Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:Hmm.. funderar på vilket språk de palinoriska nomaderna skall tala. Kanske (mer eller mindre) ransardiska?
Skulle kunna passa med et västnargurisk språk i släkt med (ran)sardiska och jordiska då palinors befolkning (om jag förstått rätt) är tänkt som delvis nargurisk. Under 900-talet fO utvandrade många narguriska stammar västerut och kanske inte alla korsade Kard-bergen utan stannade på slättlandet i dagens Palinor?
Om jag kommer att behöva ord skulle jag gärna ta ransardisk eller jordiska ord, och i vissa fall evolvera dem lite. Under Adragoors visa överinsyn, givetvis.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Peter skrev:Hmm.. funderar på vilket språk de palinoriska nomaderna skall tala. Kanske (mer eller mindre) ransardiska?
Nu kanske jag är trött men jag förstår inte riktigt frågan. Det finns ju ett språk som heter "Palinorska" i den västnarguriska språkfamiljen, varför skulle de inte prata det språket?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Didra skrev:Nu kanske jag är trött men jag förstår inte riktigt frågan. Det finns ju ett språk som heter "Palinorska" i den västnarguriska språkfamiljen, varför skulle de inte prata det språket?
Just det, i släkt med timoleriskan eller hur? Har inte tillgång till kartan med språkfamiljer men kommer ihåg nåt sånt. Borde redas ut!

Skulle du, eller nån annan, kunna återberätta hur den västnarguriska språkfamiljen ser ut? Skulle vara bra att veta och ta i beaktning för alla som skriver om folk tillhörande denna gren av det narguriska språkträdet.

De västnarguriska folken utvandrar från Nargurs skogar på 900-talet fO (kommer att omtala denna som "Den Fjärde Vandringen" lite senare i Nargurtråden) och rent rent logisk borde ju folken ha nådt det senare Palinor innan dem korsar skogen och bärgen till det senare Timolerien, Ransard och Jorduashur.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Aj då, det finns palinoriska?

Err... min spontana reaktion är att palinoriskan i så fall är ett jorisk-narguriskt blandspråk. Överklassen talar sedan Nyjori, och stammarna talar narguriska stamspråk. Men Palinoriskan är Lingua Franca.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Err... min spontana reaktion är att palinoriskan i så fall är ett jorisk-narguriskt blandspråk. Överklassen talar sedan Nyjori, och stammarna talar narguriska stamspråk. Men Palinoriskan är Lingua Franca.
Det låter som en rätt bra idé. Ska tänka på det när jag skapar palinoriskan så småningom och lägga till joriska lånord med högre stilvärde. Situationen blir lite som engelska under medeltiden, när folket ju använde gamla anglosaxiska ord, medan överklassen använde en massa franska ord.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Västnarguri är en dialektgrupp och direkt under den så finns språken Jordiska och Ransardiska men även finns där dialektgruppen Timoleriska.
Under Timoleriska finns språken Timoriska, Aleriska och Palinorska som även är anknutna till varandra.
Under Ransardiska finns Timoriska och Aleriska.

Västnarguri blir lite knepigt att förklara utan bilder...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Didra skrev:Västnarguri är en dialektgrupp och direkt under den så finns språken Jordiska och Ransardiska men även finns där dialektgruppen Timoleriska.
Under Timoleriska finns språken Timoriska, Aleriska och Palinorska som även är anknutna till varandra.
Under Ransardiska finns Timoriska och Aleriska.

Västnarguri blir lite knepigt att förklara utan bilder...
Som jag misstänkte finns joriska influenser inte med i det schemat, men det kanske man kan skarva in ändå?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Peter skrev: Err... min spontana reaktion är att palinoriskan i så fall är ett jorisk-narguriskt blandspråk. Överklassen talar sedan Nyjori, och stammarna talar narguriska stamspråk. Men Palinoriskan är Lingua Franca.
Helt klart en idé att arbeta på. Det lustiga är bara att om man nu slaviskt skulle följa kartan över språkfamiljer så är Västnarguri den enda av de narguriska dialektgrupperna som inte har någon anknytning till Jori.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Didra skrev:
Peter skrev: Err... min spontana reaktion är att palinoriskan i så fall är ett jorisk-narguriskt blandspråk. Överklassen talar sedan Nyjori, och stammarna talar narguriska stamspråk. Men Palinoriskan är Lingua Franca.
Helt klart en idé att arbeta på. Det lustiga är bara att om man nu slaviskt skulle följa kartan över språkfamiljer så är Västnarguri den enda av de narguriska dialektgrupperna som inte har någon anknytning till Jori.
Om det känns mer "kanon" kan jag också tänka mig att palinoriskan är de olika narguriska stamspråken i regionen, som också talas av bondebefolkningen, medan härskareliten talar Nyjori ouppblandat?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

hmmm...
Personligen är jag inte så förtjust i att låta nyjori existera där i ouppblandad form. Nyjori talas i Jorpagna och delar av Erebos. Jag ser inte kopplingen till att språket även ska förekomma i Palinor, men då kan jag inte erebs historia lika bra som er kanske.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Didra skrev:hmmm...
Personligen är jag inte så förtjust i att låta nyjori existera där i ouppblandad form. Nyjori talas i Jorpagna och delar av Erebos. Jag ser inte kopplingen till att språket även ska förekomma i Palinor, men då kan jag inte erebs historia lika bra som er kanske.
Anledningen är att jag tänker mig palinors riddaradel som en del av en internationell riddargemenskap som rekryterar från olika erebiska länder och som kämpar för att upprätthålla sina kontakter med de sydliga länderna och Lysande Vägens gemenskap.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Peter skrev:
Didra skrev:hmmm...
Personligen är jag inte så förtjust i att låta nyjori existera där i ouppblandad form. Nyjori talas i Jorpagna och delar av Erebos. Jag ser inte kopplingen till att språket även ska förekomma i Palinor, men då kan jag inte erebs historia lika bra som er kanske.
Anledningen är att jag tänker mig palinors riddaradel som en del av en internationell riddargemenskap som rekryterar från olika erebiska länder och som kämpar för att upprätthålla sina kontakter med de sydliga länderna och Lysande Vägens gemenskap.
Sitter och bläddrar nu i EA kampanjbok. Enligt den så ingår Palinor i den grupp länder som har AEsir-dyrkan.
Usch, känns som jag bara sitter och förstör för dig nu när du lägger ner så mycket arbete på detta. Kanske bättre att jag håller tyst en stund =)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Damdamdam...gamla hederliga Ereb...all info finns, men den som söker den får osällan gråa hår innan han är klar.

Jaha ja. Kan vi få en sidhänvisning? Det kanske går att lösa på något sätt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Didra skrev: Sitter och bläddrar nu i EA kampanjbok. Enligt den så ingår Palinor i den grupp länder som har AEsir-dyrkan.
Usch, känns som jag bara sitter och förstör för dig nu när du lägger ner så mycket arbete på detta. Kanske bättre att jag håller tyst en stund =)
Näeh, ge mig referensen istället. Det går ju alltid att lösa. :) Om inte annat kanske det finns en juste vinkel där.

Föresten kanske vi bör fortsätta diskutera detta i Palinortråden istället. Så att vi inte tar över tråden.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Lite tankar om dvärgarnas språk

Inlägg av Adragoor »

Dvärgiska språk är uppbyggda av "grundläggande koncept" som alla svarar mot en ordrot bestående av 1-4 konsonanter. Genom att lägga till vokaler i dessa rötter och olika förstavelser, kan man skapa en mängd ord som är relaterade till det ursprungliga konceptet.
Ex.
zdn - härska, inflytande, makt, rikedom (grundkoncept)
kizdin (ki-zdin) - kung (pl. kizîdin)
zazdan (za-zdan) - adelsman (pl. zazâdan)
izdin - att härska
zâdan - pengar
ôzdin - bemäktiga sig, överta

Vad tycks?
Skriv svar