kläderna blå, så kanske Peters variant med dalkermusslan passar bättre. Sedan har detta naturligtvis adopterats av fastlandskyrkan som däremot använder andra typer av färgpigment...

OK? :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar