Ereb Altor - Blandade kartor

Samlingsplats för alla länder och platser
Nicklas
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-03-12 03:11
Ort: Göteborg/Melbourne

Inlägg av Nicklas »

Djupt imponerad av kartorna!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mäster Spelknepe!

Skulle det gå för sig att få en älv/flod från det indre av Nargurs skogar till Mastika Agga? Skulle underlätta för timmerflottningen till denna stad avsevärt. :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Önskemål
Skulle det vara möjligt att göra in-gamekartor som är aningen fel och har en äldre look? Vore ett klockrent inslag om varje land/region som beskrivs får en spelarkarta till. Jag har själv gjort sådana till M:UA och de måste ju vara exakt supermycket enklare att göra än Knepes fantastiska fotorealistiska kartor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:Önskemål
Skulle det vara möjligt att göra in-gamekartor som är aningen fel och har en äldre look? Vore ett klockrent inslag om varje land/region som beskrivs får en spelarkarta till. Jag har själv gjort sådana till M:UA och de måste ju vara exakt supermycket enklare att göra än Knepes fantastiska fotorealistiska kartor.
Bra idé. Hoppas ngn vänlig själ orkar och har tid.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Mäster Spelknepe!

Skulle det gå för sig att få en älv/flod från det indre av Nargurs skogar till Mastika Agga? Skulle underlätta för timmerflottningen till denna stad avsevärt. :P
Ge mig en överskådlig skiss över Nargur. Du kan rita det med kritor eller i paint. Sätt ut floder, landmärken, byar, stammar (och deras gränser) och allt du önskar ska finnas på en detaljkarta, så fixar jag det sen. Behöver som sagt inte vara någon mästerverk. Bara så att man ser vad det föreställer.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo skrev:Önskemål
Skulle det vara möjligt att göra in-gamekartor som är aningen fel och har en äldre look? Vore ett klockrent inslag om varje land/region som beskrivs får en spelarkarta till. Jag har själv gjort sådana till M:UA och de måste ju vara exakt supermycket enklare att göra än Knepes fantastiska fotorealistiska kartor.
Låter som en riktigt bra idé. Detta är något jag skulle kunna prova när jag får tid. Andra får även de göra ett försök. Tror nog mer man får göra "handritade" kartor till skillnad från Photoshop kartorna jag gör.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Önskemål
Skulle det vara möjligt att göra in-gamekartor som är aningen fel och har en äldre look? Vore ett klockrent inslag om varje land/region som beskrivs får en spelarkarta till. Jag har själv gjort sådana till M:UA och de måste ju vara exakt supermycket enklare att göra än Knepes fantastiska fotorealistiska kartor.
Jag tycker att det är en lysande idé, och jag har sysslat en del med att rita dylika kartor. Själv ser jag helst att sådana kartor är handritade. Visst kan man åstadkomma en hel del med photoshop, men det är fortfarande oftast lättare och ger mer känsla att rita för hand. Jag skulle kunna tänka mig att rita en del sådana kartor i mån av tid. Även om det är enklare än att göra fotorealistiska kartor tar det ändå en del tid...
Här är ett exempel på en handritad karta som jag gjort.
http://hem.passagen.se/adragoor/DoD/odelandet.jpg
Just den här har en del Ann-Sofie Qvarnström look, men det går ju att göra kartor i en mängd andra stilar...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

http://www.darkinn.w3.pl/files/wfrp/mapy/oldwor4.jpg

Något sådant tänkte jag. Då kan man använda de kustlinjer som finns med ändra dom lite och flytta städerna och annat. Kartritare förr la ju gärna till vattendrag och sånt där det såg lite tomt ut. :) Pergamentlook är ganska lätt att göra i Photoshop.

Andragoors karta är ju inte alls dum, men känns mer som den hör till en modul än att den är handritad av en Erebsk kartritare. Eller så har jag helt fel. Egentligen är det främst pergamentet jag är ute efter, så man kan använda kartan som hand out. Sådant är alltid bra. Men ritar du pergamant tänker jag inte stå i vägen. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Önskemål
Skulle det vara möjligt att göra in-gamekartor som är aningen fel och har en äldre look? Vore ett klockrent inslag om varje land/region som beskrivs får en spelarkarta till. Jag har själv gjort sådana till M:UA och de måste ju vara exakt supermycket enklare att göra än Knepes fantastiska fotorealistiska kartor.
Jag tycker att det är en lysande idé, och jag har sysslat en del med att rita dylika kartor. Själv ser jag helst att sådana kartor är handritade. Visst kan man åstadkomma en hel del med photoshop, men det är fortfarande oftast lättare och ger mer känsla att rita för hand. Jag skulle kunna tänka mig att rita en del sådana kartor i mån av tid. Även om det är enklare än att göra fotorealistiska kartor tar det ändå en del tid...
Här är ett exempel på en handritad karta som jag gjort.
http://hem.passagen.se/adragoor/DoD/odelandet.jpg
Just den här har en del Ann-Sofie Qvarnström look, men det går ju att göra kartor i en mängd andra stilar...
Ooooh.... ensamma vargen...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor: Tycker din karta är jättebra. Det är busenkelt att få en "äldre" look i stil med Psipos exempel på kartan du visar. Ser gärna att du kör på. Ska jag uppdatera "Ansvarsområdena" med detta?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe: Uppdatera gärna ansvarsområdena... Som sagt är det inte säkert att jag har jättemycket tid till det, men jag ska försöka... Får se om jag även kan lägga till andra kartor som jag har gjort.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

http://www.darkinn.w3.pl/files/wfrp/mapy/oldwor4.jpg

Något sådant tänkte jag. Då kan man använda de kustlinjer som finns med ändra dom lite och flytta städerna och annat. Kartritare förr la ju gärna till vattendrag och sånt där det såg lite tomt ut. Pergamentlook är ganska lätt att göra i Photoshop.

Andragoors karta är ju inte alls dum, men känns mer som den hör till en modul än att den är handritad av en Erebsk kartritare. Eller så har jag helt fel. Egentligen är det främst pergamentet jag är ute efter, så man kan använda kartan som hand out. Sådant är alltid bra. Men ritar du pergamant tänker jag inte stå i vägen.
Det coolaste av allt är att använda pergament (eller eg. fuskpergament) att rita på... Göra hela kartan så som den verkligen skulle se ut.. Åldra den på ett realistiskt sätt osv, och sen scanna... Ska se om jag kan lägga upp exempel på hur det ser ut då snart...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

För liv i denna gammla tråd igen. Möjligen har detta redan tagits upp i annan tråd och är klart men ja skriver lite tankar iaf så får ni väll säga till om så är fallet.

Först, Riktigt fina kartor. gillar starkt den stora kartan och 3D kartorna va inte alls tokiga. Enda ja har ojat mig lite över är höjden på Aidne-bergem.
Dom verkar ju vara otroligt höga om man jämför höjden på dom och hur långt ifrån kusten dom är. Nu är iofs inte sträckorna så långa men ja tycker det ser lite konstigt ut bara.

Har tänkt på en liten ide för ett av områderna, det syd-öst om staden-O.
Kanske det kunde va något gammalt kungadömme som tidigare nämnts som har försvunnigt. Kungen i all sin girighet att ha mer land började använda sig av svart magi, demoner o liknande varelser men han kunde till slut inte kontrollera dom och dom vände sig mot han och lämna riket i ruiner (bokstavligen). Möjligen kan det omliggande rikerna gott samman och besegrat Onskan och sedan stängt av hela området för att det va för farligt att befinna sig där pgs all svart magi. Djuren där är inte som vanliga djur, argare och mer bestialiska. Träd o växter är förvridna. Möjligen kunde det va alver som förderv dom o stängde av hela området i någon storslagen ritual vilket har gjort att ingen har kunnat närma sig området.

Allt detta skulle då ha hänt för 1000-tals år sen kanske och magin är i stort borta men spår av civiliationen som fanns där finns kvar, stora ruiner o annat. Legenderna finns kvar också vilket kanske är en av anledningarna till att ingen annan har tagit sig ann området och undviker det gärna. Staden-O är då undantaget men det är ju trots allt en undanflykt för laglösa o annt desperat folk.

Legenden om den onda härskarens återkommst skulle ju också kunna vara ett fint äventyrsupplag.

Edit:
Komm att tänks på den klassiska kompassen som altid finns kå kartor borde ju kunna passa in riktigt bra även på 3D kartorna.
Har en bild framför mig på just nå sådant men ja kan inte för mitt liv komma på var ja sätt en =\
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Får nog säga att 3D-kartorna inte längre är speciellt relevanta. Jag har varit tvungen att halvera upplösningen, vilket gör nya 3D-kartor lite grötiga och inte alls så fina, så några nya kommer nog inte heller.

Så, höjden du ser på 3D-kartorna kan ignoreras. :?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Det va mycket trist att höra. Ja som va så sugen på en över Berendien och Felicien =(

Varför detta om du inte redan har svarat på det i annan tråd?
Skriv svar