Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Faktum är att frågan om LV:s markinnehav har behandlats. Jag vill minnas att det bla var Regil som diskuterade fram det med ett par andra (vill minnas att Anders också var med i diskussionen). Kommer dock inte ihåg var. Hur som helst har jag för mig att de hamnade på ett ganska begränsat ägande. Typ 5-10 %. Vi får snoka runt och se om vi kan hitta tråden.
Hittade rätt diskussion tror jag men la svaret i LV-tråden: viewtopic.php?p=39790#p39790
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Nej, som jag ser det är Pendonien kungsmark. Därav också dess litenhet. Området är inte mycket större än ett grevskap. Axelina i Likermark kan mycket väl vara sätet för Kerigassen. Dock inte hela grevskapet utan den grevliga sätesgården. Den är i storlek ett större baronat med goda ekonomiska förutsättningar och definitivt den största och rikaste godset i grevskapet.
Jag tänkte också att Pendonien var kungsmark men att kungen delade in denna i ett antal mindre tjänstelän ungefär av baroniers storlek. Ett av dessa kunde då vara kerisgassens tjänstelän. De andra baronierna i Pendonien kunde vara tjänstelän åt andra kungen vill belöna. Men det är bara ett förslag. :)

Oavsett, tänker du att Pendonien som kungsmark är uppdelad i ett antal markisat?

Angående Axelina så finns det fyra grevskap i hertigdömet Likermark. Alla har redan fått namn så då måste vi byta ut ett:

9. Likerhus
10. Bergen
11. Marskerna
12. Baryd

Karta: http://www.erebaltor.se/other/zorakin_a_arbetskarta.jpg

Två av grevskapen har getts till Godrik Tjurhuvud och Borodrik Hiort men vem som har vilket är inte sagt. (Båda namnen från äventyrsuppslaget Den stora oredan i Likermark)
Givetvis ska nummer 12 bytas ut från Baryd till Axelina! Baryd är i själva verket sätesgården i grevskapet Bergen. En flegmatisk och försupen acolyt från Pendons Katedralskola hade skrivit fel i det senaste kartografiska kopparsticket över det Kungliga Zorakins Län och Landskap. En ytterst pinsam affär för läroverkets dåvarande Prorector hans helighet Bontisalen Merovaldus Rabe. Och en källa till illa dold förnöjelse hos Mandelorden.

Pendonien fördelad på fyra kungsmarker och en stor stad med omkringland (Pendon). Kungsmarkerns domineras/ styrs av fyra kungsgårdar. Tre av dessa förvaltas av slottsfogdar och en är tjänstelän åt palatsvaktens kapten. Möjligen finns även en mindre stad/köping i en av kungsmarkerna.

Föreslår dessutom att Greve Hiort håller grevskapet Likerhus. Medan greve Tjurhufvud håller Bergen.
Senast redigerad av Fraxinus den 2018-04-19 21:54, redigerad totalt 4 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Jeb skrev:
Albert Vide kanske är prior i Gullberga kloster?
Nej, men där er han ju!
Nej, som jag ser det är Pendonien kungsmark. Därav också dess litenhet. Området är inte mycket större än ett grevskap. Axelina i Likermark kan mycket väl vara sätet för Kerigassen. Dock inte hela grevskapet utan den grevliga sätesgården. Den är i storlek ett större baronat med goda ekonomiska förutsättningar och definitivt den största och rikaste godset i grevskapet.
Om jag får lägga in en peng tycker jag också att Kungen har Pendonien. Kerigassen bor bra i Likermark. Jag vet inte varför men jag har alltid känt att Mandelordern och kyrkan inte drar helt jämt. Andlighet och vetenskap är lite olika. Därför trivs Kiregassen en bit ifrån Lyceet där folk inte ska vrida och vända på allt utan bara tror och sköter sin religiösa plikt utan frågor. LV får jobba i fred och. Närvaro i Pendon har de genom andra kanaler.
Dessutom ger det en extra twist. Kerigassen har sin sätesgård i Likermark. Greve Tjurhufvud vill att någon av hans söner når en position som Kerigass. Släkten Korp försöker starta nytt i Slättebo samtidig som ättens hertiglinje börjar överväga att ta tillbaka sin faktiska makt i Likermark. En gråklädda filur har setts hälsa på hos Greve Tjurhufvud precis innan Timmerkriget mellan Hertigen av Amtefjärd och förre hertigen av Likermark startade. Och muttranden om Häxmästarens agenter är i svaj igen i Slättebo. Börjar bli många intressanta trådar i det här
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Jeb skrev:
Det finns Baronat som gått över till Solriddareorden eller till ett kloster...men detta måste godkännas av kungamakten eller kungamaktens representant (hertigar) i området. Det finns också bontisaler som är "överhuvuden" i fristäder. Exempelvis i den konservativt religösa fristaden Jonkope. Men detta är inte lika vanligt som i Europa. viewtopic.php?p=18740#p18740

Här blir det en fin öppning. Medeaut har funnits länge, men de har inte varit markägare mer än sedan Markisinnan Lund gav dem marken. Hon är i egenskap av markisinna kungamaktens representant i området. Något hon fick hjälp av LV att reda ut juridiskt. De var i det hela väldigt hjälpsamma med markövertagandet. Moder Linsegro blev i brist på någon annan den styrande i området, då hon redan styrde klostret. Det finns många krafter som vill ändra på klostret till andra syften nu när de har mark, men klostret går ganska bra under Moder Linsegro. Därför har hon varit kvar. Exarken har annat att tänka på än ett kloster i obygden som faktiskt levererar guld. Skulle inkomsterna minska kanske utbytandet av Moder Linsegro seglar högre upp på dagordningen...
Vilken orden tillhör klostret? Alla munk- och nunneordnar inom Lysande Vägens aidniska gren tillhör en orden enligt vad vi kommit fram till.
Just Medeaut spelar ingen roll. Vad passar? Guldberga och Oberga är mer specifika. Ska jag separera ut klostren ur övrig text och skriva in vem som styr och hur varje kloster verkar för sig? Medeaut måste vara med i baronierna då de är markägare, men de övriga står ju bara inom andra markägares gränser.
Moder Marka Linsegro borde då bli vad Medeaut klosters överhuvud kallas. Om någon annan mer officiell titel så som abbot/abbedissa eller prior/priorinna finns så kan vi lägga till det sen.
Vi kör på det så länge.
Fråga här! Kan ha missat något här men uppfattar jag det rätt att hon har gett bort mark inom Markisatet? Det är tekniskt sett kungsmark och ligger därmed under kungens jurisdiktion. Det är ju inte omöjligt att det förekommer men kungarnas iver att stärka sin makt (och markinnehav) försvårar en sådan lösning. Kan hennes släkt ha haft ytterligare ett mindre baronat eller adelssäte intill markisatet som hon valt att skänka till klostret?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Jeb skrev:
Hur som helst så hittade jag något annat vi behöver reda ut: Lysande Vägens kerisgass i Zorakin har tydligen ett tjänstelän tillhörande kungamakten någonstans i Zorakin och ett eget baroni i närheten av Pendon som skänkts till LV tidigt i Zorakins historia.
Det kanske blir mycket med ett Tempelbaroni i form av Medeaut till? Vi kanske ska göra om Markisinnans handlande och bara låta henne upplåta mark till att anlägga klostret. Klostret blir i sådan fall sprillans nytt och kanske inte ens vigt till någon order. Kommunikation tar tid, typ 20-30 år om någon förhalar det. Jag är dock lite förtjust i Carna Lunds nästan fanatiska Etintro och hur LV profiterar på det. Mycket som jag tyvärr tror det gick till på vår egen medeltid. Passar det för Fraxinus och övriga behåller jag gärna Medeaut som "nybliven" markägare. Det är ju ändå ganska långt till Pendon. Blir det mycket kloster i Slättebo med tre kan jag avslöja att Oberga brinner till grunden i kampanjen. Det går att tidigarelägga och kalla det Oberga klosterruin.
Se tidigare fråga ovan! Ett kloster som fått ett mindre gods till skänks och ett kloster som brinner upp och sedan återgår till någon närig adelsman ( eller nyadlad spelare) helt ok.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Givetvis ska nummer 12 bytas ut från Baryd till Axelina! Baryd är i själva verket sätesgården i grevskapet Bergen. En flegmatisk och försupen acolyt från Pendons Katedralskola hade skrivit fel i det senaste kartografiska kopparsticket över det Kungliga Zorakins Län och Landskap. En ytterst pinsam affär för läroverkets dåvarande Prorector hans helighet Bontisalen Merovaldus Rabe. Och en källa till illa dold förnöjelse hos Mandelorden.
Då meddelar jag Kartografiet i Sterborg och sorterar i wikin.

Nytt blir då:
  • 9. Likerhus, under greve Borodrik Hiort
    10. Bergen, under greve Godrik Tjurhuvud, i sätesgården Baryd
    11. Marskerna (inom grevskapet ligger Drällinge, huvudstad i hertigdömet)
    12. Axelina
Men jag antar att kerisgass Fengald av Indarsol inte också är greve av Axelina fast han sitter på den gamla grevliga sätesgården? För i så fall borde ju hertig Korp av Likermark vara kerisgassens länsherre och det ger väl lite underliga lojalitetsband, eller gör inte detta något? Det kanske inte finns någon greve i Axelina? Eller så finns det en annan greve Axelina på en gammal baronlig sätesgård som ständigt tjatar hos hertigen om denna orättvisa?

Nu kommer vi åter in på följande:

Kan präster inom Lysande Vägen inneha adelstitlar och län?

En ganska viktig fråga som inte bara berör Zorakin utan även andra feodala länder i Ereb. Mitt förslag är att de inte kan det i Zorakin och Kardien men i det röriga Jorpagna är det möjligt. Berendien är jag osäker på då detta landet domineras av Unga Gudarna och LV endast är på framgång här. Magilre är såpass outvecklat än så länge så där är jag också osäker. På så vis får vi båda varianterna för den enskilde SL att välja mellan i vårat Ereb.

Vad tycker ni?
Fraxinus skrev:Pendonien fördelad på fyra kungsmarker och en stor stad med omkringland (Pendon). Kungsmarkerns domineras/ styrs av fyra kungsgårdar. Tre av dessa förvaltas av slottsfogdar och en är tjänstelän åt palatsvaktens kapten. Möjligen finns även en mindre stad/köping i en av kungsmarkerna.
Låter bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Fråga här! Kan ha missat något här men uppfattar jag det rätt att hon har gett bort mark inom Markisatet? Det är tekniskt sett kungsmark och ligger därmed under kungens jurisdiktion. Det är ju inte omöjligt att det förekommer men kungarnas iver att stärka sin makt (och markinnehav) försvårar en sådan lösning. Kan hennes släkt ha haft ytterligare ett mindre baronat eller adelssäte intill markisatet som hon valt att skänka till klostret?
Kanske var Carna Lund både markisinna av Västerslätt och baronessa av Hals Hedar? Sen sålde hon Hals Hedar till Medeaut kloster?

Fast då är vi tillbaka på min tidigare fråga: Kan präster och klosteröverhuvuden vara länsinehavare inom kungariket Zorakin? Jag föreslår att de inte kan det. Men de kan äga mark (gods) utan att ha någon titel.

En annan variant på Carna Lund är att hon var baronessa (av Västerslätt och/eller Hals Hedar) men hon köpte sitt baroni fritt från greven av Stirpaz och gjorde det till markisat. För har inte baroner denna rättighet enligt Aidne-modulen? Pengarna till köpet fick hon genom att sälja stora delar av marken i sitt baroni till Medeaut kloster.

Många möjligheter Jeb! :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev:Albert Vide kanske är prior i Gullberga kloster?

Uppvuxen i Addiaska i Klomellien dit hans far Titus Vide flyttat från Inmark i Kardien för att göra sig ett namn på 550-talet eO. Alberts mor var dotter i klomellisk pärlhandlarfamilj. Albert studerade en tid hos de Lärde i Yolev innan han trädde in i S:t Andamis Orden i Addiaska stad i vuxen ålder. Sen var han länge i Ekeborg innan han flyttade till Gullberga kloster i Slättebo. Prior Vide är en lärd man och har kunskaper som går långt utöver vad som står i Gyllene Boken.

Tror du skrev att Gullberga kloster tillhörde S:t Andamis Orden? Och Oberga S:t Munde?
Det blir kanon. Klomellien är även landet som Greve/Baron/Markis Gellis Ekenbrandt studerat i. Han väljer bort Mandelordern i Pendon. Klomellien är stort, men de kanske känner varandra och har samröre även senare hemma i Slättebo?
Senast redigerad av Jeb den 2018-04-20 17:36, redigerad totalt 1 gånger.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Dessutom ger det en extra twist. Kerigassen har sin sätesgård i Likermark. Greve Tjurhufvud vill att någon av hans söner når en position som Kerigass. Släkten Korp försöker starta nytt i Slättebo samtidig som ättens hertiglinje börjar överväga att ta tillbaka sin faktiska makt i Likermark. En gråklädda filur har setts hälsa på hos Greve Tjurhufvud precis innan Timmerkriget mellan Hertigen av Amtefjärd och förre hertigen av Likermark startade. Och muttranden om Häxmästarens agenter är i svaj igen i Slättebo. Börjar bli många intressanta trådar i det här
Uppslag för bra för att blunda för. Vad vi inte får glömma är Hertig Stirzbergs tankar om det hela. Efter att ha omvärderat honom en aning blir han klart mer involverad i sitt län. Tjurhuvud, Häxmästare och Korpar ska man nog hålla under noggrann uppsikt. Vilka ögon och öron har han? Vad gör han? Gynnas han själv av händelserna?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Fråga här! Kan ha missat något här men uppfattar jag det rätt att hon har gett bort mark inom Markisatet? Det är tekniskt sett kungsmark och ligger därmed under kungens jurisdiktion. Det är ju inte omöjligt att det förekommer men kungarnas iver att stärka sin makt (och markinnehav) försvårar en sådan lösning. Kan hennes släkt ha haft ytterligare ett mindre baronat eller adelssäte intill markisatet som hon valt att skänka till klostret?
Jag tänker mig att Lunds Udde heter just så för att Ätten Lund sedan gammalt huserat där. När det gäller markisat antog jag att markisen eller markisinnan i detta fallet utser sina vasaller? En av fogdedårdarna saknade herre och gavs därför av den fromma Carna Lund till LV. Kan det vara ok?
Se tidigare fråga ovan! Ett kloster som fått ett mindre gods till skänks och ett kloster som brinner upp och sedan återgår till någon närig adelsman ( eller nyadlad spelare) helt ok.
Hmm, har då Oberga redan brunnit eller gör det så i ett kommande äventyr i Slättebo? :wink: Ska man dra på stora konspirationstrumman kanske statsmakten (Vem nu det kan vara) tycker att det börjar bli fullt av kloster runt Slättebos invånare. LV blir väl mäktiga nu när de nyligen byggt ytterligare ett på Lunds Udde. Inte nog med att de byggt klostret. De förfogar över marken runt bygget också. Korpar och Tjurhuvud flyttar fram sina positioner. Baron Björnflod omkommer i en brand på sitt gods. Baron Björnflod som ständigt varit motståndare till byggandet av kloster. Till och med avyttrat mark för att slippa ha med ett av dem (Guldberga) att göra. Björnflod var mycket trogen Strizbergarna och hade ett vakande öga på sina grannar. Bjönflods baroni gränsar till Glavarna som bygger soldatskola och Nordkorparna som vill återfå forna glansdagar. I Norra Toril ligger Oberga kloster med en Glave som Prior. Klostret brinner och Prioren går upp i rök tillsammans med det. Under återuppbyggnaden utses en ny Prior som genast reser till Oberga för att överse bygget. Han helighet Prior Nials Stirzberg.
Kanske var Carna Lund både markisinna av Västerslätt och baronessa av Hals Hedar? Sen sålde hon Hals Hedar till Medeaut kloster?
Jag har funderat lite i de banorna, men vet inte riktigt.

Fast då är vi tillbaka på min tidigare fråga: Kan präster och klosteröverhuvuden vara länsinehavare inom kungariket Zorakin? Jag föreslår att de inte kan det. Men de kan äga mark (gods) utan att ha någon titel.
Jag tänker att LV med Exarkens goda minne utser en representant som delar arbetsuppgifter med en fogde, men inte har någon titel utan ett kyrkligt ämbete.
En annan variant på Carna Lund är att hon var baronessa (av Västerslätt och/eller Hals Hedar) men hon köpte sitt baroni fritt från greven av Stirpaz och gjorde det till markisat. För har inte baroner denna rättighet enligt Aidne-modulen? Pengarna till köpet fick hon genom att sälja stora delar av marken i sitt baroni till Medeaut kloster.
Där är en fin tanke.
Många möjligheter Jeb! :)
Ja ni är grymma på att komma på bra uppslag!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Jag postar det hela i block, så kan folk kommentera steg för steg. Små ändringar gjorda på hertigen. Döpt godset och flyttat det söderut?

Hertigen
Hertig Leovin Stirzberg av Slättebo. Hertigen är sedan länge förlikad med att han aldrig kommer att leva upp till sin förfader Anvils rykte. Han har heller aldrig haft för avsikt att göra det, utan istället förvalta arvet efter Anvil så gott han kan. Hertig Stirzberg är en mycket praktisk man. Han gillar att leva gott och inser att hans kistor måste fyllas på för att försäkra honom om det. Hertigen har därför överlåtit det mesta av administrationen till i hans ögon kompetenta tjänare. Så länge mynten trillar in lägger han sig inte i hur de hamnat där. Trycket på hans underhuggare ökar för varje år, då hertigens törst på gästabud, tornerspel och jakter tycks öka med tiden. Han spenderar merparten av sin tid i Tofia eller som värd för allsköns gäster på sitt gods Stirzberget. Godset är vackert beläget med utsikt över havet söder om Tofia. I folkets ögon är han en duglig ledare, då välståndet i Slättebo är relativt högt. Med jämna mellanrum gör hertigen kontroller i räkenskaperna. Detta fruktas av hans undersåtar då hertigen visat sig ha huvud för bokhållning. Nåde den som fuskar. Sanningen är att Hertig Stirzberg inte bryr sig särskilt mycket om sitt folk. Han anser att adeln är trevligare och framförallt renare att umgås med. Han anser att det är allas plikt att ära statsmakten och förväntar sig inget annat. Hans hustru Hertiginnan Beada Dagge Ulriksdotter Stirzberg är systerdotter till Hertig Ulrik Belägraren Dagge av Philmark och avlägsen släkting till kung Vidar av Kardien. Hertig Stirzberg håller således några Kardiska förläningar i hustruns namn. Dessa besöks ytterst sällan av honom själv. Han tycker att Kardier i allmänhet är värre att umgås med än folket i Slättebo.
Senast redigerad av Jeb den 2018-04-30 02:41, redigerad totalt 5 gång.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Fixat fodgetiteln och wikititeln dédo på Valfrak Glave annars inget större

Grevskapet Skogsmark: Kruxträsk, Norra Toril
Greve Likmund Korp. Den gamla kungaätten Korp kämpar i en ständig motvind. Arvet efter Kruxhelm Armstarke väger tungt. Inte nog med att kontakterna med Pendon än i dag är ansträngda, vilket gör hovliv komplicerat. Torilskogen myllrar av svartfolk vilka ständigt attackerar Korparnas timmerläger. De få åkerlappar de lyckas odla på är ofta utsatta för röta när träsken årligen svämmar över. Greve Likmund själv har påverkats av detta hela sitt liv och en besatthet av att rensa ur Torilskogen har etsat sig fast i hans sinne. Hans eget gods Klackberga på Klackberga höjd var en gång ett mäktigt residens, men är i behov av modernisering. De få medel Nordkorparna, som ättegrenen kallas läggs uteslutande på att finansiera gården Räcknäs och dess krigarakademi. Nordkorparna har till skillnad från sina släktingar ingen större påverkan från ätten Tjurhuvud. Mest för Nordkorparna inte innehar någon hertigtitel.

Kruxträsk.
Herse Rebneck Månsken. Område i Toril som fått det föga smickrande namnet Kruxträsk, efter Kruxhelm Armstarke. Ätten Korp har i flera skrivelser till Pendon försökt att få detta ändrat, men deras böner har ännu varit obesvarade, till och med motarbetade. Kruxträsk har ingen fogde utan en lokal herse väljs av den lokala befolkningen. Hersen svarar mot Baron Korp, men styr Kruxträsk utan dennes inblandning. Kruxträsk är en otillgänglig våtmark i Torilskogens utkant, som inte duger till vare sig odling eller skogsbruk. De lokala innevånarna kallas sig Tarjuner eftersom en vanlig syssla är tjärframställning. Kruxträsk är nedlusat med tjärdalar och bosättningarna ligger oftast i anslutning till dem. En biprodukt av tjärbränningen är träsprit. Träspriten kallas i folkmun Torilte och konsumeras till största delen av Tarjunerna själva. Resten byter man mot förnödenheter från Torilskogens svartfolksstammar. Tarjunerna får sköta sig själva till stor del och Zorakiska lagar har liten inverkan på det dagliga livet. Det har gjort området till en uppskattad tillflyktsort för folk som av olika skäl flyr det Zorakiska rättsväsendet. Hersen tar emot dessa så länge de följer Tarjunernas regler, regler som klart avviker från övriga Zorakins.

Norra Toril
Norra Toril består till största delen av Torilskogen, vars invånare gör räder in i området. Glaveätten är därför noga med att hålla fler krigare än brukligt. Antalet krigare i baronens tjänst har genom åren oroat de närmsta grannarna då de fruktar att styrkan skall användas till annat än ordningen i Norra Toril. Baron Vartan Glave trappade upp oron genom att konvertera sin yngre bror Kolts gård Räcknäs till en träningsakademi för svärdsmän. Genom Räcknäs akademi har man ökat beståndet av vapenföra män, så mycket att omgivningen reagerat. För två år sedan mördades Baron Vartan av banditer under en genomresa i Floddalen och Kolt Glave blev fogde över Norra Toril. Inga slag har utväxlats, men Kolt har gjort det klart att han skyller mordet på Baron Hindrik Splintersköld av Floddalen, som inte lyckas hålla sina domäner säkra. I området ligger Oberga Kloster, som är tillägnat St. Munde. Prior i klostret är dédo Valfrak Glave. Kusin på svärdssidan till Kolt.
Fodge Kolt Glave. Fogde av Norra Toril. Mycket militärisk man med kort stubin och impulsiv i handling. Var aldrig ämnad till att leda Norra Toril och har därför tränats till stridsman istället för härskare. Har lyckats reta upp Splintersköldsätten med sina höljudda anklagelser mot Baron Hindrik av Floddalen.
Senast redigerad av Jeb den 2018-04-28 18:09, redigerad totalt 4 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag postar det hela i block, så kan folk kommentera steg för steg. Inga större ändringar gjorda på hertigen. Ska vi döpa hans gods eller bara kalla det gods?
Fraxinus skrev så här tidigare:
Fraxinus skrev:Hertigen av Slättebos residensstad är Tofie. Den har också en tillhörande borg (samt brotornen). Hertigens sätesgård ligger vackert och strategiskt belägen någon timmes ritt utanför Tofie.
Kanske Stirzeberget? Vackert och högt beleäget med fin utsikt över havet en timme söder om Tofia? (som du vet så tycker jag det är trångt norrut längs Stirpaz. :wink: )

Jeb skrev:... Hans hustru Hertiginnan Beada Uriksdotter Stirzberg är systerdotter till Greve Ulrik Belägraren Daggslätt av Philmark och avlägsen släkting till kung Vidar av Kardien. ...
Är Daggeslätt Ulriks släktsnamn eller namnet på grevskapet (som ligger i Philmark hertigdöme)? Annars kanske Dagge kan vara släktnamn och Daggslätt grevskap?

Annars kan ju också Ulrik få vara hertig av Philmark om det känns rätt? Vi har som sagt inget namn på Philmarks hertig än.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »


Fraxinus skrev:
Hertigen av Slättebos residensstad är Tofie. Den har också en tillhörande borg (samt brotornen). Hertigens sätesgård ligger vackert och strategiskt belägen någon timmes ritt utanför Tofie.
Kanske Stirzeberget? Vackert och högt beleäget med fin utsikt över havet en timme söder om Tofia? (som du vet så tycker jag det är trångt norrut längs Stirpaz. :wink: )
Stirpaz är lång, men givetvis böjer hertigen sig för din vilja. han flyttlass går söderut och godset döps till Stirzberget. Redigerat och klart.
Är Daggeslätt Ulriks släktsnamn eller namnet på grevskapet (som ligger i Philmark hertigdöme)? Annars kanske Dagge kan vara släktnamn och Daggslätt grevskap?

Annars kan ju också Ulrik få vara hertig av Philmark om det känns rätt? Vi har som sagt inget namn på Philmarks hertig än.
Han blir hertodg? av Philmark. Dagge är ätten då det klingar bättre än ett platsnamn.
Redigerat i texten.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Nästa grevskap

Markgrevskapet Junemark: Haak, Hamre, Billevad, Bergfoten, Skoften, Gullberga Skogar, Björnflod, Vede, Ekeslätt, Österslätt
Markgreve Berthold Axman är en slug men relativt rättskaffens krigare och politiker som tidigt fått känna av hotet från Svarta tornet. Han har en hel del erfarenhet från strider med svartfolk. Han har också tjänstgjort en tid åt en jorpagnisk furste och har således även tillskansat sig erfarenhet i strider mellan arméer med jämnstarka styrkor med riddare och tungt infanteri. Jorpagna har också gett honom praktisk erfarenhet av mänsklig svekfullhet och politik.

Haak
Längst norrut uppe i Aidnebergen ligger gruvorten Haak med dess omgivande marker. Hade det inte varit för de många järn och koppargruvor som finns här hade området varit övergivet. Ständigt under attacker från svartfolk och väderskiftningar klamrar sig köpingen Haak fast vi bergssidan. Området är kargt och ogästvänligt och ingen form av odling går att bedriva. Man är därför helt beroende av att karavaner från mer sydliga baroni kommer med handelsvaror. Haak träter även med grannen Hamre, som beskattar all frakt via Stirpaz. Något som gjort det dyrt att förse köpingen med varor. Rykten i Slättebo gör gällande att man istället vänt sig norrut och handlar med Svarta Tornet.
Baron Kagnus Haak är en äldre herre vars ätt suttit vid makten sedan Haak uppfördes på 300-talet. I sin ungdom studerade Baron Haak hos S:t Andamimunkarna i Guldberga kloster. Sedan den tiden har han fascination för magi. På senare tid har han mer öppet förespråkat diplomatiska kontakter med Häxmästaren i Svarta tornet. Baronen anser att Häxmästaren är missförstådd och bara han får komma till tals kanske inte alls är så ond som det påstås. Kanske har han till och med fog i sina attacker. Uttalanden har upprört flera och tal om förräderi cirkulerar. Rösterna har nu nått Hertigens öra och han har för baronens säkerhet skickat en styrka till Haak. Givetvis står Baron Haak för deras logi och sold. Baron Haak har isolerat sig i sin borg och hans grannar menar att det är dags för ett byte på styrandet i Haak. Baronen har flera söner som drillas för att föra ätten vidare.

Hamre
Skogsrikt bergsområde vid Stirpaz mynning. Viss gruvdrift, men i första hand jakt är den stora inkomsten. Har skapat lite osämja med Baron Haak efter att man höjt skatter på frakt över Hamres del av Stirpaz. I samma stund har man gett skattelättnad till Hamres egna gruvfraktare och de kan då sälja sin malm till billigare pris. Hamre ordnar flera jakter för Slättebos framstående invånare och Hertigen själv har ständigt en svit inredd på Stålhandskes sätesgård Låset. Hamre är ett av Aidnebergens lås som de försvarsborgar vid nordgränsen kallas. I södra Hamre ligger Guldberga kloster helgat åt S:t Andami. Solmunkarna här forskar i magins mysterier och är därför avskärmade från omgivningen. Klostret är helt själförsörjande och tar bara emot besökare inom kyrkan självt. Står under hertigens beskydd och har gjorts så sedan det grundades 403 e.O.
Baron Dag Stålhandske. Hertigens spionmästare. Skicklig politiker som vinner mer och mer mark även som affärsman. Hamre har blommat upp under hans styre. Han många kunskapare förser både honom och Hertig Stirzberg med viktig insyn i Slättebos alla förehavanden.

Billevad
Den Raxoriska ätten Joms huvudsäte. Jomsarna är en sammansvetsad och toppstyrd släktskara som karaktäriseras av gammaldags seder och en stark tro till Etin. De är obrottsligt lojala mot Hertig Stirzberg, då de anser att han är konungens förlängda arm i området. Billevad lever till stor del på jakt och fiske i och runt Jostefloden. Jomsarna hänger sig också passionerat åt jakt på svartfolk. Varje Jomskrigare med självaktning bär en örhula vid bältet. En slags metallring som öron från fällda svartblod träs på. Öronen skickas till Hertig Stirzberg för skottpengar, något som gladeligen betalas ut.
Eorl Dyvik Joms. Överhuvud för ”Jomsarna” i norr. Raxorernas Eorl har genom sin långa levnad, fram till nu fört en ordnad tillvaro på sin sätesgård Billevad. Eorlen är mycket respekterad av sina fränder och en makt att räkna med.

Bergsfoten
Bördigt högland vid Aidnesbergens fot. Lever gott av närheten till Jostefloden på vilken man fraktar allt som områdets jordbruk producerar. I gränsorten Tideman produceras Tidemansdricka vilket är en populär måltidsdryck bland traktens folk. Fote By är Slättebos största halvlängsmannaby med runt hundra familjer boendes. Byn är självstyrande, men betalar direkt skatt till Baron Hedrim Joms.
Baron Hedrim Joms. Eorl Joms äldste son. Baron Hedrim tog över Bergsfoten från sin farfars bror, Lestig Joms, som lever, men anses osund att styra då hans ålder tagit över sinnet. Baron Joms är nyligen slagen till riddare och reser runt i landet för att finna sig en fru bland Zorakins adelsfamiljer.

Skoften
Köping formellt under Baron Björnflod, men dess skatteintäkter går direkt i Hertig Stirzbergs kista. Skoften led svårt under en gräsbrand 610 e.O. som brände upp stora delar av köpingen och borgen Klinga Hus. Skoften har sedan katastrofen delvis byggs upp, men området går på knä under de stora skatter som återuppbyggnaden kräver. Himmelfaras stuteri och Granbergs småbåtvarv är de stora inkomsterna då handeln har avstannat nästan helt.
Slottsfodge Nils Klinga är den gamle borgherrens yngste son. Fogden har inte lyckats få ordning på områdets finanser och både svartfolk och rövare trakasserar den allt mer upproriska befolkningen.

Guldberga Skogar
Baronat som uppkom efter att Baron Karrovan Björnflod sålde delar av Guldberg till Hamre 416 e.O. Baron Björnflod ville inte ha Guldberga Kloster inom sina gränser. Han ansåg att deras läror var kätterska. Dåvarande Baron Dirmund Stålhandske av Hamre var inte sen att slå mynt av Baron Björnflods tankar och förvärvade både kloster och marken det stod på till ett mycket lågt pris. Baron Björnflod blev dock den som skrattade sist när det visade sig att i området intill klostret var hem till en vätteklan. Vättarna har gett Baronerna Stålhandskes krigare huvudbry mer än en gång genom historien. I och med gränsens flytt blev namnet Guldberg bytt till Guldberga Skogar. Området är förvånande sparsamt uppodlat och glest befolkat trots att marken håller god jord. Baron Björnflod själv förmodas har omkommit i en brand i Björnväggens riddarsal 607 e.O. då han inte setts till sedan dess. Hans kropp har inte återfunnits och man har därför inte utsett en efterträdare. Björnväggen ligger nu efter försummat underhåll mer eller mindre i ruiner och branden förstörde det som fanns kvar av riddarsalen. Baroniet Kvarken och Guldberga Skogar, som traditionellt ätten Björnflod varit herrar över styrs i dagsläget av en fogde.
Slottsfogde Tiburtius Bock. Herr Bock är en lågättad byråkrat från Tofia, som rekomederats av Tofia stadsråd. Herr Bock är en mycket skicklig politiker och ryktet säger att han inte är främmande för vilka medel som helst för att uppnå sina mål. Än så länge har han inte brytt sig om sitt nya ämbete, utan frotterar sig med Tofias societet där han mer än en gång kallat sig Baron Bock. Något som stör de övriga ädlingarna storligen.

Kvarken
Kvarken står idag utan baron. Tidigare har ätten Björnflod styrt sedan mörkertiden och de är en av Zorakins äldsta ätter. Björnflods har genom historien hållit låg profil och aldrig haft någon högre titel än baron. De har genom åren byggt ut och förstärkt ättens residens Björnväggen vid sjön Kvarken fram till den förödande brand Baron Björnflod själv tros ha omkommit i. Då inga släktingar av börd, det finns frillobarn, har ruinen efter Björnväggen blivit hem för rövarband. Slottsfodge Tiburtius Bock, som är den som idag styr området, har inte visat det minsta intresse för att ta itu med rövarna. Han har till dags dato inte ens besökt det område han fogar över, utan trivs bra bland societet i Tofia. Skogen öster om Kvarken kallas Ohmskogen och huserar en maginod. Platsen för noden besöktes regelbundet av magiker och ett litet tempel har rests vid nodens fot. Templet är numer en ruin och nodens kraft har sedan länge ebbat ut.
Slottsfodge Tiburtius Bock. Även i Kvarken styr herr Bock. Tidigare var det en annan fogde vid namn

Vede
Otillgängligt slättland med boskapsskötsel som huvudinkomst. Runt huvudorten Vedehall och sjön Kvarken ligger flera timmerläger, som även det ger viktiga inkomster. På senare år har byn Ulehall blivit mål för flera av Mandelorderns forskare då arkeologiska fynd gjorts i byn och dess omnejd.
Baron Paar Splintersköld. Egensinnig skogsman vars intressen ligger uteslutande på jakt och äventyr. Vede styrs nästan helt av hans försummade hustru Celina. Ett arrangemang båda trivs med. Paar är farbror till Baron Hindrik Splintersköld av Floddalen och kusin till Greve Magnurmund av Stirpaz. Hans hustru Celina är syster till Baron Gellis Ekenbrandt av Ekeslätt.

Ekeslätt
Bördig del av Kvarkenområdet. Med position mellan Kvarken och Josteflodens biflod Lill-jostan är det tämligen väl bevattnat, men mellan varven drabbat av översvämningar som ger problem till de mest närboende invånarna. Det finns stora citrusodlingar och man tillverkar allsköns produkter från skördarna. Området föder upp köttdjur och har som binäring blivit skickliga läderhantverkare, tack vare de hudar som slakten ger. Ekeholm är en så pass stor köping att man på senare år skickat sändebud till Kung Valien om att få stadsrättigheter. Baron Gellis Ekenbrandt har hoppfullt börjat bygga stadsmur och anlitat grävare för att bredda Lill-jostan utanför köpingen för att kunna ta in större båtar söderifrån. Ekeholm tillhör ätten Ekenbrandt och Slottsfodge i Ekeholm är Baron Gellis bror Riddar Brir Ekenbrandt.
Baron Gellis Ekenbrandt. En av Slättebos rikaste och mäktigaste män. Baronen har studerat vetenskap i Klomellien under flera framstående mästare. Han anses som något av ett teknologiskt geni, som har revolutionerat både bevattningskonst och jordbruk i sitt baroni. En ytterst modern herre.

Österslätt

Bördigt område vid Jostefloden. Producerar spannmål i skäppor fulla, som flottas längs Jostefloden via orådets enda köping Strömmekrök. Området är tät befolkat och på landsbyggden har lokala storbönder börjat lägga under sig allt större arealer. Metoderna som används är inte alla gånger helt förenliga med Etins goda minne. Baron Marol har ännu inte agerat mot bönderna, men man tror att en konflikt är oundviklig. Än så länge betalar bönderna sina skatter, men det ryktas att de rekryterar legoknektar för att utmana baronen om makten.
Baron Stefian Marol. En hårdför herre som inte tål någon vars åsikter skiljer sig från hans egna. Drev sin bror Sebastian ur huset efter ett gräl. Sebastian livnär sig som legoknekt och för att Stefian skall stå upp mot böndernas ökande makt söker han försoning med sin bror i hopp om att få militär makt gratis.
Senast redigerad av Jeb den 2018-04-22 13:56, redigerad totalt 5 gång.
Skriv svar