Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Här finns motsägelser men jag tolkar summan av texterna som att de primitiva nomadstammarna som levde på Moskoriens slätter på något vis hänger ihop med Huelerna, en allierad eller besläktad stam/folk.
Jag tycker faktiskt inte att det står någonstans att det fanns jägar-/nomadfolk (eller några andra folk heller för den delen) i Moskorien. Texten kan lika gärna tolkas som att urinvånarna fanns i Fokale. Jag håller dock med om att det är otydligt skrivet. Brior kanske kan tolka sin egen text bättre?

Oavsett så tror jag inte att det spelar någon nämnvärd roll huruvida det fanns något jägar- eller nomadfolk i Moskorien när klavykerna anlände. De torde på sin höjd ha assimilerats utan att ha påverkat kulturen speciellt mycket, och möjligen därigenom ökat klavykernas antal. (Det kan rent av behövas ett tillskott av folk, då jag föreställer mig att flyktingarna från Lasemos möjligen var i tiotusental, men knappast i hundratusental, vilket nästan behövs om man ska kunna befolka hela Moskorien och Fokale samt börja kolonisera på Paratorna på några korta århundaden. Dessutom har man lidit förluster i krig däremellan.)

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har tolkat det så att när klavykerna anlände fanns det ett (huvudsakligen åtminstonde) jägarfolk i både Fokale och Moskorien. Till en början samexisterade folken men sen utbröt krig. Jägare (med stöd av kargomiter) mot klavyker (med stöd av tolgulder). Klavykerna vann och jägarna fördrevs för att endast överleva i det nya rikets ytterkant - Fokale. Eftervart och samtidigt som slätt övergick till saltöken blev detta folket de hueler vi känner i dag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr det står ju uttryckligen:
...Moskoriska slätten och började bruka jorden...
Slätten befolkades sedan urtider av nomadstammar
står inget om Fokaler.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vi bör inte heller glömma Nastrôlernas bergsfurstar här. Är de Hueler eller kargomiter eller (troligast?) en blandning av båda?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Jag har tolkat det så att när klavykerna anlände fanns det ett (huvudsakligen åtminstonde) jägarfolk i både Fokale och Moskorien. Till en början samexisterade folken men sen utbröt krig. Jägare (med stöd av kargomiter) mot klavyker (med stöd av tolgulder). Klavykerna vann och jägarna fördrevs för att endast överleva i det nya rikets ytterkant - Fokale. Eftervart och samtidigt som slätt övergick till saltöken blev detta folket de hueler vi känner i dag.
Texten kan tolkas så, om man vill. I Kristalltjuren, som torde vara auktoriteten angående huelerna, står däremot ingenting om att huelerna även varit ett moskoriskt jägarfolk, och att man blev hueler först efter Klavykiska krigen. Däremot står det klart och tydligt:
Kristalltjuren, sid 46 skrev:Ingen rättrogen hueler lämnar slätten frivilligt eftersom gudarna sagt åt dem att vakta området.
Detta gudomliga påbud tolkar åtminstone inte jag som någonting som börjat gälla först år 68 fO, men det är bara min åsikt.
Mikael skrev:Baldyr det står ju uttryckligen:
...Moskoriska slätten och började bruka jorden...
Slätten befolkades sedan urtider av nomadstammar
står inget om Fokaler.
Och längre ned i samma text står det:
Trakorien, sid 56 skrev:Klavykerna (...) fick (...) god gröda ur den bördiga jorden så att Moskorien och Fokale snabbt växte i styrka och rikedom.
Jag tolkar det alltså som att ordet "slätten" i ditt citat även omfattar Fokaleslätten. (De två hörde liksom ihop geografiskt innan försaltningen. Fokaleslätten var ju en förlängning av den moskoriska slätten.) Urkunden skulle i så fall vara slarvigt skriven. (Jag har hittat ett annat misstänkt fel på sid 58 - har någon annan noterat det?)

Jag tror dock som sagt att vi kommer undan med vilketdera tolkningen, då texten just går att tolka. Så om ni vill ha "jägarfolk" i Moskorien vid sidan av "nomader" i Fokale, så visst. Det är ju rent av troligt att Moskorien inte varit helt avfolkat sedan (ur)laabernas fall. (Jag vill dock fortfarande framhävda att huelerna inte rörde sig på den Moskoriska stäppen, utan att det i så fall rörde sig om ett besläktat folk som inte såg sig som väktare av Fokale.)

Ska vi lämna detaljerna åt den som faktiskt skriver om klavykernas tidiga historia? För jag tror som sagt inte att jägarfolken i Moskorien har lämnat något större avtryck på kulturen i övrigt. (Ungefär som skeckerna alltså, även om de faktiskt bidrog med Paratornas skyddsväsen.)
gtjorgo skrev:Vi bör inte heller glömma Nastrôlernas bergsfurstar här. Är de Hueler eller kargomiter eller (troligast?) en blandning av båda?
Jag jobbar ju aktivt med Nastrôl för tillfället (jag har fastnat på kartstadiet) och jag har löst det så att Nastrôls urbefolkning är av kargomitisk stam, medan "bergsfurstarna" och deras anhang var invaderande crurer med kargomitiska lydfolk och svartfolk. Dagens nastroler är däremot kraftigt sammanblandade med inflyttade klavyker, och man vill ogärna kännas vid något kargomitiskt förflutet. (Man sneglar i så fall hellre på hueler och även isbarbarer.)

Jag antar att du missade följande postning, där jag skisserade upp Nastrôls äldre historia?

/Baldyr
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag antar att du missade följande postning, där jag skisserade upp Nastrôls äldre historia?
stämmer :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:* Barboskerna uppges ha trinsmyriskt alternativt ransardiskt ursprung. Jag förklarar det så här: Efter första ransarderkrigen var såväl Ransard som Trinsmyra fiender med Klavykiska riket. När "de galna milackerna" spöade klavykerna hade de bland annat stöd av klaner från Ransard. Några av dessa klaner blev ovänner med hemlandets härskare och emigrerade. De slog sig då ner i Ziddisbar. Vissa historiker anser att klanerna först bodde på Trinsmyra under många år men att man aldrig kom överens utan tvingades vidare (barbosker har ingen riktig talang för kompromisser).
Baldyr skrev:Kan projektet enas kring en sådan definition?
Som beskrivare av de narguriska folkens övergripande historia väver jag in detta. Skall även försöka få till en liten text för Trakoriens historia. Isbarbarerna av tjugisk och således nargurisk blod behöver också några ord och jag tänker mig då utgå från en invandring från norr till först Trinsmyra kring 1400-1100 fO.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev:
birkebeineren skrev:Jag har tolkat det så att när klavykerna anlände fanns det ett (huvudsakligen åtminstonde) jägarfolk i både Fokale och Moskorien. Till en början samexisterade folken men sen utbröt krig. Jägare (med stöd av kargomiter) mot klavyker (med stöd av tolgulder). Klavykerna vann och jägarna fördrevs för att endast överleva i det nya rikets ytterkant - Fokale. Eftervart och samtidigt som slätt övergick till saltöken blev detta folket de hueler vi känner i dag.
Texten kan tolkas så, om man vill. I Kristalltjuren, som torde vara auktoriteten angående huelerna, står däremot ingenting om att huelerna även varit ett moskoriskt jägarfolk, och att man blev hueler först efter Klavykiska krigen. Däremot står det klart och tydligt:
Kristalltjuren, sid 46 skrev:Ingen rättrogen hueler lämnar slätten frivilligt eftersom gudarna sagt åt dem att vakta området.
Detta gudomliga påbud tolkar åtminstone inte jag som någonting som börjat gälla först år 68 fO, men det är bara min åsikt.
Mikael skrev:Baldyr det står ju uttryckligen:
...Moskoriska slätten och började bruka jorden...
Slätten befolkades sedan urtider av nomadstammar
står inget om Fokaler.
Och längre ned i samma text står det:
Trakorien, sid 56 skrev:Klavykerna (...) fick (...) god gröda ur den bördiga jorden så att Moskorien och Fokale snabbt växte i styrka och rikedom.
Jag tolkar det alltså som att ordet "slätten" i ditt citat även omfattar Fokaleslätten. (De två hörde liksom ihop geografiskt innan försaltningen. Fokaleslätten var ju en förlängning av den moskoriska slätten.) Urkunden skulle i så fall vara slarvigt skriven. (Jag har hittat ett annat misstänkt fel på sid 58 - har någon annan noterat det?)
Ett förslag till lösning:

I Moskorien och Fokale fanns vid klavykernas ankomst ETT nomadiserande samlar- och jägarfolk som dock var indelat i stammar. Här fanns också en huelisk prästkast av utvalda som bevakade Woddamporten och fungerade som Fokalerslättens (men i mindre utsträckning Moskoriens) religiösa rådgivare. Denna prästkast tog när så behövdes in noviser från alla stammar men föredrog ingifte. Deras utsända levde bland stammarna men prästerna hade ett eget område nära Woddamporten vilket sedemera blev Soerrastammen. När klavykerna anlände så kom folken på Fokalerslätten alltmer att identifieras med prästkasten eftersom det var deras enda kulturella särdrag med styrka. De moskoriska nomaderna assimilierades eller flyttade västerut. Klavykerna kom att kalla alla stammar på Fokalerslätten för hueler och lät dem hållas i sitt heliga hörn. Under klavykerkrigen blev Hueli det kulturellt sammanhållande namnet i Fokale och folken kallade sig från denna tid för hueler. I Soerraområdet fanns det ursprungliga prästerskapet kvar med delvis anpassad historia - de kallar sig ju enligt Kristalltjuren för "de ursprungliga huelerna" med viss rätta.

Synpunkter?

Vad gäller felet på sidan 58 så står det på ett ställe Frimbole Olvi där det ska stå Fontra Cilor. Jag förmodar att det är vad Baldyr syftar på.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Ett förslag till lösning:
Ett mycket trovärdigt upplägg, och direkt från hästmunnen dessutom. :D (Jag tycker gott att du kan lägga dig i mera i våra hårklyverier ang dina källor, vid mån av tid förstås.)
Brior skrev:Synpunkter?
Det enda som behöver förtydligas är nog språket. Fast du kanske menade att hueli (språket) var prästernas heliga språk och som sedermera omfattades även av Soerra-stammen och senare alla folk som kallade sig hueler? Fast om folket kallas hueli som står för "väktare", kallas språket då "väktarspråket"?
Brior skrev:Vad gäller felet på sidan 58 så står det på ett ställe Frimbole Olvi där det ska stå Fontra Cilor. Jag förmodar att det är vad Baldyr syftar på.
Ja, precis. Bra att du kunde undanröja den fallgropen direkt. Annars hade vi nog fått käbbla om det när någon (Mikael?) sätter ihop en tidslinje för Trakorien. :roll:

En simpel felskrivning, hur som helst. Det är inte heller svårt att se hur den slunkit förbi i redigeringen.

/Baldyr
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev: Ett mycket trovärdigt upplägg, och direkt från hästmunnen dessutom. :D (Jag tycker gott att du kan lägga dig i mera i våra hårklyverier ang dina källor, vid mån av tid förstås.)
Så gärna, men ibland växer sig trådarna långa ganska snabbt, kräver sökande i urkunderna och kräver viss tankeverksamhet samtidigt som kanske annat pockar på. Så är det bara.

Vad gäller lösningen så hade jag svårt att se hur Moskorien skulle kunnat ha varit obebott och inte ha kontakt med Fokale eftersom det som påpekats är mer eller mindre samma slätt.
Baldyr skrev: Det enda som behöver förtydligas är nog språket. Fast du kanske menade att hueli (språket) var prästernas heliga språk och som sedermera omfattades även av Soerra-stammen och senare alla folk som kallade sig hueler? Fast om folket kallas hueli som står för "väktare", kallas språket då "väktarspråket"?
Låter bra rent spontant såvida det inte krockar med något annat.
Baldyr skrev: Bra att du kunde undanröja den fallgropen direkt. Annars hade vi nog fått käbbla om det när någon (Mikael?) sätter ihop en tidslinje för Trakorien. :roll: En simpel felskrivning, hur som helst. Det är inte heller svårt att se hur den slunkit förbi i redigeringen.
Jag har faktiskt aldrig sett det tidigare eller hört någon kommentera men sådant slinker lätt förbi.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Förutom att jag tycker Baldyrs tolkning av citaten är absurd och knappast håller, tycker jag ni - och kanske framförallt Baldyr och Brior - löser urfolksfrågan jävligt skarpt!
Senast redigerad av Mikael den 2009-09-28 11:07, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hurra! :D
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Förutom att jag tycker Baldyrs tolkning av citaten är absurd och knappast håller...
Heh, det fullt möjligt. :lol: Jag har försökt tolka passagen tidigare när jag gjorde ett Civilization II-scenario på temat klavyker, och det slutade med att jag lät Moskorien i någon mån vara befolkad (fast inte nödvändigtvis av hueler), för säkerthets skull. Briors lösning bekräftar så att säga även den tolkningen.

/Baldyr
Senast redigerad av Baldyr den 2009-09-27 17:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag har ägnat all min fritid (som inte har spenderats på det här forumet) den gångna veckan åt att skapa en detaljerad karta över Nastrôl och resultatet återfinns i kartoteket.

Det kan tilläggas att min karta inte bär några som helst likheter med motsvarande område på projektets karta. Anledningen till att jag inte ansåg mig vara bunden till projektets karta var att den inte kändes komplett eller möjligen slutgiltig. Det finns som bekant gott om detaljer som skulle behöva läggas till (ex Hoskas klyfta), fel som behöver rättas till (Quafachas delta saknas helt) och annat som inte stämmer överens med de officiella kartorna (samtliga kustlinjer och sjöar skulle exempelvis behöva ses över).

Nu har jag förvisso ingen aning om hur projektet förhåller sig till kartorna, men en diskussion (antingen öppen på forumet eller intern inom projektledningen) om att korrigera specifikt Trakorien skulle antagligen inte skada. Åtminstone har jag fått intrycket att det ingalunda är självklart att kartan kommer att korrigeras (enligt Spelknepe), men jag vet alltså inte om det finns något beslut om det. Det skulle nog vara intressant med ett besked för fler än mig själv i så fall.

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Baldyr skrev:Det finns som bekant gott om detaljer som skulle behöva läggas till (ex Hoskas klyfta), fel som behöver rättas till (Quafachas delta saknas helt) och annat som inte stämmer överens med de officiella kartorna (samtliga kustlinjer och sjöar skulle exempelvis behöva ses över).
Jag tänkte bara klargöra att menar att hela kartan över Trakorien skulle behöva ses över, och inte enbart nordöstra Palamux. (Därav referensen till Hoskas klyfta, bland annat.)

/Baldyr
Skriv svar