Sida 6 av 10

Postat: 2007-03-01 01:14
av Gunther
Om man tänker efter, så är det lika mycket skogbrist. *haha* Har glömt att skriva om den lilla skogen på Rihadon. :lol:

Men Spelknepe började prata om lera, så jag stötte på en ganska intressant grej om sandsten (som Hakkai har gott om). Redan under antika Rom och Grekland så tillverkade man cement genom att bränna sandsten. Hakkaiborna skulle på egen hand kunna göra cement och sammanfoga sandstensblock till hus. Om man dessutom importerar vulkanaska från t ex Caddo så skulle man kunna göra det mer vattenresistent. Låter det bra?

Postat: 2007-03-01 21:23
av Gunther
Nu har jag ändrat lite här och där och lagt till en massa rubriker. Sedan har jag skrivit om skogen och stenbrottet. Ska ändra snabbfaktan i början senare så att vi får med askan där.

Hakkaimodulen

Postat: 2007-03-04 02:55
av Gunther
Jag håller på att göra en bild att slänga in i modulen någonstans. Det ska föreställa ett ögonblick på Montagors gator. Bakgrunden ska bort dock...göras om. Just nu har jag bara börjat med konturerna för överkroppens kläder.
Från vänster:
Vit anka (köpman)
Brun anka (köpmannens livvakt)
Stolt felicier (som motar bort en annalkande tjuv med ett stadigt tag om både börs och kortsvärd)
Vanlig montagoransk medborgare
Tjuv (som gjort försök att ta felicierns börs)
Sjöman (bärandes på en säck)
Kapare från Karakh-Khun (samtalande med piratkaptenen)
Montagoransk piratkapten (samtalande med kaparen)
Bild

Postat: 2007-03-05 02:21
av Gunther
Har funderat en del runt arkitekturen. Har inte kommit så långt som att producera bilder ännu, men jag har iaf lagt grunden.

Hakkaimodulen

Postat: 2007-03-05 20:11
av Gunther
Jag har skrivit klart introt till Montagor. Hoppas ni gillar det. Har även utvecklat arkitekturen lite mer med konkreta exempel. Tar gärna emot kommentarer runt detta.
...och givetvis allt annat.

Hakkaimodulen

Postat: 2007-03-05 22:45
av Gunther
Vad har ni för tankar runt Öarna (dom ljusskygga kvarteren i norra Montagor)? Man skulle ju lätt kunna få till någonting spännande med smuggelhärvor, tjuvar, lönnmördare och annat skumt folk. Någon som har några idéer?

Postat: 2007-03-08 19:02
av Spelknepe
Bild
Karta över Hakkai

Hjälp nu Gunther med att kommentera hans arbete!

/Speltjate

Postat: 2007-03-08 19:25
av Psipo
Spelknepe skrev: Hjälp nu Gunther med att kommentera hans arbete!
Så fort jag läst hela modulen så...:) Jag kikar på den ibland och tycker den ser superbra ut.

En kort fråga bara, älvfolk 1%, det blir 150 älvfolk i piratstaden med omnejd. Jag upplever det som ganska många. Vad gör de där? Några gråalver, havsälvor, sjöjungfrur, sälingar m.fl finns säkert men är inte 1% för mycket? Egentligen?

Postat: 2007-03-08 19:33
av Gunther
Skönt att höra! :o

Angående befolkningssiffror så är dom högst provisoriska. Jag slängde bara in dom efter att första mallen för länder publicerades. Vi skulle kunna kapa ner och säga t ex 92% människor, 7% ankor och 1% övriga eller något.

Ett annat problem är befolkningssiffrorna. Jag ser i nuläget inget sätt att klämma in 5000 pers på Rihadon. Det blir nog till att skära ner här.

Postat: 2007-03-08 19:43
av Peter
näeh, om det bara är piraterna, fiskebyn och stenbrottet på ön så är nog 1000 - 1500 en rimligare siffra. Eller?

För övrigt en intressant och välskriven text: gillar särskilt de många pubarna och värdshusen. Kanske vågar man efterlysa lite mer text om handel och montagors handelsplatser? Jag tycker att just saluhallar är en klockren idé som jag gärna ser mer text om :)

Postat: 2007-03-08 23:30
av Andreas
Gunther skrev:Jag ser i nuläget inget sätt att klämma in 5000 pers på Rihadon.
Såvida det inte är slavar ihopträngda i nåt läger/plantage/gruva...

Postat: 2007-03-09 10:53
av Peter
Andreas skrev:
Gunther skrev:Jag ser i nuläget inget sätt att klämma in 5000 pers på Rihadon.
Såvida det inte är slavar ihopträngda i nåt läger/plantage/gruva...
Det tror jag är en mycket god idé. Rimligtvis ett timmerhuggarläger kanske? Eller i stenbrottet. Lite pappillionkänsla...

Postat: 2007-03-09 13:31
av Psipo
Jag har börjat läsa igenom texten. Gillar den, men har lite frågor, eller en:

Egentligen sammfattas allt i frågan kring hur Blodskägg kan få härja fritt, sitta i rådet samtidigt som Montagor kan sälja plundringsgods och ha goda diplomatiska förbindelser med delar av omvärlden?

Enda orsaken jag kan se är att Montagor har en allians med någon mäktig stat och att piraterna är kapare i dess tjänst. Alternativet är att de inte är det och då skulle ingen köpman vid sinna sinnen segla till piratvatten för att kränga varor.

Jag kan ha missat något. Det är en lång tråd och jag har som sagt inte läst hela (men nästan) texten.

Jag har heller inte läst KK på flera år så jag kan ha missat något grundläggande redan där. :)

Annars, bra jobb!

:D

Postat: 2007-03-09 13:52
av Spelknepe
Anlitar inte Felicien pirater genom kaparbrev?
Eller är det så att Montagor (Hakkai) tillhör Felicien?

Postat: 2007-03-10 10:55
av Psipo
Spelknepe skrev:Anlitar inte Felicien pirater genom kaparbrev?
Eller är det så att Montagor (Hakkai) tillhör Felicien?
Jag tror jag har begripit hur ÄS tänkte.

Montagor lever i en ohelig allians med piraterna. Blodskägg sköter kontakren med piraterna.

Det här är något som vi borde ta fasta på när det gäller Montagor. Jag tycker mig kunna läsa en hel del mellan raderna i KK om att allt inte blev så bra som de hade tänkt med alliansen med piraterna. Och det är ju inte så konstigt.

Om vi kikar på de officiella källorna:
Problemen med piraterna blev så stora att ingen vill handla med Montagor längre. Ett förbund slöts med Blodskägg. Kort därefter blev Montagor självständigt. Inga handelsfartyg på väg eller ifrån Montagor får attackeras men i gengäld får piraterna...vad?

Jag tror att man kan göra samarbetet mellan staden och piraterna intressantare. Vad händer när en blomstrande handelsstad sluter ett förbund med en pirat? Det borde kunna bli hur coolt som helst. Som det är nu är samarbetet helt oproblematiskt och alla i rådet är ganska "snälla". Men nog måste viljorna dra åt olika håll även om ingen av dom är direkt "onda"?.



En annan sak som jag tycker man kan lyfta fram mer är det kosmopolitiska situationen som råder. ALLA finns i Montagor! 8)