Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

anders: Det är alltid en god nyhet när något vill ta ett ansvarsområde. Du är välkommen! :)

Läs detta inlägget och detta för instruktioner hur du ska gå tillväga.

Vill du utöka Caddo med fler städer, byar eller annat så uppdaterar jag kartan.

Kan förresten visa en "gammal" bild på Caddo som jag gjorde innan jag skapade kartorna. Bild

Jag sätter ditt ansvarsområde till Caddo då. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Caddo passar bra att en gammal räv som du Anders tar. Säger bara sink 3. Har velat se mer av CAddos best of the best, solriddarna med solandarna.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det här ska bli riktigt kul! Första frågan att ta upp är det här med befolkningsmängd. Jag vet att vi sagt att vi (som tumregel) multiplicera alla nummer med 10. I Ereb Altor-boxen står det att Caddo har en befolkningsmängd på 100.000. Huvudstaden Arno har 7.000 innevånare. Det skulle betyda att Caddo nu har en miljon :shock: innevånare och Arno är en metropol med 70.000 människor.

Jag föreslår en ökning, men inte så drastisk. Vad sägs om t.ex. 550.000 människor på Caddo, 30.000 i Arno? Vad tycker ni andra?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Trevligt att du tar tag i Caddo anders. Angående befolkningsmängden så skall x10 bara ses som en riktlinje. Har för mig att man bara multiplicerade Nidlands befolkning med x5 från EA-spelledarboken till Nidlandsmodulen, då man ansåg att Nidland hade så stor befolkning ändå. Så ta du och multiplicera med 5 istället för 10. Sen så är det så att x10 regeln inte gäller för städernas befolkning. Nu har vi för inte så länge sedan dryftat detta lite, då en del städer känns för små med befolkningssiffrorna som ges i t.e.x EA-spelledarboken. 7000 invånare i Arno känns lite lite, kanske kan du multiplicera de med allt ifrån x2 till x4 eller mer. Det är ju ändå du som ansvarig för Caddo som skall ta det slutliga beslutet, även om vi säkert är en del här på forumet som gärna tycker till. Iaf, lycka till med Caddo...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Tror nog att det dubbla, eller typ 12.000, blir en lagom siffra för Arno. Vill inte att det ska bli en gigantisk metropol, även om det säkert känns så med alla pilgrimar från fastlandet. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag blir osäker på om Palinors 118 000 i så fall inte blir lite väl mycket (det är ju trots allt ungefär lika stort som vikingatida sverige, medan Frankrike på den tiden hade nära 20 miljoner)

Egentligen är en miljon nog ingen stor siffra för Caddo...

Det här är ju något som måste jämkas länderna emellan. Jag ser iofs gärna att Erebs länder är små.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Alltså, försörjningsmässigt ser jag inga problem med en miljonbefolkning, eller strax därunder, på villkor att människor verkligen vågar ligga ute till havs/ bo nära kusten, där fisken och musslorna finns. Läste lite på Wikipedia om Berberkustens pirater och hur de bitvis avfolkade kustremosor i Spanien, eftersom invånarna inte vågade bo, där piraterna kunde slå till.

Nästa fråga är, hur vanliga är Dalkerna? De uppträder som legotrupper i alla konflikter, om de endast är något/några hundratusental, kan man verkligen skicka hela kompanier utomlands då, utan att tunna ut hemmaförsvaret alldeles för mycket?

Sen bryr jag mig personligen kanske inte så mycket om den exakta siffran (jo, men jag låtsas att jag inte vill lägga mig i ALLT) utan mer om den nämnda jämkningen. Palinor eller Jourdhausur bör inte ha ens hälften av tex Kardiens eller Feliciens befolkningsmängd.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Caddo behöver ju inte kunna försörja sin egen befolkning fullt ut. Som rik handelsnation kan man väl tänkas importera en stor del av de spannmål man behöver. Dessutom är ön säkert bördig och jordbruksmetoderna välutvecklade, eller?

I Zorakin tråden har Zorakin börjat beskrivas som Caddos kornbod. Kan vara värt att kolla upp så att vi inte (återigen) skapar ett Ereb som inte hänger ihop så bra...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Zorakin som Caddos kornbod kan jag ställa upp på.

Att Caddo och Erebos är konkurrenter om kopparhavshandeln är uppenbart, och relationen är ganska spänd mellan de två länderna. Var kan man läsa mer om denna relation? Har ni läst någon Sinkadus eller dyl. om det?

Jag har också börjat skissa på en tidslinje för Caddo. Kan ni läsa igenom den och komma med synpunkter. Andra saker som borde inkluderas? Klicka bara på Caddo-länken i min signatur. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Caddo är det enda landet i Ereb som Krun har goda kontakter (bortsett från dvärgarna som man har mycket goda kontakter med)med enligt EA-kampanjboken. Det hade varit kul/intressant om vi kunde slå våra huvuden ihop och klura lite varför det är så. När det gäller handelsutbytet länderna emellan finns det en del som skulle kunna ligga till grund för deras goda förbindelser (Caddo exporterar spannmål och Krun importerar livsmedel. Krun exporterar metaller vilket Caddo är i behov av. Kruns kryddor kanske kan vara av intresse för dalkerna, liksom dalkiska vinerna kanske kan var intressanta för krunierna) men frågan är om det inte kan ligga något mer till grund för de goda relationerna? Kanske har dalkiska handelshus fått ensamrätt på vissa varor för utskeppning från Stabul, men varför har de i sådana fall fått det?
Men du har antagligen en hel del annat att fundera kring först och det är ingen brottska med detta, men det är kanske något du kan ha i bakhuvudet iaf.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Och sedan finns det fientliga Felicien mitt emellan de bägge!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, det är sant. Men Caddos relationer till Felicien är inte lika dåliga som t.ex. Erebos. Caddo har bara dåliga kontakter, inte viss fiendeskap. Krun å sin sida har sporadiska kontakter med Felicien, men jag har tänkt mig att dessa är på väg att bli sämre länderna emellan pga en hel del orsaker, bl.a. inflytandet i Efaro.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Sjöresan hade varit lång och mödosam, men vi var alla tacksamma att vi inte ens sett skymten av piratskepp, som Kopparhavet annars är så känt för. Jolakin, min unge novis, stod spänd bredvid mig och kikade över relingen. Varma vindar smekte våra nu kräftröda ansikten när vi äntligen närmade oss Casso hamn. Trots att både jag, en gammal man vid det här laget, och ynglingen vid min sida följt den Lysande Vägen sedan barnsben hade vi aldrig satt våra fötter på den heliga ö som Odo själv stammade från.

Solen stod mitt på himlen när vårt skepps tjocka rep kastades till trossgossarna på bryggan. Pojkarna var utan tvekan dalker – deras hy var brun och håret blont, och vi förstod inte ett ord av vad de sade till varandra. Innan vi ens gått i land lyfte jag blicken och kisade ut över Casso. Staden låg på en sluttning, så från hamnen hade vi en vacker utsikt. Det första som slog mig var att praktiskt taget alla hus var fyrkantiga och vitkalkade, inte alls som husen i vårt hemland, Magilre. På flera ställen reste sig de typiska caddiska kupolerna, vilket vittnade om att Casso hade äran att inneha ett flertal tempel tillägnade helgon vars reliker noga bevarats.

Redan när vi steg i hamn slog dofterna emot oss. Aromen från kryddor vi aldrig hört talas om fyllde våra sinnen. Rökt klippgetskorv, färsk caddisk ost och nytappad honung såldes på bryggan. Efter att ha levt på torkat kött och mögligt bröd de senaste två veckorna kunde vi inte annat än att slå ihop våra händer, lyfta blicken och tacka Etin för hans försyn.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hittade en intressant konflikt i uppgifterna om Caddos flotta - i alla fall ser det ut som en motsägelse på ytan. Överallt (Ereb Altor boxen, Sinkadus #3, etc.) läser vi att Caddo har en stark flotta. När vi däremot öppnar Kopparhavets Kapare får vi reda på att Caddo inte har en egentlig krigsflotta, "utan de bestycka fartyg man har till förfogande (den s.k. riksflottan) är vanliga handelsfartyg (koggar, karacker och karaveller) som i händelse av ofred förses med arbalest och ballistor. Marinsoldaterna är tänkta att utgöras av vanliga matroser som tvångsvärvas i hamnarna, får en kort utbilldning och ett vapen och sedan kastas ut i ett eventuellt krig. Ett slags värnpliktssystem, alltså."

Hur hänger detta ihop tycker ni? Är det kanske helt enkelt så att dessa dalkiska "matroser" är väldigt skickliga (och många) och att det är p.g.a. detta "värnpliktssytem" som Caddos flotta är så stark? Är flottan helt enkelt en del av det starka folkuppbådet? Helst skulle jag nog se det som lite både och - Caddo har en liten krigsflotta som kan bli både stor och stark med folkuppbådets hjälp. Van tycker ni?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Alltså, antingen har Caddo en del (ett litet antal) renodlade krigsfartyg som eskorterar handelsskeppen, patrullerar kusterna osv, eller så är deras handelsfartyg ALLTID bättre än genomsnittet på att bekämpa, framförallt piratskepp. De KAN ju helt enkelt inte ha en svag flotta där de ligger, vad skulle hända med deras handel då?

Ja, hur kombineras schyssta fraktfartyg (stort lagerutrymme osv) med krigsfartyg (hastighet, manövreringsförmåga osv) Ett handelsfartyg blir ju inte ett krigsfartyg bara genom att slänga på tio ballistor, eller?
Senast redigerad av Sopodlare den 2007-08-03 18:27, redigerad totalt 1 gånger.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar