Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Don Kennetho
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-06-19 19:18
Kontakt:

Inlägg av Don Kennetho »

Jag vill nog inte själv spika dem som fasta. Men kartorna ÄR faktiskt baserade på en hop information direkt från böckerna. Kartan över Berendien kommer från olika källor och är ett bra försök till att skapa en enhetlig karta. Gör jag om en detalj i Berendien, så måste jag öppna upp en tråkig hop av filer och uppdatera dessa, samt alla kartor som jag har lagt upp på forumet.
Jag har full förståelse för att det måste kännas jobbigt att ändra kartorna, och jag kan ju alltid själv i min egen kampanj köra vidare på att Keram ligger österut ist för söderut.

Men samtidigt är det ju min åsikt att om man vill följa ÄS böcker att det vore bättre att bara ändra ett väderstreck än att behöva ändra skalan så att man måste göra ändringar i Enhörningshornet för att få det att gå ihop, samt att ändra en del av de gamla Ereb-kartorna genom att lägga dit nya floder. På så sätt skulle ju kartan i Enhörningshornet gå bra att fortsätta använda om man bara ändrar det snirkliga N:et för norr till ett snirkligt V för väster.

Men som sagt, detta är bara min åsikt och ni ska naturligtvis göra som ni själva tycker, och det måste helt klart vara ett hästjobb att ändra i kartorna i detta sena läge. Hursomhelst är kartorna svinsnygga iaf! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Men samtidigt är det ju min åsikt att om man vill följa ÄS böcker att det vore bättre att bara ändra ett väderstreck än att behöva ändra skalan så att man måste göra ändringar i Enhörningshornet för att få det att gå ihop, samt att ändra en del av de gamla Ereb-kartorna genom att lägga dit nya floder. På så sätt skulle ju kartan i Enhörningshornet gå bra att fortsätta använda om man bara ändrar det snirkliga N:et för norr till ett snirkligt V för väster.
Men jag har ju följt äventyrsspels böcker, och speciellt Enhörningshornet. Det är faktiskt den kartan jag har utgått från när jag har gjort kartan över Berendien, och vädersträcket ÄR norr, d.v.s. att den "långa" floden går söderut från Kandra till Keram.
Don Kennetho
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-06-19 19:18
Kontakt:

Inlägg av Don Kennetho »

Men jag har ju följt äventyrsspels böcker, och speciellt Enhörningshornet. Det är faktiskt den kartan jag har utgått från när jag har gjort kartan över Berendien, och vädersträcket ÄR norr, d.v.s. att den "långa" floden går söderut från Kandra till Keram.
Jo, jag vet. Kartorna stämmer inte överens med varandra så något måste man ändra från de gamla kartorna, och frågan är vad.

På kartan från Enhörningshornet så går den stora floden från norr till söder och avståndet Keram-Kandra är väl omkring 10 mil. Det tar väl någon dag eller så att åka till Kandra i äventyret.

Samtidigt på den stora Ereb Altor-kartan så finns det ingen flod som går söderut från Kandra, däremot en som leder österut. Även på kartorna till den Nidländska reningen finns det bara en flod som rinner österut från Kandra. På Enhörningshornskartan finns det ingen flod som rinner österut, men skalan emellan de två tycker jag verkar rimlig + att det finns ett skogsparti ungefär där Spindelskogen torde ligga. På så vis kan man använda kartan till Enhörningshornet i befintligt skick om man bara ändrar väderstrecket på den från norr till väster.

Om man istället följer väderstrecket från Enhörningshornskartan och lägger till en flod som inte finns på kartorna i Nidländska reningen och Ereb Altor så blir ju skalan helt annorlunda ist. Det gör ju att äventyret får anpassas en aning, resan mellan Keram och Kandra kommer ju att ta mycket längre tid, t ex.

Så helt klart måste ju nånting ändras då Äventyrsspels källor är inkompatibla, och då är väl smaken olika om vad som ska ändras.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Där är faktiskt en flod som går söderut (eller norrut), men den är dock inte ihopkopplad med Kandra på den stora kartan, men jag misstänker skarpt att "den ska vara det". Denna flod är både utmärkt på stora kartan samt nidländska-reningen kartan. den sträcker sig en bra bit uppåt, till en, på kartan liten omärkt by, som skulle kunna vara Hebanon.
Don Kennetho
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-06-19 19:18
Kontakt:

Inlägg av Don Kennetho »

Jo, jag vet att det är en flod längre ner, men den är som du säger inte ihopkopplad med Kandra på någon av kartorna. Och sen är det väl, vad jag minns iaf, bara en större flod som går till Kandra förutom alla små-åar?

Jag tror att ÄS helt enkelt tog fel på/ändrade ett väderstreck. Tycker det känns troligare än att de både skulle ha ändrat skalan på ett extremt sätt samt ha missat att rita ut flodens fortsättning ända upp till Kandra samt dessutom ha missat att rita ut att flera stora floder leder till staden.

Sedan går väl förresten floden enligt Enhörningshornet väldigt rakt norrut upp emot Kandra(?) ist för nordvästerut vilket blir fallet om man använder den "avklippta" floden söderut. Isf måste ju väderstrecket ändras hursomhelst från Enhörningshornskartan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med Kennetho i att ändringen av skalan för Berendien var ett sämre val än att böja en flod eller ändra väderstrecken.

Noterat.
Kung Adam som regerade åtminstone 159-174 eO är enligt källvättarna en officiell konung. Kan man kasta om historien lite så att denna kung hamnar på sin plats? Föreslår alltså att den då i tiden angivna stora konflikten i Berendien flyttas fram eller bak i tiden. Ghazam?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Sidan 65 i KK - ..attackarede tre av Berendiens hamnstäder på västkusten, Atrema, Entika och Ventimiglia.

:D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Mikael: Sidan 65 i KK - ..attackarede tre av Berendiens hamnstäder på västkusten, Atrema, Entika och Ventimiglia.

:D
Jag vet, men som jag sagt förut så har inte Berendien någon sydkust, det är också västkusten där en bukt går in. (Felicien har inte en nordkust heller, däremot har Pelenos det.). Ge mig 4 veckor till så skall jag hitta den källa som gör mig säker på att det är "mitt" Ventimiglia som är rätt... :twisted: Förmodligen ur Nidländska Reningen...har för mig att det står Ventimiglia på en av städerna där jag vill ha den!?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu är jag inte helt insatt i frågan här men...

Ventimiglia är utsatt på kartan over östra Kopparhavsområdet i del 3 av Den Nidländska Reningen; Slutstriden. Här ligger staden placerad på den södra sidan av den halvö som sticker ut från sydvästra delen av Berendien (förövrigt samma plats som Berendiens kerigass-säte är utplacerad på religionskartan i EA boxen). Staden nämns vad jag vet vid två tillfällen, i Kopparhavets Kapare-modulen och i äventyret Skuggor över Nohstril i Sinkadus 37.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Baah... Birke din förrädare! ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Baah... Birke din förrcdare! ;)
:D

Jag kan vara snäll et tag och inte komma med några fler kart ändringar!
Användarens profilbild
Gaurhir
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-10-14 01:09

Inlägg av Gaurhir »

Kjempemorsomt å se at dere er i ferd med å ferdigstille Berendien. Mye bra materiale her.
Hadde ikke tenkt å blande meg for mye inn, men jeg har en liten ide som stammer fra et eventyr vi nylig spilte i Berendien.
Kongefamilien og slottets nærmeste vakter er Løvegarden, en gruppe meget dyktige og modige krigere som i utgangspuktet skal være lojale til døden. Store likehetstrekk med Musketerene i Paris. You get the point :wink:
I eventyret jeg nevnte ble prinsesse Melindor kidnappet av feliciske agenter som konspirerte med illojale løvegardister og mektige menn fra DLV i Berendien, mens RPene spilte lojale løvegardister som kjempet på liv og død for å få henne tilbake og avsløre de ansvarlige.

Bare en ide som jeg likte godt nok til å bruke selv. Bruk den hvis du vil :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gaurhir skrev:Hadde ikke tenkt å blande meg for mye inn, men jeg har en liten ide som stammer fra et eventyr vi nylig spilte i Berendien.
Kongefamilien og slottets nærmeste vakter er Løvegarden, en gruppe meget dyktige og modige krigere som i utgangspuktet skal være lojale til døden. Store likehetstrekk med Musketerene i Paris. You get the point :wink:
I eventyret jeg nevnte ble prinsesse Melindor kidnappet av feliciske agenter som konspirerte med illojale løvegardister og mektige menn fra DLV i Berendien, mens RPene spilte lojale løvegardister som kjempet på liv og død for å få henne tilbake og avsløre de ansvarlige.

Bare en ide som jeg likte godt nok til å bruke selv. Bruk den hvis du vil :wink:
Låter spännande. Skriv äventyret och lägg upp på forumet! :D
Användarens profilbild
Gaurhir
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-10-14 01:09

Inlägg av Gaurhir »

Mikael skrev:
Gaurhir skrev:Hadde ikke tenkt å blande meg for mye inn, men jeg har en liten ide som stammer fra et eventyr vi nylig spilte i Berendien.
Kongefamilien og slottets nærmeste vakter er Løvegarden, en gruppe meget dyktige og modige krigere som i utgangspuktet skal være lojale til døden. Store likehetstrekk med Musketerene i Paris. You get the point :wink:
I eventyret jeg nevnte ble prinsesse Melindor kidnappet av feliciske agenter som konspirerte med illojale løvegardister og mektige menn fra DLV i Berendien, mens RPene spilte lojale løvegardister som kjempet på liv og død for å få henne tilbake og avsløre de ansvarlige.

Bare en ide som jeg likte godt nok til å bruke selv. Bruk den hvis du vil :wink:
Låter spännande. Skriv äventyret och lägg upp på forumet! :D
Skal prøve å få til det etterhvert. Har ikke tid med det aller første.
Skriv svar