Hakkai & Montagor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Tjusigt Gunther! Det enda jag har att påpeka är den där blåa nyansen mellan husen.
Kan lätt förväxlas med vatten. Kanske den skulle varit lite grå eller gråbrun? Annars mycket bra!
Ska försöka fixa det. Det ska egentligen föreställa några få procent svart, men jag får kolla upp det där.
Kanske dra ner på blått eller att göra den brun (det är ju trots allt mest trä).
Det kommer ju även att rätta till sig om jag ritar vatten mellan öarna. :)
Ser jättebra ut! Har du någon uppgift om befolkningsmängd?
Hela Hakkai ska väl ha 55 000 invånare, men det är väl diskutabelt.
Erebs största stad har väl 18 000 invånare, så jag vill inte så gärna komma i närheten av det med Montagor. Vad säger ni?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Gunther skrev:Hela Hakkai ska väl ha 55 000 invånare, men det är väl diskutabelt.
Erebs största stad har väl 18 000 invånare, så jag vill inte så gärna komma i närheten av det med Montagor. Vad säger ni?
Jag har fått uppfattningen om att det i princip bara är Montagor som är befolkat, med undantag då för piratbyn och fiskelägret, men jag kan ha missuppfattat det hela. I vilket fall tycker jag att runt 10 000 låter som en rimlig siffra. Kanske inte så många bofasta, men när man kommer dit som RP befinner sig ungefär så många där både bofasta och besökare.

Om det då är så att befolkningen i stort bor i staden tycker jag att 55 000 låter lite mycket.

/j
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har fått uppfattningen om att det i princip bara är Montagor som är befolkat, med undantag då för piratbyn och fiskelägret,
men jag kan ha missuppfattat det hela.
Det är fortfarande en öppen diskussion om vad som ska finnas på huvudön, men det lutar åt att där ska finnas lite byar och sådant.
Hur som helst så tycker jag att huvudön ska ha betydligt mindre invånare än Montagor.
I vilket fall tycker jag att runt 10 000 låter som en rimlig siffra. Kanske inte så många bofasta,
men när man kommer dit som RP befinner sig ungefär så många där både bofasta och besökare.
Jag håller helt med, det låter som en bra siffra.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har kommit en bra bit med kartan i dag. En större version finns som sagt här. Bry er inte om färgen på vattnet (ni får förstås ge förslag);
Jag har inte bestämt vad jag ska köra med ännu. Lade mest bara in vattnet för att man ska se vad som är öar och inte.
Inom kort så ska jag börja dela med mig av texter och illustrationer.

EDIT: Tagit bort bilden. Se senare länkar.
Senast redigerad av Gunther den 2007-02-06 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Ser jättebr ut, får mycket bättre perspektiv med olika färg på vatten och land.

/j
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mycket bra... ska bli spännande att se beskrivningarna sen.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ingen rast och ingen ro. Men kanske några seglare... Nä, det var ett dåligt skämt. Men här är en uppdatering iaf.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Hakkaidokumentet

Inlägg av Gunther »

Jag har börjat fila på Hakkai som ögrupp. Jag planerar att lägga in min modul om Montagor inuti själva Hakkaimodulen.
Här är en PDF med vad jag skrivit hittills om Hakkai (försöker följa landmallen).
Senast redigerad av Gunther den 2007-02-04 02:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Har skrivit lite mer om Hakkai och börjat lägga upp rubrikerna för Montagor. Det är svårt att bestämma sig för vart saker och ting ska ligga,
så ni får hemskt gärna komma med förslag på ändringar och tillägg. Jag slängde även in en bild på Hakkai i profil för att få lite färg på det hela. =)

Jag har mycket texter klara, men jag måste skriva om en del så att det passar dom ändringar vi gjort, ta bort regler osv...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Lite mer text om Hakkai. Har bl a lagt till text om Norra hamnen och Borgmästaren. Slängde in en bild på honom också, hoppas den duger.

Kommentarer?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Ser fint ut! Du kanske kan skriva exakt när piren byggdes mer än mellan 200 & 300, sen kan SL säga till spelare att det var mellan de årtalen. Eftersom vi skriver historien vet vi det exakta årtalet (talen). Det är så jag tänkt när jag skrivit historia tidigare.

En språklig sak jag tänkte på är att du skriver "så" på några ställen det inte behövs. Redan den andra meningen "På den östra sidan av huvudön bildar..." Nu kan det vara så att jag har fel på den punkten men det är en kommentar i alla fall.

Rubriken "Administration" kanske kan bytas till "styre" eftersom du ville ha förslag.

I övrigt ser det jättebra ut! Keep up the good work!

/j
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det här ser ju ut att kunna bli en riktigt bra bakgrund att stoppa in äventyr i så småningom...

När det gäller språkliga spörsmål bör vi nog ha korrekturläsare beredda så snart texter börjar bli färdigskrivna för att få en hyfsat jämn kvalitet på allt material. Jag kan själv i viss mån bidra med sådana talanger eftersom jag är lingvistiskt lagd. Är det någon annan som känner sig manad?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

I dag har jag skrivit om Förvaltningen, krogar och lite sånt. Lagt till en illustration också. Här är dokumentet.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hur fungerar en fyr i Ereb Altor tycker ni? Är fyrskötaren en magiker som sitter och förnyar en besvärjelse då och då,
eller är det ett invecklat system av något slag (vet inte hur man skulle få upp ljusstyrkan). Kanske ett antal
montagoranska havsmagikerlärlingar som sköter fyren på sidan om studierna?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Gunther skrev:Hur fungerar en fyr i Ereb Altor tycker ni? Är fyrskötaren en magiker som sitter och förnyar en besvärjelse då och då,
eller är det ett invecklat system av något slag (vet inte hur man skulle få upp ljusstyrkan). Kanske ett antal
montagoranska havsmagikerlärlingar som sköter fyren på sidan om studierna?
I femte konfluxen finns en fyr på Clusta Noba. Den fungerar som så att det är ett torn där det tänds en eld varje kväll. Behöver inte vara så mycket mer high tech än så enligt min mening.

/j
Skriv svar