Aidne

Samlingsplats för alla länder och platser
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Aidne

Inlägg av osbjer »


Ansvarig: Osbjer

/Spelknepe
Jag har sammanställt Aidnes histora, baserad på det som stod i Ivanhoe och lite andra källor som några av handböckerna och olika äventyr. Det finns som en egen artikel på wikin.

http://www.erebaltor.se/wiki/Aidnes_Historia

/j
Senast redigerad av osbjer den 2007-04-16 08:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

osbjer skrev:Eftersom inget hände när jag skickade in det, la jag dokumentet på en annan server så länge. Det finns att ladda hem här:
http://www.svenskamagic.com/redaxfiler/ ... storia.doc

Det mesta i detta dokument bygger på tidslinjen från Aidneboken i modulen Ivanhoe, skriven av Henrik Strandberg.

/j
Du skulle kunna lägga till att kring år 2000fO så kom alverna. De vandrade till Achene där fatastiska skepp väntade dem (eller om de byggde dem där i de gamla ekskogarna innan de avverkades av kungens timmermän) och så seglade de bort.

Nu hann jag inte läsa mer, men det ser bra ut så här långt. Återkommer.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tycker att historien är bra. Den är dynamisk, färgstark och spännande. Möjligtvis att vissa utrikesförbindelser känns lite "tvugna". Vad gör Trakoriska riket egentligen i Torilia? Att riket är isolerat känns ändå bra, för det ligger isolerat, bortsett från kopparhavsrikena, men de har av tradition inte samma intressen.

Aidne står på egna ben helt enkelt.

Men vad hände med episoden med de glåmiga kungarna i Kardien som inte längre orkade styra utan gav upp makten? Missade jag det eller var det borta. Det är annars ett spännande inslag som man kan göra mycket med.

Andra tankar:
Feodalism är en härlig sörja av trohetseder och titlar. Ta vara på det.
Jag vill läsa mer om Häxmästaren! Vem är han, var kommer han ifrån m.m. (inte riktigt så men kanske en tydligare plats i världen. Eller inte. Fast står det inte något i Svartfolksboken?).
Aidne har ofta skakats av krig. Släng in högvis med övergivna borgruiner, vakttorn och annat fränt. Oslagbar sagostämning att övernatta i en ruin med en historia "det här var en gång ett av echternas främsta fästen. Under kriget mot..." Lägereldsspel när det är som bäst! :)
Och hur gammal blev Valien I egentligen??? :shock:

Jag gillar Aidne! Ge mig mer! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inte Monturerna

Inlägg av Mikael »

osbjer skrev:Någon som orkat sig igenom dokumentet? Kommentarer?
Bra sammanfattning, bra läsning. Men inte skickades väl advokaten och generalen till Monturerna som var tabu sedan länge. Vad sägs om att de skickades till Preablerna eller vad öarna norr därom nu hette som äventyren demonfursten, tempelherren och ... utspelades på. Fanns nått äventyr med dvärgar i Sinkadus på öarna också tror jag.
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Mikael skrev:...Men inte skickades väl advokaten och generalen till Monturerna...
Jag minns inte på rak arm. Det står beskrivet i Aidneboken och jag ska kolla det när jag kommer hem. För mig spelar det ingen större roll vart de hamnade så länge de inte tog sig därifrån.

Psipo skrev:Men vad hände med episoden med de glåmiga kungarna i Kardien som inte längre orkade styra utan gav upp makten? Missade jag det eller var det borta. Det är annars ett spännande inslag som man kan göra mycket med.
Jag ändrade det till inkompetens istället, men skulle mycket väl kunna ändra tillbaka. Jag såg bara Rohans kung (eller vem det nu var) framför mig hela tiden och tyckte det läte lite för sagon-om-ringen. Det var i vilket fall det som ledde till att Goiana bröt sig loss och Echternas rike sammanfogades med Kardien.



Psipo skrev:Feodalism är en härlig sörja av trohetseder och titlar. Ta vara på det.
Jag vill läsa mer om Häxmästaren! Vem är han, var kommer han ifrån m.m. (inte riktigt så men kanske en tydligare plats i världen. Eller inte. Fast står det inte något i Svartfolksboken?).
Aidne har ofta skakats av krig. Släng in högvis med övergivna borgruiner, vakttorn och annat fränt. Oslagbar sagostämning att övernatta i en ruin med en historia "det här var en gång ett av echternas främsta fästen. Under kriget mot..." Lägereldsspel när det är som bäst!
Och hur gammal blev Valien I egentligen???
Tack för tankarna. Jag ska ta vara på dessa tips! Vad det gäller Häxmästaren står det inte så mycket om honom någon stans i någon officiell produkt, men det finns ett äventyr i Sverok:s äventyrsbank som beskriver mer ingående. Jag tänkte använda mig av det för inspiration.

Jag har skrivit mer om själva Kardien i kardientråden.

/j
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

osbjer skrev: Jag ändrade det till inkompetens istället, men skulle mycket väl kunna ändra tillbaka. Jag såg bara Rohans kung (eller vem det nu var) framför mig hela tiden och tyckte det läte lite för sagon-om-ringen. Det var i vilket fall det som ledde till att Goiana bröt sig loss och Echternas rike sammanfogades med Kardien.
Aha. För egen del tror jag att man kan lyfta fram episoden och göra den intressant istället. Du har så klart rätt i att den kan likna Theodens situation i SoR men det går nog att nyansera den lite. Oavsett vilket så är ju inte det unikt för SoR heller. :)

Jag hade gärna sett att man knyter an till händelsen på något sätt. Ett enkelt sätt är ju att detta har något med början på Häxmästarens välde att göra? Kanske var det en del i hand kupp att tillskanska sig all den makt han tydligen har? Men han var tvungen att pacificera Kardien under tiden?

Jag vet inte, men något fräckt ska man nog kunna hitta på.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Häxmästaren kanske är en vanlig sanninssökare som sålde sin själ till en ond gud för visdom. Allt eftersom hans makt växte lyckades han till slut besegra guden och bända honom till sina egna syften (och vinna tillbaka sin själ). Men de illdåd han utfört och de namnlösa hemligheter han har invigts svärtar hans själ och har gjort honom till en grym och omänsklig varelse.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

354
Den Lysand Vägen. Karl Svärd instiftar Karlsordern. Det är ett allmänt accepterat faktum att denna händelse haft avgörande betydelse för utvecklingen av Aidne därefter. (Vem vet mer?)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har läst igenom Aidne-historien igen. Några kommentarerr.
* Aidnebergen var fulla av dvärgar redan 900 f.O.? har du kollat det med "dvärgkungen"?
* Luksilo var en ruinstad 401, varför?
* Svarta ankpirater har svårt att utge sig för feliciska köpmän, låt det vara mänskliga pirater år 130.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mikael skrev: * Svarta ankpirater har svårt att utge sig för feliciska köpmän, låt det vara mänskliga pirater år 130.
Vet inte hur väl ankorna är representerade på Felicien. Har inte heller kollat upp den händelse ni nämner. Däremot slog min tanken att här eller annorstädes vore det väl en cool situation om ett gäng piratankor hade pudrat sig i mjöl, utgivit sig för att ha varit ett handelshus och sedan tagit sin fiende på sängen. Sannolikt då innan ankors och människors relationer varit väl "förANKrade"...
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

det låter tokhäftigt :P
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:
Mikael skrev: * Svarta ankpirater har svårt att utge sig för feliciska köpmän, låt det vara mänskliga pirater år 130.
Vet inte hur väl ankorna är representerade på Felicien. Har inte heller kollat upp den händelse ni nämner. Däremot slog min tanken att här eller annorstädes vore det väl en cool situation om ett gäng piratankor hade pudrat sig i mjöl, utgivit sig för att ha varit ett handelshus och sedan tagit sin fiende på sängen. Sannolikt då innan ankors och människors relationer varit väl "förANKrade"...
Kul idé om det inte var just feliciska köpmän. Som jag uppfattat det hierarkiska Felicien har vita ankor inte en chans där. Men detta kanske inte man kände till i aidne på denna tiden?
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Mikael skrev:Har läst igenom Aidne-historien igen. Några kommentarerr.
* Aidnebergen var fulla av dvärgar redan 900 f.O.? har du kollat det med "dvärgkungen"?
Nej det har jag inte, innebär det något problem?
* Luksilo var en ruinstad 401, varför?
Jag tänkte mig att den ödelades och förföll efter konfluxen. Jag har ändrat i dokumentet, men har inte laddat upp ändringen ännu.
* Svarta ankpirater har svårt att utge sig för feliciska köpmän, låt det vara mänskliga pirater år 130.
Se diskussion ovan. Det står i Aidneboken och jag har inte funderat så mycket på det.

/j
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har justerat människornas ankomsttid i Aidne-historie-wikin så att det passar bättre med övrig historia. Dessutom ändrat Imperiets invasionsdatum så det passar med det officiella.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ur Aidnes historia: "Dvärgriken bildades runt om i Aidnebergen, men även ett i bergsområderna mitt på Faltraxnäs."

Detta ser ut att gå emot teorierna om dvärgarnas uppkomst och ankomst till Ereb som diskuterats tidigare i andra trådar, främst kanske Dvärgar. Även om jag ogillar idén av en massa dvärgriken i Aidne, så borde det åtminstone finnas med en förklaring till dvärgarnas ankomst och varför dess riken går under innan år 610 e.O.

Såg någonstans att denna ursprungsmyt om Aidne med de gamla folken (bla dvärgar) är med för att få in Ärans Väg i Aidne. Stämmer det så tycker jag inte att Ereb skall böja sig efter ospecifierade äventyr (jag skall i sommar gräva fram vilken Sinkadus som placerar ÄV i Akrogal), utan äventyren får anpassas till Ereb. Placerar man äventyr i mindre omskrivna delar av Ereb så är det ju lättare förstås. Tyvärr tycker jag Aidne är lite för detaljerat för detta.

Detta innebär inte att jag annars gärna ser Aidne livas upp med mer detaljer och färg.
Skriv svar