Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kentaur på Satenu?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har påbörjat översätta de namn på klassisk/kejserlig Jori som florerar enligt Andragoors regler. Har ni lust att korrekturläsa mina översättningar, som jag initialt skriver i respektive artikels diskutionssida?

http://www.erebaltor.se/wiki/Diskussion ... av_Hafsort
http://www.erebaltor.se/wiki/Diskussion:Kattm%C3%A4n
http://www.erebaltor.se/wiki/Diskussion ... ttm%C3%A4n
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tros om att hitta ett annat ord för Sapiens/Zapiens i Ereb? Det låter för mycket "våran värld" i mina öron... :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Vad tros om att hitta ett annat ord för Sapiens/Zapiens i Ereb? Det låter för mycket "våran värld" i mina öron... :?
Förstår den känslan, men tycker att eftersom detta ändå är överflödigt lull för de riktigt nördiga eller RP-biolog/zoolog så skall det också vara något som instinktivt känns igen av oss alla för att skapa känslan av varför de har katalogiseringsnamn. Förstår ni hur jag menar? "Sapiens/Zapiens" har det igenkänningsvärdet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Homo magia?

Homo cogitum?

Homo pictus?

Homo bardus? :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snyggt jobbat med Prangin i wikin barbarhövding Birke! Tycker dock att Lirvellas lycée grundas väl tidigt efter att orden grundats i Aidne. Kan man skjuta på det? Eller så får det finnas en motivering till hur det var möjligt att starta så långt bort pga rykten om stulna kejserliga klassiker.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Tycker dock att Lirvellas lycée grundas väl tidigt efter att orden grundats i Aidne. Kan man skjuta på det? Eller så får det finnas en motivering till hur det var möjligt att starta så långt bort pga rykten om stulna kejserliga klassiker.
Den är kanske lite tidig men min men jag vill minnas att jag hade ett skäl ...(länge sen jag daterade händelsen). Lyceets förstörelse till 357 fO var för att skapa lite händelser i östra Ereb orsakat av dvärgarnas invasionsförsök 375-352 fO. Platsen borde också egentligen ha ett annat namn eftersom dagens Lirvella först uppstod 378 eO (dock möjligheten till en ny stad på gamla (lycee)ruiner).

Jag kollar, rykten om kejserliga klassiker kan jag dock oavsett väva in i orsaken till att lyceets grundades.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor. Läste just en krönika i Sinkadus nr 26 om karkioner som sägs vara skriven på kejserlig jori under kejsar Domions tid. Har du tittat på den? Är den på kejserlig jori eller en översättning från ett senare men ändå flerhundraårigt tillfälle?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Adragoor. Läste just en krönika i Sinkadus nr 26 om karkioner som sägs vara skriven på kejserlig jori under kejsar Domions tid. Har du tittat på den? Är den på kejserlig jori eller en översättning från ett senare men ändå flerhundraårigt tillfälle?
Hmmm... Jag har inte läst artikeln i fråga på länge, men antar att tanken var att låta svenska representera modern jori, medan kejserlig jori därför representeras av svenska med ålderdomlig stavning. "Äkta" kejserlig jori är numera ett slags muterat latin där min tanke var att det skulle låta och se ut som att det är något mer "barbariskt" än verkligt latin, se wikin.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:Adragoor. Läste just en krönika i Sinkadus nr 26 om karkioner som sägs vara skriven på kejserlig jori under kejsar Domions tid. Har du tittat på den? Är den på kejserlig jori eller en översättning från ett senare men ändå flerhundraårigt tillfälle?
Hmmm... Jag har inte läst artikeln i fråga på länge, men antar att tanken var att låta svenska representera modern jori, medan kejserlig jori därför representeras av svenska med ålderdomlig stavning. "Äkta" kejserlig jori är numera ett slags muterat latin där min tanke var att det skulle låta och se ut som att det är något mer "barbariskt" än verkligt latin, se wikin.
Låter bra. Skall vi säga att det vi ser i Sinkadusen är Mandelmunkarnas första översättning från år 67 fO?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Enkel och bra lösning.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Låter fint...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad kallar vi de skrivtecken som de joriska språken/dialekterna använder?

Den joriska runraden
Den joriska raden
De joriska tecknen
De joriska runorna

Runor låter i mina öron mera barbariska eller magiska... :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

I kampanjboken är deras namn "den joriska runraden" så min röst faller på det namnet då jag inte ser någon anledning att frånge det officiella i det fallet.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

röstar också på den joriska runraden...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar