Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De något galna omständigheterna kring tulpan-spekulationen i Nederländerna på 1600-talet, känns inte de lite trakoriska?

http://en.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania

Langocker kanske?
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Vad heter egentligen ögruppen "Trakorien"?

Inlägg av Akklokk »

Kom på en sak, vad kallas egentligen ögruppen där trakoriska riket ligger? Iom att namnet trakorien är tämligen intimt förknippat med sagda rike borde rimligen dess lokala konkurrenter ha ett helt annat (och kanske ursprungligt?) namn. Finns det något sådant egentligen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vad heter egentligen ögruppen "Trakorien"?

Inlägg av birkebeineren »

Akklokk skrev:Kom på en sak, vad kallas egentligen ögruppen där trakoriska riket ligger? Iom att namnet trakorien är tämligen intimt förknippat med sagda rike borde rimligen dess lokala konkurrenter ha ett helt annat (och kanske ursprungligt?) namn. Finns det något sådant egentligen?
Bra fråga!

Nordanhavets Öar tror jag förekommer men det är väl en lite lös mer poetisk benämning. Sen eftersom "Trakorien" är rätt sammansatt etniskt och kulturelt så finns det förmodligen en uppsjö olika namn på öarna använda både förr och nu.

Kanske mäster Brior har någon tanke?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Trodde man kallade dem Trakoriska öarna?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad heter egentligen ögruppen "Trakorien"?

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:
Akklokk skrev:Kom på en sak, vad kallas egentligen ögruppen där trakoriska riket ligger? Iom att namnet trakorien är tämligen intimt förknippat med sagda rike borde rimligen dess lokala konkurrenter ha ett helt annat (och kanske ursprungligt?) namn. Finns det något sådant egentligen?
Bra fråga!

Nordanhavets Öar tror jag förekommer men det är väl en lite lös mer poetisk benämning. Sen eftersom "Trakorien" är rätt sammansatt etniskt och kulturelt så finns det förmodligen en uppsjö olika namn på öarna använda både förr och nu.

Kanske mäster Brior har någon tanke?
Jag föreställer mig snarast att dagens "Trakoriska rike" som ju domineras av ön Paratorna självsvåldigt har norpat ett vedertaget namn på hela ögruppen och därmed besudlat det. Namnet "Trakorien" kommer ju av verbet "traekor = att andas fritt" vilket förklaras någonstans i spelböckerna utan att jag hittar stället just nu. Man käbblar om ursprunget: Namnet tillskrivs oftast de första kolonisatörerna som kom till öarna söderifrån efter den tredje konfluxens katastrof. Paratornierna hävdar dock att deras förfäder var först med att använda namnet sedan de flytt till Paratorna från Palamux.

Hur som helst är det bara folk från Paratornas slätter som överhuvudtaget skulle kalla sig själva för "trakorier". Moskorier är moskorier, milacker är milacker etc. och ingen av dem vill bli beblandad med Paratornier. Farlänningar kallar dock ofta alla öbor för trakorier och ögruppen för Trakorien vilket redan det är tillräckligt för en intrig. Jämför gärna med stämningen mellan engelsmän - skottar och Irländare.

Den lokala benämningen på ögruppen varierar beroende på i vilken utsträckning man vill sammankopplas med andra innevånare. "Nordhavets öar" är det mest neutrala men kan samtidigt innefatta lite olika konstellationer. "Trakorien" är helt okontroveriellt bara på Paratorna och Saphyna. Trinsmyrer vill ofta överhuvud taget inte kännas vid någon ögrupp men kan tänkas respektera Palamux och kalla de andra två för "inöarna" eller "hitre och bortre Koltland". Det ska till och med finnas ett oöversättligt Rungliskt begrepp som ungefär betyder: "svettlökarnas kobbar". Kargomiter refererade traditionellt till "Sötbloda slättländer" om andra trakter utan att specificera geografiskt. I Moskorien hör man ofta "Nyländerna" om de andra öarna vilket egentligen borde översättas till "De nya länderna utan ärofull historia".

Vem sa att det var enkelt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vad heter egentligen ögruppen "Trakorien"?

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Vem sa att det var enkelt?
Kompliserad fast roligt! :D
Thomás af Reeken
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-11-20 06:56
Ort: Umeå

Politik i Trakorien

Inlägg av Thomás af Reeken »

Vem bestämmer i Trakorien?

För mig tycker jag att det verkar vara lite som det fungerqar lite runt om i världen. Det finns ett beslutande råd, som duperaas och köps av handelshusen. Som skräms och indoktrineras av Digeta Longa, som dessutom kan införa krigslagar och spärra in oliktänkare. Beslut fattas men när besluten skall genomföras av diverse tjänstemän överprövas beslut på eget bevåg och omformas för att sko sig själv. Vilket dessutom enbart gör dig till en god klavyk.
Makten koncentreras då till
Digeta Longa
Handelshusen
Tjänstemänen
Kejsaren (enbart symboliskt)
Äsch struntprat! Alla vet att talet 1 är alltings skapare. Räkna björnen hårstrån och dela med sig självt och du får 1. Räkna myrans ben och dela med sig självt och du får 1.
Thomás af Reeken
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-11-20 06:56
Ort: Umeå

Bodaken en arena för frottering?

Inlägg av Thomás af Reeken »

Kom att tänka på avsnittet om avskedsföreläsningen på akademien i Tricilve från boken svavelvinter. I vilken adelns enda anledning till att närvara på föreläsingarna var att visa upp vem som har flärdigast liv. Kanske rent Bodaken förlorat (eller gett upp) sin ställning som beslutande organ. Kanske adeln enbart vill upprätthålla en fasad av beslutsamhet för att mutor och rikedomar skall flöda. 1% i det här handelsvinsten, 1% i den här handelsvinsten.
Bodaken (I folkmun)- De klavykiska pösmunkarnas (pöspuffarnas) kornbod (eller snarlikt)
När rådet samlas handlar det snarare om att visa upp sina nya algsidentunikor och pergament med bladgulds border och krossad bärnsten. Där det konkurras om vem som har anlitat den främste sigill tryckaren och där skrivare hyrs in för att skriva sirligast underskrift av dokument.
Där talarstoelns utrop handlar om hög nivå försmädelsekonst. Dokument vars innehåll aldrig läses eller diskuteras i Bodaken.

Maktfförskjutning till tjänstemännen.
-Hur tycker hertigen att vi skall kväsa det rungliska upproret?
-Pöh tyst med dig, sluta bekymra mig med dessa bagateller, hjälp mig istället att välja signatur, skall jag ta den med stora bågarna eller de små?
Äsch struntprat! Alla vet att talet 1 är alltings skapare. Räkna björnen hårstrån och dela med sig självt och du får 1. Räkna myrans ben och dela med sig självt och du får 1.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Politik i Trakorien

Inlägg av Brior »

Thomás af Reeken skrev:Vem bestämmer i Trakorien?

För mig tycker jag att det verkar vara lite som det fungerqar lite runt om i världen. Det finns ett beslutande råd, som duperaas och köps av handelshusen. Som skräms och indoktrineras av Digeta Longa, som dessutom kan införa krigslagar och spärra in oliktänkare. Beslut fattas men när besluten skall genomföras av diverse tjänstemän överprövas beslut på eget bevåg och omformas för att sko sig själv. Vilket dessutom enbart gör dig till en god klavyk.
Makten koncentreras då till
Digeta Longa, Handelshusen, Tjänstemännen, Kejsaren (enbart symboliskt)

Jag tror att tanken leder fel om man föreställer sig Bôdaken som en modern riksdag dit man väljs och får makt genom sin position. Snarare består Bôdaken av personer som redan har makt och som vill visa upp sig bland jämlikar och få officiell bekräftelse. Min modell är den Romerska senaten under republikens senare år korsat med dagens USA*. Trakorien har visserligen de sju mäktigaste familjerna men få andra strikta samhällsklasser, det är därför möjligt att arbeta (lura) sig upp från bottnen och nå acceptans genom framgång - ungefär som i USA. Detta underlättas förstås av den kommersiella religionen som ger gudomlig sanktion till framgång. Både Trakorien, Rom och USA bygger på tunga och välanpassade författningar med hög status. Trakoriens författning kommer ursprungligen från fördraget mellan de sju familjerna och är ägnad att upprätthålla maktbalansen. Den saknar de starka religiösa och moraliska inslagen från Romarnas författning vilka dessutom levde i skräck för tyranni (vilket Trakorierna aldrig har upplevt ... ännu). Bôdaken är alltså som du säger manipulerbar och fungerar så till vardags utan att någon upprörs eller förvånas. Bôdakens främsta makt är att utnämna högre tjänstemän, att beskatta, förfoga över rikskassan i krislägen (hanteras annars av kejsaren) och att utfärda lagar.

Nya Sfären har tillkommit som maktfaktor på senare tid. Dess styrka är den religiösa vinkeln som går väl i hand med köpmännen på adelns bekostnad och de verkar för ökad plutokrati. Även medlemmarna i Nya Sfären, de s.k. sköldbärarna, har utsetts därför att de redan har makt och rikedom. Digeta Longa fungerar i mycket som Nya Sfärens maktinstrument och spioner eftersom DL leds av herr Ialsop, Goba da Grummi och PdK. Nya Sfären verkar liksom andra intressegrupper delvis via Bôdaken och står alltså inte i motsatsställning till denna. Den mäktigaste motgrupperingen är kejsarsidan som ju redan i svavelvinterromanens början försökte mörda herr Ialsop.

Glöm heller inte armén och flottan som har egna åsikter och i mycket står för en tröghet i systemet eftersom de lägger veto när det blir för käbbligt i toppen (ungefär som i dagens Turkiet). Dessutom ska man minnas att städerna i sig har ganska stor autonomi, särskilt de stora farsegels städerna: Vumbra, Rakma, Soblak, Torilia, Gudiena, Gaz Ulul och Tigôld.


* USA uppvisar i själva verket många intressanta likheter med den romerska republiken, inte minst utrikespolitiskt, vilket påpekats av Tom Holland, författare till den utmärkta boken "Rubicon".
Senast redigerad av Brior den 2007-11-28 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Politik i Trakorien

Inlägg av Brior »

Vem bestämmer i Trakorien?

Jag glömde förstås gatans pöbel som en maktfaktor. Den som har egna privatarméer i gränderna och makten att beordra fram lynchningar, mord, kidnappningar* eller upplopp får stort inflytande. Därför spenderar rika personer stora summor på publika fester, skrytbyggen, mutor och underhåll till "klienter". Allt enligt gammal god Italiensk tradition. Alla tjuv- och mördargillen har politiska kopplingar, beskydd och ägnar sig åt lokala gängkrig för att expandera eller försvaga motståndare.


* I Fontra Cilor finns för övrigt en helt vedertagen institution som kallas "Eskrovion". Dess funktion är att förvara kidnappade personer och inbetalade lösensummor så att ett säkert utbyte kan garanteras mellan parterna - lite som eBay eller PayPal på nätet kanske ;-)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad heter huvudstaden/största hamnstaden på Bzegusta?
Barabea/Krakai?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Finns Lysande Vägen i Trakorien?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Då det inte finns någon ämnesansvarig för Trakorien (?) kan jag bara svara vad jag anser:

Den Lysande Vägen är inte särskilt etablerad i Trakorien, men det finns missionärer både från den aidniska och dalkiska grenen. Enstaka tempel har byggts - framför allt på Paratorna - och exarken i Ekebord har utsett en kres-bontisâl att övervaka öarna. Denne stackars bontisâl får dock ofta utstå spott och spe från oförstående paratornier...

Eller...?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Håller med Anders.

Ingen ämnesansvarig... nä, men det är ju svårt att se någon annan än Brior som ansvarig...
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Regil skrev: Ingen ämnesansvarig... nä, men det är ju svårt att se någon annan än Brior som ansvarig...
Detta är lite av ett dilemma eftersom Ereb-projektet och min egen användning av Trakorien (liksom av Magilre, Ransard, Staden O och andra platser som jag namngivit) till viss del kommer att ta skilda vägar. Det vore synd om detta ska hindra andra från att hitta på saker, en tradition som med min välsignelse var ganska utbredd på svavelvinter.nu när det forumet var mer aktivt.

Jag vill direkt säga att jag inte alls blir stött om någon hittar på egna företeelser i Trakorien utan jag tycker snarare att det är en av poängerna med rollspel. Det finns emellertid två sätt att nyskapa på:
(1) man kan lägga till företeelser "modulärt"så att de lätt kan infogas / läggas åt sidan utan att det ändrar helheten, t.ex hitta på lokala sedvänjor och myter, en ny stad eller ett nytt skrå,
(2) eller så skapar man globalt så att företeelsen påverkar helheten, t.ex. att alla trakorier varje morgon tillber solen eller begraver släktingarnas döda kroppar under köksgolvet
Modulära påhitt är inga problem och jag vill uppmuntra till sådana. Trakorien är mångkulturellt, motsägelsefullt och religiöst kulturellt så därför ryms det mesta. Vad gäller det globala så borde jag förmodligen ta mig samman och sammanställa grundstrukturen för att undvika onödiga motsägelser.

Annars hindrar ju inget att Ereb-projektet tar sin väg och jag min. Mina romaner använder trots allt inte det klassiska Ereb Altor. Det finns säkert plats för två varianter som kan korsbefrukta varandra även om de spretar. Jag ser därtill en annan mer grundläggande skillnad i synen på Erebs fantasiländer: Många i projektet vill få en fullständig kartläggning av alla regioner och vanor medan jag snarare försöker säga så lite som möjligt för att hålla många vägar öppna. Ingendera sätten är fel utan bara två olika sätt att bygga på, anpassade för olika behov.

Synpunkter?
Skriv svar