Sida 5 av 10

Postat: 2007-02-25 02:56
av Gunther
Jag har lagt upp en del ändringar i Hakkai. Jag har slängt in lite årtal i Historian, fixat lite namn här och där, skrivit lite om Dorovich, lagt till en hamnkrog, lagt in Fafnirs bild, osv...

Postat: 2007-02-25 20:23
av Gunther
Håller på att fixa till och skriva klart inledningstexten till Montagor. Jag vet att den är ganska lång, men det ska väl gå att klippa ner den sedan om man vill.
Hakkai

Postat: 2007-02-25 20:38
av Spelknepe
Trevlig läsning som vanligt Gunther! ;)

Postat: 2007-02-25 20:41
av Gunther
Va bra att du tycker så! =) Vad tycker dom andra kollegorna då?

Postat: 2007-02-27 02:39
av Gunther
Jag har en fråga. Jag håller på att skissa på en stämningsbild till Montagor (hoppas den blir bra). Då slog det mig! Hur gör vi med svartfolk? Kan man tänka sig att orchpirater accepteras tillträde till Montagor? Dom är kanske inte speciellt omtyckta, men något kan dom säkert tillföra. Eller?

Postat: 2007-02-27 09:38
av osbjer
Brukar svartfolk åka båt på öppna haven?

"Havsorcher"

Postat: 2007-02-27 10:38
av Mikael
I KK finns beskrivet en märklig typ av orcher som tvingats ta till havs där de flyter omkring i sina havsfästningar. Personligen har jag inget emot denna idé, men det bör vara en ovanlig företeelse. Orcher som pirater på andra flytetyg ännu ovanligare, men man kan väl tänka sig att en eller annan avfälling tvingats söka lyckan bland mindre nogräknande människor. Jag har själv inspirerats av Jürgen Richters karibiska äventyr som jag förlagt till Sanritra med skärgård på Samkarnas nordvästkust. Sanritra är en mytisk ö med lång historia. Det förekommer att kartritare placerar Sanritra i nordöstra Samkarna, men det är okunnigt och beror på att få ereber besöker ön. Tebuku är Sanritras enda större stad och en piratstad som domineras av Härjarnas brödraskap. Brödraskapet domineras av svarta sanriter, men inkluderar även minotaurer och havsorcher.

Postat: 2007-02-27 13:56
av Gunther
Havsorcherna bor på sammankopplade flottar (havskyrakher). Dom har snabba galärer som dom erövrat och byggt om för att använda i nattlig plundring. I vissa fall går dom ihop hela flottor för att anfalla större mål. Det står i KK att dom anföll Montagor år 44 e.O, men det måste ju vara ett tryckfel. Hakkai var ju obebott på den tiden. Ska vi ändra det till 440?

En del havskyrakher har masugnar och sådant, men jag kan tänka mig att man kan behöva köpa lite rejälare grejer av människor ibland. Kanske har man slutit fred efter det ovannämnda anfallet för att kunna ro dit ibland och "shoppa"?

Postat: 2007-02-27 14:39
av osbjer
Vad mig beträffar får du gärna hoppa över havslevande svartfolk helt och hållet, det bara "känns" fel.

Postat: 2007-02-27 16:38
av Spelknepe
Jag tycker: Hoppa över havslevande svartfolk som ett koncept/begrepp, men håll det öppet om att det FINNS t.ex. orcher till havs, rekryterade av ruttna pirater och sjörövare. Men inte i större sammanhang.

Postat: 2007-02-27 18:50
av Gunther
Okej. Jag är osäker på om jag håller med er eller inte. Hade dom haft fenor hade jag skrotat dom direkt, men nu är dom faktiskt rätt intressanta. Varför skulle inte orcher kunna göra strandhugg som alla andra. Det borde ju ligga i deras intresse mer än andra. Dom är ju rövare och banditer (dom flesta iaf).

Postat: 2007-02-27 18:52
av Hans
Spelknepe skrev:Jag tycker: Hoppa över havslevande svartfolk som ett koncept/begrepp, men håll det öppet om att det FINNS t.ex. orcher till havs, rekryterade av ruttna pirater och sjörövare. Men inte i större sammanhang.
Jag håller med dig
Tufft med en pirat besättning med några orcher och svartalfer

Postat: 2007-02-27 18:59
av Gunther
Okej. Vi skrotar dom. Får se om jag kan slänga in någon enstaka orch i modulen då. =)

Postat: 2007-02-27 21:54
av Spelknepe
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en besättning med 95% orcher. Det hade varit ganska ballt, men jag vill undvika att orcher förknippas med sjöfarande i det stora hela.

Man kan väl säga att orcher överlag inte går till sjöss, men visst finns det alltid undantag.

Postat: 2007-03-01 00:48
av Gunther
Jag behöver er hjälp att komma på en spännande arkitektur till Montagor. Delvis pålade öar och små välvda broar över kanalerna är klart, men hur byggs husen?

Jag hade någon flummig idé om broar mellan husen, men jag kan inte komma på någon vettig anledning till att ha dessa. Lustiga små trätorn ovanpå och på sidan om hus är en idé som jag har.

För nuvarande kan man väl säga att en viss stenbrist råder (men det går ju att bygga med sandsten, så vi kan ju lägga till ett litet stenbrott på Rihadon om vi vill). Därför så försöker jag undvika stenhus i mina tankar, vilket begränsar mig något. Hur gör vi trähus spännande? Det borde ju vara en salig blandning av olika byggnadsmetoder, så vi kan ju inte ha ett enhetligt tema. Nä, det är mångfalden vi måste satsa på att utveckla (eller?).

Jag tänker mig att man under det zorakiska styret byggde i sten (bastanta, ibland befästa byggnader som delvis finns kvar). Detta skulle kunna användas för att bryta av lite grann. En tanke jag hade var lite Gondoraktigt förfall. Någon trasig staty här och var som antingen plundrats, rivits ner eller skadats i strid.

Har ni några spännande idéer eller kommentarer runt det jag just skrev?