Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vad den godmodige munken säger

Ah, Caddo… Den helige profeten Odos och så många helgons hemland. Trots att jag på intet sätt kan hålla med dalkerna i deras villfarelser kan jag inte annat än fyllas med varma känslor när jag tanker på den heliga ön. Jag har varit där två gånger under mitt långa liv, och jag kommer aldrig att glömma Arnos många kvarterstempel – ociotter kallas de på Caddo – och det faktum att Etins ansikte lyste över oss varendaste dag vi var där. Tilsammans med mina ordensbröder har jag vallfärdat till många heliga platser på Caddo, men den märkligaste var nog ändå Velos källa utanför byn Moko. Denna källa, som Odo själv drack ur, sinar aldrig – oavsett torka och årstid. Broder Welfrid, som i många år lidit av både ryggbesvär och plågande tarm blev helt frisk då han druckit ur den heliga källan! Prisad vare Etin!
Vad jag däremot aldrig kunde vänja mig vid var de misstänksamma och gemena blickar vi bemöttes av från de dalkiska heretikerna. Det talade om oss bakom ryggen på deras eget tungomål, som jag bara förstår en bråkdel av. Jag antar att jag skall vara glad att jag inte förstod allt de sade. Det är en skam att alla dessa heliga platser skall vara under de kätterska dalkernas besittning, men en dag kommer kanske Etin att upplysa även deras sinnen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Layout:
Echtisk adelsman (lågadel). Hatar dalker och allt vad de står för (kättare, magihatare, kungamördare). Har aldrig varit där (på Caddo?! aldrig i livet!) och endast ett fåtal gånger träffat dalker och har egentligen ingen koll. Har dock en rolig historia att berätta om när han med lagliga medel bestal några dalkiska handelsmän på två tunnor vin. Han finner den mycket underhållande.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Layout:
Echtisk adelsman (lågadel). Hatar dalker och allt vad de står för (kättare, magihatare, kungamördare). Har aldrig varit där (på Caddo?! aldrig i livet!) och endast ett fåtal gånger träffat dalker och har egentligen ingen koll. Har dock en rolig historia att berätta om när han med lagliga medel bestal några dalkiska handelsmän på två tunnor vin. Han finner den mycket underhållande.
Suveränt! :D Skriv på!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Jag tycket personligen att fyra till antalet är bra... Så till Caddo kan jag tänka mig:

* Den arrogante echten (Kul idé, Regil! :D )
* Den snikne köpmannen
* Den godmodige munken
* Den mäktige magikern
Ingen inspiration själv men magikern kan kanske tala om alkemin på Caddo?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Jag tycket personligen att fyra till antalet är bra... Så till Caddo kan jag tänka mig:

* Den arrogante echten (Kul idé, Regil! :D )
* Den snikne köpmannen
* Den godmodige munken
* Den mäktige magikern
Ingen inspiration själv men magikern kan kanske tala om alkemin på Caddo?
Mycket bra idé, birke. Ska börja slipa på det så snart jag är klar med Fraxes nord-zorakiska tempel...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vad den arrogante echten säger

Caddo? Ja, det säger jag dig gosse, Caddo är fyllt av dalker. Och dalker skall man hålla sig borta ifrån, det sa alltid far min. Inget annat än kätterska, magihatande, råttätande, ärelösa krämare! Nej, det säger jag dig, vi skulle aldrig ha släppt taget när vi hade erövrat den där hålan. Visst du inte det? Jodå, 292 eO var det, då stod dalkerna på knä och bad för sina liv, det var tider det. Då behövde inte en echt be om ursäkt för att få besöka profetens grav minsann… Numera så får de till och med vandra fritt på Ekeborgs gator och bedriva handel som om de vore hederliga handelsmän. Jovistt, lite högre tullar får de ju betala, men ändå! Jag säger det, Vidar VI är en strålande konung, men nog är han lite mjuk mot dalkerna om du frågar mig. Om jag har varit på Caddo? Nej, aldrig i livet säger jag. Jag besöker inte de heliga platserna innan de är befriade från kättarna. Om jag har träffat någon dalk? Jodå, det har jag (kluckande skratt). För några år sedan köpte jag tre kaggar ”hynsolgiskt” vin av några dalker. Det visade sig småningom att två av dem var sura och dåliga, nästan lika uselt som kard… Nåja, det var väl Caddovin eller nåt i kaggen. Hursomhelst vände jag mig till min vän Clyron Lagman och då jag förklarat mitt mål tilldömde han mig rätten till repressalie. Du skulle ha sett minen hos den dalkiske köpmännen i hamnen i Ekeborg när jag beslagtog två tunnor vin som han just höll på att lasta av (skrattar gott och länge). Kaggar sa du? Nåja, även en echt kan väl fela? (skrattar återigen kluckande)
Senast redigerad av Regil den 2008-01-31 21:18, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Underbart Regil! :D

Vad den mäktige magikern säger

Fy bövelen, sa du Caddo?! Dit skulle jag inte resa om du så erbjöd mig Gadirms egen formelsamling! Inte nog med att dalkerna tjattrar på sitt eget obegripliga språk, de tvår sig i oljor som luktar oerhört märkligt. Men värst av allt är att den caddistiska villoläran så förvridit folket att de anser att all magi är av ondo – och ärevördiga trollkarlar (som jag själv) är inte välkomna att ens sätta foten på ön. Lika väl det! Såvitt jag vet finns där inget nämnvärt att beskåda. Men för rättvisans skull skall jag väl lägga till att det sägs att det på Caddos svarta marknad finns en hel del mycket potenta alkemiska elixir. Dalkerna har tydligen bemästrat alkemins konst, trots att den enligt lag är förbjuden. Har du kontakter i hamnkvarteren har jag hört att du kan finna riktiga rariteter. Men för allt i världen, om du är magiker – håll dig borta från Caddo! Dalkerna är fanatiska vad gäller sin tro!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Underbart Regil! :D
Tackar. Får erkänna att jag känner mig barnsligt nöjd över invektivet "råttätande"... :oops: tror att jag kommer att använda det mer än en gång. :D (Nu är ju inte en löpmus en råtta, men det gör ju det hela bara ännu bättre)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vad den snikne köpmannen säger

Jo du, Caddo är sannerligen ett intressant ställe! Har du ett gott sinne för affärer kan du sannerligen tjäna en vacker slant där – men passa dig. Dalkerna är inte dumma, och tro inte att de inte kan se skillnad på silver- och kopparmynt bara för att de är färgblinda. Arno, Caddos huvudstad, är en smältdegel med köpmän och handelsskepp från alla världens hörn. Med goda kontakter kan du göra riktiga kap och sluta mycket fördelaktiga kontrakt, men konkurrensen är obönhörlig. Och vad gäller den inhemska marknaden kan man glömma att försöka slå sig in. Dalkerna är mycket lojala mot sitt kära fädernesland och sina landsmän.
Det finns en hel del varor att köpa på Caddo som kan vara svåra att hitta annorstädes. Dalkerna är till exempel fenomenala på att tillverka navigationsinstrument, som kompasser, astrolabier och sextanter. De dalkiska doftoljorna, eller per fumum som vi kommit att kalla dem på fastlandet, har börjat bli mycket eftertraktade runt hela Kopparhavet och kan således vara värda att investera i... Men nu var det ju inte det ni frågade om. Caddo är i vilket fall en mycket intressant plats för oss köpmän, inte minst då de har ett av de mest utvecklade bankväsenden jag känner till. Men låna inte mer än du kan betala igen. Räntan är hög, och handelshusen har en tendens att alltid finna sina gäldenärer när det är dags för återbetalning.


Så vad säger ni god vänner? Kan vi nöja oss med dessa fyra skrönor? Låter de bra? I så fall skickar jag vidare till Rickard Sättare.

EDIT: Jag har korrigerat citaten något och lagt upp dem i Wikin... Klicka länken i min signatur.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Strålande anders och Regil! Underbara texter! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders & Regil; mycket bra! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu har jag fått en fil av Richard som heter "Caddo-klart.pdf", och den är riiiiktigt tjusig. Så efter att Anders har granskat den så kommer ni snart alla få ta del av Caddo. :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe skrev:Nu har jag fått en fil av Richard som heter "Caddo-klart.pdf", och den är riiiiktigt tjusig. Så efter att Anders har granskat den så kommer ni snart alla få ta del av Caddo. :)
:D
Väldigt roligt!
:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:D :D :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo jag hade en grej till om ankorna som jag tyck...
skojar bara, ser fram emot denna epokavgörande pdf! :D
Skriv svar