Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Angående adelsmän och släkter mm. Så länge man inte kastar ut de släkter jag arbetat fram (i synnerhet de officiella och semiofficiella) så får man gärna utveckla en del baroner och annat löst folk i Slättebo. Men jag ser inte gärna att man går i detalj i hela landet. Baronat (officiella undantaget) och lägre adel ska vara öppet så att spelare kan utveckla sina egna kampanjer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Faktum är att frågan om LV:s markinnehav har behandlats. Jag vill minnas att det bla var Regil som diskuterade fram det med ett par andra (vill minnas att Anders också var med i diskussionen). Kommer dock inte ihåg var. Hur som helst har jag för mig att de hamnade på ett ganska begränsat ägande. Typ 5-10 %. Vi får snoka runt och se om vi kan hitta tråden.
Jag har också ett vagt minne av det men har inte hittat diskussionen. Men jag letar vidare...
Fraxinus skrev:Angående adelsmän och släkter mm. Så länge man inte kastar ut de släkter jag arbetat fram (i synnerhet de officiella och semiofficiella) så får man gärna utveckla en del baroner och annat löst folk i Slättebo. Men jag ser inte gärna att man går i detalj i hela landet. Baronat (officiella undantaget) och lägre adel ska vara öppet så att spelare kan utveckla sina egna kampanjer.
Det finns gott om plats att utveckla egna släkter och personer så de redan spikade behöver inte oroa sig. Något tillägg eller en vidaretolkning av vissa betydelsefulla personer kan bli aktuell men inga utkastelser. :)

Tycker heller inte vi skall försöka gå i detalj för hela landet. Det vore nog inte ens möjligt. Och angående Slättebo så har jag en tanke om att kunna utnyttja den detaljerade beskrivningen av personer och län här till ett äventyr. Det skulle i så fall kunna läggas som ett tillägg till det Zorakin vi beskriver, både i wikin och i en eventuell Zorakin-pdf så som Caddo och Palinor. Jag återkommer om denna äventyrsplan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Letar i trådarna och hittade följande gamla inlägg som, ifall det fortfarande skall gälla, kan vara relevant för Medeaut kloster:
Fraxinus skrev:Det finns Baronat som gått över till Solriddareorden eller till ett kloster...men detta måste godkännas av kungamakten eller kungamaktens representant (hertigar) i området. Det finns också bontisaler som är "överhuvuden" i fristäder. Exempelvis i den konservativt religösa fristaden Jonkope. Men detta är inte lika vanligt som i Europa. viewtopic.php?p=18740#p18740
Vi skulle därför kunna låta Medeaut kloster vara överhuvud för ett baroni även om det är ovanligt i Zorakin. Frågan är hur Medeaut skall framstå, är det ett "ovanligt" kloster eller ett helt vanligt kloster som inte sticker ut bland andra? I fall det sista skall gälla så föreslår jag att klostret bara är en stor godsägare i markisinna Lunds markisat.

Angående solriddarna och om Solorden skall besitta baronier så skall jag se över vad som skrivits tidigare. Tills vidare så låter vi Solorden endast besitta gods utan att ha någon länsvärdighet eller titlar. Godsen styrs av en riddarulepp underordnat närmaste priorats solriddarborg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Ytterligare angående Medeaut kloster:

Vilken orden tillhör klostret? Alla munk- och nunneordnar inom Lysande Vägens aidniska gren tillhör en orden enligt vad vi kommit fram till.

Från wikin:
Solmunkar och solnunnor
Munkar och nunnor borde kort nämnas även om de på sätt och vis står utanför den normala hierarkin. Då munkar och nunnor i den aidniska grenen alltid tillhör en särskild orden som välsignats av exarken lyder de formellt under sitt klosters överhuvud, som i sin tur lyder under ordens stormästare. Denne svarar till ordû-kerîgassen i Ekeborg, även om en orden oftast besitter en stor del självständighet.
Det finns några ordnar kortfattat beskrivna i wikin att välja på eller så kan en ny orden konstrueras. Vi verkar ha gjort så att ordnarna alla är uppkallade efter ett helgon och att både nunnor och munkar kan tillhöra ordnar vigda både kvinnliga och manliga helgon.

Hittade även hur klostrens överhuvuden tituleras:
Tituleringar
Följande är de korrekta tituleringarna för de olika ämbetena inom den aidniska grenen:

Munk: “Broder NN” (om klosterföreståndare, “Fader NN”)
Nunna: “Syster NN” (om klosterföreståndarinna, “Moder NN”)
Moder Marka Linsegro borde då bli vad Medeaut klosters överhuvud kallas. Om någon annan mer officiell titel så som abbot/abbedissa eller prior/priorinna finns så kan vi lägga till det sen.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Det finns Baronat som gått över till Solriddareorden eller till ett kloster...men detta måste godkännas av kungamakten eller kungamaktens representant (hertigar) i området. Det finns också bontisaler som är "överhuvuden" i fristäder. Exempelvis i den konservativt religösa fristaden Jonkope. Men detta är inte lika vanligt som i Europa. viewtopic.php?p=18740#p18740

Här blir det en fin öppning. Medeaut har funnits länge, men de har inte varit markägare mer än sedan Markisinnan Lund gav dem marken. Hon är i egenskap av markisinna kungamaktens representant i området. Något hon fick hjälp av LV att reda ut juridiskt. De var i det hela väldigt hjälpsamma med markövertagandet. Moder Linsegro blev i brist på någon annan den styrande i området, då hon redan styrde klostret. Det finns många krafter som vill ändra på klostret till andra syften nu när de har mark, men klostret går ganska bra under Moder Linsegro. Därför har hon varit kvar. Exarken har annat att tänka på än ett kloster i obygden som faktiskt levererar guld. Skulle inkomsterna minska kanske utbytandet av Moder Linsegro seglar högre upp på dagordningen...
Vilken orden tillhör klostret? Alla munk- och nunneordnar inom Lysande Vägens aidniska gren tillhör en orden enligt vad vi kommit fram till.
Just Medeaut spelar ingen roll. Vad passar? Guldberga och Oberga är mer specifika. Ska jag separera ut klostren ur övrig text och skriva in vem som styr och hur varje kloster verkar för sig? Medeaut måste vara med i baronierna då de är markägare, men de övriga står ju bara inom andra markägares gränser.
Moder Marka Linsegro borde då bli vad Medeaut klosters överhuvud kallas. Om någon annan mer officiell titel så som abbot/abbedissa eller prior/priorinna finns så kan vi lägga till det sen.
Vi kör på det så länge.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Då jag är hemma med sjukt barn har jag hunnit djupdyka i forumstrådarna och hittat mycket intressant. Tror även att jag är på spåret av ekonomi-diskussionen, den verkar ha förts i minst tre olika trådar och någon gång i augusti 2008 (vi här hållit på länge här :shock: ) hittar jag inlägg som refererar till ett slags svar som vi då hade: viewtopic.php?p=18708#p18708

Har inte hittat detta svar än men jag tror jag närmar mig. :wink: Ett nyckelord i finansieringen av LV verkar iallafall vara tempelskatt. Godsägor finns men är inte så omfattande.

Hur som helst så hittade jag något annat vi behöver reda ut: Lysande Vägens kerisgass i Zorakin har tydligen ett tjänstelän tillhörande kungamakten någonstans i Zorakin och ett eget baroni i närheten av Pendon som skänkts till LV tidigt i Zorakins historia.
Fraxinus skrev:...ett tjänstelän för Kerigassen. Detta är dock ett kungligt tjänstelän, inte något som kyrkan äger. Sannolikt har dock kyrkan även ett baronat i närheten av Pendon som givits LV av kungen för att Kerigassen ska ha någonstans att ta vägen. viewtopic.php?p=18759#p18759
Vilka kan dessa vara?

Möjligtvis är tjänstelänet det lilla "hertigdömet" Pendonien som syns på kartan i Aidne-modulen runt staden Pendon? Eller har Pendonien en annan funktion?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Hur som helst så hittade jag något annat vi behöver reda ut: Lysande Vägens kerisgass i Zorakin har tydligen ett tjänstelän tillhörande kungamakten någonstans i Zorakin och ett eget baroni i närheten av Pendon som skänkts till LV tidigt i Zorakins historia.
Det kanske blir mycket med ett Tempelbaroni i form av Medeaut till? Vi kanske ska göra om Markisinnans handlande och bara låta henne upplåta mark till att anlägga klostret. Klostret blir i sådan fall sprillans nytt och kanske inte ens vigt till någon order. Kommunikation tar tid, typ 20-30 år om någon förhalar det. Jag är dock lite förtjust i Carna Lunds nästan fanatiska Etintro och hur LV profiterar på det. Mycket som jag tyvärr tror det gick till på vår egen medeltid. Passar det för Fraxinus och övriga behåller jag gärna Medeaut som "nybliven" markägare. Det är ju ändå ganska långt till Pendon. Blir det mycket kloster i Slättebo med tre kan jag avslöja att Oberga brinner till grunden i kampanjen. Det går att tidigarelägga och kalla det Oberga klosterruin.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Tjänstelän ska här uttydas baronat eller möjligen grevesäte. Och Pendonien tillhör Kungamakten. Kanske är det istället det grevesäte som i officiella källor är det enda där kungamakten dragit tillbaka adelsvärdighet och tagit tillbaka länet. Nämligen Greve Brandeholts och grevskapet Axelina. Var placerade vi det länet?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Axelina var tänkt ligga i Likermark enligt följande: viewtopic.php?p=37368#p37368

Antingen i Likermark eller i något annat hertigdöme tycker jag, men inte just Pendonien. Att kungens skulle dra in ett län som råkade ligga precis runt rikets huvudstad får det mer att verka som om kungen var korrupt och inte greven.

Kan vi inte hitta en annan förklaring till Pendonien? Möjligtvis att länet är uppdelat i ett antal baronier eller markisat som kungen använder som små tjänstelän till exempelvis vissa medlemmar av Riksrådet? Här sitter ju också kerisgassen och då får vi in hans tjänstelän som ett av baronierna. Kanske kan Riksmarskalken vara Pendoniens formelle länsöverhuvud om någon sådan behövs?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Just Medeaut spelar ingen roll. Vad passar? Guldberga och Oberga är mer specifika. Ska jag separera ut klostren ur övrig text och skriva in vem som styr och hur varje kloster verkar för sig? Medeaut måste vara med i baronierna då de är markägare, men de övriga står ju bara inom andra markägares gränser.
Vi kan ju avvakta lite och se om något passande dyker upp för Medeaut? Du får gärna beskriva klostren Guldberga och Oberga även om de inte har samma ställning som Medeaut. Inga andra kloster i Aidne är beskrivna så du har ganska fria händer och kan även vara med på att forma hur andra kloster sen kan beskrivas.

I wikin finns som du säkert sett följande skrivet om kloster: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... en#Kloster
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Då gör vi så. Min ambition att renskriva det hela i helgen föll tack vare sol och arbetslust. Vi får se i veckan. Några förslag på Prior i Guldberga? I Oberga sitter en Glave och i Medeaut finns får kära moder Linsegro. Kanske en utlänning i Guldberga?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Albert Vide kanske är prior i Gullberga kloster?

Uppvuxen i Addiaska i Klomellien dit hans far Titus Vide flyttat från Inmark i Kardien för att göra sig ett namn på 550-talet eO. Alberts mor var dotter i klomellisk pärlhandlarfamilj. Albert studerade en tid hos de Lärde i Yolev innan han trädde in i S:t Andamis Orden i Addiaska stad i vuxen ålder. Sen var han länge i Ekeborg innan han flyttade till Gullberga kloster i Slättebo. Prior Vide är en lärd man och har kunskaper som går långt utöver vad som står i Gyllene Boken.

Tror du skrev att Gullberga kloster tillhörde S:t Andamis Orden? Och Oberga S:t Munde?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Nej, som jag ser det är Pendonien kungsmark. Därav också dess litenhet. Området är inte mycket större än ett grevskap. Axelina i Likermark kan mycket väl vara sätet för Kerigassen. Dock inte hela grevskapet utan den grevliga sätesgården. Den är i storlek ett större baronat med goda ekonomiska förutsättningar och definitivt den största och rikaste godset i grevskapet.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Zorakin

Inlägg av Jeb »

Albert Vide kanske är prior i Gullberga kloster?
Nej, men där er han ju!
Nej, som jag ser det är Pendonien kungsmark. Därav också dess litenhet. Området är inte mycket större än ett grevskap. Axelina i Likermark kan mycket väl vara sätet för Kerigassen. Dock inte hela grevskapet utan den grevliga sätesgården. Den är i storlek ett större baronat med goda ekonomiska förutsättningar och definitivt den största och rikaste godset i grevskapet.
Om jag får lägga in en peng tycker jag också att Kungen har Pendonien. Kerigassen bor bra i Likermark. Jag vet inte varför men jag har alltid känt att Mandelordern och kyrkan inte drar helt jämt. Andlighet och vetenskap är lite olika. Därför trivs Kiregassen en bit ifrån Lyceet där folk inte ska vrida och vända på allt utan bara tror och sköter sin religiösa plikt utan frågor. LV får jobba i fred och. Närvaro i Pendon har de genom andra kanaler.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Nej, som jag ser det är Pendonien kungsmark. Därav också dess litenhet. Området är inte mycket större än ett grevskap. Axelina i Likermark kan mycket väl vara sätet för Kerigassen. Dock inte hela grevskapet utan den grevliga sätesgården. Den är i storlek ett större baronat med goda ekonomiska förutsättningar och definitivt den största och rikaste godset i grevskapet.
Jag tänkte också att Pendonien var kungsmark men att kungen delade in denna i ett antal mindre tjänstelän ungefär av baroniers storlek. Ett av dessa kunde då vara kerisgassens tjänstelän. De andra baronierna i Pendonien kunde vara tjänstelän åt andra kungen vill belöna. Men det är bara ett förslag. :)

Oavsett, tänker du att Pendonien som kungsmark är uppdelad i ett antal markisat?

Angående Axelina så finns det fyra grevskap i hertigdömet Likermark. Alla har redan fått namn så då måste vi byta ut ett:

9. Likerhus
10. Bergen
11. Marskerna
12. Baryd

Karta: http://www.erebaltor.se/other/zorakin_a_arbetskarta.jpg

Två av grevskapen har getts till Godrik Tjurhuvud och Borodrik Hiort men vem som har vilket är inte sagt. (Båda namnen från äventyrsuppslaget Den stora oredan i Likermark)
Skriv svar