Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Inlägg av Excellentium »

När jag ändå är inne på det här med att få fram information om vilket material som ska inkluderas som officiellt material (se tråden om Magilre) så klurar man ju nyfiket på om ni haft några tankegångar om Jih-Pun? Visserligen skiner det igenom så mycket feodal-Japan att man undrar om det egentligen finns någon vits med att introducera landet, men trots allt gjordes det en box komplett med geografi, historia, religion, etc. Här och där omnämns ju även Jih-Pun som hastigast (ytterst sällan dock) och enligt det geografiska läget ska det ligga väster om Trakorien. Både Trakorien och Jih-Pun är starka sjönationer, så vad hindrar egentligen de båda länderna från att ha upptäckt varandra, och ingått handelsavtal eller liknande. Vet inte om ni bestämt er för att avveckla Jih-Pun, eller om ni tycker det är för avlägset för att vara intressant, men när vi ändå är ute och reser i Akrogal, Soluna och Samkarna, så undrar man ju...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tycker det skulle va intressant om man kunde få med Jih-Pun, kanske tom göra det mer tillgängligt än va det verkar va nu.

Då menar ja inte att det ska liga några sjömil från Trakorien men att som Excellentium säger så bör det ju iaf finnas sjöförbindelser om det även tar några månader kanske att ta sig i mellan.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Ett lite löst japaninsprirerat örike är inte alls fel. Problemet är att Jih-Pun inte bara är inspirerat av Japan, det är Japan. Nästan. Kanske ska man istället kika på wuxia och inspireras av Crouching Tiger... och sådant? Exalted goes Ereb?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ligger inte Jih-Pun på Altors östra halvklot, vilket vi inte beskriver...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Ligger inte Jih-Pun på Altors östra halvklot, vilket vi inte beskriver...
Om vi inte flyttar på det... :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Psipo skrev:Kanske ska man istället kika på wuxia och inspireras av Crouching Tiger... och sådant? Exalted goes Ereb?
Detta låter mycket intressant =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag anser personligen att Jih-Pun ska ligga där det ligger, men vi "altorfierar" det. Japaninspirerade namn, utan att vara japanska. Andra ord för samurajer och ninjor... Kankse lite mer kinesiskt och proto-koreanskt...
Att det ligger på östra halvklotet hindrar ju inte oss från att beskriva landet eftersom Trakorien bedriver handel med det. På så vis hör det ju liksom till i alla fall.

Dessuton är dess kultur FÖR annorlunda för att ligga nära Ereb. Tycket det är coolt med fjärran östern.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Precis som Peter säger så ligger Jih-Pun på altors östra halvklot, vilket vi inte beskriver. Däremot kan man nämna under respektive land att Jih-Pun har kontakt med landet i fråga. Men som sagt så ska vi inte gå in på djupare detaljer angående Jih-Pun.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:Jag anser personligen att Jih-Pun ska ligga där det ligger, men vi "altorfierar" det. Japaninspirerade namn, utan att vara japanska. Andra ord för samurajer och ninjor... Kankse lite mer kinesiskt och proto-koreanskt...
Att det ligger på östra halvklotet hindrar ju inte oss från att beskriva landet eftersom Trakorien bedriver handel med det. På så vis hör det ju liksom till i alla fall.

Dessuton är dess kultur FÖR annorlunda för att ligga nära Ereb. Tycket det är coolt med fjärran östern.
Det här låter alldeles utmärkt. Det finns så mycket man kan spinna loss på.


Kejsardömmet Jih
I tidens gryning var arkipelarkin Jih endast en samling primitiva fiskaröar, fulla av skrockfulla och förfädersdyrkande vildar. Men havsvindarna förde med sig skepp och handelsmän från världens alla hön. Urbefolkningen tog till sig landvinningar och nymodigheter från de stora kontinenternas alla hörn. Medan inlandets grymma despoter reste lerziggurater och jättestatyer till högfärdiga gudaväsens ära förfinades jihs shamanism. Visa män satte ut mot horisonten i små vassbåtar, och kom åter fulla av gudomlig insikt. Människornas upptäckter - hjul och husdjur, elddon och vävnad, kompletterades med guddomliga skänker. Skrivkonsten, den heliga diktningen och elementens trolldom var gåvor som urandarna allra först gav till Jih - deras utvalda folk. Detta var vid tidenräkningens början, och sedan dess har Jihs trägna härskare strävsamt sökt renodla de heliga öarna till perfektion: så att sten och sand, klippa och hav, bosättning och vildmark samverkar i ett perfekt och heligt mönster. Ett mönster som avspeglar gudarnas, andarnas och de eviga principernas syfte med världen och med människorna. Genom rätt tanke, rätt handling och rätt utförande kan jihlänningen uppnå ett förhöjt tillstånd som närmar sig sann insikt. Deras samhälle är genomsyrat av liknelser och skuggspel som skall spegla den kosmiska ordningen.

Men precis som i alla mänskilga, felbara samhällen finns det avvikelser. Rebeller och lystna hopar som inte formar sig efter kejsarens förmaningar och samhällsformande direktiv. För många jihlänningar handlar verkligheten om en kamp mellan världens gudomliga ordning, representerat av den helige kejsaren i papperspalatset i Den Första Staden och utfört i varje rättrogens varje handling, och kaoskrafter, rebeller och renegater som ständigt hotar ekvilibrium.
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Det blev en väldig rivstart om det exotiska Jih-Pun. Jag är medveten om att det lägger avlägset, men tycker ändå att handelsförbindelser med Trakorien bör finnas. Att Jih-Pun sedan är Japan (som Psipo pekade på) är ju lite synd, samtidigt som just Japan alltid fascinerat många. Jag tycker också det låter spännande att utveckla ett land som Jih-Pun, men inser att vi hamnat väl långt från Ereb, så jag tänker nog inte sätta igång och lista upp fakta om landet. Att det däremot finns handelsmän, landsförvisade, äventyrare, legosoldater, lycksökare, missionärer, ambassadörer, emmissarier, upptäcksresande, etc. från området, i Ereb, känns mer än välkommet. En del sitter nog med ett exemplar av Samuraj-boxen och undrar vad dem ska med den till när allt ändå utspelas i Ereb. Det här är ju ett enkelt sätt att få ägare av boxen att använda den till rollspel i Ereb. Jag vet själv hur frustrerad jag var när jag köpte Samuraj, och insåg att det låg fasligt långt bort för att vävas in i min värld.

Så för att förklara vad jag menar... :) Landet behöver man kanske inte fördjupa sig i, men det bör ändå inkluderas i form av främmande besökare (självklart mycket ovanligt).

Annars gillade jag hur den här tråden spann loss, och fick fin uppfattning om hur utvecklandet hade kunnat te sig... :)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Excellentium skrev:
Så för att förklara vad jag menar... :) Landet behöver man kanske inte fördjupa sig i, men det bör ändå inkluderas i form av främmande besökare (självklart mycket ovanligt).
Det är ju upp till oss själva hur mycket vi vill skriva om. Sedan kan jag hålla med om att Jih-pun inte känns så jätterelevant just nu.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja Jih-pun är Japan (Jih-pun, Jippon/Nippon, Japan).
Riddare men inte Samuraj? JAja...kan väl bli mer spännande.
Ligger på östra halvklotet. Trakorien har kontakt med dem, tom handelsmonopol kan man tänka, men likt Japan är Jih-pun ytterst ointresserade av andra kulturer, speciellt barbarriken i väst.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Mitt älskade Solrike ... *drömmer*

Inlägg av jadelotuz »

Jag är en ... lite ambivalent Stolt/Ledsam ägare av just Samuraj boxen. Jag har sedan fosterstadiet varit gravt fashinerad av österländerna, främst Japan / Jih Pun / Nippon. Därför måste jag nu bara ge mig in i denna "tråd" ;)

Inge fel egentligen med produkten, mest utförandet som är lite trist. Som någon redan poänterat, Samuraj boxen var för lite Altor. Den kändes som helt fristående "drakar och demoner". Den var ytterst stram å rätt tråkig. Kändes som att spela att avsnitt av Shogun ... (alltid tyckt den var lite tråkig). så ...
.. Andra ord för samurajer och ninjor... Kankse lite mer kinesiskt och proto-koreanskt...
... instämmer helt. För att få Jih pun att passa "DoD Ereb Altor" så måste juh saker knuffas lite på. Det är juh givet att de flesta saker i Ereb Altor är inspirerat å taget från verkligheten, men aldrig riktigt "klart". Jih pun går juh helt andra hållet å gör en "Historisk faktabok" över Japan (mer eller mindre). Lite tråkigt, Vart tog Kina, Korea, Mongolerna å alla andra intressanta Orient/asiatiska kulturer vägen?

Aja! poängen är att jag nästan direkt (för drygt ... 15 år sedan?) tog å ändrade på några klara misstag enligt mig. Klart det ska finnas "fantasyvarelser" att spela. Så jag tillät alver, orcher, dvärgar å lite dylikt, om än med lite modifikationer för att bli lite "japanska". Just då var det rätt triviala justeringar jag gjorde (när man var 15 år så var det inte så avancerade saker). Sedan tröttnade spelgruppen på Samuraj å vi gick över till annat. å Startade en mastodont kampanj i Expert / Ereb-Samkarna istället (som varade ca 3 år). Jag pulade dock fortfarande lite på ideer runt Jih pun. ... detta altså innan Exalted, CTigerHDragon osv :)

Oj jädrar nu blidde det mycket. Var inte tänkt så ... som sagt, Jih Pun (eller kejsardömmet Jih ... gillade ideen) ligger på Östra halvklotet. Antydningarna till Trakorien kontakten har jag väldigt vaga minnen av ... vart står de? vilket som. Jag gillar österländsk mystik, så jag tycker Jih Pun borde inkluderas ... kanske tom med en pil på världskartan ... riktning mot Jih pun ;)

Mest av den enkla anledningen, att som nån sade, de som äger Samuraj känner sig väldigt utanför, trotts att det enligt rykte ska befinna sig på Altor! ... dags att baka in denna bortglömda juvel (men för Demiurgens skull, flytta "inte" på öriket!) ...

För er som orkade enda hit! tack för att ni tog er tid å läste mitt kärleks-ryck till Jih-Pun! ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Skriv du på bara och uveckla din tankar och idéer. Personligen tycker jag de låter intressanta.

Och välkommen hit! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Absolut, mera tankar!! :)

..kejsardömet Jih.. ..Trakorien.. ..Klastobrest Dimvetts förlorade flotta..

Vore en bragd om det gick att altorifiera!
Skriv svar